IZHMOTO.PL
Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ

Pozostałe - Junak M10

hrabia_T - Wto 30 Sty, 2018
Temat postu: Junak M10
Zakupiłem Junaka M10 z 1961 roku. Straszna padlina, silnik raczej nie od kompletu. Kupiłem po znajomości ;D za 4 tysiące. Nie oglądałem go nawet na żywo, tylko te 2 zdjęcia widziałem co poniżej zamieszczam. Kupiłem wysyłkowo. Z zakupu jestem bardzo zadowolony.

Potwierdzam wszystkie opinie, że junak to g%$#o, że gwinty kiepskie - przecież nawet Piotr Kawałek opowiadał, że zazdrościł kolegom, co na MZ jeździli, jak on musiał Junakiem.

Tak to wyglądało przed zakupem:



Proszę śmiało hejtować! ;D

nickeledon - Wto 30 Sty, 2018

hrabia_T napisał/a:
Proszę śmiało hejtować

hrabia_T napisał/a:
Z zakupu jestem bardzo zadowolony.

:lmao: :lmao: :lmao: :lmao: :lmao:

Suchy - Wto 30 Sty, 2018

Wyrazy współczucia. Jak chcesz się dobić to pooglądaj w jakim stanie mam mocowanie tulejek i łożysk. Jak poobijane i punktowane, to wiadomo. :thumbup: Jakie masz nr ramy i silnika?
jarcco - Wto 30 Sty, 2018

:thumbup:
Jak się chcesz pocieszyć, to pooglądaj w jakim stanie ja mam mocowania tulejek i łożysk ;)

hrabia_T napisał/a:
Piotr Kawałek opowiadał, że zazdrościł kolegom, co na MZ jeździli

Takie czasy były. Ja składałem wiecznie nie jeżdżącą Wskę w garażu ojaca, i zazdrościłem kolegom co mieli Junaki, takie fajne, przerobione na Harleje :) Wszyscy chcieli mieć Harleya, albo Japończyka.

Suchy - Wto 30 Sty, 2018

jarcco napisał/a:
:thumbup:
Jak się chcesz pocieszyć, to pooglądaj w jakim stanie ja mam mocowania tulejek i łożysk ;)

.


Idziemy o flaszkę, że ja mam gorsze? :chillout:

Hrabio, a dlaczego Junak, a nie np Awo? Dobrze wykonany, prostszy, tylko jeździć.

tybusz - Wto 30 Sty, 2018

Wreszcie Tomaszu odpaliłeś :thumbup:
Takie pytanko mi się nasuwa, czy tradycyjnie na hrabiego, czy szarpniesz się na połysk :ehh:

katok - Wto 30 Sty, 2018

Jestem za opcją:
" na hrabiego" ;)

hrabia_T - Wto 30 Sty, 2018

Umiłowani...

Cytat:
Hrabio, a dlaczego Junak, a nie np Awo? Dobrze wykonany, prostszy, tylko jeździć.

Tak się złożyło, że nazbierałem ok 400 złotych a brakujące 3600 pożyczyłem od mej konkubiny (ona ma! bo inkasuje 500 + na nasze wspólne dzieciska) a za tyle mogłem Junaka zakupić. Inna prawda jest taka, że ja go kupiłem od kolegi, który do stanu jak na zdjęciach doprowadził go w 2004 roku i tak zostawił. W międzyczasie został gliniarzem, przenieśli go do Słupska do pracy i z Junakiem stracił kontakt. Wygasły też mu do niego wszelkie uczucia... Nie mogłem nie kupić!

Cytat:
Takie pytanko mi się nasuwa, czy tradycyjnie na hrabiego, czy szarpniesz się na połysk

Obawiam się, ze materiał wyjściowy "na hrabiego" jest zły - każda część z innej parafii względem wyglądu. Jest bowiem lakier oryginalny na przednim błotniku, współczesny na baku, puszkach i ramie i jakiś wściekły seledyn na tylnym. Na kokpicie, tzn. obudowie lampy mam 100% rdzy. Tak że chyba to się nie uda tym razem.

Co jeszcze mogę dodać na szybko: wydaje mi się , że nr silnika już ktoś przerabiał:

Tu zdjęcie tabliczki, chyba oryginalna:

A tu już zacząłem uzbrajać wał:

Poprzedni właściciel tak złożył silnik, że pierścienia dystansującego A w ogóle nie zastosował, natomiast pierścień łożyska B wsadził odwrotnie o 180 stopni. Pierścień oporowy dał zamiast dystansującego. Chyba nawalony był jak to składał.

jarcco - Wto 30 Sty, 2018

Tu masz temat, który może Ci pomoże. Tworzyłem go długie miesiące ;)
zabawa w Jana

Łukasz Hawryluk - Wto 30 Sty, 2018

hrabia_T napisał/a:
a brakujące 3600 pożyczyłem od mej konkubiny

To teraz ma cię w garści. No nie wiem ;)
hrabia_T napisał/a:
W międzyczasie został gliniarzem

Czyli Janek legalny z papierami ma się rozumieć - no bo władza przykładem świeci ;)
Tak wszyscy narzekają, tak krytykują a kupują.
Fajnie bo jak już widzę weterana na ulicy to nigdy nie jest Junak - POWODZENIA!!!

Suchy - Wto 30 Sty, 2018

Oj tam, dawne czasy, były na władzy się zdarzyło mieć współczesne cyfry wybite zamiast fabrycznych czcionek na silniku. :rotfl:
hrabia_T - Czw 01 Lut, 2018

Kurde mam problem. Szpilki wkręcane w kartery mam w zadowalającym stanie ale problem pojawia się przy tych, które są przez kartery przelotowe. Patrząc na zdjęcie

Co to za szpilka nr 12? Czy ona też łapie silnik do ramy?
szpilki 11,5,10 i 8 - czy ktoś kiedykolwiek widział dostępne zamienniki?
Jednej w ogóle nie mam a pozostałe maja przeciągnięte gwinty.
Chętnie zakupię takie szpilki w dobrym stanie.

Suchy - Czw 01 Lut, 2018

Mówię z głowy i mogę się machnąć, bo nie jestem w Kielcach. 12 jest przelotowa w ramę pręt fi 10 mm, dobrze zrobić z nierdzewnego pręta, gwint chyba 1,25 o ile dobrze pamiętam. W silniku szpilki przelotowe są fi 8 mm, gwint pod nakrętkę 1 mm, nieprzelotowe gwint w karter 1,5 mm. Zamienników nie ma, można kupić np szpilki silnika za kosmos kasę, podczas gdy sam takie same wykonałem za grosze i to polecam. Szpilki karterów też sam łatwo zrobisz, tylko skompletuj potrzebne gwintowniki, które już zostaną Ci na lata.
Gaca - Czw 01 Lut, 2018

Suchy napisał/a:
tylko skompletuj potrzebne gwintowniki, które już zostaną Ci na lata.

Oto, to to. Komplet iżowych narzynek i gwintowników, nawet w żabojadzie się przydają. Takie rzeczy trzeba po prostu mieć!

nickeledon - Pią 02 Lut, 2018

Suchy napisał/a:
Szpilki karterów też sam łatwo zrobisz, tylko skompletuj potrzebne gwintowniki

Do szpilek to raczej narzynki, ale gwintowniki jak i dobra obrabiarka CNC również się przydadzą :mrgreen:

KM - Pią 02 Lut, 2018

Tylko nie polecam działać coś narzynką na pręcie z nierdzewki.
W kwestii gwintów posiłkuj się Jacotem:
Klasyczny problem weterana a zwłaszcza Junaka to notorycznie zrywające się gwinty... Miękki stop rozmiękły jeszcze bardziej pod działaniem czasu i temperatury wymaga szczególnej ostrożności w traktowaniu wszystkich połączeń gwintowanych. Dlatego bezwarunkowo wszędzie tam gdzie przewidziano szpilki nie można stosować śrub a nawet warto zastąpić śruby szpilkami tam gdzie ich nie było a są to połączenia "często kręcone". Zaznaczam, że szpilki nie zastąpi śruba z obciętym łbem bo to nie to samo. W szpilce gwintowane końce oddziela poszerzenie, które musi oprzeć się o krawędź otworu stożkowatą powierzchnią. Tylko wtedy szpilka spełni swoją rolę. Jeśli zamiast tego koniec szpilki oprze się o dno otworu lub dojdzie do końca gwintu w otworze niechybnie szpilka się "ukręci".

Suchy - Sob 03 Lut, 2018

A dlaczego nie? U mnie szpilki silnika trzymają się dobrze. :hmm:
KM - Sob 03 Lut, 2018

Być może kupiłeś pręt ze stali 0H13. Pisząc nierdzewna, miałem na myśli stal austenityczną przy obróbce której, z racji dużej ciągliwości, trudno wytworzyć wiór, a zbliźniakowane ziarna tworzą duży opór narzędziom skrawającym. Narzędzia ze zwykłych stali narzędziowych nie radzą sobie z tym dobrze i szybko ulegają stępieniu mimo stosowania chłodziwa.
Suchy - Sob 03 Lut, 2018

Widzę, że doktorat piszemy na forum z materiałoznastwa. Może mnie uratowało to, że gwintowałem ręcznie. :hmm: :hmm:
hrabia_T - Nie 17 Cze, 2018

Zacząłem składać silnik i mam póki co mały problem. Amortyzator zrywu - czy tryb z zębatką powinien obracać się na wale swobodnie? U mnie wchodzi bardzo ciężko. Cz między łożyskiem a zębatką ma być jakiś pierścień dystansowy ?
Suchy - Pon 18 Cze, 2018

https://www.old-motorcycl...k_M10_-_M07.pdf

Generalnie są wały z krótkim czopem i długim. Jak masz z długim, czyli pod amortyzator zrywu, to na czop idzie na sztywno podkładka z falbanką, na tą falbankę idzie zebatka z falbanką a na górę sprężyna, żeby w razie wibracji zebatka się ruszała na falbance. Ale proponuję stronę Jacota i forum SFM, tam sprawa była opisywana zyylion razy. Kwestia dystansu tej zębatki też zależy od wysokości bieżni łożyska. Np ja mam krótki czop, łożysko kulkowe, na to idzie podkładka dystansująca ok 4 mm, która sam wykonałem ze starej bieżni, albo zębatki, na to u mnie idzie zębatka która jest na sztywno dokręcona do wału.

hrabia_T - Pon 18 Cze, 2018

A co to zatem jest nr 33 i 34 na zdjęciu w katalogu? A ta podkładka falbanką to już całkiem mnie zdezorienrowałeś. Tego to na bank nie ma w katalogu.
Suchy - Pon 18 Cze, 2018

Trochę odwrotnie napisałem, bo ja mam inaczej. 36 z falbaną dociska zębatkę. 33 i 34 nie wiem nic ponad to co napisane w katalogu. 33 nie zawsze się stosowało, bo już był simmering, a 34 to chyba dystans 4 mm łożysko- zębatka. Ale poczytaj dobrze forum SFM, tam wszytko już było. A ja nigdy nie miałem długiego wału. Ale najprościej, - najpierw osadź wał w łożyskach, luz poosiowy powinien być chyba 0,1-0,2, a potem się będziesz martwił, czy dawać dystans, czy nie, czy kupować wyższą zebatkę czy nie- byle by była w jednej linii ze sprzegłem i tyle .
hrabia_T - Wto 19 Cze, 2018

Kameraden.
Trochę siadłem do Junaka i taką mam zagwozdkę na zdjęciu widać zaznaczyłem oś odmy. Czy ona powinna byc czymś zaślepiona ?Widziałem na zdjęciach u Jarcoo ze u niego to wygląda troche inaczej niż u mnie np.

Tuftufek - Wto 19 Cze, 2018

To może być oś koła z odmą w pokrywie rozrządu. Późniejsze M10 miał wyjście na koło łańcuchowe.
nickeledon - Wto 19 Cze, 2018

Tuftufek napisał/a:
To może być oś koła z odmą

To jest oś koła z odmą :)

Suchy - Wto 19 Cze, 2018

Nie zaślepiaj, to kanał odmy który u Ciebie idzie w deklu i wyjście jest na dół.
hrabia_T - Wto 19 Cze, 2018

To wychodzi, ze mam niewłaściwy dekiel. Bo nie mam dekla z kanałem to raz a dwa i tak idzie rurka od odmy na łańcuch napędowy.
Tuftufek - Wto 19 Cze, 2018

Tak ma być u Ciebie https://www.google.pl/sea...dz31i0g9nqZVLM:
hrabia_T - Wto 19 Cze, 2018

No nie bo u mnie jest tak

Czyli muszę dopasować do tego pokrywę silnika. Czy ktoś ma może zdjęcie takowej?

Tuftufek - Wto 19 Cze, 2018

https://www.google.pl/sea...sAT28h98nRzFlM:
nickeledon - Wto 19 Cze, 2018

hrabia_T napisał/a:
No nie bo u mnie jest tak

To nic nie znaczy. Kartery masz z odmą czy bez? Bo może będziesz teraz miał podwójny zawór oddechowy :grin:

[ Dodano: Wto 19 Cze, 2018 ]
W sumie to nic złego, będzie się po prostu lać ze wszystkich stron :rotfl:

hrabia_T - Wto 19 Cze, 2018

Kartery mam z odmą ciul na razie skladam dekle zawsze moge zmienic.
Tuftufek - Wto 19 Cze, 2018

Musisz zaślepić oś.
nickeledon - Sro 20 Cze, 2018

hrabia_T napisał/a:
ciul na razie skladam

Nie tak szybko, sprawdź czy aby na pewno ośka koła napędu prądnicy jest przelotowa.
Potem lepiej:
Tuftufek napisał/a:
zaślepić oś.

PS. Na koniec poprawnie ustaw fazę otwierania odmy. :D

hrabia_T - Sro 20 Cze, 2018

Marek, wszystko się zgadza jest przelot odmy na łańcuch. Odma ustawiona na znaki a jak wał jest na dole to się otwiera Z Odmy mogę napisać doktorat .

Teraz wyszedł inny problem. Na wałku głównym pomiędzy trybem biegu 1 i 2 powinien być druciany pierścień, który podobno jest niezbędny. Czy ktoś wie gdzie takie coś można dostać? To straszna duperela... :ehh:

tybusz - Sro 20 Cze, 2018

Takie cóś ?
http://www.skuterdebica.h...?p=junak&str=12

nickeledon - Czw 21 Cze, 2018

hrabia_T napisał/a:
Z Odmy mogę napisać doktorat .

To powinieneś zdawać sobie sprawę profesorze :] , że w takiej konfiguracji ta odma nie będzie działać poprawnie.

hrabia_T - Czw 21 Cze, 2018

Irek tak na stronie skutera jest ten pierścień za całą złotówkę
Dodatkowo jest tam coś takiego: http://www.skuterdebica.h...lay.php?id=4708
Pierścień oporowy skrzyni biegów Gdzie go się stosuje ?

Marek czy masz na myśli teorię o przestawieniu ustawienia odmy o ok 2 ząbki ?

nickeledon - Czw 21 Cze, 2018

hrabia_T napisał/a:
czy masz na myśli teorię o przestawieniu ustawienia odmy o ok 2 ząbki?

Możesz przestawiać i o cztery, a to i tak nie zmieni faktu, że przekrój odmy jest za mały.
Tak jak Michał już nadmieniał, jak nie masz wczesnej pokrywy z odmą, to lepiej zaślepić otwór na ośce, bo inaczej będzie wdmuchiwało gazy z powrotem do silnika.

golot - Czw 21 Cze, 2018

nickeledon napisał/a:
Możesz przestawiać i o cztery, a to i tak nie zmieni faktu, że przekrój odmy jest za mały. Tak jak Michał już nadmieniał, jak nie masz wczesnej pokrywy z odmą, to lepiej zaślepić otwór na ośce, bo inaczej będzie wdmuchiwało gazy z powrotem do silnika.

Zgadza się ale warto zaznaczyć że zaślepić tylko ten koniec który będzie otwarty , czyli od strony lewej pokrywy. W prawo, czyli na łańcuch powinien być otwarty (warto sprawdzić drożność tego kanału).

pozdro golot

hrabia_T - Wto 10 Lip, 2018

Koledzy Junak został odpalony ale istnieje kilka przeszkód aby wykonać testy dynamiczne.
Miedzy innymi nie mam śruby osi zabieraka. Czy wiecie jaki to dokładnie rozmiar śruby? Pasuje mi kupić nowa taka śrube a nie używki, których za bardzo i tak nie ma.

Suchy - Wto 10 Lip, 2018

A nie da rady wziąć suwmiarkę i zmierzyć?
hrabia_T - Wto 10 Lip, 2018

Cytat:
A nie da rady wziąć suwmiarkę i zmierzyć?


24.84 mm i za diabła w 2 sklepach nie widzą co to za śruba i jaki gwint. Dlatego tu zapytuję.

Suchy - Wto 10 Lip, 2018

Proponuję szukać po internetach nakrętek M25 x skok gwintu. Chyba najprościej.
Spiker - Sro 11 Lip, 2018

hrabia_T napisał/a:
nie mam śruby osi zabieraka.

Pomimo pokazania obrazka nadal nie jestem pewien czego potrzebujesz. Nie nakrętki aby?

Masz tu kilka przykładowych źródeł:
https://klasykmoto.pl/?wpsc-product=nakretka-osi-zebatki-tyl-junak-2
https://klasykmoto.pl/?wpsc-product=nakretka-osi-zebatki-tyl-junak
https://imged.pl/nakretka-m25x1-5-do-tylnego-kola-junak-nierdzewka-2-2597574.html

hrabia_T - Sro 11 Lip, 2018

No i to własnie bedzie chyba to !
Suchy - Sro 11 Lip, 2018

Przy czym najlepiej poszukaj w zwykłych sklepach ze śrubami poszukiwanego rozmiaru, tak jak wszystkich innych śrub, cenowo wyjdzie 10 razy taniej. :shifty:
hrabia_T - Sro 18 Lip, 2018

O popatrzcie jak to dziś jakość a jakość z lewej śruba kupiona on Tomasz Sokół bo kupowałem graty do iskrownika i tą śrubke dokupilem a ta z prawej od Marmot i widać jak na dłoni stosunek ilości gwintów.

Suchy - Sro 18 Lip, 2018

Klasyka, generalnie w kupowaniu części do Junaka trzeba być bardzo czujnym. Np porównanie przerywacza polskiego i Boscha, który jeszcze mam. A ja ostatnio dokonałem przełomowego odkrycia, które nazwałem patentem Suchego :shifty: ! Mianowicie, do Junaka pasuje linka sprzęgła od Suzuki Savage. :shifty:
Łukasz Hawryluk - Wto 31 Lip, 2018

Mała zmiana koncepcji odbudowy ;D ?
https://www.youtube.com/watch?v=WhUieDWhROc

Suchy - Wto 31 Lip, 2018

Ja już odbudowałem, więc nie tym razem. :hmm:
nickeledon - Wto 31 Lip, 2018

W przypadku tego motocykla nie powinno się używać czasu przeszłego.

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group