IZHMOTO.PL - Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ
IZHMOTO.PL Strona Główna
Pomoc Statystyki Szukaj Użytkownicy Grupy Galeria Rejestracja Profil Sprawdź Wiadomości Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
M1A Mińsk
Autor Wiadomość
slawmartorun


Motocykl: Iż-49
Posty: 281
Skąd: Toruń
Wysłany: Nie 27 Sty, 2008   

Piotruś, przegrzebałem garaż i znalazłem alternator taki jak z rysunku Toniego. Brak w nim platynek, kondensatora i tej blaszanej wytłoczki, która go mocowała do karteru. Czy działa? Nie wiem. No i jeszcze jedna sprawa, na tym cholerstwie nie ma żadnych oznaczeń, tylko mała literka k. Może wieczorem powalczę ze zdjęciami tego ustrojstwa. A tak na marginesie, przetłumacz czasem teks dla tych mniej kumatych.
_________________
K-175, Iż-49, Iż-56, WFM, GSF 600N
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3297
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Nie 27 Sty, 2008   

Ok, więc w trzech słowach streszczę:

Mój motocykl to M1A Minsk z 1956 roku, a instalacja w M1A różniła sie od tych z K125 (ta była identyczna jak w Iżu 49 - prądnica G35 (35W), puszka prądów П-35, aku). W M1A prądnica była taka sama, ale puszka zawierała tylko regler. Cewka była pod bakiem, a stacyjka w lampie.

Tu przykład takiego motocykla - M1A z 1950.


A tu schemat instalacji:


Po sprawdzeniu moich częsci (motor jest w kartonach obecnie) stwierdziłem, że jest prądnica G35 (ta na fotkach - taka jak w Iżu49, tylko niższa), jest cewka pod bak, podstawa pod akumulator, ale brakuje czarnej skrzynki. Coś mi tu jednak nie pasowało. Moja lampa także różni się od tej, z piewszych M1A:


Kontrolka jest poniżej stacyjki, znikło gniazdo bezpiecznika.


Dzięki Tony'emu wiem, że w pażdzierniku 1954 nastąpila modernizacja, i zmieniono lampę (FG-17) oraz prądnicę G-35 (która była przy moim moto) zastąpiono alternatorem G-37, montowanym na specjalnej flanszy redukcyjnej.


Prawdopodobnie poprzedni własciciel z jakichś powodów wymienił ją na starszy typ elektrowni, niestety nie założył oryginalnej puchy z reglerem - w manelach znalazłem za to jakiś czechosłowacki, który w ogóle sięnie komponuje.

Mam teraz dwa wyjścia:

- albo dokompletuję starszy typ instalacji do prądnicy, którą mam - czyli szukam puchy z reglerem do M1A - raczej słabo to widzę
- albo odtworzę właściwy typ dla mojego rocznika - wtedy będę potrzebował alternatorek G-37. Tak bym w sumie wolał, zawsze to oryginał.

Znalazłem schemat do K-58:


Jak widać, śmiga to bez aku, ale alternator jest już nowszy - G38. Prawy dekiel w tym motorku jest już większy, nie ma wziernika i mam wątpliwości, czy ten alternator wlazłby do mojego silnika. Być może jest to kwestia tej flanszy, ale bez sprawdzenia nie stwierdzę. POza tym to inny typ, choć być może nie ma wielkich różnic.

Tak wygląda taki motocykl i alternator:






W poście powyżej tony znalazł coś o G37. Dziwne jest to, że potrzebny jest akumulator. Niby mam podstawę w manelach, ale schemat, który pokazał nie jest schematem elektryki motocykla. Sam nie wiem...




Podsumowując:
- przydałby się schemat instalacji z G-37
- taki alternator (G-37) przydałby się jeszcze bardziej
- zdjęcia, rysunki, schematy, instrukca, katalog części mocno poszukiwane
 
 
panz


Motocykl: Yamaha
Posty: 578
Skąd: Oliva
Wysłany: Nie 27 Sty, 2008   

Podobny czy nie?













 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3297
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Nie 27 Sty, 2008   

Tak, to właśnie taki chyba Mińsk. Te fotki uzmysłowiły mi jeszcze jeden brak - cierny amortyzator skrętu - cały, czyli szpilka z okładzinami itp.



Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie - proszę o pomoc w namierzeniu takowego.
 
 
Moskit1


Motocykl: K-125
Posty: 34
Skąd: Łańcut
Wysłany: Nie 27 Sty, 2008   

:) Marcyf po gratulować zasięgniętej informacji!!!!! :D
 
 
panz


Motocykl: Yamaha
Posty: 578
Skąd: Oliva
Wysłany: Nie 27 Sty, 2008   

Tu jest trochę informacji i literatury http://www.kdk.pl/archi/kr_173_automobilista.htm
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3297
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Nie 27 Sty, 2008   

Właśnie dostałem na priv skan tego artykułu, jest tam więcej fotek tego Mińska. Muszę stwierdzić, że motorek jest troche skundlony, ma sporo braków, co dziwi tym bardziej że włascicielem był Leszek Liszowski, kolekeckjoner do niedawna mający w swoich zbiorach m.in. Sokoła 1000 i Sokoła 200, oba w oryginalnym przedwojennym malowaniu, czyli megararytasy. To też świadczy o tym, że odbudowany kompletny Minsk, Moskwa, czy K125 to coraz większy rzadziak w Polsce...

Po pewnym czasie wnikania w kwestię małych Rusków już wiem, że te motorki są warte zabawy - jest ich bardzo mało, u nas dużo mniej niż np. M04, a ceny póki co pozwalają na w miarę niedrogą odbudowę. Ja w każdym razie zakochałem się w pojemności 125ccm :)
 
 
Michał


Motocykl: Iż-56
Posty: 2449
Skąd: Piotrków Trybunalski
Wysłany: Pon 28 Sty, 2008   

mcfrag napisał:
Ja w każdym razie zakochałem się w pojemności 125ccm :)
No, na wielkoluda Waść nie wyglądasz, to i 125 Waści pasuje :wink:
 
 
Tony


Motocykl: Iż-350
Posty: 44
Skąd: Estonia Tallinn
Wysłany: Wto 29 Sty, 2008   

I put photos of that part about 125 cc bikes from russian book here-

http://nagi.ee/photos/kradmelder/sets/69603/



PS.Some info about older bikes in that book is not all 100% correct.The book is from 1965 year.
 
 
slawmartorun


Motocykl: Iż-49
Posty: 281
Skąd: Toruń
Wysłany: Wto 29 Sty, 2008   

Nawet nie wiedziałem, że był model M103, myślałem, że to jakaś przejściówka pomiędzy k58 a k 175. I jest mi przyjemnie, że taki mam :wink:
_________________
K-175, Iż-49, Iż-56, WFM, GSF 600N
 
 
Moskit1


Motocykl: K-125
Posty: 34
Skąd: Łańcut
Wysłany: Wto 29 Sty, 2008   

Hello Tony

Thanks :D
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3297
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Wto 29 Sty, 2008   

Tony, please re-photo these pages (at max size and quality, one page per one photo would be great):





thanks.



PS. I know already, that my damper is missing. It looks different than this one from K125M (the knob is made of metal (alu?) and is round (iz49-like). Tony, maybe you have a good photo of this detail?







Ktokolwiek widział, ktokolwiek wie... Szukam takiego oto amora ciernego. Jest okrągły, metalowy i występował chyba tylko w tym modelu. K125 ma motyla jak w emce, a w M1A z trapezem w ogóle nie było tego elementu. Szukam wszystkiego - całego amora, lącznie z dolną częścią, ale róznież rysunków, wymiarów i fotek, które pomogą mi lepiej obejrzeć ten klamot.
 
 
Tony


Motocykl: Iż-350
Posty: 44
Skąd: Estonia Tallinn
Wysłany: Wto 29 Sty, 2008   

I made new album with 1600x1200 size pictures + added one scheme about M1A with alternator from another book-

http://nagi.ee/photos/kradmelder/sets/69603/
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3297
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Czw 31 Sty, 2008   

Tony, thanks for better pics. Thanks to your photos I know a bit more about M1A

Today I have found a lot of good things: downloaded complete book about K125/175 motorcycles, and Jaan S. have send to me M1A spare parts catalogue.

I also bought the K125M silencer (my current one is not complete),


and some missing M1A parts:

- the front lamp with complete electrical stuff inside




- the M1A damper


To be fully happy I need to find only the G37 generator (in good condition).

Sławek, czy Twój alternatorek wygląda tak jak ten z fotki? jeżeli tak, czy mógłbyśmi go pomierzyć? Średnica, wysokość korpusu, wysokośc całego z manelami? I czy on mógłby zmienić własciciela, w przypadku, gdyby mi podpasował? :)
 
 
Tony


Motocykl: Iż-350
Posty: 44
Skąd: Estonia Tallinn
Wysłany: Pon 04 Lut, 2008   

Was it this catalogue,that Jaan sent?


Dit it had those changes mentioned in it?-
http://img148.imageshack....muutusedxo9.jpg

Nice that you can find original parts. I doubt that I can help you with G-37, because I think I never seen one on sale :( .But you never know .

Is it G-37 on your picture?I thought it´s a G-38!

PS.I think you most likely know it,but that switch on the bottom of front lamp is somebodys selfmade secret lock,not factory stuff.
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3297
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Pon 04 Lut, 2008   

Tony napisał:
mcfrag Was it this catalogue,that Jaan sent? http://img119.imageshack....kataloogsr2.jpg Dit it had those changes mentioned in it?- http://img148.imageshack....muutusedxo9.jpg
Yes, this is the same catalogue, but some pages are missing, scan quality is worse, and pictures are much smaller than yours. Can you send me your catalogue?
Cytat:
Nice that you can find original parts.I doubt that I can help you with G-37,because I think I never seen one on sale :( .But you never know . Is it G-37 on your picture?I thought it´s a G-38!
Yes, this is the G-38. I also have the G-37 pictures, will show it later. EDIT: Here is the G-37:
above: G-37 with removed flange, and G-38. These generators are electrically identical, the only difference is the mounting system. I think that it 's easy to adapt the G-38 to my engine.
Cytat:
PS.I think you most likely know it,but that switch on the bottom of front lamp is somebodys selfmade secret lock,not factory stuff.
No, this is original switch. I have two lamps with identical switches. These switches are shown on your both electrical schemes.
 
 
Rapture_Rider
[Usunięty]

Posty: 0
Wysłany: Pon 04 Lut, 2008   

Siemka mam te fotki . Jest to prądnica G 37.



A schemat do tej instalacji jest taki sam jak do M1A.



http://img223.imageshack....7920181ldy2.jpg



Jeśli masz jakieś wątpliwosci moge ci przetłumaczyc z ruskiego. Ogólnie schemat jest troche pomotany. Szczególnie w zapłonie. Sam mam całą instalacje rozbebeszoną.
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3297
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Pon 04 Lut, 2008   

Ja nie mam wątpliwości, mam tylko brak prądnicy. :) A schemat nie jest taki sam jak w M1A, tylko to jest schemat M1A. Właśnie taki motorek mam. Ten sam schemat jest wklejony kilka wiadomości wyżej. Czemu pokazujesz go ponownie?

A Ty co budujesz? Prądnica G-37 jeżdziła tylko w późnych M1A z tego co wiem. Gdybyś chciał się jej pozbyć, chętnie ponegocjuję :D
 
 
Rapture_Rider
[Usunięty]

Posty: 0
Wysłany: Pon 04 Lut, 2008   

Hym. Troche niezrozumiale napisałem. Chodziło mi że ta prądnica która jest na moim zdjęciu jest zinstalacji M1A , takiej jak na schemacie który ja umiesciłem i był umieszczony wyżej. Moja pochodzi z Minska M1M . Ma krótkie pchane wahacze z przodu i amorki z tyłu. No. Jak pewnie zauważyłes ma ciekawy układ zapłonowy. Pozdro
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3297
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Pon 04 Lut, 2008   

Moim zdaniem ma fajną instalację, nie ma srania się z akumulatorem, mechanicznym reglerem itp. Zero problemów ekspolatacyjnych. Zastanawiam się tylko, jak działa klakson zasilany prądem zmiennym. W sumie chyba dlatego wsadzili w lampę prostownik selenowy.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów K-55, K-30, Mińsk 125
potrzebna pomoc
mcfrag Pozostałe 12 Sro 28 Maj, 2008
mcfrag
Brak nowych postów Mińsk M1A
borzobohaty Pozostałe 12 Sob 15 Lis, 2014
borzobohaty
Brak nowych postów Mińsk M1M
Kermit - wladimir
wladimir Pozostałe 70 Pon 09 Lip, 2018
wladimir
Brak nowych postów Mińsk M1A
Jonek_M Pozostałe 35 Pon 19 Lut, 2024
Spiker
Brak nowych postów Mińsk M1M
Mały Rusek
WADER Pozostałe 8 Pią 28 Sty, 2011
WADER
Brak nowych postów M1A Mińsk
prośba o sprawdzenie kompletności modelu
Adam Pozostałe 3 Czw 10 Mar, 2016
WADER


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna