IZHMOTO.PL
Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ

Ogólne - [Iż] Zakup Iża - poradnik

tomboj - Nie 28 Paź, 2012
Temat postu: [Iż] Zakup Iża - poradnik
Jestem nowym użytkownikiem forum. Dużo czytam o tych motocyklach. Na wiosnę będę starał się kupić Iża 49 do remontu. Będzie to mój pierwszy motocykl z który chciałbym się zmierzyć. Dlatego proszę znawców tematu o przedstawienie (np. w punktach) poradnika, na co należy zwracać uwagę przy dokonywaniu oględzin. Jakie są słabe punkty motocykla, co jest najtrudniej dokupić przy ewentualnych brakach itd. Myślę, że taki poradnik byłby przydatny wielu osobom.
Gaca - Nie 28 Paź, 2012

Najlepszym poradnikiem było by wzrokowe poznanie tematu na przykładzie wyremontowanych już Iży 49. Przede wszystkim chodzi tu o kompletność trudno dostępnych i drogich elementów.

Z takich słabych punktów Iża 49 to niewątpliwie tylne zawieszenie i zespół wahacza, jednak nie ma co się spodziewać ideału. Motocykle te były eksploatowane w barbarzyńskich warunkach i na niezbyt wysokiej klasy drogach stąd w każdym egzemplarzu będą występowały luzu i wszelkie deformację elementów ruchomych. No chyba, że trafi się mało jeżdżony egzemplarz - czego nie można wykluczyć.

Silnik jest najczęściej w dobrej kondycji, ale mimo to należy go rozebrać i wymienić mu łożyska i uszczelniacze. Regeneracja wału to naprawdę skrajność. Problemem może okazać się, że dobranie odpowiedniego tłoka, ale z doświadczenia wiem, że zakup nowych pierścieni wystarczy by "natrzepać" jeszcze wiele bezawaryjnych pod względem silnikowym kilometrów.

Kolejną i pewnie najtrudniejszą jak dla Ciebie sprawą, może się okazać ocena oryginalności zestawu. Tj. czy dany motocykl to w miarę jeden "nieruszany" egzemplarz. Iż 49 był produkowany przez kilka lat i jak każdy pojazd przez cały okres produkcyjny przechodził wiele modyfikacji. Na tej podstawie można określić rok produkcji (w przypadku baku tabliczki znamionowej) raz globalną oryginalność egzemplarza.

Najlepszym jednak polowaniem będzie skupienie się aby motocykl miał tabliczkę znamionową która w połączeniu z numerem silnika, numerem ramy stanowił jedną fabryczną całość.

tomboj - Nie 28 Paź, 2012

Czy istnieją katalogi części, które występowały w danym roczniku motocykla. Czy można rozpoznawać po kolorach malowania, który to rocznik. Gdzie ewentualnie można przeczytać te informacje.
mcfrag - Nie 28 Paź, 2012

Mój poradnik wygląda tak:

1. Dobry Iż-49 posiada DOKUMENTY, zgodne z numerami ramy i silnika.
2. To, ile Iża-49 w Iżu kupisz, zależy w dużej mierze od Twojego budżetu.
3. Nie kupuj wyremontowanego motocykla. I tak trzeba będzie poprawiać.
4. O resztę zapytaj na forum. Każdy sprzedawany egzemplarz jest w innym stanie i ukompletowaniu.
5. Czytaj forum, przeglądaj instrukcje i katalogi części, oglądaj ogłoszenia i oferty serwisów aukcyjnych.

tomboj - Pon 29 Paź, 2012

Dziękuję panowie za wskazówki.
Michał - Pon 29 Paź, 2012

Akurat nie zgodzę się z tym:

mcfrag napisał/a:
3. Nie kupuj wyremontowanego motocykla. I tak trzeba będzie poprawiać.

Bo jeżeli w punkcie drugim poradnika Fraga jest dobrze, to kupując "gotowca" i tak wyjdzie ci taniej niż kompletny remont. A drobne poprawki zrobisz sobie w trakcie eksploatacji.

mcfrag - Pon 29 Paź, 2012

Michał napisał/a:
Bo jeżeli w punkcie drugim poradnika Fraga jest dobrze

Jest dobrze, z tym, że teraz widzę, ze zamiana kolejności pkt 2 i 3 poprawiłaby czytelność mojego przekazu.

A co do gotowców po "remoncie" - jak żyję, nie pamiętam takiego, który dawałby możliwość "drobnych poprawek". Wszystkie, które dotąd widziałem (mówię o Iżach wystawianych na sprzedaż w obiegu pozaforumowym), w mojej ocenie kwalifikowały się do rozpoczęcia remontu od wypiaskowania całości. ;)

O tym, że sam raczej nieufnie podchodziłbym do jeżdżenia takim "gotowcem" bez gruntownego sprawdzenia (czytaj: rozebrania wszystkiego na atomy) głównych elementów (silnik, zawieszenie, prąd), nie muszę wspominać. Kreatywność i ułańska fantazja remontujących motocykle jest nieskończona! ;)

Michał - Pon 29 Paź, 2012

Oczywiście (tak jak każdy) patrzę ze swojej perspektywy - akurat nienawidzę remontów kapitalnych z poziomu złomu i tzw. walki warsztatowej. Dlatego uważam, że posiadając odpowiedni zapas gotówki od razu lepiej kupić wyremontowany motocykl za powiedzmy 6000 zł i cieszyć się nim a później stopniowo uzupełniać braki i wymieniać elementy nieoryginalne, niż wydać 2000 zł na złom a później dodatkowo te same 6000 zł albo i więcej na lakiery, chromy, puszki prądów i inne pierdoły i męczyć się z tym przez lata. Zwłaszcza, że nie sądzę, żeby Tomboj, który ma motocykl "do jazdy" miał zamiar tym Iżem pokonywać dystanse równe forowym globtroterom.
tomboj - Pon 29 Paź, 2012

Tak, do jazdy mam motocykl z zupełnie innej kategorii. Ale ja chciałbym poznać inny klimat związany z motocyklami. Nie mam ciśnienia, że moto musi być już i ma od razu jeździć. Raczej chodzi mi o odbudowę od podstaw z zachowaniem historycznych szczegółów. Powoli przygotowuje się do zakupu, czytając co tylko się da. Nie chciałbym kupić jakiegoś kundla, dlatego chcę dotrzeć do informacji szczegółowych, jakie części fabryka montowała w poszczególnych rocznikach, jak je malowała itd.
radarator - Pon 29 Paź, 2012

tomboj,
u mnie jest tak: obserwowałem forum, miałem swoje własne wiadomości, nawet robiłem dla innych (choć nie sam), kupiłem, wydałem ponad 2 :D , mógłbym już dawno skończyć i jeździć ale nieee :D koszty to już ponad 10 :ermm: bo kupuję na alledrogo (nie mam jak inaczej), szukam obecnie śrubek z epoki...
Chce mi się jeździć ale jeszcze bardziej chce mi się gonić zajączka :D może się wyrobię na następny sezon? :chillout: a jak nie, to i tak dobrze :D
Mam IŻA w dużym pokoju, na pierwszym piętrze :piwo:

jarcco - Pon 29 Paź, 2012

A prawda jest niestety taka, że jeśli zrobisz Iża z należytą starannością... to nie odzyskasz nigdy włożonych pieniędzy. Tak jest chyba ze wszystkimi zabytkami (może poza kilkoma rzadkimi egzemplarzami), nakłady znacząco przewyższają końcową wartość.
radarator - Pon 29 Paź, 2012

jarcco, jak można określić "końcową wartość" pracy, którą się robiło z przyjemnością i uśmiechem, pomimo wszystkich k i ch po drodze? =P
W całej mojej przygodzie z Iżem żałuję tylko jednego - czasu i kasy na wachę, zmarnowanych na trasę do pewnego handlarza z Ostrołęki :D

tomboj - Wto 30 Paź, 2012

Wracając do tematu. Czy pokusił się już ktoś z forumowiczów do zrobienia systematyki zmian produkcyjnych dla Iża 49 i Iża 350.
Michał - Wto 30 Paź, 2012

Chyba nie - w razie czego pytają Fraga - on zna to na pamięć :)
Gaca - Sro 31 Paź, 2012

tomboj napisał/a:
Czy pokusił się już ktoś z forumowiczów do zrobienia systematyki zmian produkcyjnych dla Iża 49 i Iża 350.

Informacje te porozrzucane są w przeróżnych miejscach na forum. Nie znajdziesz jednego skomasowanego tematu.

fred8012 - Sro 31 Paź, 2012

Gaca napisał/a:
Informacje te porozrzucane są w przeróżnych miejscach na forum. Nie znajdziesz jednego skomasowanego tematu.
I dobrze, że są tak porozrzucane. Zmusza to ludzi korzystających z Forum do szukania informacji i korzystania z tej opcji, a nie tylko "Proszę, podano na talerzu"!
Michał - Sob 03 Lis, 2012

A zasadniczo czemu wy - suwakowcy nie zrobicie takiej tabeli zmian? Czekacie na Fraga? Jemu to raczej niepotrzebne.
Akurat nasza forowa wyszukiwarka nie jest wybitnie dobrym narzędziem do wyszukiwania takich informacji.

fred8012 - Sob 03 Lis, 2012

Michał napisał/a:
...Akurat nasza forowa wyszukiwarka nie jest wybitnie dobrym narzędziem do wyszukiwania takich informacji.
"Dla chcącego nic trudnego" i bez wyszukiwarki można sobie poradzić przeglądając Forum, w ten sposób można znaleźć inne ciekawe tematy i zmusić ludzi do myślenia i zapamiętywania szczegółów.
Michał napisał/a:
A zasadniczo czemu wy - suwakowcy nie zrobicie takiej tabeli zmian?
Zasadniczo to ja bym takiej tabeli zmian nie chciał, bo nic tak nie cieszy jak dochodzenie samemu co, jak i kiedy. Podanie gotowca pozbawiło by "zabawy" i zrobiło by z ludzi którzy będą korzystać z wiedzy Forum leni. Tutaj też miał być gotowiec dla nich, a ja mam ten dla nich gotowiec.
Michał - Sob 03 Lis, 2012

Idąc tym tropem można uznać, że naukowcy to debile :) Nie pozwalają ludzkości samodzielnie dojść do odkryć. :statler:
fred8012 - Sob 03 Lis, 2012

Michał, źle mnie zrozumiałeś. Nie odkrywamy tu czegoś nowego, wszystko jest pokazane w temacie 49-tki i częściowo w temacie 350-tki. Trzeba tylko poszukać i być spostrzegawczym.
Michał - Nie 04 Lis, 2012

Zupełnie nie rozumiem tego oporu. A nie uważasz, że usystematyzowanie pomogłoby w ogarnięciu tego? Powiedz to Mendelejewowi albo Linneuszowi, że narobili jakieś tablice, systematyki a wystarczyło tylko poszukać i być spostrzegawczym, bo przecież pierwiastki leżą w ziemi a zwierzątka biegają po lesie. :D

Może niepotrzebnie się odzywam, bo ani nie jestem suwakowcem ani nie znam się na Izu 49. Ale chętnie bym o tym poczytał w zebranej formie.

tomboj - Nie 04 Lis, 2012

Ja również bardzo chętnie widziałbym takie zestawienie. To byłoby bardzo pomocne, przy zakupie maszyny. Dla tych posiadaczy Iży, którzy maja swoje maszyny już kilka lat, jest to mniej istotne, bo znają swój model na wylot. Ale taka szybka ściągawka przy oględzinach na żywo podczas zakupu bardzo wiele by pomogła.
Gaca - Nie 04 Lis, 2012

Michał napisał/a:
A zasadniczo czemu wy - suwakowcy nie zrobicie takiej tabeli zmian? Czekacie na Fraga? Jemu to raczej niepotrzebne.

Przecież do tego nie trzeba Fraga - trzeba chęci. Sam kiedyś w wieczornej rozmowie zaproponowałem zrobienie czegoś takiego. Niemniej jednak im dłużej czasu mijało od tego pomysłu tym bardziej wnioski były ukierunkowane na to, by tego nie robić. Na forum panuje tendencja, że kilka osób się stara i tworzy "narzędzia" dla innych którzy sobie z nich korzystają - nie dając nic od siebie.

Sam bym z chęcią kiedyś przeczytał sobie "Chronologię" zmian w Iżu 49, ale sam tego nie napiszę (przynajmniej w najbliższym czasie) z prostych powodów: nie chce mi się; nie mam czasu; wiedzę mam głowie.

Manfred napisał/a:
"Dla chcącego nic trudnego" i bez wyszukiwarki można sobie poradzić przeglądając Forum, w ten sposób można znaleźć inne ciekawe tematy i zmusić ludzi do myślenia i zapamiętywania szczegółów.

Popieram w 100%. Nic tak nie wpada do łba jak znalezione samodzielnie. Przeczytanie gotowca daje wiedzę na czas jego czytania.

Jeżeli komuś jest potrzebny rozpisany temat zmian konstrukcyjnych i modyfikacji w Iż 49 to niech go po prostu założy. Myślę, że inni na pewno dopiszą coś czego nie wiedział poprzedni.

mcfrag - Nie 04 Lis, 2012

tomboj napisał/a:
Ja również bardzo chętnie widziałbym takie zestawienie. To byłoby bardzo pomocne, przy zakupie maszyny.

Ale oczywiście zdajesz sobie sprawę, że kij ma dwa końce? Rozumesz, że dzięki takim łatwo dostępnym informacjom byle handlarz będzie lepiej wiedział, co ma i promocji na zakupach może nie być? :)

A poważniej, to wydaje mi się, że takie encyklopedyczne podejście do tematu wrecz zniechęca do zabierania głosu tych, którzy i tak mało się udzielają. Gdyby chcieć zająć się tematem naprawdę, trzebaby postawić stronę wzorem Kolyaski czy spikerowej o enesiakach. Tylko komu się zechce?

Z reguły o takie zestawienia proszą ci, którzy są przed remontem. A po nim, kiedy motocykl już jeżdzi, jakoś zapominają o tym, że ktoś inny może potrzebwać ich pomocy...

fred8012 - Nie 04 Lis, 2012

Michał napisał/a:
Zupełnie nie rozumiem tego oporu.

Opór jest z mojej strony bo tylko Ty i ja dyskutujemy na ten temat, niech się inni wypowiedzą, przypuszczam że będzie "las rąk" za tak, tych którzy nie mają o tym pojęcia.

Mając tylko 49-tkę byłbym tego samego zdania co Ty, dopiero przy remoncie 350-tki poczułem prawdziwą zabawę w starą motoryzację. Nie chodzi mi tu o sam remont (choć lubię grzebać w starociach) czy szukanie części tylko o to czego szukać, o pozyskanie informacji czy dany element był już w tym roku czy dopiero w przyszłym - tutaj jest najlepsza zabawa jak dla mnie, a dopiero później szukanie detalu.

Michał napisał/a:
A zasadniczo czemu wy - suwakowcy nie zrobicie takiej tabeli zmian? Czekacie na Fraga? Jemu to raczej niepotrzebne.

bo zdobywał tą wiedzę przez lata oraz przy odbudowie 350-tki i utrwalał ją w postaci literatury i zdjęć. Dlaczego inni mają mieć łatwiej, niech trochę wytężą mózgi i poszukają tej wiedzy.

Z drugiej strony coś co łatwo przychodzi, łatwo też odchodzi na drugi plan, między innymi dlatego tematy 350-tek zatrzymały się w miejscu. Popatrz na temat 350-tki Fraga, z początku bardzo dynamicznie się rozwijał a później wyhamował i odszedł na któryś plan z kolei, bo stopień trudności w zdobyciu informacji był za łatwy i przestało to fascynować.

Wcale się nie zdziwię, jak będzie to ten motocykl, którego Piotr się pozbędzie bo jeżeli ma zajmować miejsce lepszej "zabawie" to po co go trzymać. Remontując któryś motocykl z kolei tak się do tego podchodzi, między innymi dlatego przypuszczam, że Piotr wybrał Sarolée - motocykl można powiedzieć egzotyczny bo o małej liczbie produkcyjnej, a co za tym idzie większy stopień trudności w zdobyciu informacji i części.

To są moje przypuszczenia, bez obrazy Frag.

Michał - Nie 04 Lis, 2012

fred8012 napisał/a:
Piotr wybrał Sarolée - motocykl można powiedzieć egzotyczny bo o małej liczbie produkcyjnej,a co za tym idzie większy stopień trudności w zdobyciu informacji i części.

Również dlatego, że tam wszystko co trzeba jest na miejscu :)
Jak widać z innych postów nie tylko mnie by się podobało takie zestawienie. Z oczywistych względów ja go nie zrobię i faktycznie - jak widzę - nie powstanie. Nie dlatego, że nie jest potrzebne, ale że nikomu nie będzie się chciało :)

A argument o obronie przed handlarzami? :) Bez przesady :) Równie dobrze wyłączmy forum - handlarze nic się nie dowiedzą.

mcfrag - Nie 04 Lis, 2012

Nie ma co dramatyzować - na Izhmoto pomoc dostaje każdy. kto o nią poprosi. Tak było, jest i mam nadzieję, że będzie również w przyszłości.

Należy pamietać o jednym: żeby to forum żyło, trzeba o czymś dyskutować! Podawanie wszystkich informacji "na tacy" skutecznie zniechęca do aktywności i moim zdaniem jest kierunkiem samobójczym.

Byłoby inaczej, gdyby ludzie, którzy tu zaglądaja w celu uzyskania pomocy w remoncie motocykla, robili to także po jego zakończeniu, pokazując po co to zrobii. A z tym bywa różnie, żeby nie powiedzieć słabo...

Michał - Nie 04 Lis, 2012

Ale jednak temat o systematyce Iża 56 wywołał długą dyskusję, każdy dołożył coś od siebie i dzięki niemu dowiedziałem się wielu rzeczy, na które nigdy nie zwróciłbym uwagi. Żeby samemu dojść do takich wniosków, jakie można osiągnąć wspólnie trzeba by było mieć po kilka motocykli z każdego roku produkcji.

Jak dotąd te informacje o Iżu 49 (nie sądzę, że wszystkie które można by uzyskać) są porozrzucane po całym forum i pomieszane z różnymi dygresjami.

fred8012 - Nie 04 Lis, 2012

Michał napisał/a:
A argument o obronie przed handlarzami? :)

Dobra, przykład który odczułem na własnej skórze. Szukałem C-35 i znalazłem go u znanego handlarza który wiedział co ma, wołał za niego 900zł. Po jakimś czasie znalazłem go u innego handlarza który do końca nie był przekonany co to jest i porównał go do słoika, zapłaciłem za niego 400zł. Argumentował swą cenę zadziwiająco dobrym stanem technicznym detalu. Przypuszczam, że jakby był stalowy zapłacił bym grosze.

Michał napisał/a:
Żeby samemu dojść do takich wniosków, jakie można osiągnąć wspólnie trzeba by było mieć po kilka motocykli z każdego roku produkcji.

Nie trzeba mieć kilka motocykli, trzeba tylko zwracać uwagę na detale oraz na informacje pokazane na drugim planie.

Michał - Nie 04 Lis, 2012

No i co z tego? Zapłaciłeś te 900 zł? To wolny rynek - część ma taką wartość jaką za nią daje kupujący. Już o tym pisałem kiedyś - z tej samej perspektywy należy traktować kupowanie od przysłowiowego dziadka motocykla za 200 zł wartego 3000 zł. Wtedy już nie jest be?
mcfrag - Nie 04 Lis, 2012

Oho! Znowu! A więc zaczęło się!

Ogłaszam koniec sezonu i początek forumowej zimy! :)

Michał - Nie 04 Lis, 2012

A mnie tam sezon nie przeszkadza. Ja tak potrafię i latem!

:waldorf:

fred8012 - Nie 04 Lis, 2012

Michał napisał/a:
Zapłaciłeś te 900 zł?
Nie! olałem gościa, do dzisiaj się z nim buja i już woła za niego 600zł. Podpowiem tylko, że i za 400zł nie pójdzie bo jest niekompletny, a on o tym nie wie!
KOZA - Nie 04 Lis, 2012

A po co nam pilot do telewizora, albo pralka zamiast tarki ?
...bo jesteśmy leniwi, lubimy udogodnienia.
Może i czekają na Fraga, wszak każdy Iżowiec wie, że właśnie Frag zgłębił tajniki 49 jak nikt inny.
Jest tak, że psy mają miliony ludzi, ale dobre książki kynologiczne można policzyć, na palcach jednej ręki.

Ps. Ja szukałem, proszę mnie nie krzyżować ;D

radarator - Nie 04 Lis, 2012

Ja już kiedyś szukałem takiego zestawienia, nie pierwszy pewnie, znalazłem kilka tematów:
http://izhmoto.pl/viewtop...ght=r%F3%BFnice
http://izhmoto.pl/viewtop...ght=r%F3%BFnice
Próbowałem podpytać :D
http://izhmoto.pl/viewtopic.php?t=4444
itd...
ale tak naprawdę, im więcej czytam forum tym więcej znajduję wiadomości
(szkoda, że niema już dostępu do zasobów starego forum...)

Michał - Nie 04 Lis, 2012

radarator napisał/a:
szkoda, że niema już dostępu do zasobów starego forum...


Że niby do czego? Było jakieś forum iżowe przed 2005 rokiem? :)

sławek - Pon 05 Lis, 2012

Michał napisał/a:
Że niby do czego? Było jakieś forum iżowe przed 2005 rokiem? :)

Chodzi raczej o brak zdjęć które były załączone w postach.

katok - Wto 06 Lis, 2012

Było umieszczać fotki na jakichś niewiadomego pochodzenia serwerach?
Od kiedy mówione (pisane) jest by wstawiać fotki do forumowej galerii?
Tu przynajmniej (skoro płacimy) to coś w zamian otrzymujemy, a w darmowych serwisach coś mamy przez chwilę a później -szukaj wiatru w polu... :no:

slawmartorun - Czw 08 Lis, 2012

Co do 49, to z wyrachowania przed rozpoczęciem remontu swojej 49-tki oczywiście popieram Michała, rencamy i nogamy. :lmao:

Na wiosnę zaczynam swój remont więc będzie można dyskutować na żywym organiźmie. No i oczywiście moja opinia jako zainteresowanego będzie jak najbardziej "obiektywna"


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group