IZHMOTO.PL
Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ

Hyde Park - Poradnik jak ustawić rozrząd

nickeledon - Pon 04 Sty, 2016
Temat postu: Poradnik jak ustawić rozrząd
W związku z pojawiającymi się pytaniami przedstawiam krótki poradnik jak ustawić rozrząd w sytuacji gdy dysponujemy tylko czasami otwarcia zaworów, a na trybach nie ma żadnych znaków.

Sytuacja powyższa jest chyba standardem we francuskiej motoryzacji. Brak znaków na kołach rozrządu a małe koło napędu osadzone na stożku bez wpustu tudzież innego sposobu ustalenia pozycji.

Najprostszy (poza wersją z atmosferycznym zaworem ssącym) rozrząd jednokrzywkowy silnika dolnozaworowego.


Aby w takim MAG-u ustawić sobie rozrząd w/g podanych kątów otwarcia/zamknięcia musimy się zaopatrzyć w tarczę zegarową,

którą instalujemy na jedynym możliwym końcu wału korbowego, ustawiamy tłok w położeniu GMP (górne martwe położenie) w suwie sprężanie/praca i odpowiednio do tego tarczę.

Teraz wystarczy pokręcić wałem (zgodnie z kierunkiem pracy silnika) i ustawić go na dany kąt otwarcia. W tym przypadku ustawiam na otwarcie zaworu wydechowego które następuje 76 stopni przed DMP (dolne martwe położenie).

Gdy wał mamy w tej pozycji, należy doprowadzić rozrząd (czyli koło zębate z krzywką) do momentu początku otwarcia zaworu wydechowego, następnie dokręcić nakrętkę na małym kole napędowym rozrządu i mieć nadzieję, że się nic nie poprzestawiało.

Dla zabawy (ewentualnie sprawdzenia) możemy sobie pokręcić wałem i sprawdzić kąty otwarcia wszystkich 16 zaworów. :)

Zamknięcie wydechu 31 st. po GMP:

Otwarcie ssącego 50 st. przed GMP, zamknięcie 40 st. po DMP itd.

jarcco - Pon 04 Sty, 2016

Pięknie :) !
Kolejny francuz z forum się poustawia.

nickeledon - Pon 04 Sty, 2016

A tak dla wścibskich, to umieściłem w tekście jedną nieścisłość lub rzecz wręcz niemożliwą do zrealizowania. Kto zacz znajdzie, ma u mnie kufelek dobrego napitku :)
Łukasz Hawryluk - Pon 04 Sty, 2016

To ilu zaworowy jest ten jegomość?
Gaca - Pon 04 Sty, 2016

nickeledon napisał/a:
umieściłem w tekście jedną nieścisłość

Czy chodzi o to?:
nickeledon napisał/a:
w suwie sprężanie/praca

Jak odróżnić GMP dla sprężania/pracy i GMP dla wydechu/ssania skoro nie mamy połączonego z wałem korbowym rozrządu?

jarcco - Pon 04 Sty, 2016

Gaca, suw sprężanie praca ustalasz początkowo sam, od tego momentu liczysz resztę.
Otwarcie i zamknięcie ssącego jest nie tak.

nickeledon - Wto 05 Sty, 2016

Gaca wygrał kufelek.
Gaca - Wto 05 Sty, 2016

nickeledon napisał/a:
Gaca wygrał kufelek.

Naprawdę? Jejku jak się cieszę :) W życiu poza tym kufelkiem i trafieniem szóstki w Lotto nic nie wygrałem. Nigdy ;)

nickeledon - Wto 05 Sty, 2016

Gaca napisał/a:
trafieniem szóstki w Lotto


Chyba nie było kumulacji, a do podziału jeszcze z kilkunastu szczęśliwców, skoro jeszcze na forum Iżowym siedzisz i łapy taplasz w smarze :mrgreen:

jarcco - Wto 05 Sty, 2016

nickeledon napisał/a:
zamknięcie 40 st. po GMP

ssącego?

nickeledon - Wto 05 Sty, 2016

Już się poprawiłem, zaraz na kufelki mi nie starczy.
jarcco - Wto 05 Sty, 2016

Spoko, może być 0,3!

Tak na marginesie to jeszcze otwarcie, powinno się odbywać przed GMP.

Będą dwa kufelki? :)

nickeledon - Wto 05 Sty, 2016

Słowo się rzekło to muszą być, a swoją drogą to pracuję charytatywnie i zaraz zbankrutuję jak tak dalej pójdzie. :]

PS. Sprawdziłem notatki i mam poprawnie, bo już zacząłem wątpić w siebie. Warto czytać po sobie, oj warto.

świdro - Sro 31 Sty, 2018

A gdzie znaleźć takie wykresy otwarcia/zamkniecia zaworów? Powiem szczerze że ciężko ogarnąć francuskie strony, chociaż po francusku umiem... ale sie brzydze :P
Gaca - Sro 31 Sty, 2018

świdro napisał/a:
A gdzie znaleźć takie wykresy otwarcia/zamkniecia zaworów?

Przy jednej krzywce można się pokusić o samodzielne ustawienie bez informacji jakie są czasy otwarcia. W zasadzie jakakolwiek pomyłka jest naprawdę niewielka.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group