IZHMOTO.PL
Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ

Ogólne - [Planeta] Co to może być?

sebixel - Nie 07 Kwi, 2019
Temat postu: [Planeta] Co to może być?
Witam. Kilka lat temu jeszcze z innego konta pisałem o moim IŻ-u 56K, jednak doszedłem do wniosku, że to nie jest ten model. Tak naprawdę sam nie wiem co to jest, bo wg tabliczki znamionowej na ramie jest to IŻ Planeta, jednak większość podzespołów (silnik, bak, przedni błotnik, siedzenia, drzwiczki schowków po bokach) pochodzi z modelu 56. Więc mam do Was pytanie, co to jest? Czy jest to nie daj Boże składak, czy może jakaś wersja przejściowa z 56 na Planetę?

Dodam, że motocykl był wszędzie lakierowany na jednakowy kolor, może to rzuci jakieś światło na całą sprawę.

Z góry dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam

tomboj - Nie 07 Kwi, 2019

Bez fotek weryfikacja będzie trudna.
motolis - Nie 07 Kwi, 2019

Światło rzucą fotki ,porób szczegółowe .
sebixel - Nie 07 Kwi, 2019

tomboj napisał/a:
Bez fotek weryfikacja będzie trudna.


Wygląda to tak
(motor jest koloru brązowego ale proszę się tym nie sugerować, na ramie, baku i błotnikach gdzieniegdzie przebija się oryginalny zielony lakier)

https://imageshack.com/i/pobteoZfj
https://imageshack.com/i/pohohJO9j
https://imageshack.com/i/poGVIuG4j
https://imageshack.com/i/pnuS8ydaj
https://imageshack.com/i/pn0DCfVKj

nickeledon - Pon 08 Kwi, 2019

motolis napisał/a:
porób szczegółowe

Wziął sobie kolega do serca prośbę.

Pierwsze co rzuca się w oczy to przenitowana tabliczka znamionowa

i polski gaźnik Pegaz.

Poza tym fajna 56-a, w sumie prawie kompletna :)

rufi - Pon 08 Kwi, 2019

56 tka z końca produkcji. Na moje 60-61r.
Mała lampa i napęd licznika z przedniego koła ,silnik i osłony gaźnika na to wskazują
Jedynie puchy boczne masz od starszej 56tki.
Masz 56tke na papierach od planety :)

sebixel - Pon 08 Kwi, 2019

Dzięki za wyjaśnienie!

Mam jeszcze jedno pytanie. Po czym można zweryfikować dokładny rok produkcji? Motor nie posiada dokumentów wbrew temu co mówił Rufi. Może da się to jakoś zweryfikować po numerze silnika?

A w związku z brakiem dokumentów, to jak można ten motor zarejestrować? Rejestracja na żółte nie wchodzi w grę, bo motor nie jest w pełni oryginalny (właśnie chodzi o gaźnik)

Darek - Pon 08 Kwi, 2019

O rejestrację na "żółte" będzie zdecydowanie łatwiej niż o jakąkolwiek inną. Sam gaźnik to na prawdę mały pikuś. Jak widać pewnie "Pegaz" od Junaka, lub innej WSK 175 abo SHL-ki. Przy ubieganiu się o status zabytku lub pojazdu unikalnego nie wymaga się 100% oryginalności, ale zachowania podstawowych cech konstrukcyjnych.
sebixel - Pon 08 Kwi, 2019

Ok, dzięki

A co z tym ustaleniem roku? I czy w ogóle możliwe jest, że numer silnika posiada 6 cyfr? Zawsze gdy widziałem IŻa 56, to miał 5 cyfrowe numery z literką z przodu. Z tego co wiem to 6 cyfrowe numery miały 49-tki.

Numer mojego silnika to 115203 (widoczny na jednym ze zdjęć)

rufi - Pon 08 Kwi, 2019

Jestem przekonany że Twoja 56tka jest z 1961r.
Ja mam 56tkę z 61r z numerem silnika 119783
Różnica między numerami silników niewielka dlatego obstawiam 1961 :)
..pod warunkiem że przy cyfrach jest pisaną cyrylicą litera D
Powiększyłem trochę zdjęcie i widzę że jednak lampa przednia duża .
Wątpliwość rozwiał by numer ramy ,ale obawiam się że w tym przypadku numer może być "zgodny" z tabliczką .....

sebixel - Wto 09 Kwi, 2019

Jeśli się nie mylę to w tym miejscu jest litera B

https://imagizer.imageshack.com/img921/1120/i42daw.jpg

Wskazywałoby to na rok 1956. Motor należał do mojego dziadka, który kierował się tym, że części nie muszą być oryginalne, ważne żeby działało (co by też tłumaczyło obecność polskiego gaźnika), więc osłony silnika mogą pochodzić z nowszej wersji.

rufi - Wto 09 Kwi, 2019

Weź wystaw to cudo z tej graciarni i zrób kilka porządnych zdjęć.
Na ten moment wiadomo tylko że na pewno masz 56tke z tabliczką od planety,prawdopodobnie z przeszczepem silnika poskładanym z tego co było pod ręką.
Być może faktycznie to jest jednak starsza 56tka niż sadziłem na poczatku ,ale jak już jest na grzebane w motocyklu to tylko do prawdy można dojść po dokładnym obejrzeniu tego iża.

sebixel - Wto 09 Kwi, 2019

rufi napisał/a:
Weź wystaw to cudo z tej graciarni i zrób kilka porządnych zdjęć.
Na ten moment wiadomo tylko że na pewno masz 56tke z tabliczką od planety,prawdopodobnie z przeszczepem silnika poskładanym z tego co było pod ręką.
Być może faktycznie to jest jednak starsza 56tka niż sadziłem na poczatku ,ale jak już jest na grzebane w motocyklu to tylko do prawdy można dojść po dokładnym obejrzeniu tego iża.


Szopa ma zostać wyburzona i postawiony normalny blaszak, więc wszystkie cenne rzeczy i tak zostaną wyjęte, ale wyciągnąć to i porobić zdjęcia może uda mi się nawet dzisiaj.

A proszę mi jeszcze powiedzieć, czy gdzieś na ramie jest wybity numer poza tabliczką znamionową?

rufi - Wto 09 Kwi, 2019

Numer jest bity z lewej strony ramy na górnym mocowaniu tylnego amortyzatora.
sebixel - Wto 09 Kwi, 2019

Na podstawie tych zdjęć udało mi się ustalić że mój motor prawdopodobnie pochodzi z 1958 roku. Litera się zgadza, oba motocykle mają bliskie sobie numery, kolorystycznie i pod względem podzespołów do siebie są też podobne.

http://izhmoto.pl/album_pic.php?pic_id=7872

Nie udało mi się dzisiaj wyciągnąć mojego motoru, jednak w miejscu wskazanym przez Rufiego nie znalazłem numeru ramy. Jest tam wytarte do gołego metalu. Tylko po co ktoś miałby usuwać numer z ramy? Czyżby była to próba zatuszowania nieoryginalności?

sebixel - Pią 12 Kwi, 2019

Udało mi się wyprowadzić mojego Jeża i zrobiłem trochę zdjęć

https://imagizer.imageshack.com/img921/6069/LDWrc8.jpg
https://imagizer.imageshack.com/img923/9475/ZrEqS8.jpg - dziwny numer, nie wiem co oznacza
https://imagizer.imageshack.com/img924/6076/BVQpOt.jpg - miejsce w którym powinien być numer ramy a go nie ma
https://imagizer.imageshack.com/img924/5130/0rX9Vk.jpg
https://imagizer.imageshack.com/img921/3357/4vbbrN.jpg - takie kluczyki były schowane w schowku, oba nie pasują
https://imagizer.imageshack.com/img921/2071/YkzWlS.jpg - długie tłumiki i drzwiczki potrójnie tłoczone
https://imagizer.imageshack.com/img921/1381/xJhvUp.jpg
https://imagizer.imageshack.com/img923/3603/ETzU0Z.jpg - kolejny dziwny numer
https://imagizer.imageshack.com/img923/5585/jIXuvd.jpg - obła stacyjka tak jak w nowszych 56
https://imagizer.imageshack.com/img923/7268/J44Udi.jpg
https://imagizer.imageshack.com/img921/8599/iRtKkM.jpg
https://imagizer.imageshack.com/img921/814/ditTOV.jpg - napęd prędkościomierza z koła przedniego

Przepraszam za wysłanie linków. Zdjęcia robiłem aparatem i były za duże na umieszczenie w galerii

motolis - Pią 12 Kwi, 2019

Wygląda mi to na 59-60 rok. Masz ramę przejściową z bakiem nowszego typu a mocowaniem błotnika na opaskę -tak było w starszych.
Osłona stacyjki nie Iżowa ,ale fajna :) , siedzenie masz od 49 .
Ogólnie to lekki kundel ,ale potencjał ma .
Fotki zmniejszam w na ''zmniejszaczu'' :) , i wtedy lecą do galerii .

sebixel - Pią 12 Kwi, 2019

motolis napisał/a:
Wygląda mi to na 59-60 rok. Masz ramę przejściową z bakiem nowszego typu a mocowaniem błotnika na opaskę -tak było w starszych.


Ja stawiałem na rok 58-59 (litera B przy numerze silnika wskazuje na 1958, wysokość samego numeru może sugerować początek 1959, trzeba sprawdzić na prądnicy ;p)
https://imagizer.imageshack.com/img924/5310/2QOMa9.jpg

Darek - Pią 12 Kwi, 2019

"Przepraszam za wysłanie linków. Zdjęcia robiłem aparatem i były za duże na umieszczenie w galerii"
Na forum masz instrukcję zmniejszania rozmiaru zdjęć.

rufi - Pią 12 Kwi, 2019

Zawartość 56tki w 56tce bardzo duża :D
Siedzenie na rozklepanej blasze to od 49tki
Obudowa stacyjki nie jest od 56tki
Silnik tzn dół jest od 56tki po 61r ale cylinder jest od starszego silnika.
Nigdy nr.silnikami nie był bity na cylindrze.
Ogólnie niezły szczep.
Tłumiki od 56tki po 61r.
Przednie koło też od 56tki po 61r.wraz z tarczą kotwiczną i napędem licznika.
To ocena tak na szybko .
Rocznik na pewno nie jest 1961 jak sugerowałam wczesniej.
Na moje to 57/58 ze sporą ilością części od 56tki po zmianie konstrukcyjnej.
Numer na silniku masz na 100% przebity,numer ramy skasowany i tabliczka od planety,nie wnikam dlaczego ktoś mu to zrobił ,ale upewnij się czy ten czyn uległ przedawnieniu 😁
Jezeli chciałbyś go robić na oryginał ,to baza nienajgorsza bym powiedział 😉
Mała poprawka silnik jest starszy model ale osłony gaźnika od nowszej wersji są.
Nie chcę już poprawiać całego postu ale to co pisałem o silniku jest nie prawdą....sorki

sebixel - Pią 12 Kwi, 2019

rufi napisał/a:
Zawartość 56tki w 56tce bardzo duża :D
Siedzenie na rozklepanej blasze to od 49tki
Obudowa stacyjki nie jest od 56tki
Silnik tzn dół jest od 56tki po 61r ale cylinder jest od starszego silnika.
Nigdy nr.silnikami nie był bity na cylindrze.
Ogólnie niezły szczep.
Tłumiki od 56tki po 61r.
Przednie koło też od 56tki po 61r.wraz z tarczą kotwiczną i napędem licznika.
To ocena tak na szybko .
Rocznik na pewno nie jest 1961 jak sugerowałam wczesniej.
Na moje to 57/58 ze sporą ilością części od 56tki po zmianie konstrukcyjnej.


Dzięki!
Po głębszych oględzinach byłem niemal pewien co do przedniego koła, bo właśnie to wyprowadzenie napędu prędkościomierza czy tarcza kotwiczna, czy nawet kolor samego koła.
Tak samo z silnikiem, czcionka numeru w 'normalnym' miejscu się nie zgadza, i 'profesjonalizm' z jakim wybito ten pod cylindrem też.
I to co wymieniłeś to by się zgadzało, bo ostatnio dowiedziałem się nieco rzeczy bardziej 'formalnych' o tym motocyklu.
Dziadek kupił go w 1994 roku jako niesprawny za okrągłą kwotę 1000 zł po znajomości. Tak jak wcześniej mówiłem, on nieźle mieszał z częściami i dla niego nic nie musiało być oryginalne. To by tłumaczyło silnik składany z dwóch, siodełko z 49 czy przednie zawieszenie z wersji po 1960. Dodatkowo prawdopodobnie w chwili zakupu nie posiadał oryginalnego silnika, co jeszcze popiera teorię o złożeniu nowego.

Mam do Was jeszcze jedno pytanie. Motocykl nigdy nie był zarejestrowany i nie posiadam do niego dokumentów. Czy papierek od rzeczoznawcy wystarczyłby do rejestracji? I ile taka wizyta u rzeczoznawcy by kosztowała?

rufi - Pią 12 Kwi, 2019

Zdejmij te kapy aluminiowe i zrób zdjęcia silnika jeszcze raz ....bo zaczynam się plątać w zeznaniach :hmm:
sebixel - Pią 12 Kwi, 2019

rufi napisał/a:
Zdejmij te kapy aluminiowe i zrób zdjęcia silnika jeszcze raz ....bo zaczynam się plątać w zeznaniach :hmm:


Chciałem tak zrobić dzisiaj ale nie miałem zbytnio czasu. Niedługo powinienem się tym zająć ;)

[ Dodano: Pią 12 Kwi, 2019 ]
rufi napisał/a:
Mała poprawka silnik jest starszy model ale osłony gaźnika od nowszej wersji są.


Ok, błędy nawet znawcom tematu się zdarzają ;D
Ale i tak rozkręcę ten silnik i zobaczę przynajmniej prądnicę żeby ustalić dokładną datę produkcji. Z tego co wiem jest jeszcze na puszce pod siedziskiem, chyba że jest łatwiej dostępne miejsce w którym można taką datę znaleźć

motolis - Sob 13 Kwi, 2019

rufi napisał/a:
Na moje to 57/58

Na pewno nie. W tych rocznikach zbiornik miał mocowanie na rurze poprzecznej a tu jest na wzmocnieniach rury wzdłużnej (wiecie o co kaman ?). W starszych modelach bak jest dłuższy a w nowszych krótszy - jak tu. Dlatego jest to rama przejściowa. Powinna też mieć wspawaną tulejkę na linkę do hamulca tylnego. O ile się nie mylę, Jeż ma taki egzemplarz.

W 61 mocowanie górne tylnego błotnika jest zrobione z blachy i błotnik jest zakręcany na jedną śrubę, tutaj jest mocowanie z rurki i zakręcany jest na dwie. Fabrycznie silnik powinien być już z nowszym cylindrem, ale i z napędem licznika.

Też miałem taki model 56, to wiem na czym polega specyfikacja przejściówki. Uważam że to rocznik 59/60. Jak będę miał czas, to porobię fotki i pokaże różnicę.

jeż - Sob 13 Kwi, 2019

Paweł dobrze strzela (w końcu dopiero co z poligonu wrócił ;) ). Z rocznikiem może to być jak mój '59.

Sebixel podejrzyj od strony pedału hamulca tylnego pod mocowaniem wahacza czy jest taka rurka z gwintem wewnętrznym długości ok 6 cm. To potwierdzisz motolisa teorię.
I cyknij lepsze zdjęcie nr silnika żeby było do końca wiadomo czy tam jest nasze B czy ruskie?

Te dziwne numery o których piszesz, są na każdej części to tak zwany ichniejszy nr OE. :) Stąd później wiadomo czy silnik jest z jednego kawałka czy zlepek dwóch różnych.

Temat numerów na ramie w 56-tkach już kiedyś był poruszany, niektóre modele nie posiadały takowego nr, a inne znowu miały tak słabo wybity nr jak by patykiem pisany na piasku (jak dawne wino kiedyś moje ulubione ;) ) i po korozji i czyszczeniu ramy po prostu się wycierał.

sebixel - Wto 23 Kwi, 2019

jeż napisał/a:
podejrzyj od strony pedału hamulca tylnego pod mocowaniem wahacza czy jest taka rurka z gwintem wewnętrznym długości ok 6 cm.


Czy to ta?

jeż - Sro 24 Kwi, 2019

Z drugiej strony przy pedale hamulca.
sebixel - Czw 25 Kwi, 2019

Patrzyłem we wskazanym miejscu po obu stronach i takiej rurki nie znalazłem. Mogłem coś przeoczyć, w tych sprawach jestem laikiem.

edit: Poszukałem jeszcze raz i znalazłem (najprawdopodobniej). Znajduje się nieco powyżej miejsca wskazanego na poprzednim zdjęciu, jest zagięte na końcu.
A odnośnie numerów to na 100% jest tam wybite rosyjskie B. Nie ma nigdzie śladu jakoby było to W albo cokolwiek innego

jeż - Pią 26 Kwi, 2019

Może ze zdjęciem będzie łatwiej :)
Chodzi o tą rurkę z gwintem wewnątrz, w którą wkręca się śrubę regulacyjną.

sebixel - Pią 26 Kwi, 2019

jeż napisał/a:

Chodzi o tą rurkę z gwintem wewnątrz, w którą wkręca się śrubę regulacyjną.


A to nie, nie znalazłem czegoś takiego

jeż - Sob 27 Kwi, 2019

Znaczy się, że rocznik będziesz miał bardziej 60-ty.
Tu jeszcze Motolis musiał by potwierdzić, bo bardziej zagłębiał temat modyfikacji ram.

sebixel - Sob 27 Kwi, 2019

A może być tak że jest to przejściówka rocznik 59/60? Bo lampa przednia jest starego typu, ale tłumiki już nowe, tak samo przednie zawieszenie

Ciekawi mnie jeszcze kwestia silnika. Jeśli numery nie są przebite to jest to produkcja 1958. Mogło być tak że do nowszego Iża fabrycznie wepchali silnik z zapasów magazynowych z poprzedniego roku czy sprzed kilku lat?


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group