IZHMOTO.PL - Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ
IZHMOTO.PL Strona Główna
Pomoc Statystyki Szukaj Użytkownicy Grupy Galeria Rejestracja Profil Sprawdź Wiadomości Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
Kompleks bunkrów kolejowych
Autor Wiadomość
Ozzy
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 1115
Skąd: Jarosław/Szczecin
Wysłany: Nie 30 Wrz, 2012   Kompleks bunkrów kolejowych

Sezon powoli się kończy więc wraz z Tomblackiem postanowiliśmy, że tuż przed jego wyjazdem do Krakowa na studia zrobimy jakaś wspólna trasę na motocyklach. Padło na zwiedzanie bunkrów kolejowych kompleksu Anlage Sud w Strzyżowie i Stępinie 49 km od Rzeszowa, więc jedziemy! :D



Wyświetl większą mapę

Wyjeżdżając z Rzeszowa na stacji benzynowej tuż po zatankowaniu Junak M-07 Tomblacka stwierdził, że dalej nie jedzie i nie chciał zapalić, jakimś dziwnym cudem zniknęła iskra i prawdopodobnie iskrownik miał przebicie na masę albo stacyjka. Odłączyliśmy stacyjkę i Junak] zapalił od kopa. ;)

Z Rzeszowa kierujemy się droga krajową nr 9 w kierunku na Barwinek, w miejscowości Babica kierujemy się w prawo na drogę nr 988 na Strzyżów, gdzie znajduje się pierwszy obiekt naszej wyprawy. Do bunkra można dojechać z dwóch stron, od Strzyżowa i od Żarnowej, my właśnie przyjechaliśmy od strony Żarnowej.




Od strony Żarnowej kiedyś prowadziła bocznica od głównej linii torów przed mostem na rzece Wisłok, dziś jest tylko ścieżka w miejscu którędy biegły tory do bunkra.

W odróżnieniu od pozostałych schronów kolejowych na terenie Polski, schron w Strzyżowie nr 2 ma charakter tunelowy. Niemcy, projektując kompleks "Anlage Süd" postanowili wykorzystać zbudowany przed I Wojną Światową tunel kolejowy linii Jasło - Rzeszów. Projektowanie i budowę tego obiektu prowadzono równolegle z obiektem w niedalekiej Stępinie. Wyrobisko tunelu zabezpieczono betonowo - ceglaną obudową, a otwory zamknięto pancernymi wrotami.
Tunel ma 465 m długości, wewnątrz znajduje się kilkudziesięciometrowa bocznica, a od strony Strzyżowa znajduje się wejście do poterny prowadzącej do zespołu obiektów technicznych w postaci dwóch żelbetowych bloków. Standardowe zaplecze techniczne schronów posiadało agregaty prądotwórcze, kotłownie, filtry i wentylatory tłoczące podziemnymi kanałami do schronu kolejowego ogrzane i oczyszczone powietrze, transformatory, studnie, hydrofornie oraz stacje uzdatniania wody. Każdy z obiektów posiadał własną sieć wodno kanalizacyjną. W czasie wojny kilkakrotnie był wykorzystywany do maskowania pobytu pociągów specjalnych.

Wjazd do tunelu od strony Strzyżowa.

W tunelu jest dość duża wilgotność ok. 75 %. a temperatura ok. + 10'C, cały tunel jest oświetlony i można zwiedzać jego wszystkie zakamarki.
Z racji, że wyjechaliśmy dość późno postanowiliśmy, że nie będziemy łazić po całym obiekcie i będzie kontynuować jazdę i zwiedzanie drugiego bunkra żeby nie wrócić jak już będzie ciemno.

Kierując się w Stronę Stępiny oddalonej od Strzyżowa o 17 km jechaliśmy droga nr 988 w stronę Krosna a następnie w miejscowości Cieszyna skręciliśmy w stronę Stępiny gdzie znajduje się drugi bunkier kolejowy naziemny kompleksu "Anlage Süd".
Kompleks w Stępinie został zbudowany w latach 19401941 przez Organizację Todt. W jego skład wchodziło kilkadziesiąt obiektów o różnym przeznaczeniu (schrony, bunkry strażnicze, kwatery, budynki zaplecza technicznego itp.), z których zachowało się siedem budowli o konstrukcji żelbetowej, w tym największa z nich, naziemny tunel schronowy dla pociągów sztabowych Hitlera.

Tunel w Stępinie, nazywany schronem nr 1, ma 393 metry długości i ściany o grubości przekraczającej 2 metry, jego cechą charakterystyczną jest lekko łukowaty kształt, utrudniający bezpośrednie trafienie bombą lotniczą. Schron nr 1, zabezpieczony przed atakiem chemicznym za pomocą systemu śluz i urządzeń wentylacyjno-filtrujących, był połączony specjalnym podziemnym kanałem z tzw. schronem nr 2, również zachowanym, położonym w odległości 80 metrów i pełniącym funkcję zaplecza technicznego i magazynowego. W odległości 600 metrów od schronu kolejowego znajdowało się trawiaste lądowisko dla samolotów, obecnie częściowo zabudowane.
Na terenie dawnej kwatery Hitlera w Stępinie zachowało się również pięć żelbetowych schronów bojowych usytuowanych w różnych odległościach od tunelu (tzw. schrony nr 37), znajdują się one na gruntach prywatnych. Pierwotnie na terenie kompleksu stała także drewniana willa przeznaczona dla najwyższych rangą wojskowych przebywających na terenie kwatery. W czasie II wojny światowej całość kompleksu była silnie strzeżona, w celach maskujących prace budowlane w Stępinie zarejestrowano jako inwestycję firmy chemicznej "Askania Werke" z Berlina.
W dniach 27/28 sierpnia 1941 roku na terenie kwatery w Stępinie doszło do spotkania Hitlera z Benito Mussolinim, w tunelu schronowym zatrzymał się wówczas pociąg sztabowy Hitlera. W 1944 roku schrony w Stępinie były przez krótki okres użytkowane przez szpital polowy Armii Czerwonej. W późniejszym okresie przejęło je Ludowe Wojsko Polskie, które w latach 60. XX wieku wydzierżawiło schrony nr 1 i 2 Narodowemu Bankowi Polskiemu, a później Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w Stępinie, która do 1990 roku wykorzystywała je jako część pieczarkarni. W 2000 roku schron nr 1 został wykreślony z ewidencji wojskowej i przekazany gminie Frysztak, pozostałe schrony skreślono z ewidencji wojskowej w latach 70. XX wieku. (tekst źródłowy)





Nasyp po nieistniejącej już bocznicy kolejowej od Cieszyna do Stepiny.




Dykta niemal w naturalnym środowisku czuła się tu jak u siebie. :)




Szkoda tylko, że nie udało nam się zwiedzić bunkra w Stępinie. Pomimo, że przyjechaliśmy przed godz 18 to już nikogo nie było. Myślę, że trzeba tu będzie jeszcze raz przyjechać ale pewnie już w przyszłym roku, także w Stępinie co roku jest organizowany zlot Moto-Bunkier, więc jest kolejna okazja aby tu zajrzeć bo okolica jest przepiękna.

Do Rzeszowa podjechaliśmy niemal już o zmroku i bezawaryjnie, także w drodze powrotnej z Stępiny towarzyszył nam kolega na Kawasaki VL 1500.
_________________
ИЖ 49K 1957 DKW NZ 350-1 1944 ИЖ 49 1951
 
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3297
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Wto 02 Paź, 2012   

Sympatyczna przejażdżka, niezłe foty, intrygujący cel wycieczki. Obejrzałem z przyjemnością.

Czekam na następne relacje! :)
 
 
Ozzy
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 1115
Skąd: Jarosław/Szczecin
Wysłany: Wto 09 Paź, 2012   

W przyszłym roku chciał bym jeszcze zwiedzić kompleks "Anlage Mitte", położony w lesie obok wsi Konewka i drugi we wsi Jeleń.

Schron kolejowy we wsi Konewka.





Schron kolejowy we wsi Jeleń.




Z Rzeszowa to jest 273 km a miedzy dwoma obiektami "Anlage Mitte" jest 17 km, więc podobnie jak ma się to przy obiektach "Anlage Süd", jak dla mnie to wyjazd na jeden weekend.
_________________
ИЖ 49K 1957 DKW NZ 350-1 1944 ИЖ 49 1951
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna