IZHMOTO.PL - Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ
IZHMOTO.PL Strona Główna
Pomoc Statystyki Szukaj Użytkownicy Grupy Mapa Galeria Rejestracja Profil Sprawdź Wiadomości Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
DKW NZ350/43 '44 Gacy
Autor Wiadomość
Gaca


Motocykl: Iż-49
Posty: 2880
Skąd: Świdnica/Bączylas
Wysłany: Sob 06 Gru, 2008   DKW NZ350/43 '44 Gacy

A zaczęło się to wszystko w pewien majowy wieczór, kiedy na Allegro pojawiła się czarna NZ. Był to motor człowieka z którym od dawna pisałem, kupowałem od niego, a czasem otrzymywałem różne prezenty w postaci części od DKW do mojego Iża 349.



Ludzie walczyli o ten motor, ale nie dawali szalonych cen. W między czasie wpłynęła mi do kieszeni spora gotówka z pewnej aukcji internetowej :wink: Dogadałem się więc z kolesiem i umówiłem się na odbiór. Przejęcie motocykla miało nastąpić 5 lipca bieżącego roku. Z wiadomych celów termin pokrył się z giełdą w Łodzi.

Termin terminem. Dwóch Iżowców zapakowanych w Citroena ruszyło na zakupy :wink: Tym razem naprawdę wielkie, bo znane już przed wyjazdem. Po godzinie 16 było już po wszystkim, spakowana Dykta wraz z kilkoma, dołączonymi do niej, gratisami ruszyła w drogę do domu.

We Wrocławiu motocykl został powitany może bez fanfar czy też fajerwerków, ale za to ciepło i gościnnie.






Od tej chwili była wśród swoich :wink: Cierpliwie czekając na transport do Świdnicy.


Po niedługim okresie czasu udaje się bezpiecznie dostarczyć mój motor do właściwego miejsca pobytu. Podczas transportu nie obyło się również bez przygód, tych zabawnych i tych przerażających. Pominę możliwość skasowania przyczepki na której wiozłem NZ-tke i wspomnę, że trasa była wesoła, bo ciągle ktoś wesoło trąbił, machał lub pytał podczas postoju na światłach co to za motorek :wink:

Od tamtej pory motor stał samotnie w ciemnej piwnicy, co jakiś czas odwiedzany i wyposażany w nowo nabyty i drogi fant. Kompletacja szła bardzo pozytywnie. Pewnego razu idąc do piwnicy natrafiłem na rozlewisko wody. Nie zapowiadało się ciekawie, ale na szczęście woda w mojej piwnicy nie sięgała wyżej niż poziom opony :wink:


Gdy etap kompletacji osiągnął zadowalający stopień, zapadła decyzja o remoncie. Długo to trwało, a zaczęło się od kilku wyszkiełkowanych części:


Oficjalny początek remontu zaczął się właśnie dzisiaj. DKW NZ trafiła do słoików i innych pojemników, blachy natomiast na stół warsztatowy. Odbyły się wstępne oględziny stanu faktycznego. Stan o dziwo naprawdę wyśmienity. Roboty z blachami nie będzie wiele, tym bardziej że jest to motocykl wojskowy, a na froncie nic nie jest jak z wystawy sklepowej :wink:


Do pierwszego etapu prac remontowych należeć będzie sporządzenie listy czynności, oraz skompletowanie wszelkich potrzebnych śrub, nie koniecznie RIBE :wink: choć i tych mam zadziwiająco dużo.

Smaczki i detale którymi różnią się motocykle Iż350 i DKW NZ 350 (model przejściowy jak i z żeliwnym silnikiem) zatrzymam na razie dla siebie :wink: Jest tego bardzo wiele. W związku z tym twierdzenie, że Iż350 jest WIERNĄ KOPIĄ niemieckiej DeKaWki jest nieprawdziwe :wink:
_________________
ИЖ-49К '57, ИЖ-49 '56, ИЖ-350 '48, DKW NZ350/43 '44
 
 
 
 
Suchy


Motocykl: Iż-49
Posty: 1565
Skąd: Kielce
Wysłany: Sob 06 Gru, 2008   

Super sprawa!!!Życzę czasu i kasiory do renowacji. A robisz ją na wermacht czy na cywil?? Ja bym robił na orginał, bo w koncu cywilne juz masz :wink: A sobie życzę podobnego nabytku!
 
 
 
Gaca


Motocykl: Iż-49
Posty: 2880
Skąd: Świdnica/Bączylas
Wysłany: Sob 06 Gru, 2008   

Oczywiście że na oryginał. Moja DKW to 100% wojak więc odpowiedź jest oczywista :wink:
_________________
ИЖ-49К '57, ИЖ-49 '56, ИЖ-350 '48, DKW NZ350/43 '44
 
 
 
 
KOZA


Motocykl: Iż-49
Posty: 1021
Skąd: Gniezno
Wysłany: Nie 07 Gru, 2008   

To chyba twoja :wink:







DKW to jest to ...
_________________
ИЖ 49 1956', ИЖ 49 1956' przejściówka, Honda CB 550 1977'
 
 
piotr


Motocykl: Iż-56
Posty: 276
Skąd: Chodzież
Wysłany: Pon 08 Gru, 2008   

KOZA napisał:




DKW to jest to ...




bo DKW to Das Kleine Wunder czyli "małe cudo"

albo Don 't Know Why :lol:
_________________
ИЖ 56 '58 не ходит
 
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3179
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Pon 08 Gru, 2008   

ja slyszalem Dykta, Klej i Woda :)
 
 
KOZA


Motocykl: Iż-49
Posty: 1021
Skąd: Gniezno
Wysłany: Pon 08 Gru, 2008   

Albo Dampf Kraft Wagen lub Das Knaben Wunsch, jak robili silniczki do zabawek.
_________________
ИЖ 49 1956', ИЖ 49 1956' przejściówka, Honda CB 550 1977'
 
 
piotr


Motocykl: Iż-56
Posty: 276
Skąd: Chodzież
Wysłany: Pon 08 Gru, 2008   

Dampf Kraft Wagen to prawdziwa nazwa fabryki a Das Knaben Wunsch to w wolnym tłumaczeniu "życzenie młodzieńca"
_________________
ИЖ 56 '58 не ходит
 
 
 
KOZA


Motocykl: Iż-49
Posty: 1021
Skąd: Gniezno
Wysłany: Sro 10 Gru, 2008   

Masz tu Gaca jeszcze jeden wzorzec, może się przyda.

_________________
ИЖ 49 1956', ИЖ 49 1956' przejściówka, Honda CB 550 1977'
 
 
Suchy


Motocykl: Iż-49
Posty: 1565
Skąd: Kielce
Wysłany: Sro 10 Gru, 2008   

Kurka wodna, Gaca nie będziesz się bał tym jeździć? Reakcji ludzi i ich ilości :D Jednym słowem parafrazując kabaret ,,Ani Mru Mru" skecz o krasnoludkach ,, będzie czad"... :twisted:
 
 
 
Gaca


Motocykl: Iż-49
Posty: 2880
Skąd: Świdnica/Bączylas
Wysłany: Czw 11 Gru, 2008   

Jak zrobie i odpale wtedy odpowiem czy strach jeździc. Na razie czeka mnie kapitalka silnika tj. regeneracja wału korbowego z wymiana tulejki główki korbowodu, dopasowac zestaw tłokowy co mojego wyszlifowanego cylindra, lub sam szlif do nowego tłoka.



Wszystko na poziomie europejskim :wink: Czas zanieśc częśc gratów o których mowa do specjalisty. Teraz :wink:
_________________
ИЖ-49К '57, ИЖ-49 '56, ИЖ-350 '48, DKW NZ350/43 '44
 
 
 
 
Gaca


Motocykl: Iż-49
Posty: 2880
Skąd: Świdnica/Bączylas
Wysłany: Wto 20 Sty, 2009   

Z dniem dzisiejszym zakończyłem (chyba) starcie z wszelkimi niespodziankami dotyczącymi silnika. Jutro będę chciał zakończyć silnik, w sensie złożyć go do jednego detalu.



Jako że właśnie jestem na etapie składania silnika to podzielę się zdjęciami a i opowiem o pewnym etapie prac które każdego Iżowca prędzej czy później będzie czekać.



Montaż silnika. Zacząłem od umycia części. A następnie zainstalowania bieżni łożysk wału i uszczelniaczy.







Uszczelka już gotowa.





Teraz trzeba uzupełnić bieżnie łożysk wałeczkami, a następnie zainstalować wał. Dodam że w DKW NZ rolki łożysk pracują bezpośrednio na czopie wału.





Czas na zajęcie się deklem skrzyni biegów, niestety tu przykra niespodzianka, gniazdo uszczelniacza jest tak rozbite, że simmering samy wypada. Musiałem go wkleić na klej epoksydowy.





Masa nie schnie od razu i trzeba czekać niestety 24h więc w między czasie można zając się innymi rzeczami. Np.:



Wyczyścić tuleje i szpilki trapezu.





Zapoznać się z budową stojana prądnicy i oczyścić go z pająków i innych owadów.





Oszlifować szpetne nieoryginalne spoiny na widelcu trapezowym.









Lub też wyczyścić i pomalować cylinder, który lada dzień się przyda.





Jeżeli pomysły sie skończą można zmierzyć się ze skrzynią biegów. Ja tak zrobiłem. Korzystając właśnie tutaj z okazji powiem po krótce o co w tym tak naprawdę chodzi.



Po zainstalowaniu dwóch wałków skrzyni w karterach i wyposażeniu ich w wodziki bierzemy na warsztat wałek wybieraka.





To właśnie ten wałek ma mieć odpowiedni luz osiowy. Na jego spód dajemy cienką podkładkę, w każdej skrzyni taka "blaszka" powinna być.





Tak wyglądający wałek instalujemy do skrzyni.





Następnie wsadzamy mechanizm zmiany biegów (nożny i ręczny) na tak zwaną "kropkę - kreskę" oraz blokujemy wodziki prowadnicami.





Na wierzch wałka wybieraka musimy jeszcze założyć podkładki dystansujące, które raczej dla każdego silnika, w zależności od użytych uszczelek itp, sa indywidualnie dobrane.





Następnie wycinamy uszczelkę i kładziemy na swoje miejsce.





Teraz nadchodzi właśnie moment kluczowy dystansowania skrzyni. Luz osiowy wałka wybieraka po zamknięciu skrzyni powinien wynosić książkowo 0.4mm.





Odległość miedzy suwmiarką a wierchem podkładki dobiera się raczej doświadczalnie, raczej nie trzeba się trzymać sztywno tych "czterech dyszek", ale pamiętać trzeba że odległość ta się zmniejszy znacznie po założeniu dekla i skręceniu całości na śruby.



Na dziś to raczej tyle, bo dalej mi się klei ten dekiel, jak jutro czas nastąpi to dokończę opowieść:) Na pocieszenie. Dalej juz nie ma niespodzianek. No, może jedna ale nie u wszystkich. Mam nadzieję że u mnie jej nie będzie:)
_________________
ИЖ-49К '57, ИЖ-49 '56, ИЖ-350 '48, DKW NZ350/43 '44
 
 
 
 
anper


Motocykl: Iż-49
Posty: 93
Skąd: Łódź
Wysłany: Wto 20 Sty, 2009   

Jak to Gaca obrazowo i dokładnie, myslę że teraz wszyscy będą wiedzieli jak zmontować skrzynie biegów

Powodzenia w dalszych pracach
_________________
Pozdrawiam Piotrek
 
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3179
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Wto 20 Sty, 2009   

W temacie dystansowania Gaca troche poszedleś na skróty. Po południu napiszę dokładnie jak to zrobić, żeby nie popełnić blędu. A właściwie żeby zrobić to zgodnie z "zaleceniami producenta". Bo być może podążenie Twoją ścieżką też da dobry efekt. Bo nie musi tak wcale być.

Należy wspomnieć także o walku sprżegłowym skrzyni, on także moze wymagać skasowania luzu osiowego. Mialem tak w 350.

A co do dykty - zamykaj ten silnik i rób budę. Sezon za pasem :wink:
 
 
agrupa


Motocykl: Iż-49
Posty: 1111
Skąd: Warszawa/Ząbki
Wysłany: Wto 20 Sty, 2009   

A ja bym chciał powiedzieć że ładne masz Pan te foremki :)

Takie gładkie i w ogóle chyba staranniej wykonane, napisz coś...

Jakieś spostrzeżenia, porównania z iż-em?



A jak tam zestaw (tłok - cylinder)? robiłeś coś czy latasz na zastanym?
_________________
Pozdr, Marcin
IŻ 49 1955r, IMZ M-72M 1956r, WSK 125 gil 1980r
 
 
 
Gaca


Motocykl: Iż-49
Posty: 2880
Skąd: Świdnica/Bączylas
Wysłany: Wto 20 Sty, 2009   

Niestety nie udało się zakończyć silnika, ale nikomu się nie spieszy. Należało domalować cylinder w kilku miejscach. Skrzynie się udało zamknąć, wszystkie biegi są, ale i trzeba bedzie tam zaglądnąć bo brak mi na chwilę obecną pewnej podkładki dystansującej, która powinna się znaleźć na wału głównym skrzyni biegów zaraz pod wałkiem zdawczym (ten z zębatką).

Pokażę to na przykładzie dwóch zdjęc:


Luz widoczny na zdjęciach trzeba skasować podkładką o wysokości którą dobiera się indywidualnie.

Mój luz wynosi około 1.5mm więc muszę zorganizować podkładkę mniej wiecej o tej wysokości.

Silnik złoży się innym razem, dziś nie było co robić więc usunąłem aluminiowe pasy ze zbiornika paliwa.

Tak to wyglądało na półmetku zdzierania.

Cały dzien roboty, gumówka się zagotowała nie raz, ale udało się. Nie przewiduję szpachli w znaczącym stopniu, też nie będę podchodził pedantycznie do małych wgniotów lub nierówności. To tylko motocykl wojskowy :wink:

Marcin. Tłok jest ruski, i był tu już przed moją kadencją, był też pod niego szlif robiony przez poprzedniego właściciela, a moze i jeszcze wcześniejszego :wink: Co do róznic, nie teraz, bedize okazja by ując jakość wykonania czy drobne różnice innym razem.
_________________
ИЖ-49К '57, ИЖ-49 '56, ИЖ-350 '48, DKW NZ350/43 '44
 
 
 
 
Hrubesch


Motocykl: Iż-49
Posty: 21
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sro 21 Sty, 2009   

dzięki za szczegółowy opis montażu skrzyni dla mnie każda skrzynia jest zawsze problemem gdzie kupujesz materiał na uszczelki ?
 
 
agrupa


Motocykl: Iż-49
Posty: 1111
Skąd: Warszawa/Ząbki
Wysłany: Sro 21 Sty, 2009   

Hrubesch napisał:
dzięki za szczegółowy opis montażu skrzyni dla mnie każda skrzynia jest zawsze problemem gdzie kupujesz materiał na uszczelki ?




Nie wiem gdzie wysyłkowo ale jak widzę jesteś z Warszawy.

Fajny sklep http://www.technozbyt.com.pl/ jest u nas na zaciszu. Ulica ta odchodzi od ulicy Łodygowej.

Nie sprzedają niestety małych kawałków więc stówkę weź ze sobą :wink:
_________________
Pozdr, Marcin
IŻ 49 1955r, IMZ M-72M 1956r, WSK 125 gil 1980r
 
 
 
Hrubesch


Motocykl: Iż-49
Posty: 21
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sro 21 Sty, 2009   

dzięki bardzo a może jeszcze wiesz skąd wziąść podkładki dystansowe doskrzyni
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3179
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Sro 21 Sty, 2009   

Dorobić trzeba. Pod konkretną sytuację. Grubość podkładek zmienia się zależnie od grubości użytych uszczelek itp..
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Niebieski Gacy wyjechał na szosę
Rozpoczęcie sezonu
Gaca W trasie 1 Sob 05 Mar, 2011
jarcco


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna