IZHMOTO.PL - Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ
IZHMOTO.PL Strona Główna
Pomoc Statystyki Szukaj Użytkownicy Grupy Mapa Galeria Rejestracja Profil Sprawdź Wiadomości Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
ZIM-350
Autor Wiadomość
Spiker


Motocykl: Planeta
Posty: 1062
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Sro 29 Lip, 2020   

mzim napisał/a:
On zaproponował 7 setek. Powiedział że zwyczajowo robi się 1 setkę na centymetr średnicy a tu ze względu na wątpliwości co do skuteczności chłodzenia dodałby jeszcze jedną setkę.

Bardzo rozsądne podejście i zgadza się z danymi fabrycznymi wielu silników motocyklowych chłodzonych powietrzem lat 30-80 ubiegłego wieku. Trudno mi uwierzyć, że instrukcja Jupitera zakłada tylko 2 setki pasowania.
_________________
Iż Planeta '63 oraz NSU 351 OSL '38, M-72 '60, Junak M10 '64, H-D FLHRC '09, ...
www.nsu-riders.pl
 
 
sztyga20


Motocykl: Iż-49
Posty: 341
Skąd: Rzeszów i okolice
Wysłany: Sro 29 Lip, 2020   

Tak, tylko tłoki od Cerberona sa wątpliwej jakości i nie wiem czy dla spokojności nie warto byłoby jednak dać jeszcze lóźniesze pasowanie, jeżdziłem kiedyś na tłoku od niego, pasowanie chyba 0.1mm miałem, ale przycierało czasem (nie wiem czy nie było to winą zbyt płytkich rowków na pierścienie bo jak się silnik zagrzał to dzwoniły jak cyrkularka), na pewno sprawdziłbym głębokość rowków przed założeniem.

Zastanów się nad zamówieniem pierścieni w tomringu, są dobrej jakości. Najpierw niech Ci spasują cylinder z tłokiem, jak to będzie zrobione to prosisz o dokładny pomiar średnicówką otworu cylindra, pozostałe wymiary bierzesz ze wzoru albo z katalogu i masz idealnie dopasowane pierścienie, trzeba tylko wyciąć zamki pilnikiem i dopasować luz na pierścieniu, nie jest to jakieś trudne jak jest do dyspozycji imadło i pilniki iglaki, na wszelki wypadek można zamówić dwa pierścienie w nadmiarze.
_________________
Iż49 1957, Matchless G3LS 1953
 
 
mzim


Motocykl: ZIM 350
Posty: 107
Skąd: Łódź i okolice
Wysłany: Czw 30 Lip, 2020   

Pierścienie mam od Cerebrona, jeden jak już wspomniałem pękł i trzeba będzie dobrać inny. Na szczęście wiem gdzie dorabiają w Łodzi a szlifierz i prostowacz wałów mówił że może coś znajdzie.
_________________
ZIM 350, inaczej ZIM 6.901, silnik IŻ 350 Jupiter 5, czterokołowy motocykl (?) do celów gospodarskich.
 
 
Greg887


Motocykl: jeszcze nie mam
Posty: 11
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 04 Sie, 2020   

mzim napisał/a:
Całkiem mi się to nie zgadza z instrukcją gdzie pasowania są podane (przypomniało mi się o instrukcji i tabeli w niej zawartej

Nie znam tej tabeli ale znam radziecką precyzję :rotfl: . Posłuchałbym rady fachowca.

[ Dodano: Wto 04 Sie, 2020 ]
mzim napisał/a:
cylinder 62,00+0,01, tłok 61,98+0,01. Analogicznie w kolejnych grupach: 62,01+0,01 i 61,99+0,01 i tak dalej..

Może to szczegół, ale po mojemu tłok powinien mieć tolerancję na minus :O
 
 
mzim


Motocykl: ZIM 350
Posty: 107
Skąd: Łódź i okolice
Wysłany: Sro 04 Lis, 2020   

Halo, halo! Witam po przerwie. Przerwa wynikła głównie z oczekiwania na wyprostowanie/wycentrowanie wału i na szlif cylindrów. W międzyczasie kupiłem tłoki od Cerberona, I szlif. I dwa razy pierścienie bo jedne zaginęły w akcji (a potem się znalazły... poza jednym pękniętym - sam go pękłem...). A mechanik, który robił tymczasem hamulce, i który rozebrał silnik celem wyjęcia wału i tłoków uznał że dość już garażowania mojego traktorka i mi go oddał z silnikiem w rozsypce czyli teraz sam muszę go złożyć a że nie rozbierałem to potrzebuję wsparcia.
Zacząłem od tłumaczenia instrukcji w zakresie rozbierania silnika. Pewnie jeszcze coś dalej potłumaczę jeśli będą istotne przy składaniu informacje. Oglądnąłem też na youtube filmiki rosyjskie (bądź ukraińskie) z rozbiórki i złożenia silnika Jupitera. Nie napawają mnie otuchą gdyż różnych rzeczy nie wiem, które dla składających są oczywiste. Ale może "wyjdzie w praniu". Nie wiem poza tym czy długo będę mógł zajmować garaż Żony... swojego nie mam. Dzisiaj mam zaplanowane cd. tłumaczenia i zamówienie w Klasykmoto uszczelek i może czegoś jeszcze jak przejrzę co mają to zobaczę.
Jeżeli jest tu ktoś z doświadczeniem w składaniu Iża Jupitera (szczególnie piątki) to proszę o ewentualną wirtualną pomoc. Ja oprócz roweru i jakichś AGD to raczej nic tak poważnego nie składałem. Najgorsze że nie rozbierałem, byłoby łatwiej. Ale cóż - "Audates fortuna iuvat!"

Nawiasem mówiąc ogarnia mnie idea fix żeby przerobić mój traktorek na elektryka...ale to już nie to forum, bo w motocyklu byłoby to chyba dość szalone.

[ Dodano: Sro 04 Lis, 2020 ]
Przy okazji przyznam się do pewnego zupełnie niezgodnego ze sztuką i zdrowym rozsądkiem działania. Te tłoki - jak już je odebrałem razem z cylindrami po szlifie (szlif był dopasowany do tłoków na 8÷10 setek luzu) wygrzałem w piekarniku. I to oczywiście wszystko zepsuło... ale jakoś za bardzo się nie przejmuję, będzie dobrze - one i tak by się podczas pracy odkształciły, lepiej że teraz. Jeden nadal chodził z wyraźnym luzem ale drugi zaczął trochę trzeć. Ponieważ cylindry są trochę brudne po obróbce (szlifierz mówił że trzeba je przed złożeniem umyć) to przy suwaniu tłoka w cylindrze pokazują się wyraźnie miejsca styku powierzchni. I ja te miejsca delikatnie papierkiem ściernym koryguję, wkładam ponownie znowu koryguję i aktualnie (choć uważam że to jeszcze nie koniec) oba chodzą dość luźno ale ciągle widać nierównomierność przylegania - a jeśli styk pracujących części odbywa się na małych powierzchniach to ciepło tam się wydziela i w ogóle tarcie większe bo nierównomierny film olejowy itd. Więc jeszcze trochę popracuję a potem niech się dociera w pracy... szlifierz tak w ogóle powiedział że trzeba teraz traktować jak na dotarcie mieszankę robić nawet 1:15 i w ogóle kupić jakiś olej Castrol do dwusuwów... i tak kilka tysięcy kilometrów albo jakoś przeliczyc na motogodziny. Szkoda że nie można postawić na wolnych obrotach żeby się docierał... Wobec mojego planowanego sposobu użytkowania to już do końca życia będę miał pojazd na dotarciu...
Odnośnie tej przeróbki na elektryka. w międzyczasie kupiłem silnik od faceta z Łodzi (blisko) który w takowym ZIMie wymienił silnik na jakiś inny. A zrobił to dlatego że z tamtym miał ciągle kłopoty przed czym i mnie ostrzegał. W jego silniku brak prądnicy i źle działa kopniak co do innych rzeczy nie wiem, ale jeśli biegi chodzą to by była dobra baza do przeróbki. Usunąłbym cylindry, wał korbowy zastąpiłbym jakimś prostym wytoczonym według wymiarów i od strony wyjścia na prądnicę napędziłbym silnikiem elektrycznym powiedzmy o mocy 10 kW ale można i mniejszym o podobnych prędkościach obrotowych co zresztą jest bez znaczenia. Silnik umieściłbym w miejscu zdemontowanych cylindrów. Po usunięciu baku i tłumika powstałoby miejsce na baterię akumulatorów. Do tego sterownik - wszystkie te części powinno się dostać przez Aliekspress i tak poszedłbym z postępem. Akurat nie odczuwam potrzeby słuchania pracy silnika spalinowego szczególnie w lesie i dodatkowy plus - właśnie elektrykiem mógłbym chyba jeździć legalnie po lesie...

[ Dodano: Sro 04 Lis, 2020 ]
Jednak czuję też taki mus żeby skończyć co zacząłem i doprowadzić sprzęt do normalnej pracy na tym silniku co jest. Najchętniej kupiłbym drugi do przeróbki...
_________________
ZIM 350, inaczej ZIM 6.901, silnik IŻ 350 Jupiter 5, czterokołowy motocykl (?) do celów gospodarskich.
 
 
mzim


Motocykl: ZIM 350
Posty: 107
Skąd: Łódź i okolice
Wysłany: Pon 16 Lis, 2020   

Cóż, nikt tu do mnie nie zagląda... sam sobie będę pisał na zasadzie dziennika.
Skończyłem tłumaczyć instrukcję w zakresie rozkładania i montażu silnika. Znalazłem kilka filmików pokazujących montaż silnika Jupitera. Jeszcze przydałyby się uszczelki... pod cylindry mam zamówione, teraz pod pokrywy boczne karteru i zobaczymy co jeszcze będę potrzebował. Pomiędzy połówkami głównymi karteru chyba dam jakiś uszczelniacz typu hermetyk albo cienką papierową uszczelkę z towotem.
Przetłumaczony fragment instrukcji zamieszczam, może kiedyś komuś się przyda:

KOLEJNOŚĆ DEMONTAŻU SILNIKA
W celu całkowitego demontażu silnika należy:
- wyjąć silnik z ramy;
- rozłączyć złącze gaźnika;
- zdjąć prawą pokrywę i prądnicę 6 (rys. 4);
- zdjąć pedał zmiany biegów (27) i pedał (26) mechanizmu rozruchowego;
- zdjąć osłonę 49, wirnik wentylatora, lewą pokrywę skrzyni korbowej (kartera);
- odkręcić nakrętki (39) sprężyn sprzęgła, zdjąć sprężyny z zaślepkami;
- zdjąć płytę dociskową i tarcze sprzęgła;
- odkręcić nakrętkę na wale wejściowym (10) (lewy gwint) blokując tłok (53) drewnianym klockiem przez okno wylotowe cylindra;
- zdjąć bęben wewnętrzny (34) sprzęgła;
- zdjąć podkładkę zabezpieczającą i odkręcić śrubę koła zębatego (42) wału korbowego;
- zdjąć łańcuch silnika z kołem zębatym wału korbowego i bębnem sprzęgła;
- zdjąć wpust(?) i podkładkę sprężystą z półosi lewego wału korbowego;
- zdjąć na wale wejściowym (10) skrzyni biegów tuleję dystansową i podkładki regulacyjne;
- z otworu w wale wejściowym wyjąć drążek popychacza i kulkę;
- nałożyć pedał mechanizmu rozruchowego na wałek (24) mechanizmu rozruchowego i trzymając końcówkę sprężyny ręką, lekko wysunąć wał do siebie, następnie ostrożnie rozpuścić sprężynę i zdjąć wał;
- zdjąć osłonę luku koła zamachowego, spuścić olej z wnęki, poluzować śrubę mocującą koło zamachowe;
- zdjąć dolną rurę odgałęzienia osłony (?)
21
- odkręcić siedem śrub mocujących połówki skrzyni korbowej
- Wycisnąć przednią tuleję i rozdzielić skrzynię korbową lekkimi uderzeniami drewnianego młotka na końce wałów skrzyni biegów, jednocześnie rozdzielając połówki skrzyni korbowej śrubokrętem włożonym w przednią szczelinę między połówkami skrzyni korbowej (uważać, aby nie zgubić wpustów wału korbowego).
- Wszystkie części skrzyni biegów, z wyjątkiem wału zmiany biegów, i wału wyjściowego, można wyjąć ze skrzyni korbowej po tym demontażu.
- celem demontażu wałów korbowych (50) trzeba zdjąć głowice cylindrów (2) cylindry (4) i tłoki (53) wykręcić śruby mocujące pokryw skrzyni korbowej.
- Używając narzędzia składającego się z klucza 27-36, śrub lewej pokrywy skrzyni korbowej i ściągacza generatora, zdejmij osłony Zwróć uwagę, z której połowy karteru jest wyciśnięta pokrywa skrzyni korbowej aby podczas montażu ustawić ją w pierwotnym miejscu.
- przy montażu łożysk (7, 43) i uszczelniaczy zaleca się połówki karteru i pokrywy skrzyni korbowych równomiernie podgrzewać do temperatury 70÷90 st. C
- przy montażu wałów korbowych śruby mocowania korbowych skrzyń zakontrować przez wykrawanie ??? (przeciwnie wykrojone???)
- Podczas montażu tłoka założyć jeden pierścień ustalający (55) w ucho od strony złącza połówek skrzyni korbowej i nałożyć tłok na główkę korbowodu tak, aby strzałka na denku tłoka wskazywała kierunek odwrotnym do ruchu motocykla. Nasmarowany olejem palec tłoka (51) zamontować w otwór tłoka i zablokować drugim pierścieniem. Tak samo zamontować drugi tłok.
- montaż skrzyni biegów wykonywać na prawej połowie skrzyni korbowej, umieścić wałek pośredni (13) z zębatkami (17, 19, 22) w otworze, a następnie podkładkę o grubości 1,4 mm do wału ślimakowego i oporową podkładkę o grubości 2 mm na wale zdawczym (11). Zamontuj w widełki zmiany biegów zębatki (8) II i IV biegów i (22) I i III biegu. Zębatkę (25) nadziać na wał pośredni, a wał wrzeciona (ślimaka) (15) włożyć do gniazda. Przy tym należy zwrócić uwagę na to, żeby punkt od rdzenia na wale ślimakowym pokrywała się ze znacznikiem sektorze (18) zmiany biegów. Po tym zamontować wał wejściowy (10) i zębatkę (25) I biegu na wale pośrednim. Sprawdź poprawność montażu skrzynki przełączając biegi. Jeśli biegi zmieniają się normalnie, montaż skrzyni biegów jest prawidłowy.
W oś prawego wału korbowego zamontować wpust i nałożyć koło zamachowe (3). Oczyścić płaszczyznę połączenia połówek skrzyń korbowych ze starego laku i nasmarować lakierem bakelitowym LBS-3, GOST 901-71 lub klejem Bf 4 GOST 12172-74. Włożyć wpust do półosi wału korbowego lewej połowy skrzyni korbowej i połączyć lewą połówkę z prawą. Przed połączeniem połówek skrzyni korbowej zębatkę (25) z wału pośredniego zdjąć i wstawić ją do bocznego otworu lewej połówki karteru
22
i podtrzymywać ręką podczas montażu.
Dopasowując wpustowe wcięcie koła zamachowego do wpustu lewego wału korbowego i wały skrzyni biegów z ich otworami, połączyć połówki skrzyni korbowej, wycisnąć blokadę (fiksator?) biegów w stronę od wału ślimakowego (?). Zamontować tuleje (? Czopy zatyczki, korki?) na swoje miejsca. Dokręć śruby mocujące.
Aby zapewnić szczelinę między ścianami komory korbowej a policzkami wałów korbowych, przed dokręceniem koła zamachowego śrubą, wykonaj (przeprowadź) (zmianę) przesunięcie wałów korbowych do siebie lekkimi uderzeniami drewnianego młotka. Zamontować koło zamachowe pośrodku wnęki karteru i dokręcić śrubę momentem 160 Nm (16 kGm). Wlej 0,1 l oleju do wnęki koła zamachowego, zamocuj pokrywę luku. Sprawdź łatwość obracania wału korbowego i luzy osiowe wałów wtórnego i pośredniego, które powinna wynosić odpowiednio od 0,06 do 0,5 mm i od 0,05 do 0,45 mm. Luzy regulować montując podkładki pod pierścienie blokujące łożysk po lewej stronie skrzyni korbowej po przesunięciu tych łożysk w głąb karteru. Luz osiowy wałka zmiany biegów nie powinien przekraczać 0,05 mm, który ustawia się przesuwając wał w kierunku prawej pokrywy skrzyni korbowej. Przy tym należy przesunąć krzywkę (16) automatu wysprzęglającego w lewo i dokręcić ją, a następnie założyć podkładki regulacyjne i zabezpieczyć zawleczką.
Luz osiowy wału ślimaka powinien wynosić 0,1 do 0,4 mm. Zaznacza się on (? Jest zaznaczony ???) w procesie składania skrzyni biegów do złożenia połówek karteru i jest regulowany przez zainstalowanie podkładek po lewej stronie skrzyni korbowej.
Podczas montażu sprzęgła należy sprawdzić, czy końce zębatego wieńca (pierścienia) zewnętrznego bębna (41) i koła zębate wału korbowego (42) znajdowały się w tej samej płaszczyźnie w granicach +/- 0,4 mm. Regulacja poprzez zainstalowanie podkładek na wale wejściowym (pierwotnym) pod tuleją dystansową (?).
Podczas montażu cylindrów (4) załóż uszczelki na kołnierze skrzyni korbowej (5) i pod tłokiem ustawić drewniane widełki (?) lub klocki, ustawić styki pierścieni tłokowych (52) na kołkach blokujących, ścisnąć pierścienie metalową taśmą i ostrożnie założyć cylinder, uprzednio nasmarowawszy jego gładź olejem. Założyć głowice cylindrów (2) na szpilki, dokręcić rurę ssącą i dokręcić nakrętki mocujące na szpilkach na krzyż. Dokręcenie śrub mocujących rozgałęzienie (ssące) należy rozpocząć od dwóch środkowych.
Głowice cylindrów dokręcamy nakrętkami z siłą 25÷30 Hm (2,5 ÷3 kGm).
Konserwacja skrzyni biegów polega na ciągłym utrzymywaniu wymaganej ilości oleju i jego wymianie w czasie, Poziom oleju musi odpowiadać górnemu znakowi na wskaźniku, który jest przymocowany do pokrywy otworu regulacji sprzęgła.
23
Najlepiej wymienić olej od razu po jeździe na rozgrzanym silniku. Najpierw spuść zużyty olej przez otwór spustowy i wlej 0,5÷1,0 litra świeżego oleju przez otwór włazu w lewej pokrywie skrzyni korbowej i pozwól silnikowi pracować przez 1–2 minuty. Następnie spuść olej i wlej litr świeżego oleju.
24

Вторичныи – wtórny, drugorzędny
Кулачок – krzywka
Втyлка – tuleja (?)
_________________
ZIM 350, inaczej ZIM 6.901, silnik IŻ 350 Jupiter 5, czterokołowy motocykl (?) do celów gospodarskich.
 
 
Spiker


Motocykl: Planeta
Posty: 1062
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Wto 17 Lis, 2020   

To, że jest mniej komentarzy, nie oznacza, ze nikt nie czyta. Chociaż ostatni post szczerze mówiąc skończyłem po trzech zdaniach. nie wiem czy jest sens cytować całą instrukcję ... Ale Ty w tym wątku rządzisz :) . Hermetic raczej sobie odpuść na korzyść silikonu. Uszczelki wycinaj sam. Karton/preszpan ze smarem nie jest najgorszy, ale może się pocić delikatnie. Gambit nie jest wcale taki drogi, a znacznie lepszy. Piłowanie nowych tłoków? Co chcesz uzyskać?

(Nie wiem czy już pisałem, że jak czytam twój watek to ... wypisz wymaluj mój ojciec (to komplement). Ile razy tłumaczyłem mu, że w dzisiejszych czasach juz nie pora na wydumki - bo to strata czasu i pieniędzy, ale on zawsze swoje. Ileż to wydumek spalinowych czy elektrycznych stworzył, ile przeróbek fabryki. W sumie to dobrze bo ma czym zając ręce i głowę, ale niestety kiedyś to wszystko na złom pójdzie. Tylko oryginał się liczy w dzisiejszym świecie, a jak juz custom to z najwyższej półki.)
_________________
Iż Planeta '63 oraz NSU 351 OSL '38, M-72 '60, Junak M10 '64, H-D FLHRC '09, ...
www.nsu-riders.pl
 
 
mzim


Motocykl: ZIM 350
Posty: 107
Skąd: Łódź i okolice
Wysłany: Wto 17 Lis, 2020   

Dzięki za odpowiedź. Zawsze to miło jak się nie pisze tylko do siebie. Przejrzałem trochę historii forum, w kilku działach silnikowych szczególnie w temacie Jupiterów i widziałem że były wątki skończone na jednym wpisie z pytaniem... nikt nie odpowiedział, koniec. Swoją drogą przy okazji (to było wczoraj) trochę się zdziwiłem. Ktoś napisał o regulacji luzów wałów skrzyni biegów przy pomocy podkładek wstawianych między łożysko prawej strony a pierścień oporowy i cała dyskusja na ten temat i jakieś dziwienie się. A to jest dokładnie opisane w instrukcji, która jest w archiwum forum. Dziwne.
Co do uszczelek to może zrobię sam, może skorzystam z firmy z Łodzi, robią uszczelki za niezbyt duże pieniądze, wystarczy dać im część na którą maja pasować. Już im zadałem uszczelki pod głowicę i do wydechu. O gambicie nie słyszałem ale widzę że jest to dość słuszny kierunek. Można i tak. Co do piłowania tłoków - nie doczytałeś o czym pisałem. po wygrzaniu tłoków po prostu przestały pasować do przeszlifowanych cylindrów. Muszę je dopasować. początkowo myślałem że źle zrobiłem wygrzewając już po szlifie cylindrów ale nie! Bo one i tak by spuchły w pracy i raczej by się zatarły. Teraz jak jeszcze trochę nad nimi popracuję jest szansa że sie uda. może nawet jeszcze raz wygrzeję. Co do złomu kombinowanego z wynalazków. Ok. Mogą pochować traktorek ze mną. Wątpię żeby ktoś nim sobie zawracał jeszcze później głowę. Jeśli przerobię go na elektryka może będzie fajniejszy dla mnie ale swoją drogą zamierzam zachować oryginalne rozwiązanie i możliwość przywrócenia do oryginału. I tyle na razie. Sporo już zrozumiałem co do składania reszta wyjdzie w praniu. Któryś forumowicz w dawnym wątku chwalił się że zna silnik Jupitera od podszewki, jakby co będę szukał z nim kontaktu. Biadoliłem że nikt nic nie pisze bo biorę się za coś dla mnie trudnego. potrzebuję pomocy. Ale jakoś chyba dam radę. Może potem będę mógł pomóc komuś innemu. Na razie! Mam teraz inne zadania (od Żony więc priorytet) ale niedługo biorę się za silnik.
_________________
ZIM 350, inaczej ZIM 6.901, silnik IŻ 350 Jupiter 5, czterokołowy motocykl (?) do celów gospodarskich.
 
 
nickeledon


Motocykl: Iż-49
Posty: 3380
Skąd: Słupsk
Wysłany: Sro 18 Lis, 2020   

mzim napisał/a:
Co do uszczelek to może zrobię sam, może skorzystam z firmy z Łodzi, robią uszczelki za niezbyt duże pieniądze, wystarczy dać im część na którą maja pasować.

Nie przesadź tylko z grubością, szczególnie tych między połówkami silnika i pokrywy skrzyni biegów, za obszerne generują masę kłopotów.
 
 
mzim


Motocykl: ZIM 350
Posty: 107
Skąd: Łódź i okolice
Wysłany: Dzisiaj 16:45   

Chyba nie znam grubości nominalnej tych uszczelek (pod pokrywy boczne, bo połówki silnika chcę złożyć na silikon czy coś) może 0,5 mm byłoby dobrze?
_________________
ZIM 350, inaczej ZIM 6.901, silnik IŻ 350 Jupiter 5, czterokołowy motocykl (?) do celów gospodarskich.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna