Co do głowicy i uszczelek - na rysunkach dotyczących mojego pojazdu a także IŻa Jupitera 5 nie widać żadnych uszczelek pod głowicami. Tylko na jednej stronie znalazłem zdjęcie uszczelki do tegoż silnika: http://www.rosopt.com/goods.php?id=1034 i z powodu śladów nierówności na głowicy p. Tomasz zdecydował że uszczelki dajemy. Miedziane 75/62/0,5mm, tzn. on wolał 1 mm a mnie było szkoda sprężania. Uszczelki dorobili niemal "od ręki" w firmie uszczelkowej ART w Łodzi. Trzeba je tylko wyżarzyć. Co do sprzęgła, przetłumaczyłem instrukcję od Jupitera 5 w tym zakresie i zamieszczam tu gdyby komuś miało się przydać. Moderator może ten tekst przenieść w odpowiedniejsze miejsce na forum - bardziej pasujące do tej technicznej informacji:
Sprzęgło
Regulację mechanizmu sterującego sprzęgłem należy rozpocząć od wycentrowania krzywki automatu względem dźwigni z rolką (?) zamontowanej na prawej pokrywie skrzyni korbowej. Operację tę wykonujemy jeśli mechanizm zmiany biegów został zdemontowany lub po wymianie prawej osłony i jej części. Jeśli krzywka automatu jest poluzowana, zainstaluj podkładki między jej końcem a zawleczką w takiej ilości, aby odstęp między zawleczką a podkładkami nie przekraczał 0,4 mm. Lekko dokręć śrubę krzywki siłą, która zapobiega obracaniu się krzywki pod własnym ciężarem. Zamontować prawą pokrywę skrzyni korbowej i przymocować ją za pomocą śrub. Zdejmij pokrywę włazu sprzęgła na lewej pokrywie skrzyni korbowej, poluzuj nakrętkę zabezpieczającą 2 (rys. śruby regulacyjnej 1, wkręć ją, aż dotknie pręta popychacza (? nie jestem pewien) (patrz wkładka „Silnik z przekładnią”), a następnie wkręć dodatkowe 2÷3 obroty.
Przesuń przedni koniec pedału zmiany biegów w górę i w dół o 15-20 mm a następnie ostrożnie zdejmij prawą pokrywę skrzyni korbowej, aby nie zmienić położenia krzywki automatu. Dokręcić śrubę krzywkową siłą 2..2,5 kgm, bez zmiany położenia krzywki na wale. Ponownie zainstaluj prawą pokrywę skrzyni korbowej, poluzuj (poluzuj) śrubę regulacyjną. Aby dokonać ostatecznej regulacji sprzęgła, dokręć śrubę regulacyjną, aż dotknie sworznia dociskowego, a następnie odkręć ją o 1 / 4..1 / 2 obrotu i zablokuj nakrętką zabezpieczającą. Podczas wykonywania tej czynności na motocyklu odłącz końcówkę linki od dźwigni sterowania sprzęgłem na kierownicy.
Prawidłową regulację sprawdza się, naciskając przełącznik nożny w górę lub w dół. Przesunięcie przedniego końca dźwigni zmiany biegów o 5÷6 mm z pierwotnego położenia nie powinno prowadzić do ruchu tarczy/krążka (?) dociskowej, przy dalszym dociskaniu tarcza powinna poruszać się równolegle bez zniekształceń. Następnie wyreguluj dźwignię zwalniającą sprzęgło za pomocą śruby regulacyjnej na wsporniku kierownicy, tak aby swobodny luz końca dźwigni sprzęgła na kierownicy znajdował się w granicach 5÷10 mm.
Mechanizm sterujący sprzęgłem można zdemontować bez wyjmowania silnika z ramy w następującej kolejności:
- spuścić olej ze skrzyni biegów, odkręcając korek gwintowany w dolnej części skrzyni korbowej;
- usunąć dźwignię zmiany biegów, dźwignię startera, lewy tłumik z rurą wydechową (to może tylko w motocyklu?) i lewą pokrywę skrzyni korbowej;
- odkręcić nakrętki sprężyn sprzęgła, zdjąć sprężyny z zaślepkami; - zdjąć tarczę dociskową i tarcze sprzęgła;
- odkręcić nakrętkę na wale wejściowym (lewy gwint), blokując tłok drewnianym blokiem przez okno wylotowe cylindra;
- dyski należy montować z uwzględnieniem naprzemienności stali i plastiku;
- zaślepki sprężyn z ich występami muszą pasować do rowków płyty dociskowej;
- równomiernie dokręć nakrętki, ściśnij sprężyny tak, aby końce nakrętek były 3,5 ... 4,5 mm wyższe niż końce nakrętek, a tarcza ściskająca przesuwa bez pochylenia podczas ściskania dźwigni sprzęgła;
- nałożyć śrubę blokującą na śrubę śruby mocującej koło łańcuchowe wału korbowego i przymocować z dwóch stron.
_________________ ZIM 350, inaczej ZIM 6.901, silnik IŻ 350 Jupiter 5, czterokołowy motocykl (?) do celów gospodarskich.
Nie rozumiem, czemu nie chcesz zarejestrować tego kłada na zabytek, jak Ursusa z nadleśnictwa.
Twój sprzęt trzeba ładnie wyremontować na tzw. oryginał a nie dziadować, jak to zaczyna wyglądać. Toż to Iżowa perełka! Do jazdy po polach kup sobie Japończyka za 2 tys.
Robisz partyzanckie dziadowanie i tyle.
_________________ "..wolność i przestrzeń niczym nieograniczona.."
Dziękuję że przedstawiłeś swój punkt widzenia, ja mam inny. Kupiłem pojazd w celach użytkowych. Owszem nie przerobię go nagle na np. elektryczny ale jeśli potwierdzą się opinie już dwóch użytkowników, w tym jednego mechanika samochodowego że silnik jest bardzo zawodny i trudny do regulacji i prawidłowego użytkowania to nie będę miał większych obiekcji żeby wstawić inny silnik - w miarę możności bez większych przeróbek w pozostałej części pojazdu. Zamierzam nim orać pole i wykonywać inne zabiegi agrotechniczne choć nie jestem rolnikiem i za dużo tego nie będzie. zamierzam też jeździć po polach i nie tylko również chętnie w dłuższe trasy. Pojazd nie jest taki aż zabytkowy bo to lata dziewięćdziesiąte, trochę ich jeszcze chodzi i pracuje a ich właściciele dość często przerabiają a to dokładając rozrusznik (?) a to zapłon elektroniczny a to resorowanie tyłu lub właśnie silnik, szczególnie rolnicy zmieniają na diesla.
Obejrzałem masę stron, filmików itp. Jeśli masz takie poczucie że perełka itp - znajdź - niedawno były cztery ogłoszenia (wtedy kiedy ja kupowałem) i na pewno jakieś jeszcze będą. Jeden, koło mnie jest nadal do sprzedania/kupienia. W niezłym stanie. Proszę bardzo.
Wracając na chwilę do silnika - jeśli jednak okaże się że można mu zaufać i uda mi się raz i drugi przejechać powiedzmy 50 km może więcej i wrócić na kołach a nie piechotą to pewnie silnik zostanie bo nie dążę do udziwnień i w ogóle zmian. Będę też o niego w miarę dbał, przemaluję po swojemu, zapewnię to do czego został stworzony - pracę i inne formy używania w tym zabawę.
Poza tym poruszam się w zakresie, który jest dla mnie możliwy i dostępny. Nie będę czekał miesiącami na rozwiązanie problemu i muszę częściowo zdać się na mechanika.
Pozdrawiam.
[ Dodano: Czw 26 Mar, 2020 ]
Dodam jeszcze że na podstawie filmiku, w którym o ZIMie opowiada inżynier z zakładów Małyszewa oni zwłaszcza pod koniec szukali lepszych rozwiązań zwłaszcza w silnikach stosując zarówno chińskie jak włoskie, dieslowskie i czterosuwowe. Nie należy traktować go jako Iża bo to charkowskij zawod im. Małyszewa, który do swojego produktu użył akurat sinika Iża.
