Witam. Wczoraj (tzn. w piątek) na discavery leciał program o budowie samochodu terenowego. Pokazane tam było cynkowanie całej ramy nośnej poczynając od czyszczenia, kąpieli w kwasach, aż do ' motorka Z góry dzięki. Pozdro
Są dwa sposoby cynkowania: galwaniczne i ogniowe. Nie wdając się w szczegóły - galwaniczne pokrywa warstwą ok. 0,03mm, ogniowe - kilka dziesiątych mm. Pierwsza metoda nadaje się do elementów drobnych i precyzyjnych (gwinty), drugą używa się do elementów dużych (konstrukcje stalowe itp.).
Bez względu na to, którą metodę wybierzesz, Ja widzę jeden poważny problem. Ocynk FATALNIE się maluje. Farba się tego nie trzyma. No, chyba że chcesz zostać przy gołej powłoce na ramie...
Raczej chciałbym pomalować To jeśli bym nie ocynkował blach itp. to jak mam się dostać do niektórych miejsc w motorku nie chciałbym go z wierzchu pomalować a od ' by go rdza zrzerała
Jak nie trzymasz sprzęta na dworze albo nie jeździsz po soli to nic nie ma prawa zardzewieć. Cynkowanie nie ma sensu zwłaszcza przy Iżu - jak kiedyś zaliczyłem szlif po asfalcie to jeździłem z tym jeszcze z rok i nawet się nalot rdzy nie zrobił.
Ale czytałem kiedyś na forum Forda Capri, że jest gdzieś w Trójmieście (chyba na terenie Stoczni Gdańskiej) zakład, który ma wannę do której mieści się samochód osobowy.
Jeżeli mowa o zabezpieczeniu przed korozją to ja kiedyś słyszałem o czyms takim jak fosforyzacja
Podobno oddaje się najpierw części do piaskowania, następnie zatapia w roztworze fosforu i po wyschnięciu kładzie lakier. Cząsteczki fosforu zabezpieczają na stałe powierzchnie przed działaniem czynników zewnętrznych
Jeżeli coś pomieszałem to wybaczcie i usuńcie ten post
Trochę pomieszałeś, bo fosforanowanie służy do przygotowywania powierzchni metali (stal, żeliwo szare, cynk i aluminium) przed lakierowaniem. Celem tego procesu jest polepszenie przyczepności lakieru oraz – w połączeniu z lakierowaniem – zwiększenie ochrony antykorozyjnej powierzchni metalu. Na właściwości antykorozyjne zestawów powłoka fosforanowa - powłoka malarska duży wpływ ma jakość samej powłoki fosforanowej, jako dodatkowej bariery ochronnej oraz czynnika zwiększającego przyczepność powłoki malarskiej do podłoża. Powinowactwo organicznej błony lakierowej z niemetaliczną powłoką konwersyjną jest znacznie większe niż z czystą powierzchnią metalu i to nie tylko ze względu na silnie rozwiniętą powierzchnię powłoki, ale również dzięki chemicznemu wiązaniu kryształów fosforanów z żywicami organicznymi. Ponadto powłoka fosforanowa zapobiega rozprzestrzenianiu się rdzy jako wyniku korozji podpowłokowej, tzw. korozji nitkowej.I tak fosforanowanie alkaliczne jest metodą obróbki powierzchniowej szeregu metali nieosadzającą warstwą ochronną. Istotnymi etapami tego procesu są reakcje trawienia i korozji, które można przedstawić w sposób następujący:
Me + NaH2PO4 --> Me(H2PO4)2 + H2
Do fosforanowania znajdują się na rynku produkty złożone (do czyszczenie + fosforanowanie) oraz takie, które służą wyłącznie do fosforanowania (w tym przypadku należy dodatkowo zastosować wstępne czyszczenie/odtłuszczanie).Powłoka fosforanowa składa się z dwu i trójpodstawionego fosforanu cynku, manganu, wapnia i żelaza, przy czym są to na ogół mieszane fosforany cynkowo-żelazowe.
Amen.
_________________ iż49, garbus 1600, Simson SR2, Honda VT1100 i inne
... że jest gdzieś w Trójmieście (chyba na terenie Stoczni Gdańskiej) zakład, który ma wannę do której mieści się samochód osobowy
Faktycznie jest taka wanna, wchodzą do niej elementy o długości bodajże 6 metrów, ale od czasu gdy właścicielem Stoczni Gdańskiej, czyli obecnie Stoczni Gdańsk jest Stocznia Gdynia to zmieniono technologie cynkowania w tej wannie i teraz cynk wychodzi bardzo słabej jakości. Kiedyś był błyszczący i bardzo dobrze się trzymał. Z tego co się orientuje to teraz przeniesiono całe cynkowanie do Gdyni i wanna w Gdańsku stoi nieużywana.
Wezmę teścia na spytki to się czegoś dowiem.
Kurczak
W Warszawiance kilka elementów podwozia pokryłem galwanicznie cynkiem. Warszawianka wprawdzie stoi w garażu, zamiast jeździć, ale powloka od ładnych paru lat jest bez zarzutu, po to ją zresztą położyłem. O malowaniu nawet nie myślałem.
W motocyklach raczej nie ma powodu, by stosować cynkowanie pod lakier, a na powłoki galwaniczne i tak wolimy chrom.
Ja teżwolę chrom... tylko całej ramy itp do chromowania nie dam Po pierwsze koszty, a po drugie nie mój klimat No ale coś wymyślę z tym zabezpieczeniem niedostępnych miejsc.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach