IZHMOTO.PL - Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ
IZHMOTO.PL Strona Główna
Pomoc Statystyki Szukaj Użytkownicy Grupy Mapa Galeria Rejestracja Profil Sprawdź Wiadomości Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
Quad SAM
Autor Wiadomość
Darkojak


Motocykl: Jupiter
Posty: 55
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: Nie 19 Lut, 2012   Quad SAM

Quado pojazd - SAM na bazie motocykla z silnikiem Iża Jupitera 5.
Więcej o tym motocyklu na mojej stronie:

http://www.iz.jupiter5.rkr.pl

Pomysł na zrobienie jakiegoś pojazdu czterokołowego na bazie motocykla zrodził się w momencie jak kupiłem inny motocykl do jazdy a ten który miałem chciałem po prostu na coś przerobić.
Początkowo w planie było aby powstał typowy Quad z napędem na tylną sztywną oś.
Tak to miało wyglądać:



Później pojawił się problem wstecznego biegu. Musiałem zastosować dodatkową skrzynie biegów. Idąc za tym dalej ostatecznie zastosowałem zarówno skrzynie biegów jak i most napędowy. Niestety konstrukcja musiała nieco urosnąć.

Silnik to dwusuwowy dwucylindrowy z motocykla Iż Jupiter5 o pojemności 350 i mocy (jak podają dane) 24kM, skrzynia 4 biegowa

Podzespoły inne:
Skrzynia biegów 3 biegowa Warszawa - żuk
Most napędowy skracany Warszawa - żuk
Przekładnia kątowa - niewiadomego pochodzenia
Zwrotnice i kola przednie - fiat 126P - kola 13 cali
Kola tylne jodełka 15 cali
Amortyzatory przód - jawa cezet
Wentylatory do chłodzenia silnika - elektryczne z poloneza zasilane 12V (silnik ma alternator)
Dwie pompy hamulcowe Warszawa żuk - dzielone hamulce na tył (bardzo dobre rozwiązanie jak nie ma blokady mostu)
Tylny most na wahaczach i sprężynach.

Tak to zakładał projekt:






A tym dysponowałem zanim zacząłem myśleć o zrobieniu tego pojazdu.
Miałem kompletny motocykl - wcześniejsza moja samoróbka rama Jawa cezet i silnik Iża Jupitera. Do tego tylna cześć tzw. trojkołowca.








Tak więc z typowego pomysłu o zrobieniu quada powstał projekt quado - pojazdu o szerszym zastosowaniu. Ale może i nawet lepiej bo z doświadczenia wiem że jest to lepsze rozwiązanie.

Tak to wyglądało na dzień pierwszych jazd testowych:







To tak po skrócie się przedstawia.

Jesienią w tamtym roku troszkę cięższego terenu zasmakowałem.
Grząski teren jednak odbiera połowe mocy ale dzięki przełożeniu nie jest źle.
Także dzielone hamulce na tył przydają się zdecydowanie - pewnie zostałbym w tym błocku jakby nie te hamulce.

Teraz wszystko rozebrałem i nadaje temu jakiś schludny wygląd.
Dorobiłem także skrzynkę na tył.



A tak to wygląda na dzień dzisiejszy.
Udało się zakończyć pewien etap związany z malowaniem i elektryką.











Skrzynka ładunkowa ma otwierana burtę tylna w dól oraz zawiasy stąd działa jak wywrotka.
Wymiary paczki to 1,2 m szerokość 1m długość i 0,45m wysokosci



Jako łożysko drążków kierowniczych zastosowałem tylna piastę razem z przegubem i półosią od fiata 126p.



Musiałem zastosować dwa amortyzatory tylne. Konieczne jak sie okazuje byłoby jeszcze większe pochylenie amorków oraz przesunięcie dolnego mocowania bliżej koła.



dzielone hamulce na dwóch pedałach to idealne rozwiązanie jak nie ma blokady mechanizmu różnicowego.





Ponieważ wodziki zmiany biegów są z lewej strony musiałem przenieść mechanizm zmiany biegów na prawa stronę (lewa ręka to sprzęgło) i wymyśliłem to tak aby sterować dwoma wodzikami jedna dźwignią.











Początkowo zawieszenie mostu tylnego miało być na sztywno. Ale na śruby mocujące założyłem sprężyny. skok tego zawieszenia to zaledwie 30mm ale i tak jak sie okazuje to bardzo dużo. Musialem dorobić wahacze ponieważ wykręcało most.





