IZHMOTO.PL
Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ

Pozostałe - Minsk M1M

tobiasz - Wto 21 Paź, 2014
Temat postu: Minsk M1M

Oto mój Minsk M1M, plan na spędzanie czasu w piwnicy przez najbliższa zimę lub nawet kilka.

Jako, że posiadam do niego dwa silniki, jeden rozłożony a drugi cały, sprawny planuję powoli zreanimować dziadka. Na początku obfotografować całego, rozkręcić i doczyścic to co jest, oraz zinwentaryzować brakujące części.

I teraz moje pierwsze pytanie, czy do tego Minska pasują części od Moskwy, K55, etc? Np. reflektor, klamki, etc.

Jako, że blacha po domyciu nabierze blasku, planuję jedynie jej spolerowanie i zabezpieczenie, oraz pochromowanie odpowiednich części. I tu drugie pytanie, które części były chromowane, oraz czy opłaca się ich chromowanie czy też lepiej szukać nowych.

To na razie początek, w weekend chce przenieść go do mojej piwnicy i powoli zacząć go robić.

WADER - Wto 21 Paź, 2014

Tobiasz, TU akurat jest Twój (jeśli się nie mylę) model. Znajdziesz parę odpowiedzi na swoje pytania.
tobiasz - Wto 04 Lis, 2014

Dziękuję WADER, z przyjemnością popatrzyłem na zdjęcia i widzę, że ciężka mnie czeka droga... Jednak sporo części mi brakuje :(
WADER - Wto 04 Lis, 2014

Nie masz powodów do narzekań, to dobra baza, Fakt, detali do "małych rusków" nie ma za wiele na rynku, sam szukam klamki hamulca przedniego już kilka lat.

Głowa do góry, rób listę i zwiedzaj bazary! ;)

tobiasz - Sob 08 Lis, 2014

Strudel jest juz w nowej piwnicy. Przez nadmiar pracy nie miałem czasu wziąć sie za niego, ale udało mi się troche pokompletować zdjęc i dokumentacji. Braków jest sporo, z tego co widzę, dawno kiedyś ktoś go już naprawiał tym co miał pod ręką, np każda śruba mocowania przedniego błotnika jest inna. Zastanawiam się, czy tak zostawić czy jednak przywrócic go do "fabrycznego" stanu.

Blachy są w bardzo dobrym stanie, ruda się za nie nie wzieła, pojawia jedynie w dolnej częsci motocykla. Zastanawiam się, czy nie miał kiedyś jakiejś przygody, podnóżki są wygięte do tyłu, pedał hamulca również na moje oko jest krzywy. A może tak powinno być.

Nie mam również zielonego pojęcia, od czego jest ta blacha, która opiera się o moto....

WADER - Sob 08 Lis, 2014

Ten kawałek blachy to nic innego jak owiewka. Przydatna przy większych prędkościach (powyżej 100/h). :hihi:

A poważnie: ten kawałek "wersalki " z bagażnika też możesz wyrzucić, no chyba, że będziesz stylizował na IŻa 56. :)

tobiasz - Sob 08 Lis, 2014

Dzięki Wader,
Wersalka narazie zostanie, w sensie jak złożę całość, bo na niej mój Ojciec woził Mamę jakies 40-50 lat temu :)

Zdemontowałem dziś sporo elelementów, z tego co widzę, to każda sruba jest inna, miał też jakiś dzwon, bo po prawej stronie baku znalazłem pękającą szpachlę.

Zastanawiam się nad elementami chromowanymi, nie chcę by Strudel świećił jak prosto z fabryki, a nie mam pomysłu jak doprowadzić je do dobrego stanu - chrom jest spękany, chropowaty, w wielu miejscach sa jego braki. Poszlifować i spolerować, czy dać do chromowania ?

Nie chcę również lakierować go, tylko umyć, spolerować i zabezpieczyć - czym się zabrać za miejsca, gdzie pojawiła się rdza ?

tobiasz - Pon 10 Lis, 2014

Wróciłem właśnie z piwnicy po paru godzinach spędzonych ze Strudlem i zimnym bursztynowym i szczerze mówiąc jestem załamany.

Strudel wygląda, jakby dawno temu był malowany zwykłym pędzlem, na błotnikach po domyciu ukazują się różne odcienie niebiesko/zielonego koloru i masa śladów od prowadzenia pędzla.
Co dziwne, jest tak nawet w srodku puszki narzędziowej. Jedynie błotniki od wewnętrznej strony na całej szerokości są gładkie niczym pupa niemowlaka.
Szczerze mówiąc zastanawiam się co z tym dalej zrobic, doczyścić, zabezpieczyć korozję czy też dać do piaskowania i potem proszkowego malowania... Wariant pierwszy bardziej mi się podoba, dlatego że takim wykończeniu zachowam jego klimat i oryginalność. Drugi wariant determinuje odnowienie wszystkiego, chromowanie, polerowanie, etc. Nie wiem tylko, czy przy moim braku szczęścia nie przesunie do odnowy o pare lat...

tobiasz - Nie 16 Lis, 2014

Wygrzebałem oryginalny silnik od Strudla, niestety jest w oplakanym stanie, ale jest oryginalny, z oznaczeniem M1A..

Mam też drugi silnik, zupełnie nie wiem od czego jest, ma tylko numer seryjny 156886-57 , gaźnik K-30 i brak jakichkolwiek innych oznaczeń.




Udało mi się skompletować parę brakujących gratów, przypadkiem szperając w garażu odkryłem, że ramka reflektora jest taka sama jak w szperaczu w GAZ 69.



I teraz pytania do Was:

1. gdzie warto na terenie Warszawy dać elementy do piaskowania/lakierowania?
2. Mój stan wiedzy nt. napraw silników jest bliski zeru, gdzie mogę dać ten nowy silnik do remontu, regulacji etc ?
3. Czy posiada ktoś serwisówke do przedniego zawieszenia ? udalo mi sie je zdemontować, ale boję się rozkręcać system amortyzacji..

mcfrag - Nie 16 Lis, 2014

tobiasz napisał/a:
Czy posiada ktoś serwisówke do przedniego zawieszenia ? udalo mi sie je zdemontować, ale boję się rozkręcać system amortyzacji..

Ten schemat powinien Ci pomóc w demonażu - filozofii tam nie ma.


tobiasz - Nie 16 Lis, 2014

Dzięki mcfrag! Lekko się bałem, ze cos może mi w oko strzelić przy próbie rozbiórki. Tak przy okazji, co to jest jako nr7 na tym rysunku? Jest to jakaś plastyczna masa, która pewnie będe musiał się pozbyć przed piaskowaniem/lakierowaniem?
mareq - Pon 17 Lis, 2014

Wygląda na jakiś odbojnik i pewnie jest z gumy. Jeśli element 8 jest odkręcany to pewnie tak go wydostaniesz.
FK - Pon 17 Lis, 2014

Wygląda na odbój
Mareg byłeś szybszy :mrgreen:

tobiasz - Sro 19 Lis, 2014

No dobra, udało mi się jeden dziś rozebrać, w sumie nie było to skomplikowane. Konstrukcja jest dość prosta, ale może być problem z paroma elementami.

1. Element 14 z rysunku to mosiężne tuleje, jedna jest u mne lekko popękana.
2. Element 5 mam popękany
3. 6 śrub mocujących element 5 jest aluminiowa, u mnie miały zjechane łby i będe musiał zastąpić je innymi.
4. Muszę również poszukać zamienników uszczelek - nie wiem czy tak powinno być, ale u mnie na każdej stronie były inne.
Generalnie potrzebuję:
Obwód x śr. otworu x grubość.
48x40x3mm
44x26x3mm

Rozebrana całość wygląda tak:


tobiasz - Czw 20 Lis, 2014

W sporej ilości miejsc mojego motocykla występują, a raczej występowały filcowe uszczelniacze, z których zdobyciem mam spory problem. Miejsca z filcem:
1. górne mocowanie tylnych amortyzatorów
2. mocowanie wahacza
3. piasty przednich i tylnych kól. - tu zmieniam łożyska na nowe, 6201 2RS C3 i nie wiem do końca czy filcowe uszczelnienie będzię potrzebne.

Jako, że i tak planuję zamówić gumę olejoodporną, z której będę wycinał brakujące uszczelki zastanawiam się, czy nie zrobić z niej również zamienników filcu.

Powoli kompletuję graty do chromowania i zastanawiam się nad tłumikiem.

Za około 300zł można kupić nową, błyszczącą sztukę, czy w związku z tym opłaca mi się naprawiać obecny tłumik czy kupować nowy? Do poniższego mam wszystkie elementy, nie ma ich jedynie na zdjęciu. Różnica między nowym a starym to kształt mocowania samego tłumika.

Szukam też informacji na temat malowania mojego Minska M1M. Google oczywiście wypluwa mi masę zdjęć z tym motocyklem, ale staram się ustalić w jakim kolorze wyjeżdzały z fabryki te motocykle. Zakladam, że większośc w tamtych czasach, bez względu, czy był to Minsk, Iż, czy Moskwa, była malowana tymi samymi kolorami. Znacie może ich odpowiedniki w palecie RAL?

Szukam także sprawdzonych informacji nt. instalacji elektrycznej w moim Strudlu.
W chwili mam ją w stanie szczątkowym - obudowa reflektora ze stacyjką, parę obciętych kabli oraz cewka pod bakiem....

Mam instrukcję od M1M, ale niestety jest napisana cyrylicą. Czy były jakieś różnice pomiędzy moim, a np. M1A, IZ-49, K-55, Moskwą - szukam jakiegoś punktu zaczepienia.

nickeledon - Czw 20 Lis, 2014

tobiasz napisał/a:
6201 2RS C3

Do kół bez C3 i jak masz 2RS to już filc niepotrzebny, ale przeszkadzać też nie będzie.

tobiasz napisał/a:
ako, że i tak planuję zamówić gumę olejoodporną, z której będę wycinał brakujące uszczelki zastanawiam się, czy nie zrobić z niej również zamienników filcu...

Nie rób z gumy zamiennika, ponieważ będzie tam tarcie. Uszczelkę z filcu odpowiedniej grubości dotniesz równie łatwo.

mareq - Czw 20 Lis, 2014

Filc chłonie smarowidło i dzięki temu zapewnia smarowanie elementów.
Z tłumikiem ciężki temat. Te nowe mają trochę inny kształt końcówki. Nie jest taka do szpica tylko trochę zaokrąglona.

tobiasz - Czw 11 Gru, 2014

Przez ostatnie tygodnie niewiele się zmieniło, nadal kompletuję brakujące cześci i powoli zbieram się do składania całosci.

Tu taki sytuacyjny żart :)


weteran125 - Nie 14 Gru, 2014

Mam prawie kompletny przodek do twego motorka i pewnie będą tam potrzebne ci części. Jest mi niepotrzebny ale szkoda go było wyrzucać. Chętnie go oddam to zwolni mi się trochę miejsca w komórce. Może wybierasz sie w stronę Łukowa to byś go odebrał.
tobiasz - Sob 27 Gru, 2014

Totalnie nie mam na grata czasu, ale dzis poszedłem do piwnicy i powoli zacząłem go składać.
Wyszły kolejne braki, np. kulki łożyska ramy były różnych rozmiarów, uchwyty kierownicy mają tak zjechane gwinty, że nakrętki nie dają sie przykręcić.

Pomierzyłem również jeszcze sporo gumowych i filcowych elementów i niedługo będę mógł opublikować ich listę.

Na koniec dnia padalec wyglądał tak:



Przy okazji, szukam miejsca w W-wie, gdzie mogę oddać silnik do czyszczenia, remontu, tak bym mógł zamocować już sprawny.

P

[ Dodano: Nie 28 Gru, 2014 ]
Przeglądając zdjęcia z internecie, zauwazyłem, że M1M występował chyba z dwoma rodzajami silników.



Wariant 1

. silnik jak poniżej, z gaźnikiem K-55, święcą wkręcaną z boku.

(http://hybridtechcar.com/motorcycle-m1m-macaca/)










Wariant 2.

ze świecą mocowaną centralnie i zaslepkami na żebrowaniu.









Wariat 3 - jak wariant 2 ale bez zaslepek, przepraszam za prawdopodobnie zła nomenktalurę, ale dopiero się uczę :)






Wedle rysunku z instrukcji, powinien być wariant 2, ale sam już nie wiem...



W dodatku są głowice z odpręznikiem i bez.....


Staram się określić wiek mojej padaki - nie ma tabliczki znamionowej, mam jedynie numer ramy. No i chcę wiedzieć, jakie rzeczy do niego dokupować by był jak najbardziej zbliżony do oryginału.

tobiasz - Pon 19 Sty, 2015

Mineły trzy tygodnie, a przy moto nic nie drgneło. Utknąłem na poszukiwaniu miejsca, gdzie mogę oddać silnik do remontu, ale wszędzie mi odmawiają, bo to mały rusek i boją się o dostęp części.... Caly czas szukam w Warszawie i okolicach, ale chyba będe musiał poszukać gdzieś dalej..
Gaca - Pon 19 Sty, 2015

tobiasz napisał/a:
gdzie mogę oddać silnik do remontu?

A w tytule tematu napisałeś:
Cytat:
plan na spędzanie czasu w piwnicy

Odpowiedź na pierwsze pytanie jest w drugim cytacie. Rób to samodzielnie!

agrupa - Wto 20 Sty, 2015

Jeśli nie zdecydujesz się na robienie samodzielnie mogę się podjąć, ale nie może Ci się mocno śpieszyć...
probiez1 - Pią 11 Wrz, 2015

I jak składasz go?
tobiasz - Nie 07 Lut, 2016

Powoli składam, a raczej poluję na części.

Z tego co widzę, taniej by było chyba znaleźć całego i zrobić przeszczep, ale zabawa nie byłaby taka sama :)

tobiasz - Pon 03 Paź, 2016

Kolejny update.

Inne tematy ostatnio mnie pochłoneły, ale powoli zaczynam składać pokrakę, brakuje mi sporo części, ale chcę w końcu na nim usiąść. Z tego co zorientowałem, to bez piaskowania/lakierowania się nie obejdzie, za dużo rudej a i malowany był chyba kiedyś zwykłym pędzlem.

Paru części nadal mi brakuje, musze poczekać na jakiś motobazar, bo ceny w internecie są astronomiczne.

By wszystko spamiętać, jakiś czas temu założyłem stronę https://minskm1m.wordpress.com/ , od czasu do czasu wrzucam tam zdjęcia naprawianych/rozkładanych elementów, może się komuś przyda jako referencja.

[ Dodano: Pon 03 Paź, 2016 ]
Mam też kilka pytań technicznych do posiadaczy M1M.


1. czy tylne szklanki/amortyzatory, występowały takie same w innych moto? Górne śruby mocujące posiadają kalamitki.

2. czy posiada ktoś zdjęcie zamocowanego hamulca skrętu/dolnej półki ? - dolna półka posiada otwór, tak samo sztyca, ale gdy dam tam śrubę, nie mogę założyć hamulca.

3. Szukam schematu/zdjęć instalacji elektrycznej oraz wkładu reflektora.

4. mam org lampę bez prędkośćiomierza, czy włącznik, przęłącznik świateł bym z kluczyka czy na kierownicy ?

Dzieki

tobiasz - Pon 10 Paź, 2016

Cześć, szukam schematu instalacji do mojego pokraka, minska M1M.

Na forum znalazlem jeden schemat - http://izhmoto.pl/album_pic.php?pic_id=11478 ale mam pare pytan:

1. Moja lampa posiada w dolnej części przełącznik, otwór na niego wygląda na fabryczny, do czego mógł służyć?


2. nie widzę na powyższym schemacie podłączenia lampki przy stacyjce - tak przy przy okazji, to jaka powinna mieć żarówkę, oprawkę?

3. od jakiego innego motocykla do tej stacyjki będzie pasował kluczyk, jak ew. najłatwiej obejść jego brak ?

4. odbłyśnik lampy posiada otwór na pozycję, czy M1M ją posiadał - na schemacie nie widzę, jaka była tam żarówka i jej gniazdo?


5. Na poniższym zdjęciu jest zrobiony mostek pomiędzy 3 i 9 - jaki cel miał poprzedni właściciel robiąc go ?


6. czy do lampy będzie odpowiadać żarówka 6V 32/21W?

7. tak przy okazji mam pytanie odnośnie samej lampy, po złożeniu całości, odbłysnik wraz ze szkłem wpada mi do środka, czy czegoś może brakować - użyte elementy są oryginalne, nic nie dokupowałem. Skorupa lampy, odbłysnik, szkło, uszczelka oraz ramka lampy.

Motocykl chce przywrócić do stanu w jakim był ostatnio jeżdżony w latach 60-tych, stąd też zostanie dodana tylna lampa od WFM'ki oraz włącznik stopu.

Dzięki,

Tobiasz

mcfrag - Wto 11 Paź, 2016

tobiasz napisał/a:
Na forum znalazłem jeden schemat

Do wczesnej lampy z prostownikiem, którą pokazałeś, właściwy będzie taki schemat:

tobiasz napisał/a:
Moja lampa posiada w dolnej części przełącznik, otwór na niego wygląda na fabryczny, do czego mógł służyć?

Tak rozwiązano przełączanie między światłami drogowymi i postojowymi.

tobiasz napisał/a:
nie widzę na powyższym schemacie podłączenia lampki przy stacyjce - tak przy przy okazji, to jaką powinna mieć żarówkę, oprawkę?

Bo patrzysz na zły schemat. Nie mam pod ręką oprawki i żarówki, dziś nie pomogę.

tobiasz napisał/a:
od jakiego innego motocykla do tej stacyjki będzie pasował kluczyk, jak ew. najłatwiej obejść jego brak?

Jaka stacyjka? Były różne wersje.

tobiasz napisał/a:
odbłyśnik lampy posiada otwór na pozycję, czy M1M ją posiadał - na schemacie nie widzę, jaka była tam żarówka i jej gniazdo?

Pozycja była jak najbardziej. Oprawka z trzema "listkami" wkładana w otwór "na wcisk". Typowa dla chyba wszystkich sowieckich motocykli - dużych i małych.

tobiasz napisał/a:
czy do lampy będzie odpowiadać żarówka 6V 32/21W?

Do lampy będzie odpowiadać typowa ruska żarówka z kołnierzem. Zapasuje, gdy wyjmiesz przejściówkę, którą ktoś tam zamontował - nie jest oryginalna.

tobiasz napisał/a:
tak przy okazji mam pytanie odnośnie samej lampy, po złożeniu całości, odbłyśnik wraz ze szkłem wpada mi do środka, czy czegoś może brakować - użyte elementy są oryginalne, nic nie dokupowałem. Skorupa lampy, odbłyśnik, szkło, uszczelka oraz ramka lampy.

Odbłyśnik i szkło dociskane są do ramki kilkoma drucianymi "sprężynkami", dokładnie tak samo, jak w większości lamp motocyklowych. Do dokupienia w serwisach aukcyjnych.

tobiasz - Wto 11 Paź, 2016

mcfrag napisał/a:
Do wczesnej lampy z prostownikiem, którą pokazałeś, właściwy będzie taki schemat: Obrazek

Dzięki, gdzieś już go widziałem, ale jest to schemat do wersji z akumulatorem, u mnie, bez akumulatora prostownik będzie raczej zbędny? Wydaje mi się, że w moim przypadku bliższy prawdzie będzie ten, tym bardziej że widnieją tam żółte kable, które na schematach wcześniejszych moto nie występują, w błotniku miałem również zielone poprowadzone do stopu, a na Twoim schemacie są czarne. (tak tylko na głos myśle. :)

Cytat:
Bo patrzysz na zły schemat. Nie mam pod ręką oprawki i żarówki, dziś nie pomogę.

Chętnie zobaczę zdjęcie, bo wydaje mi się, ze brakuje mi jakiegoś elementu.

Cytat:
Jaka stacyjka? Były różne wersje.

Stacyjka, która oryginalnie znajdowała się w lampie wygląda tak:


Posiada 3 pozycje.

Cytat:
Do lampy będzie odpowiadać typowa ruska żarówka z kołnierzem. Zapasuje, gdy wyjmiesz przejściówkę, którą ktoś tam zamontował - nie jest oryginalna.

Oprawka, która się znajdowała w lampie wygląda tak:


Tak przy okazji, czy w wolnej chwili mógłbyś zrobić zdjęcia paru elementów swojego M1M?
Osłony łańcucha, sprężyna podnóżka, kierownica z armaturą, hamulec skrętu - od dołu, górne mocowanie tylnych sprężyn(przy tej śrubie z kalamitką) bo mam tam spore boczne luzy.

Może również masz pomysł co to mogło być. Znalazłem wraz z motocyklem, ma nawet ten sam kolor...


I chyba obecnie najważniejsze, szukam osi tylnego koła, czy będzie pasowała od jakiegoś nowszego motocykla?

nickeledon - Sro 12 Paź, 2016

tobiasz napisał/a:
co to mogło być


Wygląda mi to wiatrochrony z katalogu z akcesoriami za dodatkową opłatą :)

mcfrag - Sro 12 Paź, 2016

tobiasz napisał/a:
jest to schemat do wersji z akumulatorem, u mnie, bez akumulatora prostownik będzie raczej zbędny? Wydaje mi się, że w moim przypadku bliższy prawdzie będzie ten, tym bardziej że widnieją tam żółte kable, które na schematach wcześniejszych moto nie występują, w błotniku miałem również zielone poprowadzone do stopu, a na Twoim schemacie są czarne.

Na Twoim miejscu nie sugerowałbym się kolorem kabli na błotniku, tylko urządzeniami elektrycznymi, które zamontowano na Twoim pojeździe. Sprawa jest prosta: jeżeli w silniku masz alternator G-37, klakson C-23 był zamontowany do ramy i lampa jest krótka (a taką masz) - Twój M1M był wczesną wersją (datę produkcji odczytasz oglądając np. elektrownię lub numery silnika) i powinieneś odbudować go w oparciu o schemat, który pokazałem. Jeżeli upierasz się na wersję późną, musisz wiedzieć, że oparta jest ona o inny alternator (G-38-6 lub G-401). Licznik i klakson C-34 wbudowano w reflektor, który m.in z tego powodu został przekonstruowany i jest zdecydowanie dłuższy.

tobiasz napisał/a:
Stacyjka, która oryginalnie znajdowała się w lampie wygląda tak:

Moge pomóc jedynie w ten sposób, że pokaże Ci jak powinien wyglądać oryginalny klucz. Ewentualnie mogę go obmierzyć.

tobiasz napisał/a:
Oprawka, która się znajdowała w lampie wygląda tak:

Kształt jak najbardziej ok, choć wypadałoby rozejrzeć się za czymś w lepszym stanie.

tobiasz napisał/a:
Tak przy okazji, czy w wolnej chwili mógłbyś zrobić zdjęcia paru elementów swojego M1M?

Nie ma problemu, gdy tylko nabędę M1M natychmiast podeślę foty. :)

tobiasz napisał/a:
I chyba obecnie najważniejsze, szukam osi tylnego koła, czy będzie pasowała od jakiegoś nowszego motocykla?

Prędzej od jakiegoś starszego.

tobiasz - Pią 14 Paź, 2016

Dzieki Frag, zapomniałem, że masz M1A... :)

Dzisiaj znalazłem M1M oryginalnie w dość oryginalnym malowaniu:


mcfrag - Pią 14 Paź, 2016

tobiasz napisał/a:
znalazłem M1M oryginalnie w dość oryginalnym malowaniu:

Zapomniałeś o cudzysłowie. :)

Oryginalne malowanie M1M (późna wersja - bez aku, z długą lampą i cygarem) zobaczysz tu:


tobiasz - Sob 15 Paź, 2016

mcfrag napisał/a:
tobiasz napisał/a:
znalazłem M1M oryginalnie w dość oryginalnym malowaniu:

Zapomniałeś o cudzysłowie. :)

Oryginalne malowanie M1M (późna wersja - bez aku, z długą lampą i cygarem) zobaczysz tu:

Znam ten film, często go oglądam by sprawdzić czego mi jeszcze brakuje.

Dziś wziąłem się za koła, po wymianie łożysk zacząłem składać całość i okazało się, że brakuje mi tylnej osi, a przednia ma totalnie zjechany gwint. Masz pomysł, w czym jeszcze mogły występować takie same osie by szybko je kupić zamiast szukać zapewne całych kół dla samej osi?

tobiasz - Nie 23 Paź, 2016

Osie już mam, musze jedynie znaleźć tokarza by dorobić nowe na wymiar a przy okazji pewnie górne śruby tylnego zawieszenia (te z kalamitkami), ale to zostawiam na sam koniec gdy skompletuję całość.

Z dużych braków, to nadal szukam mocowań kierownicy z dobrym gwintem, jednego ze wsporników tylnego błotnika, sprężyny stopki, napinaczy łańcucha, łożysk główki ramy, opon, linek, klaksonu, osłon łańcucha, ruskiego przełącznika świateł, napinacza przedniej linki hamulca, sprawnego silnika i paru innych drobiazgów. Brakuje mi też śrub, nakrętek z "epoki".

Z tego co udało mi się ustalić, wylądował w piwnicy jakoś w latach 60'tych po wypadku właściciela, ma niestety wygięte lagi oraz podnózki. Cały czas zastanawiam się, czy przywracać go do stanu fabrycznego, czy też sprzed wypadku, z wprowadzonymi paroma modyfikacjami. No i czy po pełnym skompletowaniu dać go do lakierowania czy zostawić tak jak jest...

wladimir - Pon 24 Paź, 2016

Takiego mocowania szukasz?
http://Allegro.pl/minsk-k...6565793139.html
Co do lakieru. Ten co jest, jest oryginalny? Jeśli tak, bym go nie ruszał. Chyba, że wolisz wersję cukierek, zamiast patyny.

tobiasz - Wto 25 Paź, 2016

wladimir napisał/a:
Takiego mocowania szukasz?
http://Allegro.pl/minsk-k...6565793139.html
Co do lakieru. Ten co jest, jest oryginalny? Jeśli tak, bym go nie ruszał. Chyba, że wolisz wersję cukierek, zamiast patyny.



Dzieki za cynk, już kupiony, będzie się trochę gryzł z oryginałem, ale narazie musi wystarczyć.

Co do koloru, to ma fabryczny, albo prawie fabryczny, bo na niektórych elementach widać ślady pędzla. Boje się, że dziwnie będzie wyglądał, gdy brakujące elementy kupię w innych kolorach. Może tylko niektóre z nich odnowię.




tobiasz - Sro 26 Paź, 2016

Kolejna zagadka.

Jakie podkładki oraz gdzie powinienem zastosować przy składaniu piasty tylnego koła? Te, które zastalem, są totalnie zjechane i chyba zostały użyte przez porzedniego właściciela takie jakie miał dostępne.
Łożyska wymieniłem na nowe 6201 ZZ




tobiasz - Pon 07 Lis, 2016

Może się komuś przyda informacja nt. łożysk.

Główka ramy - 21 kulek 5mm dół, 21 kulek 5mm góra.
Koła - 4x łożyska 6201.

[ Dodano: Pon 07 Lis, 2016 ]
Igor z Iwanem musieli składać mojego grata na poniedziałkowym mega kacu, zobaczcie jak otwór na sztycę w dolnej pólce jest przesunięty w prawo.




A tak na poważnie, to jaką śrube dać zamiast tej na zdjęciu. Obecnej muszę spiłować łeb do 4mm bym mógł wsunąć amor. skrętu.

nickeledon - Pon 07 Lis, 2016

tobiasz napisał/a:
jaką śrube dać zamiast tej na zdjęciu


Chyba żadnej, tam nie powinno być na wcisk?

tobiasz - Pon 07 Lis, 2016

Otwór jest gwintowany, bez tej śruby, pomimo wciśnięcia dolnej bieżni do samego końca, całość latała na boki.
nickeledon - Pon 07 Lis, 2016

tobiasz napisał/a:
Otwór jest gwintowany


Nie znam się za bardzo na tych braciach mniejszych, ale to może nie radziecki robotnik spaprał robotę?

tobiasz - Pon 07 Lis, 2016

nickeledon napisał/a:
tobiasz napisał/a:
Otwór jest gwintowany


Nie znam się za bardzo na tych braciach mniejszych, ale to może nie radziecki robotnik spaprał robotę?


Masz na myśli gwint w tym małym otworze, czy też asymetryczne osadzenie sztycy w dolnej pólce ?

nickeledon - Pon 07 Lis, 2016

Na mój gust nie powinno tam być żadnej śruby, a sztyca musi być osadzona z dużym wciskiem w dolnej półce.
tobiasz - Czw 10 Lis, 2016

nickeledon napisał/a:
Na mój gust nie powinno tam być żadnej śruby, a sztyca musi być osadzona z dużym wciskiem w dolnej półce.


Na razie śrubę zostawiłem, zaszkodzić raczej nie powinna.

Może komuś się przydadzą wymiary osi kół, co prawda mierzone tanią chinską suwmiarką, ale powinny się zgadzać. Łożyska kół mają oznaczenie 6201.

Czy oprócz M1A/M, w innych małych ruskach były podobne osie?


nickeledon - Pią 11 Lis, 2016

tobiasz napisał/a:
Na razie śrubę zostawiłem, zaszkodzić raczej nie powinna.


Śruba może i nie zaszkodzi, ale luz na sztycy to już tak :(

tobiasz - Nie 27 Lis, 2016

Wpadł mi dziś w ręce silnik, co prawda nie oryginalny, ale najprawdopodobniej od K-55. Czy możecie proszę potwierdzić moje przypuszczenia. Widać, że coś było w nim kombinowane, tym bardziej, że prawa osłona jest dość mocno wewnątrz spiłowana przez koło magnesowe. Gaźnik w zestawie to K30.

Jedyne oznaczenia, które na nim znalazłem to numer seryjny oraz N01 na wewnętrznej stronie lewej pokrywy.







wladimir - Pon 28 Lis, 2016

tobiasz napisał/a:
prawa osłona jest dość mocno wewnątrz spiłowana przez koło magnesowe
To koło magnesowe jest jakby z innej bajki. Silnik masz na części?
tobiasz - Pon 28 Lis, 2016

wladimir napisał/a:
tobiasz napisał/a:
prawa osłona jest dość mocno wewnątrz spiłowana przez koło magnesowe
To koło magnesowe jest jakby z innej bajki. Silnik masz na części?


Po osłonie widać, że część była podszlifowywana by się zmieściło. Narazie innego silnika nie mam i chyba tego użyję, z oryginalnym silnikiem M1A będę musiał poczekać na jakiś motobajzel.

wladimir - Pon 28 Lis, 2016

Zapytaj tego gościa: bogdan.lechwar@wp.pl
Na bajzlach w Łodzi handluje małymi ruskami. Jak kupisz silnik, to jestem chętny na wał korbowy. :)

radarator - Pon 28 Lis, 2016

To koło magnesowe z Rometa...reszta elektrowni raczej też.
tobiasz - Sob 14 Paź, 2017

Posiadam dwie ramy.

Jedną, po moim dziadku, bez tabliczki znamionowej, ale z wybitym numerem na główce - 001904A. Ewidentnie po tym M1M widać, że kiedyś miał jakąś przygodę, rama ma spawane mocowania silnika oraz brak mocowania tylnego prawego podnóżka.

Drugą z innego M1M, bez wybitego numeru, natomiast z zardzewiałą tabliczką znamionową, na której mogę odczytać wybite 51. Co prawda nie wiem jak wygląda oryginalna, ale zgaduję że to rocznik. Co więcej, z tą ramą, mam osłony łańcucha ze wskaźnikiem biegów, która była montowana we wczesnych rocznikach. Z drugiej strony posiada również podstawkę akumulatora, a ta była montowana w późniejszych rocznikach, wraz z prądnicą G37.

I teraz moje pytanie, na której z tych ram składać całość. Do obydwu nie posiadam papierów, ale pierwszej znam historię. Drugiego M1M kupiłem jako dawcę, ale ramę ma w lepszym stanie. Nie znam jej historii i obawiam się, że mogą wyjść jakieś kwiatki przy próbie legalizacji/rejestracji.

Czy rama bez numerów, z nieczytelną tabliczką przejdzie, zostaną jedyne nabite nowe numery? Czy lepiej próbować naprawiać pierwszą ramę ?

Posiadacie może zdjęcie tabliczki znamionowej od M1M ?

tobiasz - Sob 14 Paź, 2017
Temat postu: [Inne] M1M - różnice w zależności od rocznika
Może komuś się przyda poniższa informacja

Przeglądając zdjęcia odrestaurowanych M1M, zastanawiałem się, skąd się biorą różnice pomiędzy motocyklami. Na początku myślałem, że niektóre modele są „skundlone”, jednak, gdy udało mi się dostać instrukcje z 1957 oraz 1961 roku udało mi się je rozszyfrować.

Różnice, które znalazłem w powyższych instrukcjach:

INSTRUKCJA M1M z 1957
cewka KM-1
generator – G37 6V 35W
akumulator – TAK
sygnal – S23
lampa – FG-17
dekompresor – tak
biegi na osłonie łańcucha- tak
gaźnik – K-55
zaślepka na żeberkach osłony cylindra – NIE
prędkościomierz – MONTOWANY OBOK LAMPY

INSTRUKCJA M1M z 1961
cewka KM-1
generator – G36 albo G38 – w instrukcji są obydwa
akumulator – NIE
sygnal – C34
lampa – FG-38
dekompresor – TAK
biegi na oslonie łańcucha – NIE
gaźnik – K-55
zaślepka na żeberkach osłony cylindra – TAK
prędkościomierz – W LAMPIE

Nadal nie wiem, dlaczego niektóre nie miały wybitego numeru na główce ramy a jedynie na plakietce.

Mam nadzieje że pomoże Wam to w określeniu przybliżonego wieku gdy nie posiadacie dokumentów lub numerów.

tobiasz - Czw 16 Lis, 2017
Temat postu: [Inne] Zębatka licznika - jak zdjąć z koła?
Mam problem ze ściągnięciem z koła zębatki prędkościomierza. Grzanie, delikatne walenie nie są skuteczne. Jak ją ściągnąć by nie uszkodzić ?


Darek - Czw 16 Lis, 2017

Podstawowe pytanie: A po co Ci to zdejmować?
Jeśli jest zniszczona (rzadki przypadek), to nie łatwiej i taniej będzie poszukać innej piasty z bębnem?

tobiasz - Czw 16 Lis, 2017

Oddaje całość do piaskowania/malowania. Za zębatką mam jest gumowa i metalowa podkładka, chce je zdjąć.
regers - Czw 16 Lis, 2017


Darek - Czw 16 Lis, 2017

Rozumiem, że oferujesz koledze pomoc i ewewentualne wypożyczenie :thumbup:
sebastian79 - Pią 17 Lis, 2017

Tomek jak myślisz wypożyczyłbyś koledze?
tobiasz - Pon 15 Paź, 2018

Projekt odzywa każdej jesieni. Jak już dwa rozgrzebane, z dwóch różnych roczników, między którymi jest sporo różnic w detalach. W tym tygodniu chce podocinac brakujące podkładki gumowe, w tym przedniego zawieszenia, i złożyć przód. Cały czas nie wiem, czy robić wersję z akumulatorem, czy bez. Dwa silniki też czekają na remont.

Gdy wykręcałem diabelstwo z lampy, to mi się rozsypało, jak je złożyć? Wiem, że mogę zastąpić współczesnym mostkiem Gretza, ale jak mogę, to wolę zostawić oryginał.

Mam dwa silniki, z dwóch wersji M1M, z akumulatorem, oraz bez. Lampa, z której pochodzą bebechy jest z wersji z akumulatorem i tak będę składał motocykl. czy rodzaj prądnicy, G36 lub G37 robi jakąś różnicę w samej instalacji, teraz nie pamiętam która siedzi w którym silniku.




Roboczo instalację chce zrobić na zwykłych przewodach w fabrycznych kolorach, czy 1.5mm2 będzie ok?

Czy jesteście w stanie określić, kiedy w gaźnikach K30 dodaną śrubę regulacji? Obydwa pochodzą z moich Mińsków M1M, tylko z różnych roczników i teraz za diabła nie pamiętam, który jest od którego. :)

Wiem, że może to się wydawać niuansem, ale jest tyle między nimi drobnych różnic (od drobnych w ramie, instalacji el, przedni hamulec, nawet kiedyś zacząłem to spisywać), że wolę mieć tak jako powinno być :)


mareq - Pon 22 Paź, 2018

Ten z dodatkową śrubą może być późniejszy, bo mój K30 z M1A nie ma śruby.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group