Dzisiaj na giełdzie staroci kupiłem czechosłowacki szperacz z którego ramka idealnie pasuje do Junaka! Chyba ją założę, bo oryginalną mam już po ślizgu. A takich czeskich nie szkoda. Jak gdzieś jeszcze znajdę to kupię inne.
Jednak po analizie się okazało, że to jest reflektor z Ursusa a szkło jest czechosłowackie. I ramka pasuje prawie idealnie do Junaka, jest tylko kilka mm dłuższa.
A czy do "Junaka" nie pasowały tłoki od dużego Fiata 1300? Gdzieś mi się po głowie taki obrazek kołacze.
A nie! Autopoprawka - nie ta średnica, ale nie wiem dlaczego kojarzę, że zakładano do Janków tłoki od jakiegoś silnika samochodowego.
_________________ Denerwować się to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty.
Ostatnio zmieniony przez Darek Nie 19 Maj, 2019, w całości zmieniany 1 raz
Zabezpieczenie sworznia było luźne (ktoś tak założył) a następnie jeździł do upadłego nie zważając na słabnący i dymiący silnik. Wyklepało ono sobie kanał skakając góra-dół. Jak wygląda cylinder ?
P.S. junak bądź co bądź jest troche bardziej skomplikowany od iża, ale nie służy tylko do dłubania
_________________ prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
Zabezpieczenie sworznia zamontowałem takie z grubego drutu i pamiętam, że zastanawiałem się jak ja to kiedykolwiek wyjmę. Tak, że diagnoza nietrafiona. Silnik nie słabł i nie dymił, jeszcze w kwietniu. W Międzyrzeczu wszytko było tip top. A tłok jeździł już od roku. Praktycznie dymić zaczął dopiero ostanie km przed rozbiórką. Ale co ciekawe, wyjąłem ocalały pierścień Derdy i... - nie wykazuje nadmiernego luzu!
Z drugiej strony zabezpieczenie z betonowego drutu jak palec. Idealnie pasuje w półokrągły otwór w tłoku. Ciężko mi sobie wyobrazić, żeby sam z siebie wyszedł na spacer po gładzi cylindra. Wg mnie raczej coś się ukruszyło przy tłoku i dalej już poszło z górki. Są pęknięcia, które raczej nie powstały w efekcie tarcia tylko od wewnątrz.
Przy okazji wymiany tłoka okazało się, że wał Od Olachowskiego po 2 latach dostał już małego luzu, mały ale wyczuwalny, więc silnik znowu w proszek i należy się wymiana wału tym razem na długi z Iławy. Może amortyzator drgań przedłuża żywotność?
No nieźle. Kawałek pękniętego pierścienia przedostał sie przez otwór w sworzniu i wyklepał drugą stronę. Szkoda że nie odnalazłeś tych części, które tam klepały góra-dół (zabezpieczenia sworznia i jakiegoś drugiego kawałka metalu). Po zdjęciu cylindra wypadły i mogłeś ich nie zauważyć. Swoją drogą troszeńke mało fachowe warunki na składanie silnika więc nie dziwią takie efekty
_________________ prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
Generalnie te wszystkie elementy, które się bez ostrzeżenia wyłamały i wyrabiały przybrały postać małych okrągłych kawałeczków na skutek wypracowania. O ciekawie piszesz. A dlaczego mało fachowe warunki i jaki miały wpływ na to, że po kilku tys. tłok się ukruszył? Chętnie się dowiem. Ci którzy byli w tym sezonie ze mną na 2 wyjazdach zaświadczą, że Junak w 100% przypadków zapalał i nie miał ani jednej awarii pomimo, że wyjazdy na jakich w tym sezonie byłem osiągały długości powyżej tysiąca km.
No szkoda że nie chcesz pokazać tych kawałków ani gładzi cylindra ale zabezpieczenie sworznia powinno zostać sie w całości bo jest sprężyste ewentualnie pęknąć na 2 części jeśli było wadliwe wypaść i zacząć pracować góra-dół. Tak czy siak tłok sam z siebie nie wypęka i do tego identycznie na dwóch końcach otworu. Sworzeń mógł być np kapke za długi i wydawało ci sie, że zabezpieczenie osiadło w rowku a tak naprawde nie osiadło. Tak czy siak wypadnięte zabezpieczenie to wina montażysty.
P.S. co powiedzieli na forum junaka ?
P.S.2: Tarcie nie miało tu żadnego udziału. Zabezpieczenie telepało sie góra-dół między ścianką cylindra a tłokiem i wyklepało tłok na skutek cyklicznego uderzania w materiał aluminium.
_________________ prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
Chętnie bym pokazał, ale okrągłe wyrobione resztki tego co tam było, ale zostały na stacji benzynowej, a wróciłem na nowym cylindrze z bazaru dzięki pomocy Michała. Czyli to, że zabezpieczenie pękło na 2 części to wina montującego? OK zapiszę sobie. Zatem czy sworzeń na foto z 19.05 jest za długi i dlatego niedbale osadziłem zabezpieczenie? W dalszym ciągu czekam na związek niefachowych warunków z tym, że zabezpieczenie pękło. Zabezpieczenie było z drutu po obu stronach takie samo jak widać na foto.
Jest Bardzo Mało Prawdopodobne, że zabezpieczenie samo z siebie pękło podczas pracy i znacznie bardziej prawdopodobne, że wyskoczyło na skutek złego montażu, co sie czasem w silnikach zdarza. Można je np. założyć szczeliną na bok i podczas przyspieszeń dzięki swej bezwładności ściśnie sie i wyskoczy. Taki rów zabezpieczenie wyklepywało co najmniej 2 lata począwszy od pierwszego uruchomienia, kiedy wypadło. Tym bardziej, że rów ten ma właśnie szerokość zabezpieczenia.
P.S. co powiedzieli na forum junaka ?
P.S.2 może ktoś jeszcze sie wypowie ?
_________________ prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
Na forum Junaka nie pytałem, zatem czy zabezpieczenie z drutu który trzeba ściskać szczypcami do montażu może się samo skurczyć w efekcie pracy tłoka? Zatem, rozumiem, że takie zabezpieczenie pomimo, że jest w okrągłym rowku to nie ma prawa się przez cały okres obrócić, bo wtedy bankowo się skurczy i wypadnie? W takim razie dlaczego rowek w tłoku na zabezpieczenie nie ma żadnej blokady chroniącej przed kręceniem się tak jak np tłok w dwusuwie ma bolec uniemożliwiający kręcenie się pierścienia tłokowego?
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach