IZHMOTO.PL
Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ

Ogólne - [49] Iż 49 czterosuwowy

v6mariuszov6 - Wto 26 Lut, 2019
Temat postu: [49] Iż 49 czterosuwowy
Zakładam temat z zapytaniem czy ktoś widział albo wie coś na temat IŻa 49 w wersji z czterosuwowym silnikiem? Jestem w posiadaniu takiego egzemplarza i zastanawia mnie czy jest to jakaś wersja prototypowa czy jakaś samoróbka.

W załączniku link do filmu jak to wygląda:

tomboj - Wto 26 Lut, 2019

:thumbup: :lmao: :lmao: :lmao:
tomaszek_le - Wto 26 Lut, 2019

v6mariuszov6 napisał/a:
czy ktoś widział albo wie coś na temat IŻa 49 w wersji z czterosuwowym silnikiem? Jestem w posiadaniu takiego egzemplarza i zastanawia mnie czy jest to jakaś wersja prototypowa czy jakaś samoróbka.

Pytasz poważnie czy żartujesz?

Darek - Wto 26 Lut, 2019

Rzeczywiście pierwsza reakcja to "chyba żart", ale skądś ten film jednak jest. Cylinder na oko podobny do prawego od eM-ki czy innego ruskiego boksera. Głowica to chyba M 72 z odciętym deklem. Widać ślady szlifowania. Kartery od Iża z dospawaną podstawą cylindra. Jeśli by w okolicach małej zębatki sprzęgła wstawić jakiś napęd rozrządu, to technicznie jest to wykonalne. To wszystko przypomina wynalazki typu Junak V700. Nie takie rzeczy ludzie robią. Jeżeli to nie fejk, to w sumie ciekawy pomysł.
nickeledon - Wto 26 Lut, 2019

Darek napisał/a:
to nie fejk

A co ten "fejk"? :hmm:

Darek - Wto 26 Lut, 2019

Oj, przepraszam za młodzieżowy slang, ale "kto z kim przestaje, takim się staje". W koncu belfrem jestem. Jeśli kolega sobie życzy, to wyjaśniam. "Fejk" od angielskiego "fake news" - "fałszywa wiadomość". Spolszczone określenie wiadomości nieprawdziwej, zmyślonej czyli w bardziej "muzealnym" języku - blaga, lipa. ;D
nickeledon - Wto 26 Lut, 2019

A! Czyli po prostu ściema, a ja myślałem, że to fajka jaka ;D
v6mariuszov6 - Wto 26 Lut, 2019

Z ciekawostek i zagadek dla tego motocykla to jeszcze data produkcji i pierwszej rejestracji. To już jest raczej na pewno niemożliwe
https://www.fotosik.pl/zdjecie/d4668f9543667605
https://www.fotosik.pl/zdjecie/245145bbaba25c4d

Darek - Wto 26 Lut, 2019

No, to faktycznie "fake news"! Z 1945, to może i cylinder być. Ciekawe na jakich "papierach" takie dane do dowodu wpisali? Poza tym, to z masą własną też polecieli. Nieco tylko więcej bo ok. 280 kg, to moja Virago 1100 ma w dowodzie. Iż to chyba na sucho +/- 150 kg.

PS. Z ciekawości zajrzałem do mojego dowodu. Kurna! Mam wpisane Iż 350 z 1952 roku, choć to 49-tka jak byk, a po numerach ramy i silnika 1955! :O He, he. Też mam "fejka" :lmao: Tylko, jak już kiedyś zabiorę się za rejestrację, to jak to wyprostować?

v6mariuszov6 - Wto 26 Lut, 2019

Pewnie jakaś opinia rzeczoznawcy i jakoś idzie to odkręcić, ale z drugiej strony np. mi nie przeszkadza że jest wpisane w rodowód te 10 lat więcej.
regers - Wto 26 Lut, 2019

Poka zdjęcia silnika.
Piotr737 - Sro 27 Lut, 2019

Tutaj na kanale „Dimy mechanika” kilka filmów z podobną przeróbką silnika Planety

https://m.youtube.com/watch?v=ZL_bPxNW2uI

Pawełek - Sob 02 Mar, 2019

Ciekaw jestem jak umiejscowiona i napędzana jest pompa oleju, i gdzie wstawiono wałek, bądź krzywki, rozrządu (bo popychacze pewnie są umiejscowione w dorobionym nadlewie pod cylindrem....
nickeledon - Sob 02 Mar, 2019

Pawełek napisał/a:
jak umiejscowiona i napędzana jest pompa oleju

Po co pompa, smarowanie rozbryzgowe.

Darek - Sob 02 Mar, 2019

Dla pewności można dodatkowo stosować mieszankę. Wszak w wielu motocyklach 4T zalecano nawet tzw. górne smarowanie. Przy rozrządzie dolnozaworowym olej podawany wraz benzyną powinien też wystarczyć do smarowania prowadnic zaworowych.
radarator - Sob 02 Mar, 2019

I w ten sposób mamy 4T ale 2T. 😁

Mnie się podoba. Ciekawe, jakie ma osiągi.

Pawełek - Nie 03 Mar, 2019

nickeledon napisał/a:
Po co pompa, smarowanie rozbryzgowe.

Tu się mogę jeszcze zgodzić, że do ruskiego dolniaka może wystarczyć rozbryzg (przy jednym cylindrze) ale jednak jakoś trzeba zgrać fazy rozrządu i napędzić popychacze (ciekaw jestem jak to jest rozwiązane. Podejrzewam, że zastosowane są krzywki jak w Junaku, bo wałka raczej nie ma jak wstawić).

Zawory pewnie reguluje się po zdjęciu lewej pokrywy silnika,bo fabryczne wycięcie w cylindrze dolniaka zgrywa się z dorobionym nadlewem a tam właśnie w Emce jest dostęp do śrub regulacyjnych.

Chętnie zobaczyłbym co kryje się pod lewą pokrywą silnika. ;D

Darek - Nie 03 Mar, 2019

Pawełek napisał/a:
Chętnie zobaczyłbym co kryje się pod lewą pokrywą silnika

No fakt, tam się kryje cała "mądrość". Osobiście zrobiłbym zmodyfikowane małe koło łańcuchowe napędu sprzęgła, połączone z kołem zębatym napędzającym krzywki rozrządu, a dalej tak jak napisałeś - na wzór Junaka. Trzeba by pewnie wspawać jakieś nadlewy wewnątrz karteru, ale jest tam trochę miejsca.

mcfrag - Nie 03 Mar, 2019

Kilka fotek podobnej przeróbki. Tym razem bazą był silnik Planety:






Darek - Nie 03 Mar, 2019

Chcieliśmy fotki wnętrza, to mamy. Dzięki Fragu. Czyli cofnięto, albo nawet usunięto, zewnętrzne łożysko i w tym miejscu wstawiono kółko zębate do napędu krzywek rozrządu. Podejrzewam, że łożysko wewnętrzne musiało zostać zastąpione jakąś dwurzędówką.
v6mariuszov6 - Nie 03 Mar, 2019

Chciałbym oficjalnie przeprosić wszystkich forumowiczów za głupie pytania "czy ktoś wie coś na temat wersji z czterosuwowym silnikiem''.

Od początku dobrze wiem, że takich silników w 49 nie było, chciałem po prostu usłyszeć wasze komentarze i opinie na ten temat. Egzemplarz, który zaprezentowałem, zbudowałem sam i wiem na jego temat wszystko. Jeśli macie pytania to z chęcią na wszystkie odpowiem.

Sylwetka IŻa 49 podoba mi się bardzo lecz brakowało chociażby dla ucha czterotaktnego klanku, dlatego postanowiłem przerobić jeden z zapasowych silników. Projekt był naprawdę niskobudżetowy ale z efektu jestem jak na razie zadowolony. Osiągi są zbliżone do oryginalnej wersji ale jeśli o nie chodzi to w ogóle mi nie zależało na tym żeby był mocniejszy od oryginalnego 2-taktu. W chwili obecnej jest wsadzony w ramę tymczasową bo docelowo będzie w innej, tylko najpierw muszę uzupełnić w niej braki, wypiaskować, pomalować i złożyć w całość.

Na zdjęciach dodanych przez kolegę mcfrag jest projekt z dwoma kołami rozrządu i łożyska zewnętrznego pod zębatką łańcucha sprzęgłowego niema bo zabrakło miejsca, nie do końca zaufałbym jednemu łożysku nawet dwurzędowemu bo to jednak strona oddawania mocy. U mnie łożysko zostało a w miejscu gdzie oryginalnie jest uszczelniacz simmeringowy naprasowana jest na gorąco zębatka od chińskiego quada 250, wcześniej wytoczona na otwór fi25. Wyżej jest koło rozrządu identyczne jak na zdjęciach, tylko że pośrodku a nad nim dwie dzwigienki zaworowe też z chińskiego silnika z wspawanymi zamiast miseczek pod popychacze uchwytami pod śruby regulacyjne do luzów zaworowych. Cylinder jest od K-750, głowica również z tym, że ma ścięty górny pierścień łączący żeberka. Tłok jest od Urala tylko ma wprasowane tuleje aluminiowe na gorąco redukujące rozmiar sworznia z orginalnych 21mm na Iżowe 15mm. Korba jest iżowa, dlatego też nie chciałem podnosić mocy. Tłok jest zrobiony pod wagę oryginalnego, żeby nie trzeba wyważać wału.

W głowie powstał już kolejny pomysł podobnej przeróbki tylko z głowicą górnozaworową. Na ostatnim łódzkim bazarze zakupiłem za całe 200PLN silnik od Planety, który niestety też zostanie pocięty. Tym razem będzie musiała dojść pompa oleju na którą też mam już patent ale pozostaje jeszcze jedna kwestia - czy silnik wejdzie w oryginalną ramę, bo niestety jego wysokość się znacznie zwiększy. Ogólnie miałby trafić do Planety 5 z wózkiem bocznym, którą posiadam ale to wszystko czas pokaże. :-)

nickeledon - Nie 03 Mar, 2019

Jakby miał wałek to nie trzeba by łańcucha smarować :hmm:
Jacek635 - Pon 04 Mar, 2019

ciekawa koncepcja. Masz jakieś zdjęcia? Sam spawałeś aluminium? Jak rozwiązane jest smarowanie?
v6mariuszov6 - Pon 04 Mar, 2019

Zdjęć niestety nie robiłem. Za jakiś czas będę regulował zawory to mogę pocykać parę fotek. Aluminium spawałem sam i większości metodą MIG ale TIG też się przydał. Smarowanie jest rozbryzgowe. Komora wału ma powiercone otwory między skrzynia biegów i sprzęgłem i olej jest w całym silniku - wlane ok. 2 litry.
Jacek635 - Pon 04 Mar, 2019

chce się nauczyć spawać aluminium TIG ale coś mi nie wychodzi. Nie wiem czy to wina sprzętu? Jaka spawarka się sprawdza (model)?
v6mariuszov6 - Pon 04 Mar, 2019

Na najtańszym sprzęcie chińskim serii 200A AC/DC działam, bardzo duża rolę odgrywa czystość Argonu. Musi być 5.0 i najlepiej butla z zaworem zabezpieczającym przed całkowitym opróżnieniem gazu. Bo jeśli ktoś wykorzystał gaz do końca i zassało atmosfery to mimo tego że butle przed ponownym napełnieniem są próżniowane to gaz i tak będzie zanieczyszczony czego na kwasówce czy zwykłej stali nie zauważysz ale na aluminium Ci krwi napsuje. Do tego aluminium musi być przed spawaniem dość dokładnie wyczyszczone i najlepiej dodatkowo odtluszczone.
mobydick - Wto 05 Mar, 2019

Are you going to fit it in a motorcycle?
v6mariuszov6 - Wto 05 Mar, 2019

Sorry mobydick but I don't understand your question.
skrzydlaty - Czw 07 Mar, 2019

Oczywiście rozumiem i nie rozumiem. Każdy tego typu projekt, pod warunkiem jego ukończenia, prowadzi do rozwoju osobistego, itp. itd.

Z drugiej strony po co? Jest dla przykładu taka konstrukcja: BSA B31 (350) lub 33 (500)
I jest to gotowy motocykl o parametrach optycznych 49 z silnikiem 4-suwowym OHV. I w przeciwieństwie do każdej tego typu "wydumki", jedzie...

http://www.realclassic.co...impression.html

nickeledon - Czw 07 Mar, 2019

skrzydlaty napisał/a:
Jest dla przykładu taka konstrukcja: BSA B31 (350) lub 33 (500)

:]

skrzydlaty - Czw 07 Mar, 2019

Wiem, bo mam, od jakiegoś czasu przypadkiem.


mobydick - Czw 07 Mar, 2019

Things seem to get lost in translation.
Will you fit engine in frame?

Łukasz Hawryluk - Czw 07 Mar, 2019

Czy zamontujesz silnik w ramię?
v6mariuszov6 - Czw 07 Mar, 2019

Wiem, że niektórzy podważają sens takiej przeróbki jak moja. Kolega ma BSA M20, na której się czasem przejadę i chyba właśnie przez to powstał mój projekt, bo w marzeniach pojawił się jakiś długoskokowy anglik, na którego niestety mnie nie stać, skupaim się nawet na alternatywie jaką jest Royal Enfield, którego można już czasem kupić za 7tys zł do poprawek ale nawet te 7tys. jest w pewnym sensie barierą kiedy posiada się dwójkę dzieci i żone i pracuje w Polsce. Przerobienie IŻa kosztowało mnie w granicach 400zł nie licząc silnika bo miałem w zapasie no i trochę czasu, którego się nie liczy bo bynajmniej dla mnie jest to przyjemność.
Dla zainteresowanych wrzucam filmik z wczorajszej jazdy:
https://www.youtube.com/w...LHOs02d4&t=433s

[ Dodano: Czw 07 Mar, 2019 ]
Zdaję sobie też sprawę, że znajdą się tacy którzy będą mi wyrzucać, że popsułem orginalny silnik a to jednak jakby nie patrzeć -zabytek. Wbrew pozorom z orginalnego silnika są ,,popsute'' jedynie 3 elementy - kartery i lewa pokrywa. Reszta jest nietknięta. Cylinder też nie przerabiany tylko głowica od Kaśki ma ścięty górny pierścień łączący - dla ,,niepoznaki" ;D

nickeledon - Pią 08 Mar, 2019

Ile to już takich było, co zaczynało od Iża a kończyło na BSA :)
v6mariuszov6 - Pią 08 Mar, 2019

I pewnie gdyby BSA było łatwiej dostępne to dużo więcej ludzi by na nich kończyło i to nie tylko Iżowcòw :)
nickeledon - Pią 08 Mar, 2019

Prawdziwy Besiarz to tylko taki z Iżem w sercu :]
Pawełek - Pią 08 Mar, 2019

skrzydlaty napisał/a:
z drugiej strony Po Co?

A mnie się podoba taka przeróbka ;D

Pomijam kwestię "pełnego oryginału", ale czasem warto zrobić coś takiego dla samego siebie - żeby mieć coś ciekawego.
Osobiście przymierzałem się do budowy bobbera na ramie Urala M62 i silniku Dniepra, i choć wiedziałem, że też pojawią się słowa krytyki, to uznałem, że fajnie byłoby mieć coś "innego i swojego". Szczęście w nieszczęściu, że w międzyczasie kupiłem Planetę, więc bobber odchodzi w niepamięć (chociaż rama i silnik już są ale napęd zostanie na zapas do mojego MT);

PS. Skrzydlaty - my to chyba już mieliśmy okazję podyskutować trochę na Forum Motocyklistów o oryginałach, przeróbkach i tego typu sprawach (jakieś 13-14 lat temu, tam byłem zarejestrowany jako Paolo350 i jeździłem wówczas na K-650). Tak mi się skojarzył nick i motocykl w avatarze oczywiście wspominam to w "pozytywnym aspekcie". ;D

[ Dodano: Sob 09 Mar, 2019 ]
Przez przypadek znalazłem taka ciekawostkę - Iz w dieslu (silnik wyglada jak z Enfielda) 😉

https://m.youtube.com/watch?v=1vr4wJwGaI0

v6mariuszov6 - Pon 25 Mar, 2019

Planeta 4T ładnie zrobiona:
https://www.youtube.com/watch?v=-gUOj8E4R-M
https://www.youtube.com/watch?v=VjzEBw2Rf-E

Jacek635 - Wto 26 Mar, 2019

kupiłbym jakiś uszkodzony cyl do k750 do pomiarów
v6mariuszov6 - Wto 26 Mar, 2019

Jacek635 napisał/a:
kupiłbym jakiś uszkodzony cyl do k750 do pomiarów

A jaki wymiar potrzebujesz to Ci podam?

Jacek635 - Sro 27 Mar, 2019

Ogólnie zwymiarowaną podstawę potrzebuje razem z wystawaniem tulei i rozstawem szpilek, wysokość całkowitą, zwymiarowaną pow. górną, rozstaw zaworów, położenie powierzchni gaźnika i wydechu. Nie potrzebuje obrysu zewnętrznego żeber kształtu kanałów i kieszeni zaworowych.
v6mariuszov6 - Sro 27 Mar, 2019

Tyle udało mi się pomierzyć,



Jacek635 - Sro 27 Mar, 2019

Dzięki wielkie ale te cyferki szczególnie czarne słabo widać. Dałbyś rade poprawić ? I jeszcze wymiar od płaszczyzny gaźnika do osi cylindra mierzone po pow. głowicy.
v6mariuszov6 - Sro 27 Mar, 2019

Czarny wymiar od góry: 105mm, środek 92mm a dół 80mm
Wymiary na boku od góry: 57mm i dół 78mm.
W takim cylindrze w jednej z płaszczyzn zawory nie idą równolegle z osią cylindra tzn. są nachylone pod kątem w taki sbosób, że stona gdzie są grzybki jest bliżej tłoka niż na dole trzonka

Jacek635 - Sro 27 Mar, 2019

jak rozwiązałeś popychacze zaworowe ?
v6mariuszov6 - Sro 27 Mar, 2019

https://Allegro.pl/oferta/zebatka-tryb-walu-walek-rozrzadu-atv-quad-bashan-7550797613?fbclid=IwAR2hp55kY5BwEPPkjQhhMoJSVJ2G52N3geV9WUhrlm0SCX46iLFDy6IFtic
Takie kólko
https://Allegro.pl/oferta/dzwigienki-zaworowe-dolne-atv-bashan-200-7924051620
i takie dźwigienki lekko zmodyfikowane

nickeledon - Czw 11 Kwi, 2019

A to już wyższa szkoła jazdy :)

v6mariuszov6 - Czw 11 Kwi, 2019

Śledzę na bieżąco te filmy:-) trochę mi nie podchodzi ten pasek rozrządu i mały wał ale reszta przemyślana
sztyga20 - Nie 14 Kwi, 2019

Podobają mi się takie kombinacje, sam kiedyś się zastanawiałem czy taka przeróbka jest możliwa - a wystarczy na yt sprawdzić, czekam tylko na wersję z wałkiem królewskim:)

Jak z jest z rejestracją motocykla na takim silniku? Byłeś może na hamowni zobaczyć jakie ma parametry?
Zastosowałeś jakiś filtr oleju czy zalałeś tylko komorę korbowodu i wymiana oleju raz na jakiś czas zamiast filtracji? Jakby co można pokombinować z pompą oleju elektryczną która będzie zasysać olej do skrzyni i gdzieś ta m zwracać po przepuszczeniu przez filtr.

v6mariuszov6 - Nie 14 Kwi, 2019

Z rejestracją nie mam pojęcia jak sprawa wygląda bo po prostu jeżdżę na dokumentach zwykłej 49.

Komora wału jest wspólna z komorą sprzęgła i skrzyni a olej filtruje grawitacja. To co cięższe spada na dół i miejmy nadzieję, że tam zoastaje. :-)

v6mariuszov6 - Czw 26 Gru, 2019

Witam wszystkich po dłuższej przerwie. Podsumowując rok - swoim czterosuwowym iżem zrobiłem w sezonie bezawaryjnie ok 2tys. kilometrow odwiedzając kilka imprez w promieniu ok. 100km.

W garażu bywam troszeczkę rzadziej niż kiedyś, ponieważ zmieniłem miejsce zamieszkania i muszę dojeżdżać w wolnych chwilach na,, stare śmieci''. Powoli działam tam z nowym projektem, który kiedyś zaprezentuje na forum ale jeszcze daleko do końca. Na bieżąco obserwuje to co mnie interesuje na filmikach u wschodnich sąsiadów i ostatnio udało mi się znaleźć to, co samemu planowalem - górnozaworową Planetę z górą od Dniepra: https://www.youtube.com/w...Y&feature=share


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group