Osobiście prosiłbym o bardziej konstruktywną krytykę - czyli jak coś robię źle to proszę mi to wytknąć - ocena po całości jako dziadowanie nie powoduje chęci poprawy...
_________________ ZIM 350, inaczej ZIM 6.901, silnik IŻ 350 Jupiter 5, czterokołowy motocykl (?) do celów gospodarskich.
Wspomniałem że na zredukowanej jedynce ZIM czołga się jak żółw który się nie spieszy. Słabo dokumentuję zdjęciowo swoje działania bo w trakcie nie myślę o tym i tak też było teraz. Może nadrobię.
Tymczasem filmik z Youtuba, który to ilustruje, a i występująca dziewczyna jest ode mnie jakby atrakcyjniejsza. Pojazd dziwnie przerobiony - nawet nie wiem co tam w środku napędza, a najbardziej intryguje mnie co ma na przednim bagażniku? Chyba nie akumulator, bo ten jest z tyłu.
_________________ ZIM 350, inaczej ZIM 6.901, silnik IŻ 350 Jupiter 5, czterokołowy motocykl (?) do celów gospodarskich.
A właśnie kwestia prądu - mocy alternatora: To raptem 100 W. A chcę żeby było normalne pełne oświetlenie wymagane na drodze. Sama lampa przednia to chyba ok. 50 W zapłon? chyba ze 20 W? A z tyłu jest gniazdo do podłączenia przyczepy. Chyba że załatwiają to LEDy?
_________________ ZIM 350, inaczej ZIM 6.901, silnik IŻ 350 Jupiter 5, czterokołowy motocykl (?) do celów gospodarskich.
[ Dodano: Pią 27 Mar, 2020 ]
Żebyście sobie nie myśleli że nie mam do czynienia z "małą mechanizacją" - ten traktorek służy mi już kilka ładnych lat, za dużo nie pracuje ale czasem... mam do niego bronę pług obrotowy, glebogryzarkę dużą i małą, kultywator, obsypnik i radełko. Najczęściej jednak po prostu coś nim przewożę. Raz było zabawnie bo pojechałem do rolnika od którego miałem kupić dwie kostki słomy - w obie strony ok. 8 km. Wiedziałem że zdarza mu się, że trzeba zmienić świecę, wziąłem więc nową świecę w kieszeń i pojechałem. I tak w połowie drogi powrotnej dotarło do mnie, że klucza do świec to już jednak nie wziąłem... i stres, zaczęło zmierzchać, ja bez światła żadnego (coś a propos jeżdżenia po publicznych drogach...) i dojechałem... stanąłem przed bramą wysiadłem żeby otworzyć a on zgasł - i już nie zapalił. Ale klucz w garażu i szybka wymiana - było ok.
[ Dodano: Pią 27 Mar, 2020 ]
Dzisiaj przewiozłem trochę drzewa w obrębie działki - sosnę mi kiedyś wiatr złamał, parę dni temu pociąłem ją i teraz zwiozłem, jeszcze nie do końca. W sumie jeszcze parę starych zwalonych drzew leży na mojej działce... tylko cienkie, ale jest co robić.
[ Dodano: Pią 27 Mar, 2020 ]
Zapomniałem go przedstawić to Terra Vari, Czech, z silnikiem Jikov. Ta firma ma się chyba dobrze i robi ciągle takie i podobne narzędzia dla "małej mechanizacji"
[ Dodano: Pią 27 Mar, 2020 ]
Kilka sklepów w Polsce tym handluje, ja kupiłem używany nie na chodzie, z tym całym kompletem za 2 tysiące PLN. Trochę dołożyłem ale nie za dużo. Silnik miał mały remont.
_________________ ZIM 350, inaczej ZIM 6.901, silnik IŻ 350 Jupiter 5, czterokołowy motocykl (?) do celów gospodarskich.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach