IZHMOTO.PL - Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ
IZHMOTO.PL Strona Główna
Pomoc Statystyki Szukaj Użytkownicy Grupy Galeria Rejestracja Profil Sprawdź Wiadomości Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
Cynkowanie
Autor Wiadomość
WFM_PL


Motocykl: inny
Posty: 106
Skąd: Żary
Wysłany: Sob 24 Mar, 2007   Cynkowanie

Witam. Wczoraj (tzn. w piątek) na discavery leciał program o budowie samochodu terenowego. Pokazane tam było cynkowanie całej ramy nośnej poczynając od czyszczenia, kąpieli w kwasach, aż do ' motorka :?: Z góry dzięki. Pozdro
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3297
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Sob 24 Mar, 2007   

Są dwa sposoby cynkowania: galwaniczne i ogniowe. Nie wdając się w szczegóły - galwaniczne pokrywa warstwą ok. 0,03mm, ogniowe - kilka dziesiątych mm. Pierwsza metoda nadaje się do elementów drobnych i precyzyjnych (gwinty), drugą używa się do elementów dużych (konstrukcje stalowe itp.).



Bez względu na to, którą metodę wybierzesz, Ja widzę jeden poważny problem. Ocynk FATALNIE się maluje. Farba się tego nie trzyma. No, chyba że chcesz zostać przy gołej powłoce na ramie...
 
 
WFM_PL


Motocykl: inny
Posty: 106
Skąd: Żary
Wysłany: Sob 24 Mar, 2007   

Raczej chciałbym pomalować :) To jeśli bym nie ocynkował blach itp. to jak mam się dostać do niektórych miejsc w motorku :?: nie chciałbym go z wierzchu pomalować a od ' by go rdza zrzerała
Macie jakieś pomysły :?:
 
 
Michał


Motocykl: Iż-56
Posty: 2449
Skąd: Piotrków Trybunalski
Wysłany: Sob 24 Mar, 2007   

Jak nie trzymasz sprzęta na dworze albo nie jeździsz po soli to nic nie ma prawa zardzewieć. Cynkowanie nie ma sensu zwłaszcza przy Iżu - jak kiedyś zaliczyłem szlif po asfalcie to jeździłem z tym jeszcze z rok i nawet się nalot rdzy nie zrobił.



Ale czytałem kiedyś na forum Forda Capri, że jest gdzieś w Trójmieście (chyba na terenie Stoczni Gdańskiej) zakład, który ma wannę do której mieści się samochód osobowy.
 
 
PęDZEL


Motocykl: Iż-49
Posty: 360
Skąd: Opolskie
Wysłany: Nie 25 Mar, 2007   

Jeżeli mowa o zabezpieczeniu przed korozją to ja kiedyś słyszałem o czyms takim jak fosforyzacja :wink:

Podobno oddaje się najpierw części do piaskowania, następnie zatapia w roztworze fosforu i po wyschnięciu kładzie lakier. Cząsteczki fosforu zabezpieczają na stałe powierzchnie przed działaniem czynników zewnętrznych :wink:



Jeżeli coś pomieszałem to wybaczcie i usuńcie ten post :roll:
_________________
IŻ 49 - wieczny remont...
 
 
 
Maniek G


Motocykl: Iż-49
Posty: 420
Skąd: Włocławek
Wysłany: Nie 25 Mar, 2007   

Trochę pomieszałeś, bo fosforanowanie służy do przygotowywania powierzchni metali (stal, żeliwo szare, cynk i aluminium) przed lakierowaniem. Celem tego procesu jest polepszenie przyczepności lakieru oraz – w połączeniu z lakierowaniem – zwiększenie ochrony antykorozyjnej powierzchni metalu. Na właściwości antykorozyjne zestawów powłoka fosforanowa - powłoka malarska duży wpływ ma jakość samej powłoki fosforanowej, jako dodatkowej bariery ochronnej oraz czynnika zwiększającego przyczepność powłoki malarskiej do podłoża. Powinowactwo organicznej błony lakierowej z niemetaliczną powłoką konwersyjną jest znacznie większe niż z czystą powierzchnią metalu i to nie tylko ze względu na silnie rozwiniętą powierzchnię powłoki, ale również dzięki chemicznemu wiązaniu kryształów fosforanów z żywicami organicznymi. Ponadto powłoka fosforanowa zapobiega rozprzestrzenianiu się rdzy jako wyniku korozji podpowłokowej, tzw. korozji nitkowej.I tak fosforanowanie alkaliczne jest metodą obróbki powierzchniowej szeregu metali nieosadzającą warstwą ochronną. Istotnymi etapami tego procesu są reakcje trawienia i korozji, które można przedstawić w sposób następujący:

Me + NaH2PO4 --> Me(H2PO4)2 + H2

Do fosforanowania znajdują się na rynku produkty złożone (do czyszczenie + fosforanowanie) oraz takie, które służą wyłącznie do fosforanowania (w tym przypadku należy dodatkowo zastosować wstępne czyszczenie/odtłuszczanie).Powłoka fosforanowa składa się z dwu i trójpodstawionego fosforanu cynku, manganu, wapnia i żelaza, przy czym są to na ogół mieszane fosforany cynkowo-żelazowe.

Amen. :shock:
_________________
iż49, garbus 1600, Simson SR2, Honda VT1100 i inne
 
 
 
WFM_PL


Motocykl: inny
Posty: 106
Skąd: Żary
Wysłany: Nie 25 Mar, 2007   

No fajnie, ale co byście poradzili jak nie to cynkowanie??
 
 
kurczak


Motocykl: Planeta
Posty: 261
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 26 Mar, 2007   

Michał napisał:
... że jest gdzieś w Trójmieście (chyba na terenie Stoczni Gdańskiej) zakład, który ma wannę do której mieści się samochód osobowy
Faktycznie jest taka wanna, wchodzą do niej elementy o długości bodajże 6 metrów, ale od czasu gdy właścicielem Stoczni Gdańskiej, czyli obecnie Stoczni Gdańsk jest Stocznia Gdynia to zmieniono technologie cynkowania w tej wannie i teraz cynk wychodzi bardzo słabej jakości. Kiedyś był błyszczący i bardzo dobrze się trzymał. Z tego co się orientuje to teraz przeniesiono całe cynkowanie do Gdyni i wanna w Gdańsku stoi nieużywana. Wezmę teścia na spytki to się czegoś dowiem. Kurczak
 
 
 
Michał


Motocykl: Iż-56
Posty: 2449
Skąd: Piotrków Trybunalski
Wysłany: Pon 26 Mar, 2007   

A zapomniałem powiedzieć, że mam cynkowaną skrzynkę na akumulator. Lakier położyli bez problemów i dobrze się trzyma.
 
 
BartekG


Motocykl: Iż-49
Posty: 756
Skąd: Gdańsk
Wysłany: Pon 26 Mar, 2007   

Witam!

Ja mam z kolei Pasek akumulatora dorobiony z ocynku - tez nie było problemów z malowaniem.
_________________
Iż49
 
 
Maciej


Motocykl: Osa
Posty: 24
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 31 Mar, 2007   

W Warszawiance kilka elementów podwozia pokryłem galwanicznie cynkiem. Warszawianka wprawdzie stoi w garażu, zamiast jeździć, ale powloka od ładnych paru lat jest bez zarzutu, po to ją zresztą położyłem. O malowaniu nawet nie myślałem.

W motocyklach raczej nie ma powodu, by stosować cynkowanie pod lakier, a na powłoki galwaniczne i tak wolimy chrom.
_________________
M20. MR230. M52
 
 
WFM_PL


Motocykl: inny
Posty: 106
Skąd: Żary
Wysłany: Nie 01 Kwi, 2007   

Ja teżwolę chrom... tylko całej ramy itp do chromowania nie dam :P Po pierwsze koszty, a po drugie nie mój klimat :P No ale coś wymyślę z tym zabezpieczeniem niedostępnych miejsc.



pozdro
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna