IZHMOTO.PL
Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ

Hyde Park - Koło łańcuchowe wału

Łukasz Hawryluk - Czw 12 Mar, 2020
Temat postu: Koło łańcuchowe wału
tomboj napisał/a:
Panowie, bardzo ciekawa dyskusja. Chciałem jednak zauważyć, że trochę rozjechaliście mi temat. Moderatora proszę o usunięcie tych kilku ostatnich wypowiedzi i założenie nowego, ciekawego zresztą tematu.
tomboj napisał/a:
Jak zablokować obracanie się wału podczas odkręcania?

Jeśli silnik jest w ramie to ja robiłem to tak
- wrzucałem 1 bieg
- wciskałem h-lec tylnego koła (może pomóc druga osoba)
- wkładałem kawałek deski pomiędzy koło zębate a łańcuch
Łatwo nie było ale zawsze się udawało.

tomboj - Czw 12 Mar, 2020

To taka polsko-ruska metoda. Myślałem, że angole opracowali inny sposób.
andryś - Czw 12 Mar, 2020

tomboj napisał/a:
Jak zablokować obracanie się wału podczas odkręcania nakrętki.

Jak jest pewność jaki jest gwint to zawsze się sprawdza klucz pneumatyczny.

nickeledon - Czw 12 Mar, 2020

tomboj napisał/a:
angole opracowali inny sposób

Bardziej cywilizowani mechanicy :) zamiast kawałka drewna stosują klin z tworzywa np. poliamidu. Taki "klin" ma kształt schodkowy aby ładnie się blokował pomiędzy zębatką a łańcuchem. Najlepiej jest unieruchamiać zębatkę zdawczą, kosz sprzęgłowy można uszkodzić podczas takiej operacji. Klucz udarowy dopełnia sprawy, a nierzadko wystarcza same jego użycie. W moim angolu jest prawoskrętny gwint, ale nie wiem jak będzie u ciebie.

rastuch - Sob 21 Mar, 2020

tomboj napisał/a:
Jak zablokować obracanie się wału podczas odkręcania

Ja zawsze korzystam ze sznurka, tj czysty sznurek średnicy mniej więcej palca wskazującego (taki by wlazł przez otwór świecy, tłok ustawiam trochę przed górnym punktem, wpycham sznurka ile się da przez otwór świecy do głowicy i dokręcam. Metoda czysta, bezinwazyjna i chyba najbardziej bezpieczna. Nie wymusza także zbędnego rozbierania części motocykla.

Należy tylko pamiętać by wczesnej ustawić posuw wału w odpowiednia strunę - przeciwnie do odkręcania i tłok ma zasłaniać kanały coby nie ucięło sznurka. :)

nickeledon - Sob 21 Mar, 2020

rastuch napisał/a:
Metoda czysta , bezinwazyjna i chyba najbardziej bezpieczna.

Oj, chyba nie. Grozi skrzywieniem korbowodu :(

Suchy - Sob 21 Mar, 2020

Moim zdaniem nie o ile moment obrotowy dokręcania takiej nakrętki sprzęgła/wału, nie będzie większy niż max moment obrotowy danego silnika. :D Oczywiście licząc na wale silnika, bo jeżeli np sprzęgło ma 2 x tyle zębów do zebatka wału to można stosować moment 2 x większy. xD Przy czym ja wtykam kawałek drewna między zębatkę a łąńcuch bo się na obliczeniach nie znam. :hihi:
nickeledon - Sob 21 Mar, 2020

Suchy napisał/a:
na obliczeniach nie znam


Suchy - Sob 21 Mar, 2020

A to wina drewnianego klina, czy pokrzywionego sznurkiem korbowodu?
:hmm:

nickeledon - Sob 21 Mar, 2020

Suchy napisał/a:
A to wina

Momentu :)

Darek - Sob 21 Mar, 2020

Czyli: "Panie, to był moment!!!" :lmao:
Swoją drogą nieźle rozdupiło!

FK - Sob 21 Mar, 2020

Ale urwał :rotfl:
Suchy - Sob 21 Mar, 2020

Dlatego najlepsze są motocykle jednocylindrowe. Jak się coś rozwali to drugi gar nie napędza zniszczenia.
mzim - Nie 22 Mar, 2020

Nie chcę się wymądrzać bo na motocyklach się nie znam ale zawsze byłem dość dobry z fizyki (tej zwykłej - nie relatywistycznej) i do tej metody ze sznurkiem miałbym jednak zastrzeżenia. Chodzi mi o to że kiedy układ korbowód i ramię tłoka są bliskie górnego punktu to siła działająca na tłok do góry przy dość dużym momencie obrotowym będzie potworna a wyrażając się bardziej fizycznie przy zbliżaniu się do punktu najwyższego dąży do nieskończoności i przeniesienie jej na pokrywę/głowicę z jednej strony a na wał korbowy z drugiej może spowodować uszkodzenie jednego lub drugiego.
Suchy - Nie 22 Mar, 2020

W sumie tak, skoro tam prędkość ruchu tłoka jest najniższa.
Jacek635 - Nie 22 Mar, 2020

Korbowód nie zegnie sie lecz w skrajnym przypadku rolki mogą odgnieść się na bieżni. Można tak dokręcać "z wyczuciem" jednak tłok musi być mniej więcej w połowie swojej drogi.
awtowelo - Nie 22 Mar, 2020

Ależ nam się forum "very British" zrobiło :) ( I bardzo dobrze - bardzo fajny wątek :thumbup: )
By jednak nie zatracić jego IŻowej tożsamości, proponuję by popołudniową herbatę (bo to chyba zmierza w tym kierunku ;) ) pić wyłącznie z wysokoprocentowymi, wschodnioeuropejskimi dodatkami ( i bynajmniej nie mam na myśli tłustego mleka od naszych swojskich krów ;) )

Suchy - Nie 22 Mar, 2020

Panie Szefie, a skąd pomysł, że w UK piją herbatę po południu? :shifty:
Jacek635 - Nie 22 Mar, 2020

nickeledon napisał/a:
Jacek635 napisał/a:
rolki mogą odgnieść się na bieżni. Można tak dokręcać "z wyczuciem" jednak tłok musi być mniej więcej w połowie swojej drogi.

Bzdura. Jedynym dopuszczalnym położeniem wału do jego zblokowania za pomocą korbowodu jest jego położenie jak najbliższe DMP. Wówczas unieruchamiamy korbowód poprzez specjalny trzpień przechodzący przez tulejkę główki i podparty równo na bloku silnika. Jednak i w tym przypadku istnieje ryzyko uszkodzenia tulejki główki korbowodu przy przekroczeniu umiaru.

nawet mi sie nie chce pisać, że to bzdura, ale napisze

tomaszek_le - Nie 22 Mar, 2020

bzdura o bzdurze to się już znosi, czyli prawda to :)
Jancur - Nie 22 Mar, 2020

Ileż sposobów i fizykę zaprzęgnięto, a czy ktoś się przyzna jak po prawdzie blokuje wał. Ja wbijam bieg, a w szprychy tylnego koła wkładam patyk. Ważne! Patyk powinien opierać się o oba ramiona wahacza.
nickeledon - Pon 23 Mar, 2020

Nie chce mi się już języka strzępić, a na podsumowanie pismo obrazkowe.



Jancur - Wto 24 Mar, 2020

"Nie chce mi się już języka strzępić," Nie chce mi się w to wierzyć.
mzim - Wto 31 Mar, 2020

Wydaje się że temat zamknięty - przypadkiem szukając filmiku z regulacją sprzęgła (choć mam dość dobrze opisane w instrukcji) znalazłem pewien sposób prezentowany na filmiku rosyjskim czy ukraińskim. Pod koniec filmiku jest sposób i narzędzie - czy dobre i właściwe trudno mi ocenić. Czy nie połamie zębów? Na filmiku się udało.


matthew100 - Wto 21 Kwi, 2020

Właśnie chciałem pisać, że wystarczy kawałek blaszki, dokładne jak na filmiku wyżej, bez żadnych sznurków ;)

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group