IZHMOTO.PL
Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ

Pozostałe - Norton ES2 1954 r.

tomboj - Sob 22 Lut, 2020
Temat postu: Norton ES2 1954 r.
Nowy sezon nowe wyzwanie.
Dzisiaj stałem się szczęśliwym posiadaczem angielskiej pięćsetki. Motocykl przywieziony ze Szwecji. Na razie koncentruje się na zgłębianiu wiedzy o tym modelu.



mobydick - Sob 22 Lut, 2020

Sorry to disappoint you but this is more like 1956 or 1957. John
tomboj - Nie 23 Lut, 2020

Tak, jestem tego świadomy. Rama i silnik mają numer 56111. Sprawdziłem w tabeli fabrycznej. Wynika z tego, że to rocznik 1954 i takie też ma papiery. Natomiast osprzęt np. skrzynka na akumulator, zbiornik oleju, czy górna półka przedniego zawieszenia, to rocznik 1956. Na razie tak zostanie.
andryś - Pon 24 Lut, 2020

Gratuluję :) Kolejny ciekawy temat do śledzenia.
nickeledon - Pon 24 Lut, 2020

No nie jest to co prawda GS DBD 34, ale zawsze to pół litra więcej w garażu :) Ciekawe czy utrzęsie cię tak samo jak kiedyś moja 500.
tomboj - Sob 29 Lut, 2020

Pierwsze próby uruchomienia motocykla były nieudane. Musiałem gaźnik rozebrać i poddać kuracji w myjce ultradźwiękowej.
Dzisiaj Norton przemówił.
https://youtu.be/OgaulNpURVw

nickeledon - Sob 29 Lut, 2020

Aż mi się łezka w oku zakręciła na wspomnienie mojego pół litra, ale mój to był brzydal straszny przy twoim Nortonie.
:D

[/youtube]

tomboj - Sob 29 Lut, 2020

Francuza brałem również pod rozwagę. Odpadł jednak w przedbiegach, bo to była 350-tka.
nickeledon - Sob 29 Lut, 2020

tomboj napisał/a:
Odpadł jednak w przedbiegach

I słuszna decyzja to była :thumbup: Choć niektóre przedwojenne żabolce są całkiem, całkiem :]

sztyga20 - Pon 02 Mar, 2020

Ekstra:) z wiadomych względów wyglada dla mnie bardzo znajomo, obstawiam że garaż wzbogaci się o masę calowych narzędzi w kilku standardach do jednorazowego użycia w projekcie;) Będziesz robił generalny remont z cczyszczeniem każdej śrubki czy raczej przegląd generalny? Kompletny egzemplarz, i jeszcze silnik kreci, miałbym dylemat.
Mam chyba nawet na stercie dekiel pokrywy zmiany biegów ze spręzynami, jakbyś czasem potrzebował (lubią pękać) to odstąpie.

tomboj - Pon 02 Mar, 2020

Zaopatrzyłem się już w komplet płasko oczkowych kluczy.
Na fotkach motocykl wygląda lepiej niż w realu. Na razie badam temat i będę kompletował części. Planuję jednak kapitalny remont.

mobydick - Pon 02 Mar, 2020

I dont know what the Norton spares situation is like in Poland but RGM www.rgmmotors.co.uk in the UK are good.
sztyga20 - Pon 02 Mar, 2020

Ja jeszcze zamawiałem trochę gratów z feked.com (tłumik, rurę wydechową), a używane części z British Only Austria
nickeledon - Pon 02 Mar, 2020

sztyga20 napisał/a:
używane części z British Only Austria

Ho, ho to masz pan gruby portfel :)

tomboj - Pon 02 Mar, 2020

feked.com już znam. Nawet trochę drobiazgów zamówiłem. Za pozostałe namiary dziękuję i proszę o jeszcze. :)
v6mariuszov6 - Pon 02 Mar, 2020

Witam czy mogę zapytać skąd go zakupiłeś? Wydaje mi się że z Piły bo go bacznie śledzilem😊od Pana Jakuba. Super egzemplarz!!! Gratuluję zakupu!
tomboj - Pon 02 Mar, 2020

Tak z Piły.
sztyga20 - Pon 02 Mar, 2020

nickeledon napisał/a:
sztyga20 napisał/a:
używane części z British Only Austria

Ho, ho to masz pan gruby portfel :)

Niektóre ceny są dość rozsądne biorąc pod uwagę że za wysyłkę nie zdzierają jakoś strasznie, za dekiel do skrzyni zapłaciłem coś koło 20E, ale pomylili się i wysłali mi do innego typu skrzyni (pasowała by właśnie dla Tomboja), reklamacje przyjęli, dosłali to co zamówiłem a niepasujący dekiel miałem zatrzymać na pamiątkę - czyli prawie wyszedłem na 0:)

Jeszcze mam namiar do takiego staruszka z Niemiec co w Anglikach siedział całe życie, głównie w AMC ale to Nortonow moze też coś ma (robi też naklejki-kalkomanie), jakbyś chciał to przypomnij się kiedyś na PW to dam maila, niestety ukrywa się przed skarbówka i płatność tylko listem poleconym;)

Trochę rzeczy do prądnicy i iskrownika zamawiałem:
https://mikesclassiccyclespares.com/product/es2vg/
Australia, ale wysyłka listem, taniej wyszlo niż z Wielkiej Brytanii, poza tym nigdzie bliżej nie znalazłem.

Narzynki i gwintowniki standardów BA, BSC zamawiałem przez eBay z Indii, najtaniej, i dobrej jakości.

Tomboj: jeszcze pochwal się jaki prędkościomierz masz, bo to prawdziwa perełka.

tomboj - Wto 03 Mar, 2020

To mój prędkościomierz.


Niestety nie mam amperomierza. Tu mam zagwozdkę. Na prądnicy jest napisane 6V. Natomiast żarówki w lampach mam 12V. W miejscu gdzie powinien znajdować się akumulator, poprzedni właściciel zostawił karteczkę 12V.

nickeledon - Wto 03 Mar, 2020

tomboj napisał/a:
prędkościomierz.

Chronometryczny, dostaniesz oczopląsu :)
tomboj napisał/a:
mam zagwozdkę

Może już ktoś zrobił konwersję na 12 V (jak to teraz jest modne np. w Junakach :wht: ), ale amperomierz jest taki sam dla 6 i 12 V, no może przy 12 powinien mieć mniejszy zakres.
Co do sklepów to z Fekeda korzystałem na początku mojej przygody z angolami, później zacząłem odnosić wrażenie że handlują straszną tandetą (chociaż zdaję sobie sprawę, że wszyscy mają niby to samo).
Generalnie korzystam z tych sklepów:
https://www.britishbikebits.com
https://www.classicbikeshop.co.uk
https://www.draganfly.co.uk

tomboj - Wto 03 Mar, 2020

Jeżeli okaże się, że instalacja jest 12V, to który amperomierz polecacie:



I jeszcze jedno pytanie. Jaki akumulator zakupić? Czy 4.0 Ah wystarczy?

sztyga20 - Wto 03 Mar, 2020

Sprawdź jeszcze light speed teem, polski sklep z częściami do Anglików, mieli oryginalne amperomierze Lucasa, kupowałem od nich. Jaki amperomierz: najlepiej przeanalizuj katalog do twojego Nortona, ewentualnie z drugiej strony: niektóre katalogi Lucasa zawierały informacje w jakich sprzętach były montowane. Przeszukaj stronkę Bright Spark magnetos (jakoś tak). Ewentualnie odczytaj moc zamontowanej prądnicy, podziel przez napięcie w instalacji- 6V/12 jak uwazasz- i będziesz miał zakres amperazu jaki potrzebujesz.a
Ja bym instalacje przywrócił na 6V, ale to moje osobiste zdanie. Żarówki możliwe że masz typu BPF British pre-focus, widziałem gdzieś w polskim sklepie internetowym z częściami do traktorow prod. Lucas

skrzydlaty - Wto 03 Mar, 2020

Osobiście w BSA - przy konwersji prądów na 12V - zastosowałem akumulator żelowy 12V9Ah od instalacji alarmowej. Sprawdza się znakomicie.

A propos części do anglików - osobiście korzystałem z: https://degroot-bsa.nl/
Ale jest i polski dystrybutor pewnych akcesoriów do angoli. Posiłkowałem się też oferta chłopaków z LST: http://lightspeedteam.pl/shop/pl/24-amperomierze

Jak masz wątpliwości co do swojej prądnicy, możesz wziąć regulator i prądnicę i podjechać do mnie (Lublin) sprawdzimy ją na stole probierczym, co sobą reprezentuje. Grzebałem w tych prądach więc może w czymś pomogę.

tomboj - Wto 03 Mar, 2020

Panowie, jeszcze raz dziękuję za kolejne linki.
skrzydlaty, na pewno się odezwę.

sztyga20 - Wto 03 Mar, 2020

Jeszcze co do 12V - często "konwersje" robiło się zmieniając nastawy regulatora, w instalacji jest co prawda 12V ale tylko jak masz średnie-wysokie obroty silnika, moim zdaniem bez sensu, druga opcja jest taka, że masz przewinięty wirnik lub jakąś późniejsza 12V wersja prądnicy (o ile takie byly, bo z tego co pamiętam to 12V pojawiło się równo a alternatorem) wtedy pozostanie przy 12V jest sensowne.
nickeledon - Wto 03 Mar, 2020

sztyga20 napisał/a:
"konwersje" robiło się

Na zachodzie robili i robią to jak cywilizowani ludzie :D
https://www.alton-france.com/

mzim - Sro 04 Mar, 2020

Do czego służy tu amperomierz? Pytam dlatego że jestem elektrykiem, wiem oczywiście do czego służy amperomierz ale w samochodach zwykle nie ma takiego czegoś, jedynie w warszawie, którą kiedyś jeździłem było coś w tym rodzaju i służyło do orientacji czy prąd płynie do czy z akumulatora. Stąd pytanie - co mierzy w tym przypadku ten amperomierz?
skrzydlaty - Sro 04 Mar, 2020

mzim napisał/a:
Do czego służy tu amperomierz? ... służyło do orientacji czy prąd płynie do czy z akumulatora. Stąd pytanie - co mierzy w tym przypadku ten amperomierz?


Sam sobie odpowiedziałeś :puppyeyes:

mzim napisał/a:
... służy (ło) do orientacji czy prąd płynie do czy z akumulatora.

mzim - Sro 04 Mar, 2020

skrzydlaty, w takim razie nie ma możliwości odpowiedzieć jaki ma być zakres amperomierza. W każdym razie nie taki jak prąd wynikający z mocy prądnicy (choć taki będzie na pewno bezpieczny, bo więcej raczej nie popłynie) ani z wartości prądów odbiorników (lampy, sygnał itp.) bo nie to mierzy.
nickeledon - Sro 04 Mar, 2020

Z amperomierza w takim starym rupciu ;) możemy odczytać kilka informacji. Pokazuje on nam mianowicie poziom naładowania akumulatora, sprawność prądnicy, bilans prądowy i ostrzega przed występowaniem zwarcia w instalacji wcześniej niż bezpiecznik. Zakres wskazań takiego amperomierza powinien być większy niż maksymalny prąd ładowania. Dokładność pomiaru ma tu drugorzędne znaczenie.
tomboj - Sro 04 Mar, 2020

Takie małe, a tyle może. :]
francuz - Sro 04 Mar, 2020

Piękny komplet gratulacje , szukaj oryginalnego uszkodzonego ampermetra i nawiń cewkę od nowa , te repliki kłują w oczy , tu by się przydał taki umęczony z mosiężną ramką .
tomboj - Czw 12 Mar, 2020

Rozpoczynam inwentaryzację motocykla z jednoczesną rozbiórką w celu położenia nowego lakieru. W sumie nie jest źle. Naprawy blacharskiej będzie potrzebował tylni błotnik.


Zabrałem się za wyciągnięcie skrzyni i silnika. Niestety nie wiem jak odkręcić nakrętkę zębatki z wału korbowego. Jaki jest tam gwint. Prawy czy lewy. Jak zablokować obracanie się wału podczas odkręcania nakrętki.

mobydick - Pią 13 Mar, 2020

Normal right hand thread also the clutch. The gearbox sprocket is LEFT HAND THREAD.
tomboj - Pią 13 Mar, 2020

mobydick, dzięki za informację. Pozwól, że wkleję tłumaczenie po polsku. Zostanie dla potomnych.
Normalny prawy gwint, również sprzęgło. Koło zębate skrzyni biegów, to lewy gwint.
Już odkręciłem. Poszło bez problemów. Muszę jeszcze zdjąć koło zdawcze. Niestety bez ściągacza się nie obędzie.

francuz - Sob 14 Mar, 2020

Nie rób takich rzeczy w angliku , to się zawsze zemści , ściągnij serwisówki , ktoś na pewno ma narzędzia lub ich repliki czy rysunki , to jest zupełnie inny świat :)

[ Dodano: Sob 14 Mar, 2020 ]
A te narzędzia , ściągacze do zębatek , iskrowników kosztują grosze .

[ Dodano: Sob 14 Mar, 2020 ]
Uważaj na układ smarowania , gdzieś może być tajemniczy zaworek zwrotny z małą kuleczką , jak ją zgubisz będzie problem .

tomboj - Sob 14 Mar, 2020

Czy taki ściągacz do zębatek wystarczy? Regulacja w zakresie 50-100 mm.

nickeledon - Sob 14 Mar, 2020

francuz napisał/a:
Nie rób takich rzeczy w angliku

Spokojnie, byś widział jak to robią na wyspach...

[ Dodano: Sob 14 Mar, 2020 ]
tomboj napisał/a:
Czy taki ściągacz do zębatek wystarczy?

Pewnie tak, ja jednak bym wolał nie chwytać za zęby, lepiej gdyby był łapki i można by było głębiej złapać. Nie wiadomo jak mocno trzyma na stożku.

mobydick - Sob 14 Mar, 2020

There not that tight on the taper (also key) Use puller and tap centre bolt with a hammer when puller tight.
tomboj - Sob 14 Mar, 2020

Dzisiejszy dzień spędziłem na rozkręcaniu i myciu ze starego brudu motocykla.


nickeledon - Sob 14 Mar, 2020

To jeszcze nie featherbed, może kiedyś... :letssin:
sztyga20 - Sob 14 Mar, 2020

Cytat:
To jeszcze nie featherbed, może kiedyś

Może te ramy miały sporo zalet, ale sylwetka motocykla moim zdaniem sporo straciła, tego typu co ma tomboy są najładniejsze. :)

nickeledon - Nie 15 Mar, 2020

sztyga20 napisał/a:
tego typu co ma tomboy są najładniejsze

Trzepak z dospawanym wahaczem. :mrgreen:

Ładne to były przed wojną. Jednak trzeba oddać że angielscy lotnicy potrafili potrafili pogodzić półśrodki z proporcjami, nie tak jak w przypadku wielu konstrukcji francuskich czy niemieckich na siłę uszczęśliwionych teleskopami, na przykład NSU Konsul czy paskudny Terrot. :chillout:

tomboj - Sob 21 Mar, 2020

Przed południem przywiozłem motocykl z piaskowania.

Wieczorem wygląda już tak.

nickeledon - Nie 22 Mar, 2020

Podoba mi się konkretne podejście do sprawy :chillout:
tomboj - Pią 27 Mar, 2020

Chemia, którą będę pracował.

Odebrałem dzisiaj ośki, śruby, nakrętki i podkładki z galwanizerni. Przyznam, że cieszy oko. Opracowałem się trochę przy czyszczeu, żeby był taki efekt końcowy.

Suchy - Sob 28 Mar, 2020

A ile taka galwanizacja? U mnie 25 zł 5 kg.
tomboj - Sob 28 Mar, 2020

To chyba zależy, czy elementy są galwanizowane w jakiś pojemnikach (koszykach), czy pojedynczo nakręcane na druty i mocowane do ram. W moim przypadku była to druga opcja. Samo rozkręcanie tych wszystkich elementów zajęło mi 1,5 godziny. Pracownik który to przygotowywał zapewne ze trzy godziny kręcił te elementy. Jest tego około 3 kg i ze 250 sztuk. Zapłaciłem 90 złotych.
Suchy - Sob 28 Mar, 2020

U mnie to 1, oni tylko robią przemysłowo, klient ma przygotować przy czym niedopuszczalne jest żeby były jakieś przestrzenie zamknięte, profile itp itd. Wszędzie płyn musi mieć swobodne dojście i pełen odpływ.
tomboj - Wto 31 Mar, 2020

Ostatni podkład przed lakierowaniem.

tomboj - Sob 04 Kwi, 2020

Część elementów już pomalowane czarnym akrylem.


Suchy - Sob 04 Kwi, 2020

A nie myślałeś o malowaniu proszkowym?
tomboj - Sob 04 Kwi, 2020

Nie. Dla mnie malowanie proszkowe starych motocykli, to tak jak jedzenie zimnego rosołu lub picie ciepłego piwa. ;)
radarator - Sob 04 Kwi, 2020

Ja tam swojego Iża całego pomalowałem proszkowo i nie żałuję. Zawsze mogę powiedzieć że mój Motór jest jeszcze w proszku :hihi:
Suchy - Nie 05 Kwi, 2020

tomboj napisał/a:
Nie. Dla mnie malowanie proszkowe starych motocykli, to tak jak jedzenie zimnego rosołu lub picie ciepłego piwa. ;)


Panie Kierowniku, domyślnie chodziło mi tylko o ramę itp, elementy które najbardziej sa narażone na ścieranie obicia itp. :hmm:

tomboj - Nie 05 Kwi, 2020

W mojej najbliższej okolicy nie znam zakładu, który wykonuje taką usługę. Poza tym sytuacja z COVID 19 krępuje mi ruchy.
Spiker - Wto 07 Kwi, 2020

tomboj napisał/a:
Nie. Dla mnie malowanie proszkowe starych motocykli, to tak jak jedzenie zimnego rosołu lub picie ciepłego piwa. ;)

Pierwsze słyszę o takim porównaniu, ale to święte słowa są. :thumbup:

tomboj - Nie 12 Kwi, 2020

Rozpoczynam składanie motocykla.



sztyga20 - Nie 12 Kwi, 2020

Fajny satynowy połysk silnika Ci wyszedł, czym czyściłeś?
tomboj - Nie 12 Kwi, 2020

Tylko ropa, benzyna i rozcieńczalnik nitro. :)


sztyga20 - Nie 12 Kwi, 2020

Ekstra, tempo też masz ekspresowe, coś mi się widzi że szybciej poskladasz cały motocykl niż ja sam silnik.
kajot858 - Pon 13 Kwi, 2020

:thumbup: :thumbup: super Ci to wychodzi i tempo masz iście nickeledon'owe ;D
wrzucaj więcej bo w czasie w którym Marek zaniechał swoich relacji na forum fajnie popatrzyć jak ktoś leci z robotą :)

tomboj - Pią 17 Kwi, 2020

Dalszy ciąg składania Nortona. Muszę przyznać, że to najfajniejszy moment w całej renowacji.
Na miejsce powrócił zbiornik oleju i skrzynka akumulatorowa.


Gaźnik tymczasowo zostaje japoński dopóki nie zakupie oryginalnego. Filtr paliwa podoba mi się i nawet jak zamienię gaźniki, to ten element pozostanie.

Dokręciłem prądnice z iskrownik i zabrałem się za instalację elektryczną. Prądy powróciły do ustawień fabrycznych, czyli do 6V. (Skrzydlaty, jeszcze raz dziękuję)

No i wisienka na torcie. Przynitowałem odrestaurowane szyldy na chorągiewkach.

Teraz będzie ze dwa tygodnie przerwy. Czekam na chromy z galwanizerni.

tomboj - Sro 22 Kwi, 2020

Pojawił się pierwszy poważny problem przy składaniu Nortona.
W oczekiwaniu na chromowane szklanki przedniego zawieszenia, zrobiłem przymiarkę lag bez sprężyn. Okazuje się, że przekładając rury przez otwory dolnej półki, nie trafiają w otwory górnej.

Jak to było wcześniej złożone?

Rozstaw otworów lag dolnej i górnej półki jest taki sam.


Natomiast różnica odległości jest między otworem na lagę i sztycą dolnej półki.


Prawdopodobnie będę musiał zakupić jedną z półek. Tylko którą. Napiszcie jak w języku angielskim nazywają się fachowo te elementy i gdzie ewentualnie w sieci ich szukać?

Łukasz Hawryluk - Sro 22 Kwi, 2020

tomboj napisał/a:
Jak to było wcześniej złożone?

Czyli można było.
A lagi są proste?
Trafiły w te same miejsca - LEWA, PRAWA?

tomboj - Sro 22 Kwi, 2020

Tak, lagi są proste.
awtowelo - Sro 22 Kwi, 2020

tomboj napisał/a:
Napiszcie jak w języku angielskim nazywają się fachowo te elementy

Wygrzebałem katalog części do Royala Enfielda WD/CO z 1944r. (zawieszenie trapezowe, ale nie mam innego katalogu części w języku angielskim)
Dolna półka ze sztycą nazywa się tam: "Steering stem and crown"

Spiker - Sro 22 Kwi, 2020

Jak dla mnie to kąt lag jest inny niż kąt główki ramy (o ile mogę wywnioskować ze zdjęć z netu). Dlatego te nie dziwi różnica wymiarów półek, jednak w dolnej półce otwory powinny mieć odpowiedni kąt pozwalający lagom na odchylenie się nieco do tyłu. To dziwnie, że tak nie jest skoro było. Szukaj przyczyny, konsultuj na markowych forach zanim kupisz kolejne niepotrzebne części ...
tomboj - Sro 22 Kwi, 2020

Dziękuję za szybką reakcję. Okazało się, że firma naszego kolegi Skrzydlatego zajmuje się takimi przypadkami. http://www.moto-wings.pl/index.html
Po wstępnej diagnozie, pacjent wymaga prostowania.

tomboj - Czw 30 Kwi, 2020

Przednie zawieszenie już od trzech dni jest gotowe. Wymagało prostowania. Czekam teraz na "sreberka" i składam moto dalej.
tomboj - Sro 06 Maj, 2020

W oczekiwaniu na chromy rozpocząłem pracę nad nową podstawą kanapy. Stara niestety jest przerdzewiała i nadaje się tylko na wzór.


tomboj - Sob 09 Maj, 2020

Dzisiaj relacja z remontu w czerwonych barwach. Zamontowałem nową tylną lampę Lucasa, taką jaka powinna być w tym motocyklu. Pomalowałem, a właściwie wypełniłem farbą wklęsłe loga Nortona.


sztyga20 - Nie 10 Maj, 2020

Podziel się techniką jaką robiłeś malowanie napisów, obklejanie taśmą i aerograf, pędzelek? Nie wiem może zdjecie przekłamuje ale masz chyba kilka mikrozacieków na około. Mam podobną robotę przed sobą i trochę mnie to przeraża bo lakiernik ze mnie gó...ny, ale z czasem może będzie lepiej:)
RAL 3001?

tomboj - Nie 10 Maj, 2020

To nie są zacieki, tylko prześwietlenie. Technika jest prosta. Wypełniasz farbą wgłębienia. Niekoniecznie bardzo starannie. Po wyschnięciu grubsze zacieki usuwasz delikatnie skrobakiem. Na koniec polerka watą stalową nr 000. Wata wygładza kontury i nie zbiera patyny z aluminium. Tak można zadziałać z farbę akrylową. Jak zachowają się inne farby, tego nie wiem. Trochę gorzej wyszło malowanie napisu na deklu skrzyni biegów, bo fabryczne wytłoczenie logo jest kiepsko wykonane lub ząb czasu zrobił swoje.
tomboj - Pon 25 Maj, 2020

Zakupiłem nowe emblematy na zbiornik. Nie są w idealnym stanie, ale nie kosztowały majątku.

Nowy amperomierz.


Mam też nowy klosz i żarówkę przedniej lampy.

Instalacja elektryczna powstała odnowa i nawet działa.

Zakupiłem również nową (7 calową) chromowaną ramkę reflektora, ale niestety jest za mała. Jeśli ktoś z Was potrzebuje, to mam na sprzedaż.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group