IZHMOTO.PL
Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ

Ogólne - [Jupiter] Jupiter 4

Dan22 - Wto 31 Sie, 2021
Temat postu: [Jupiter] Jupiter 4
Cześć. Jestem zupełnie zielony w temacie, więc chcę zasięgnąć trochę wiedzy na temat tego modelu :) Widzę, że nie jest on tak popularny, jak model 49 i inne starsze rocznikowo, ale takiego sobie upodobałem, i chcę zakupić - czyli dwucylindrowego jupitera 4 z lat 1980-1985:

https://motoznai.ru/otechestvennye-motocikly/izh-yupiter/izh-4-harakteristiki.html

Moglibyście mnie uczulić, na co zwracać uwagę przy zakupie tego modelu, i ewentualnie gdzie takiego szukać najlepiej? Zacząłem jak zawsze (często kupuję elektronikę ZSRR na Ukrainie) - od olx.ua, tam poprzeglądałem oferty, i ceny jupiterów-4 są naprawdę rewelacyjne za ładne motory. U nas jest już gorzej - ceny w ogłoszeniach trzeba mnożyć minimum przez 3,4 za gorszy stan niż w ichnich ogłoszeniach. Z tym, że widzę już dłuższy czas wiszące w ogłoszeniach motory, to nie jest u nas na szczęście model popularny.

W tym momencie widzę, że ten użytkownik sprowadza trochę tego typu sprzętu, z rozmowy telefonicznej z nim dowiedziałem się niestety, że prawo "pierwokupu" mają u niego handlarze, a gorsze egzemplarze lądują na sprzedaż: https://sprzedajemy.pl/oferty-uzytkownika-9193877

Mam zamiar się tam wybrać z miernikiem kompresji i znajomym, który będzie się zajmował przeglądem motoru i przygotowaniem na sezon. Ja jestem obeznany w WSK, o iżach nie wiem zbyt wiele, on wie trochę więcej, choć siedzi bardziej w jawach/simsonach i zajmuje się ich renowacją. Co do rejestracji dowiedziałem się, że tłumaczę dowód rejestracyjny i idę z tym do WK bez problemu rejestrując motor sprowadzony przez niego.

I tu mam pytanie, na co szczególnie zwracać uwagę, jeśli zdecyduję się we wrześniu wybrać do Ostrołęki i przejrzeć motory? Wiem, że najlepiej szukać modelu po 1983, bo mają lepszy wał korbowy. Co jeszcze warto szczególnie przejrzeć w takim sprzęcie?

Być może wezmę model z wózkiem - ja nie potrzebuję, ale kolega jest na niego chętny, więc będę zwracał uwagę głównie na stan i kompletność.

No i jeszcze miałbym pytania o dostępność części - jak to u nas wygląda? Zauważyłem, że są sklepy, które ściągają części do sowieckich moto, np. w Krakowie. Jak wygląda ich jakość - jest tak samo jak z WSK? Czyli: współczesne części nadają się na przycisk do papieru z wyjątkiem np. lepszych niż fabryczne tłoków. Jak będzie wyglądać sprawa, kiedy np. okaże się, że mam zniszczony wał, lub cylinder wymaga szlifu, lub automat biegów wymaga wymiany? Które części są najtrudniej dostępne do tego modelu?

Swoją WSK 125 lubiłem bardzo usprawniać - miała założone CDI, papierowy filtr, gaźnik dellorto, instalację 12V/H4 itd itp, splanowaną milimetr głowicę, i jeździłem nią po Polsce, nabijając w tym i poprzednim sezonie ponad 4000km. Pewnie z IŻem będzie podobnie (liczę na choć trochę lepszą jakość części i komfort niż w wieśce trójce) :) Chciałbym go nieco usprawnić, więc np. wleci zamiast seryjnego zapłonu "sovek" z 3 charakterystykami kąta wyprzedzenia zapłonu. Będę też wdzięczny w przyszłości za rady odnośnie usprawniania tych motorów pod kątem niezawodności/spalania/mocy.

Jacek635 - Wto 31 Sie, 2021

Iż jupiter jest na pewno najciekawszym iżem i myśle, że liczba ich mniej lub bardziej ukrywających sie użytkowników osiąga około 10. Czy ktoś tym jeździ nie wiem, bo to u nas duża egzotyka i w związku z tym nikt nie umie sobie z tym poradzić. Ja jako jedyny tutaj przerabiałem kompletny remont tego modelu i moge sie co nieco wypowiedzieć. Ogólnie całe podwozie to to samo co planeta, ale planeta czwórka to u nas też duuża egzotyka. Tak więc ten motocykl to wyzwanie dla kogoś kto lubi wyzwania. Ja osobiście kupowałem części u użytkownika "cerberon" ("edi").
Spiker - Wto 31 Sie, 2021
Temat postu: Re: Jupiter 4, czyli przygotowania do zakupu
Dan22 napisał/a:
Mam zamiar się tam wybrać z miernikiem kompresji i znajomym

Znajomy się przyda - zawsze to chłodna głowa obok tej bardziej napalonej. Ale miernik kompresji to moim zdaniem mało przydatny bo jak sam piszesz poniżej właściwy priorytet jest inny:
Dan22 napisał/a:

[będę zwracał uwagę głównie na stan i kompletność.

I to jest właściwe podejście. Trzeba z góry założyć, że będzie konieczny kompleksowy remont silnika. Koszt dla dwusuwa nie jest tak znaczący jak koszt ogarnięcia ewentualnych braków, zużycia czy uszkodzeń reszty motocykla. No oczywiście dla jupitera jest troszkę trudniej i kosztowniej z silnikiem niż dla jednocylindrowej planety, ale dramatu nie ma.

Powodzenia!

Dan22 - Wto 31 Sie, 2021

Dzięki :) Eksploatacja wueski parę lat trochę dała mi w kość, brak dobrych części i szaleństwo cenowe też, myślę, że z iżem powinno być lepiej. No i zdecydowanie łatwiej będzie pojechać w trasę w 2 osoby, przy wysokich górach wiesia już nie dawała rady :)

Z częściami silnikowymi do tego modelu nie ma problemów? To pytanie do Jacka, skoro przerabiał temat, interesuje mnie, jak to wygląda :)

Co jest najtrudniejsze do zdobycia? Zauważyłem, że wiele egzemplarzy nie ma blaszanej osłony za cylindrami.

Jacek635 - Wto 31 Sie, 2021

Ja widziałem do kupienia na chyba ukraińskiej stronie "kotk1" (czy jakoś tak) nowe cylindry i wały więc części można dostać jak sie poszuka. Oprócz tego alegro i klasykmoto. Co do osłony na gaźnik to prawie każdy iż jej nie ma bom ruskim tylko przeszkadza. Poza tym problemem jest dostanie w miare nie zniszczonego siedzenia gdyż również każdy ma je w opłakanym stanie.
Dan22 - Wto 31 Sie, 2021

Widziałem właśnie, że siedzeń brak - jedynie pokrowce są dostępne. Niestety nowej gąbki siedzenia nie znalazłem, trzeba się będzie pewnie udać do tapicera.
Spiker - Sro 01 Wrz, 2021

Dan22 napisał/a:
Zauważyłem, że wiele egzemplarzy nie ma blaszanej osłony za cylindrami.

Aluminiowej dwupołówkowej osłony raczej. Bez niej wahaczowy iż nie jest iżem - w niej cały urok.

Jacek635 - Sro 01 Wrz, 2021

no i tłumiki i kolanka każdy ma kujowe
jak dla mnie to osłona obowiązkowa. Ona tworzy "linię" iża

rufi - Sro 01 Wrz, 2021

Wszystkie Iże co przyjeżdżają ze wschodu to ulepy w większym lub mniejszym stopniu, technicznie zarżnięte lub bliskie agonii.
Życzę powodzenia i wytrwałości w poszukiwaniu dobrego egzemplarza . :lmao:
Mam Jupitera 3 ,walczę z nim już drugi rok i końca nie widać.....
😁

Dan22 - Sro 01 Wrz, 2021

Cóż... na wyprawę za wschodnią granicę i walkę z celnikami na granicy nie mam siły, a na naszym rynku nie ma ich zbyt wiele ;)
Dan22 - Pią 03 Wrz, 2021

Mam pytanie odnośnie wersji 4K i 4. Czy to prawda, że wersja 4K ma inne przełożenia skrzyni biegów (krótsze?) Jeśli tak - rozpoznać taką wersję?

I czy silniki ze słabszym wałem (sprzed 1983) różniły się jakoś wizualnie od starszych?

Jacek635 - Pią 03 Wrz, 2021

Przełożenia są wszędzie takie same. Wersja koszowa ma mniejszą zębatke zdawczą. Co rozumiesz pod pojęciem słabszy wał ?
Dan22 - Pią 03 Wrz, 2021

Taką znalazłem informację w jakimś tłumaczeniu strony:
Cytat:
"Silnik ma słaby wał korbowy, który został ulepszony w 1983 roku"


Czyli cała różnica jest w zębatce zdawczej między silnikami?

Dan22 - Pią 17 Wrz, 2021

Panowie jeszcze pytanie. Motor będę miał sprowadzony z Białorusi. Przy kupnie dostaję dowód rejestracyjny w ich języku, umowę K-S, dokumenty celne. Dowód rejestracyjny słyszałem, że muszę przetłumaczyć (czy nie trzeba?) Jeśli tak, możecie polecić jakiegoś tłumacza?
Dan22 - Sro 22 Wrz, 2021

Temat można uznać za zakończony - udało się. Mój jest pierwszy z przodu, ten z tyłu - dla kumpla.


Łukasz Hawryluk - Sro 22 Wrz, 2021

Fajne bliźniaki!
rufi - Sro 22 Wrz, 2021

Temat dopiero teraz możNa uznać za otwarty ;D dawaj zdjęcia polukamy sobie na te wasze cuda :)
Dan22 - Czw 23 Wrz, 2021

Porobię jutro więcej i powrzucam. Na razie byłem na etapie pierwszego odpalenia i pierwszych jazd :)
Dan22 - Sob 25 Wrz, 2021

Film z pierwszej jazdy. Wszystko chodzi jak rozpieprzone (zawieszenie szczególne), ale tak polubiłem ten motor, że wiem już, że zostaje u mnie na zawsze. WSK się nie umywa do wrażeń na tym sprzęcie.

Od 9:03 prezentacja motoru:

https://youtu.be/nxdtsqHuUQ4?t=543

Ostatnie kilka dni chodziłem spać o 5 rano :grin: Wyleciały platyny, zamontowałem zapłon Sovek i zaczął chodzić na dwa gary. Naprawiłem instalację elektryczną po druciarzach (cewki z wołgi + snopowiązałka zamiast taśmy izolacyjnej - mają pomysły.


Adam M. - Nie 26 Wrz, 2021

No no wiadomo ze 2 cylindry to nie jeden a tablica z instrumentami rzuca na kolana. :)
Łukasz Hawryluk - Nie 26 Wrz, 2021

Przyspieszenie jak w japończyku - sugerując się licznikiem ;)
Dan22 - Nie 26 Wrz, 2021

Chyba linka dogorywa i stąd ma takie przyśpieszenie :D . Wszystkie są do wymiany, czekam, aż przyjdą.

A co do "deski rozdzielczej" fakt, ciekawy jest. Jak z jakiegoś tramwaju :D . Ale podoba mi się, i zostaje.

Zdjęcia z wymiana zapłonu. Można zacząć mnie biczować za psucie oryginału :) Od razu lepiej odpala i "ciągnie". Idzie też do mnie paczka z brakującą blachą-osłoną gaźnika, i oraz gaźnik K-68D Pekar (ruski, nie tajwan).





Trochę popyrkam, i silnik idzie do uszczelnienia i weryfikacji stanu. Szlif raczej będzie potrzebny - kompresja 7.

tomaszek_le - Nie 26 Wrz, 2021

Spokojnie, tu nikt nikogo nie biczuje :) Mogę tylko ciekawostką skomentować. Rosyjski Kamaz od lat poza zasięgiem konkurentów w rajdzie Dakar jest świadomie pozbawiony przez konstruktorów całkowicie elektroniki jako jednego z najsłabszych i w razie awarii praktycznie nie naprawialnych elementów samochodu w tak wymagającym rajdzie.
Dan22 - Pon 27 Wrz, 2021

Możesz podać źródło? Brzmi to dziwnie, elektronika w kamazie, hm... moduł zapłonowy? To się podmienia w minutę, może chodzi o elektronikę w postaci systemów ABS i innych cudów :)

Zająłem się kolejną rzeczą. Ładowanie wynosiło aż 13,5V, po włączeniu świateł 13,2. Na stół wziąłem regulator napięcia, od razu z obu motorów. Oba regulatory były teoretycznie sprawne, ale... do wymiany poszedł elektrolit 20uF - miał dużą upływność i zaniżoną pojemność. Nic nowego, radzieckie kondensatory rzadko kiedy działają, miały problem z uszczelnieniami. Pozostałe elementy były sprawne. Znalazłem na szczęście film na YT (link: https://www.youtube.com/watch?v=mkKgGJ-nIJk ), na którym regulator jest dokładnie omówiony. Kalibruje się go jednym z rezystorów - R2. W fabryce był dobierany, stąd miejsce montażu wyróżnia się względem innych rezystorów, są tam "kołki" do lutowania. Fabrycznie w moim regulatorze miał wartość 1,3 kOhm, w jupiterze kolegi - 1,1 kOhm, i tak regulatory były wystrojone na ładowanie - mój 13,5, kolegi - 13,8.

Podmiana rezystorów na niższą wartość dała rezultaty - dobierając rezystory, bez obciążenia przy wartości 550 ohm regulator daje ładowanie ~14,5V. Po montażu do motocykla, i obciążeniu układem zapłonowym, podczas pracy, do akumulatora dociera napięcie 14,3V :) .



Z innych drobiazgów, w końcu zajrzałem do gaźnika szukając przyczyny dławienia się na obrotach. Diagnoza była szybka i prosta - iglica sobie latała luzem, bez zapinki :) Teraz trzyma ładne wolne obroty, a po dodaniu gazu "do dechy" - idzie jak burza, aż na tą chwilę jest to dla mnie nadmiar mocy po przesiadce z WSK. No i wrażenia - brak wibracji! A już się przyzwyczaiłem do "delirki" po dłuższej trasie. Cieszę się niesamowicie, widzę, że po zrobieniu będzie to naprawdę komfortowy sprzęt :)

Z częściami, widzę, że problem będzie z dostaniem emblematów na boczki. Nie występują w handlu, chyba, że w postaci naklejek.

Jacek635 - Pon 27 Wrz, 2021

Podchodzisz konkretnie do tematu. Tak trzymać.
Dan22 - Wto 05 Paź, 2021

Dzięki :)

Regeneracja reflektora. Zdecydowałem się zrobić oryginał FG-140, mając doświadczenie z zamiennikami, które często świecą gorzej od oryginału. A więc - przed:



Po:






Z żarówką H4 na trzonek P45T świeci naprawdę dobrze :) Tylko napięcie, które dociera do lampy jest marne - 10V. Myślę, że przekaźniki miniaturowe w lampie załatwią sprawę,i odciążą przełącznik mijania/długie.

Następny etap to rozbiórka silnika, i malowanie. Szkoda mi jeździć przy takiej pracy skrzyni biegów, sezon się kończy, motorem trzeba zająć się na poważnie :) I tutaj pytanie, jakich tłoków szukać najlepiej? CCCP, czy jakaś współczesna produkcja jest godna polecenia, może są tłoki wykonane z lepszego materiału, jak np. AK 20 do WSK 125?

Łukasz Hawryluk - Sob 09 Paź, 2021

W temacie tłoków. Spróbuj poszukać oryginalnych z epoki. Na wschodnich portalach aukcyjnych. Taki spiszą się na pewno dobrze.
Dan22 - Nie 10 Paź, 2021

Dzięki, będę takich szukał na ichnim OLXie :)

[ Dodano: Nie 10 Paź, 2021 ]
Ostatnie zdjęcie przed rozbiórką. Sprzęt pojechał wczoraj w częściach do malowania, razem z elementami motoru kolegi. :)



Przymierzyłem osłonę silnika, którą dostałem - niestety nie od tego modelu, chyba jest starsza, nie zgadza się użebrowanie. Ale fakt faktem, tak jak pisaliście - ona robi "linię" motoru.

Bardzo długo się zastanawiałem nad malowaniem. Te motory wychodziły w kilku wersjach:

- Chromowane błotniki, kolor turkus/błękit/pomarańczowy, rama szara/czarna, felgi chromowane
- Błotniki w kolorze, felgi chromowane,
-"Bida wersja", błotniki w kolorze, felgi w kolorze.

Początkowo chciałem zrealizować ten schemat malowania:



Z drugiej strony, podobał mi się też IŻ w aktualnej konfiguracji. Po długich namysłach, stanęło na wersji:

-Rama fabryczna - czarna dodaje lekkości i nie sprawia, że schowek się wyróżnia, ale z kolei szara jest tak nietypowa, że jednak zostanie...
-Kolor fabryczny (z tym będzie problem - nasze IŻe różnią się odcieniem, jak im się zmieszało, taki kolor wyszedł). Nie mogłem się zdecydować, błękit wygląda świetnie, ale turkus to tak nietypowy kolor na motorze, i tak silnie kojarzy się z CCCP, że aż, spytałem dziewczyny, stwierdziła, że turkus - no to będzie turkus :grin:
- Błotniki chromowane - tutaj też dumałem, ale uznałem, że to najszybciej wymienialny element, i w razie, gdybym się rozmyślił, odkręcam kilka śrub i podmieniam na te w kolorze. Chromowane były w "najlepszej" wersji, i ładnie się zgrają z ramą i kołami.

Będzie więc mniej więcej tak, z tym, że kolor będzie zbliżony najbliżej fabrycznego, więc malowanie proszkowe odpada - nie da się dobrać koloru RAL podobnego do fabrycznego. Wszystkie na próbnikach różniły się odcieniami - będzie więc aktyl.


Dan22 - Pon 11 Paź, 2021

Mała aktualizacja - chromowanie błotników odpuszczone, warsztat chciał je zrobić tylko z zewnątrz, co uznałem za działanie bez sensu, w kwocie ok 700zł. Będzie więc fabryka.
Dan22 - Czw 25 Lis, 2021

Motory pojechały do renowacji do kumpla :) Podobno będą gotowe na sezon. Czekam z niecierpliwością :)




Dan22 - Sro 18 Maj, 2022

Motor jest w trakcie remontu, mam nadzieję w czerwcu odbyć nim pierwszą jazdę.

Czy te tłoki są dobrej jakości, owalizowane? Ktoś je montował? Czy możecie je polecić, czy lepiej szukać innych? Słabo jest aktualnie z zakupami za wschodnią granicą, szukam na naszym rynku.

https://Allegro.pl/oferta/tloki-sworznie-cylindy-iz-jupiter-2-szlif-12090858300

Dan22 - Wto 21 Cze, 2022

Tłoki kupiłem, mają identyczną wagę co do 1g, są owalizowane. Wydaje się, że to dobry zakup.

Ramę jutro zawożę do piaskowania, przyspieszyłem trochę kumpla zajmującego się składaniem motoru - mam nadzieję, że stanie na kołach w ciągu miesiąca. Odebrałem z lakierni wszystkie części do motoru poza elementami ramy. Z koloru i powłoki jestem zadowolony. Zostaje jeszcze kwestia regeneracji wału i składania motoru.

Po rozmontowaniu zawieszenia - w moim jeden amortyzator tylny stał, oraz jedna przednia laga. Ośkę wahacza z drugiego motoru (kumpla) wyciskaliśmy na prasie, nie chciała za nic wyjść.

motolis - Wto 21 Cze, 2022

No to pięknie. Z wałami jest ponoć problem, bo niby są spawane. Najlepiej wyślij do DOR-MARu albo kup nowe.

Pokaż to cudo. :)

nickeledon - Wto 21 Cze, 2022

Dor nie naprawia zasmarkanych wałów.
Dan22 - Wto 05 Lip, 2022

motolis napisał/a:
No to pięknie. Z wałami jest ponoć problem, bo niby są spawane. Najlepiej wyślij do DOR-MARu albo kup nowe.

Pokaż to cudo. :)


Pokażę jutro, jak odbiorę ramy z malowania :)

Co do wału, pytałem się tutaj, ale opinii brak: http://izhmoto.pl/viewtopic.php?t=35&start=40

Aktualnie kumpel dorabia ściągacze do silników z blachy. W tym tygodniu liczę na wysłanie wału do naprawy. Cóż, jak opinii brak, będę pionierem.

Kilka dni temu przyszła do nas kolejna paczka części z Ukrainy. Nowe sprzęgła, osie wahacza, zębatki cccp i inne graty. Chyba już mamy wszystko do obu motorów, co potrzeba. Z "ciekawostek" - dzień po wysłaniu do Polski paczki ostrzelano miejscowość z której znajomy nam wysyłał paczki (Sumy)...

Dan22 - Sro 06 Lip, 2022

Części odebrane z piaskowania i lakierni. Było/jest.











Dan22 - Wto 21 Mar, 2023

I... prawie gotowy, z wyjątkiem upięcia linek i przewodów elektrycznych, żeby było ładnie, ładnych nitów siedziska i przymocowania paska do w/w, montażu osłony gaźnika oraz regulacji ślizgającego się sprzęgła. Już pierwsze kilometry zrobione, które teraz przypłaciłem przeziębieniem :P . Przegląd zaliczony, ale problemy były spore. Została tylko rejestracja, i rozpoczęcie sezonu (w końcu!)


motolis - Sro 22 Mar, 2023

No! W końcu :D Pięknie się prezentuje . Zdrowiej i dawaj fotki z wycieczek :)
Spiker - Czw 23 Mar, 2023

Śliczny. Naprawdę fajnie się prezentuje w tym kolorze. Jeśli jeździ tak jak wygląda to gratuluję!

Ale czy nie zapomniałeś o skręceniu przedniej osi w lewej goleni?

Dan22 - Sob 08 Kwi, 2023

Czujne oko - tak, zapomniałem, to pierwsze zdjęcia nieskręconego motoru po wypchnęciu z garażu :) Dzięki. Jeździ też świetnie, oczywiście trzeba go wyregulować, ale jak wspominałem, WSK nie ma do tego startu jeśli chodzi o komfort jazdy - dokładnie tego mi brakowało w WSK: trochę lepszego przyspieszenia i braku wibracji na kierownicy :)

Co do koloru, cieszę się, że zostałem przy oryginalnym odcieniu - to był dobry wybór, i mnie się również podoba.

motolis, dzięki, długo się zbierałem, no ale przeginałem z czasem poświęcanym przy motorze w zimnym garażu... Ale kolega, który miał go poskręcać i mi zostawić do wyregulowania i drobnych szczegółów, w ogóle się za niego nie zabrał praktycznie, i chciałem nadrobić prawie rok przez który się nic przy nim nie działo w 2 tygodnie, kiedy miałem wolne... Teraz czekam na poprawę pogody, jakiś wolny dzień na dociągnięcie drobiazgów, które trzeba zrobić, i jeździć, jeździć, jeździć :mrgreen:


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group