Na koniec dodam że pracuje to wszystko bardzo dobrze.
Jak będzie z trwałością zobaczymy.
Na zimę planuje jeszcze dorobić pług do śniegu na przód.
Tej zimy udało mi sie go już przetestować i da sobie radę.
Zrobiłem także łańcuchy na koła. Na śniegu to konieczność.
Mam komplet starych łysych jodełek 750 na felgach 13 ale pod łańcuchy idealne.




A tak rycka się nim teren :D


http://www.iz.jupiter5.rkr.pl/forum/quad.AVI



Macie jakieś pytanka piszcie.

Pozdrawiam
 
 
Błażej


Motocykl: Iż-49
Posty: 727
Skąd: Oława
Wysłany: Nie 19 Lut, 2012   

Kawał rzetelnie wykonanej radosnej twórczości :D
Aż prosi się, żeby tam wstawić silnik do jakiegoś boksera. Mniej przekładni i większa moc.
Brawa za estetyczne dopracowanie szczegółów. Nie widać tu prowizorki.
Mnie szczególnie urzekły sprężyny tylnego zawieszenia :D

http://lunohodov.net/foru...=asc&highlight=

Polecam to forum (pełne dziwów ;) )
 
 
 
Michał


Motocykl: Iż-56
Posty: 2453
Skąd: Piotrków Trybunalski
Wysłany: Nie 19 Lut, 2012   

Naprawdę ciekawa rzecz i rzeczywiście bardzo estetycznie wykonane. Fakt, silnik można by dać większy, ale już nie byłoby to iżowe. Poza tym 24 KM przy powolnych przełożeniach to naprawdę dużo.

Mój tata zrobił sobie pojazd podobny w założeniach ale wykorzystał więcej gotowych elementów:
- rama, układ kierowniczy i zawieszenie przednie oraz część nadwozia: Melex
- silnik i skrzynia biegów: Zastava 1100p (64KM, chłodzenie cieczą oczywiście)
- tylny most Polonez, ale skrócony
- ma dwie główne przekładnie - napęd wychodzi z oryginalnej przekładni Zastavy, ale tylko z jednej półosi (druga zablokowana). W połączeniu z przekładnią główną Poloneza daje całkiem wolne obroty
- zbiornik paliwa od Trabanta
- lampy przednie od 126p, tylne jakieś rosyjskie (chyba GAZ)
- fotel (tylko jeden) od 126p
- kierownica Fiat 127
- opony tylne podobne do tych w tym czterokołowcu, przednie to zwykłe D-124 R12

Maszyna odśnieża, ciągnie przyczepkę i bardzo przyjemnie jeździ.
Ale na pewno nie jest tak fajnie wykonana. Ile to ładniejsze od fabrycznych chińskich kładów.
Wyzwaniem i mistrzostwem byłby napęd 4x4 :)
 
 
KOZA


Motocykl: Iż-49
Posty: 1021
Skąd: Gniezno
Wysłany: Nie 19 Lut, 2012   

No nareszcie coś zajebiście wykonanego, pełen szacun.
_________________
ИЖ 49 1956', ИЖ 49 1956' przejściówka, Honda CB 550 1977'
 
 
Spiker


Motocykl: Planeta
Posty: 1089
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Wto 21 Lut, 2012   

Szczerze? Za duże a jednocześnie mało pakowne, ogólnie za ciężkie (chociaż w ciągnikach to nie zawsze wada), a jednocześnie przód lekki, chłodzenie niepewne, pewnie nieekonomiczne w eksploatacji. Tak się robiło w latach 80-tych (też przykładałem rękę do "ojcowej" trajki na bazie SHL M11). Ale dzisiaj są inne czasy, inne potrzeby i inne możliwości.

Za podejście i wykonanie oczywiście nota 5. Mam nadzieję, ze się rzeczywiście przyda i sprawdzi. Napisz po roku eksploatacji.
_________________
Iż Planeta '63 oraz NSU 351 OSL '38, M-72 '60, Junak M10 '64, H-D FLHRC '09, ...
www.nsu-riders.pl
Ostatnio zmieniony przez Spiker Wto 21 Lut, 2012, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
KM


Motocykl: SHL
Posty: 74
Skąd: Waleńczów
Wysłany: Wto 21 Lut, 2012   

Moim zdaniem ciężko jest mówić cokolwiek o własnościach trakcyjnych bez przejażdżki.
Spiker napisał/a:
Szczerze? Za duże a jednocześnie mało pakowne, ogólnie za ciężkie (chociaż w ciągnikach to nie zawsze wada), a jednocześnie przód lekki

Nie wiem skąd takie przekonanie - dlaczego przód ma być ciężki skoro nie ma napędu? Konstrukcja takich ciągników opiera się własnie na takim założeniu - lekki przód nie stawia nadmiernego oporu gdy grzęźnie, łatwiej jest się wycofać z błota itp. Dociążenie przedniej osi jest konieczne w przypadku narzędzi zawieszanych na podnośniku hydraulicznym.
 
 
 
izikx


Motocykl: Planeta
Posty: 76
Skąd: Blachownia
Wysłany: Wto 21 Lut, 2012   

Spiker chyba nigdy nie jeździłeś na takich sprzętach kaskaderskich. Z resztą po co komu zaawansowane technicznie sprzęty do odśnieżenia podjazdu, lub przewiezienia gruzu czy też ziemi. :?:
 
 
Darkojak


Motocykl: Jupiter
Posty: 55
Skąd: Podkarpacie
Wysłany: Wto 21 Lut, 2012   

Spiker napisał/a:
Szczerze? Za duże a jednocześnie mało pakowne, ogólnie za ciężkie (chociaż w ciągnikach to nie zawsze wada), a jednocześnie przód lekki, chłodzenie niepewne, pewnie nieekonomiczne w eksploatacji. Tak się robiło w latach 80-tych (też przykładałem rękę do "ojcowej" trajki na bazie SHL M11). Ale dzisiaj są inne czasy, inne potrzeby i inne możliwości.

Za podejście i wykonanie oczywiście nota 5. Mam nadzieję, ze się rzeczywiście przyda i sprawdzi. Napisz po roku eksploatacji.

Jak rozumiem chcesz powiedzieć że celowość wykonania takiego pojazdu jest mało uzasadniona. I pewnie masz rację bo mamy inne czasy. Ale nie robiłem tego jakoś celowo.
Początkowo miał to być przerobiony motocykl na jakaś samoróbkę ala QUAD.
Tak prawdę mówiąc uchroniłem tylko jakieś części przed wywaleniem na złom. Cel był taki aby zrobić taki pojazd w wolnej chwili i minimalnym kosztem i aby jakoś to wyglądało i spełniało funkcję użytkową w zimie i w lecie w warunkach życia na wsi. I to udało się bardzo dobrze.

A tak naprawdę pierwsze testowe jazdy to już były zimą rok temu. Jeździłem nim całe lato w różnych temperaturach i obciążeniu zanim jeszcze został ukończony i pomalowany. Sprawdził się.
A satysfakcja i doświadczenie bezcenne.
 
 
Spiker


Motocykl: Planeta
Posty: 1089
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Sro 22 Lut, 2012   

Darkojak napisał/a:
Jak rozumię chcesz powiedzieć że celowość wykonania takiego pojazdu jest mało uzasadniona.

Akurat nie na to chciałem położyć akcent. Jeśli tylko się przyda i sprawdzi to celowość sama się potwierdzi. Dla jasności - chciałem tylko skomentować niektóre założenia i szczegóły konstrukcji. Co do poprawności mechanicznej i samego wykonania nie mam zastrzeżeń.

Darkojak napisał/a:
Sprawdził się. A satysfakcja i doświadczenie bezcenne.

I to jest najważniejsze! Ale chętnie wysłuchałbym kolejnej samooceny po roku normalnej eksploatacji.

Izikx napisał/a:
Spiker chyba nigdy nie jeździłeś na takich sprzętach kaskaderskich. Z resztą po co komu zaawansowane technicznie sprzęty do odśnieżenia podjazdu, lub przewiezienia gruzu czy też ziemi.

Samodzielnie jeździłem mało (za młody byłem), ale jako pasażer sporo. Dziadek i ojciec byli mocno zakręceni na punkcie takich wydumek (3 i 5-cio kołowce, ciągniczki a nawet samochody).
_________________
Iż Planeta '63 oraz NSU 351 OSL '38, M-72 '60, Junak M10 '64, H-D FLHRC '09, ...
www.nsu-riders.pl
 
 
fred8012


Motocykl: Iż-49
Posty: 674
Skąd: okolice Zabrza
Wysłany: Sro 22 Lut, 2012   Re: Pojazd użytkowy ala quad

Witam.
Darkojak napisał/a:
...Przekładnia kątowa - niewiadomego pochodzenia...

Jest to przystawka pasowa z C-328, C-330

http://www.allegromat.pl/aukcja99121
http://www.allegromat.pl/aukcja99094
_________________
ИЖ-49 57r, ИЖ-350 51r
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna