IZHMOTO.PL - Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ
IZHMOTO.PL Strona Główna
Pomoc Statystyki Szukaj Użytkownicy Grupy Galeria Rejestracja Profil Sprawdź Wiadomości Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
[49] Iż-49K
Autor Wiadomość
Gaca


Motocykl: Iż-49
Posty: 2879
Skąd: Świdnica/Bączylas
Wysłany: Wto 19 Sie, 2008   

Jeżeli chodzi Ci o ten powiekszony otwór na dole w ramie to jest to sprawa fabryczna. Podnóżki są mocowane na grubszy pręt niż reszta elementów.
_________________
ИЖ-49К '57, ИЖ-49 '56, ИЖ-350 '48, DKW NZ350/43 '44
 
 
 
 
tybusz
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 1153
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 19 Gru, 2010   

Ruszam z tematem, który nie dawał nam od pewnego czasu spokoju,(tzn. dolnośląskim koszowcom) swego czasu Panz pokazał parę takich oto zdjęć z Rygi.



Myślałem, że to typowe wzmocnienie po dzwonie, widać po błotniku i zagięciu języka blokady amortyzatora.




ale te zdjęcia, rodem też z "pribałtiki"już dały do myślenia. Powyżej widzimy drugie wzmocnienie ramy.


Tera uwaga- namacalny dowód oryginalnych wzmocnień koszowych ram :cool:
rama rodem z Brzegu Dolnego ;) jeszcze z oryginalnym szparunkiem, spawy oczywiście "wredne" śmiało można samemu spawać z zamkniętymi oczami i będzie git. Trzeba też uwzględnić ewolucję w zaprzęgach , że nie wszystkie koszowce miały takie wzmocnienia.
_________________
ИЖ-49 z 1956, Junak M10
 
 
regers


Motocykl: Iż-49
Posty: 1575
Skąd: Wołów
Wysłany: Nie 19 Gru, 2010   

No np. Mój tego nie ma hmm :chytry:
_________________
Iż-49, Iż-56, Africa Twin rd4
 
 
 
panz


Motocykl: Yamaha
Posty: 578
Skąd: Oliva
Wysłany: Sro 23 Lut, 2011   

Przypadkowo trafiłem na producenta koszy iżowych ОАО "Вятско-Полянский машиностроительный завод "Молот" więc wrzucam dla potomnych. Krótki opis histori koszowej znajduje się TUTAJ.

Dla ciekawskich i nieobeznanych z bukwami:

W 1955 roku zakład zaczął produkcję bocznych przyczep do iżewskich motocykli. Konstrukcja bocznego wózka była opracowana w Iżewsku. Niezbędni specjaliści i nowe Wyposażenie przybyło z Iżewska i Leningradu. Początkowo karoserię do bocznej przyczepy dostarczał Dniepropietrowsk. Po pewnym czasie zostały stworzone linie do tłoczenia nadwoziowych elementów i spawu ram, a także odcinek wytwarzania dużego osprzętu.
 
 
KOZA


Motocykl: Iż-49
Posty: 1020
Skąd: Gniezno
Wysłany: Czw 24 Lut, 2011   

To mogłoby, powtarzam mogłoby oznaczać, że wozy były produkowane wcześniej niż Iż49K
_________________
ИЖ 49 1956', ИЖ 49 1956' przejściówka, Honda CB 550 1977'
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3297
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Czw 24 Lut, 2011   

Ja sądzę, że kosz BP-56 od początku był projektowany z myślą o Iżu 56. W końcu ten model Iża w roku 57 już produkowano. Logiczym więc jest stwierdzenie, że prace projektowe musiały rozpocząć się sporo wcześniej. 1955 rok jako początek prac konstrukcyjnych wydaje się być sensowną datą - wykonanie projektu, maszyn i osprzętu do nowej linii produkcyjnej musi trwać. Dość przypomnieć że produkcję modelu 49 (1949 to rok rozpoczęcia prac nad motocyklem) uruchomiono w 1951 roku, czyli prace wdrożeniowe zajęły aż dwa lata, pomimo tego, że skala modyfikacji poprzednika była dużo mniejsza niż w przypadku Iża-56 i praktycznie dotyczyła wyłącznie nadwozia, bez ingerencji w konstrukcję silnika.

Wypuszczenie niewielkiej serii koszowych 49 można uznać za coś w rodzaju eksperymentu czy testu. Zauważcie, że kosz ostatnio pokazany przez Wadera, mający numer niewiele wyższy niż 2000 jeździł już w Iżu 56 (a koszowych 56 wypuszczono około 130 000szt.). Na i sprawa ewidentna - stylistycznie ten wóz zupełnie nie pasuje do 49. Przypadek?

Rama 49 nie nadawała się do ciągania kosza - świadczą o tym te radosne fabryczne wzmocnienia tu i tam - widać, że to było działanie doraźne (żeby w ogóle dało się jakoś tym jeździć), a nie rozwiązanie problemu. Moja rama koszowa dowodem - nie dała rady, została połatana w okolicy obu mocowań silnika (obie belki pękły w tym miejscu i trzeba było zastosować spawane nakładki z płaskowników) - oj, musiało się nieźle dziać kilkadziesiąt lat temu.

Podobnie tłumaczyłbym inne modyfikacje w późnych 49 np. cylindry bez zaślepek. Jest oczywiste, że zaślepki (zarówno w Iżu jak i w DKW) wykonywano w celu zapewnienia dostępu do kanałów płucznych - po to, żeby moć kontrolować ich chropowatość powierzchni, a przez to minimalizować straty przepływu mieszanki, czyli generalnie mieć pod kontrolą osiągi i sprawność silnika. A czy to w ogóle robiono - to już trochę inna kwestia. Ważne, że była taka możliwość.

Symptomatyczne jest to, ze "ślepe" cylindry w DKW pojawiły się pod sam koniec wojny, czyli wtedy, gdy nie było czasu na dopieszczanie i zabawy. To oczywiste, że w ten sposób redukowano koszty produkcji i czasochłonność procesu wytwarzania detalu, oczywiście kosztem osiągów motocykla, co w ówczesnej sytuacji wojennej było praktycznie bez znaczenia. Podejrzewam, że w przypadku 49 było podobnie. Być może pracowano nad lepszą technologią odlewania, zapewniającą wyższe parametry powierzchni kanałów prosto z formy, lub np. była to jakaś radosna próba podniesienia wydajności produkcji...

A to, że cylinder w 56 był ciśnieniowym odlewem aluminiowym - to już zupełnie inna historia. Choć być może ta decyzja ma jakieś uzasadnienie właśnie w ślepych cylindrach żeliwnych, które najwyraźniej nie do końca się sprawdziły? Kto to wie?

Zaznaczę, podobnie jak Koza - to moja prywatna hipoteza.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna