Jest też możliwość, że przez pięćdziesiąt lat eksploatacji któremuśtam właścicielowi łańcuch sprzęgłowy przetarł lewy dekiel, albo łańcuch napędowy przetarł prawy dekiel, albo się przewrócił na lewą albo prawą stronę i stłukł sobie ten dekiel. W każdym razie zamienił sobie na taki, jaki dostał, czy to w sklepie, czy od kolegi, czy znalazł na złomie.
W tym może być tajemnica.
W wielu sprawach rozpatrujemy kompletację danego typu wg stanu aktualnego zapominając co mogło się dziać przez tyle lat.
Czyli podsumowując do '51 dekiel albo z napisem ИЖ350 albo z napisem ИЖ, za to bez saturna i w żadnym przypadku bez podkreślenia? Zaczynam się już gubić w tym wątku.
Może spróbujemy zrobić tabelkę w którym roczniku jakie dekle kartery klaksony różne amortyzatory skrętu, mocowania błotników itd? i już nie będzie wątpliwości ja to mam o tyle łatwo ze wiem ze najstarsza wersja ale tak skompletować 53' to musi być makabra
np.
+ bak bez saturna
+ gumy baku z saturnem
+ stare gumy siedzeń
+ piasty z kalamitkami
+ ebonitowy klakson/klakson z 10 łezkami
+ stary typ licznika
+ stary typ odbłyśnika
+ stare szklo lampy bez napisow
+ delikatniejsze mocowanie blotnika przedniego + opaski
+ delikatniejsze trójkąty
+ oba dystanse z dziurą
+ klakason mocowany na gornym dystansie
+ okrągłe mocowanie amortyzatora na ramie
+ inaczej mocowane rury wydechów(opaski),
+ kwadratowe okna w karterach,
+ lewa pokrywa boczna z napisem (Jakim konkretnie jeszcze sie okaze )
Na razie tyle przychodzi mi do głowy jeszcze może cos wieczorem dopisze jak w domu zajrzę w notatki
+ głowica z jedną parą żeber dzielonych po stronie świecy (jak w 350 i DKW)
+ klakson bakelitowy C-35 (żadnych łezek)
+ kiera z dachem, węższa niż późniejsze
+ linka licznika i hamulca mocowana do błotnika
+ centrala z kalamitkami
+ guma siedzeń w kropki
+ stary typ suwaków ze spręzyną wkręcaną w elementy ograniczające
+ puszka П-35 i elektrownia Г-36
+ odłyśnik z dużą bakelitową oprawą żarówki (żarówki bagnetowe)
+ klamki z "rogami", przejściowy model między typowymi a tymi z 350
+ kickstarter z ryflowaną poprzeczką (bez gumki)
+ mocowanie szprycy pod siodłem (oraz sama szpryca)
+ kranik KP-12 z cynglem odlewanym ze ZnAl-u a nie stalowym
+ Gaźnik K-28 (bez żadnych liter) z ryflowaną komorą pływaka
+ filtr powierza spawany a nie zgrzewany
+ stary typ kulisy
+ stary typ błotnika tylnego (pas usztywniający mocowany za pomocą nitów)
+ bagażnik starego typu (długie dolne ucho pałąka oraz podcięty na kant przód wierzchniego elementu)
+ puszka prądów П-35 z innym, niż zwykłe, tyłem oraz numerem (długim) datującym produkcję.
- inna stopka boczna (z innym cyckiem do rozkładania)
- inna pokrywka narzędziówki na baku
- inny rolgaz (stary typ, taki jak w 350 i np NSU - z garbem)
- inna stopka boczna (z innym cyckiem do rozkładania)
Raczej się nie zgodzę. Pewnie miałeś nóżkę od 350 (to łatwo sprawdzić - jest krótsza o chyba 20mm i ma wytłoczony dekawowski, długi numer katalogowy). Jeżeli można - poproszę o fotkę.
Za to:
+ przednie mocowanie silnika i profil blachy stopki bocznej bez podcięć, czyli jak w 350
+ gała kulisy z Saturnem na górze
+ ślepa nakrętka tylnej osi
jak będe miał natchnienie cykne fotkę, numeru katalogowego na niej nie ma, natomiast jest krótsza.
Na jakiej podstawie uważsz, że pierwsze 49 nie miały takich nóżek?
Skoro jest krótsza, to musi być 350. On jest niżej zawieszony i standardowa od 49 jest dla niego zbyt długa - po otwarciu nie udałoby się go ustawić nawet w pionie. Z kolei krótsza nóżka (od 350) jest dla 49 zbyt krótka - Iż leży na niej niebezpiecznie nisko, co w przypadku niepłaskiego (lub np grząskiego) terenu grozi zwaleniem się motocykla na lewy bok.
BartekG napisał/a:
Na jakiej podstawie uważsz, że pierwsze 49 nie miały takich nóżek?
To wynika z konstrukcji obu motocykli - oba mają różne wartości prześwitu i wymagają nóżek różnych długości. Mam oba typy luzem, porobię foty gdy mi temperatura w garażu na to pozwoli.
Teoretycznie brzmi to sensownie.
Ale ogólnie rzecz biorąc chodzi mi głównie o cycka - od pierwszych 49 te cycki są takie bardziej filigranowe, z tendencja do gięcia się - potem zaczęli wstawiać grubsze masywniejsze. Oczywiście przy standardowej długości
Posłużę się fotkami nóżki pokazywanego już wcześniej prawdziwka nr 17XXX. To niegrzebany spręt, chyba najwcześniejszy dobrze obfotografowany, jaki można wygrzebać w necie.
Owszem, można marudzic, że nie ma pewności, że nóżka nie została podmieniona itp. Ale patrząc na ogólny jej stan (stary typ blach, bez podcięć, brak często spotykanych śladów naprawy spawarką i ogólnie dobry stan zarówno stopki jak i reszty tego motocykla), można z dużą dozą prawdopodobieństwa stwierdzić, że to oryginał. A jak widać pitol jest już typowy dla wszystkich 49.
Skoro przy okazji zmiany modelu wydłużono samą nóżkę, to logicznym wydaje się fakt wzmocnienia pitola - w Iżu 350 on faktycznie był bardzo wiotki i giął się niemiłosiernie od normalnej eksploatacji.
Na tej focie widać jeszcze jeden smaczek - owiewka zawiasu jest wklęsła. Poźniejsze są już lekko wypukłe.
To jasne. Ale te z Saturnem to wyróżnik wyłącznie pierwszych iży z 51-go, dlatego o tym wspominam. Oczywiście, że były też gały z samym kólkiem bez saturna w tym roku.
A co do śrubki - to raczej w 49 jej nie widywałem. Miałem w ręku taką gałę z Saturnem - śrubki nie było.
Poza tym gały ze śrubką w 350 były gładkie od góry. Zadnych kółek.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach