IZHMOTO.PL - Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ
IZHMOTO.PL Strona Główna
Pomoc Statystyki Szukaj Użytkownicy Grupy Galeria Rejestracja Profil Sprawdź Wiadomości Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
[Planeta] Podkręcanie starucha
Autor Wiadomość
Paszapl09


Motocykl: Planeta
Posty: 20
Skąd: Bielsk Podlaski
Wysłany: Pon 08 Wrz, 2014   [Planeta] Podkręcanie starucha

Mam takie pytanko odnośnie podkręcanie IŻa.

Bardzo mnie ciekawi czy się da i w jaki sposób ponieważ dzisiejsze silnik o tej pojemności mają więcej mocy chciałbym wiedzieć czemu i mój iż nie mógłby mieć ich tyle samo. Wiem jedno, że gaźnik jaki siedzi w iżach równie dobrze można zamontować do pięćdziesiątki(chodzi mi o jego rozmiar) z tego co wiem to 28mm średnicy gardzieli gaźnika, no np seryjnie w 50cm3 montuję się 17,5. Logicznie myśląc to nim większa gardziel (no nie sama gardziel tylko cały gaźnik z większą gardzielą) daje nam więcej paliwa i logicznie no więcej mocy. Jeżeli źle myślę proszę poprawcie mnie (do technikum mechanicznego nie chodzę). No i jeszcze jedno, komora spalania. Wie ktoś może jak ona wygląda w dzisiejszych motocyklach o podobnej pojemności czy swoimi wymiarami jest podobna?

Jeżeli coś popierdzieliłem to przepraszam :D . Jak coś mogę wytłumaczyć jak czegoś nie rozumiecie.
 
 
Tuftufek


Motocykl: AWO T
Posty: 103
Skąd: Pińczów
Wysłany: Pon 08 Wrz, 2014   

Bardzo dużo znajdziesz w książce T.Sałka Tuning - zwiększanie sprawności silników spalinowych. Jest tam cały rozdział 21 KM z silnika IŻ.
 
 
nickeledon


Motocykl: Iż-49
Posty: 3824
Skąd: Słupsk
Wysłany: Pon 08 Wrz, 2014   

Zasadniczo to każdy tjuning powinno się zaczynać od poprawy układu jezdnego i hamulców, a dopiero później można sobie zwiększać moc. Jak sobie wykręcisz 21 KM z Iżaka to się później okaże, że zakres obrotów użytecznych będzie w przedziale 5000 i to dopiero będzie jazda wyczynowa. ;D
 
 
Archi88


Motocykl: Iż-56
Posty: 1347
Skąd: Pruszcz Gdański
Wysłany: Pon 08 Wrz, 2014   

Silnik Iża nie dorównuje osiągom współczesnych silników o tej pojemności ze względu na inne założenia konstrukcyjne, a wyżyłowanie tego silnika przez Sałka do 21KM nadal jest kiepskim wynikiem, w dodatku tak "podkręcony" silnik nie będzie się nadawał do spokojnej jazdy wokół komina, więc szkoda zachodu.

13KM niby niewiele, ale w swojej Planecie masz moment obrotowy 25Nm przy 3200 obr/min co nie jest niską wartością pomimo tak mizernego stopnia sprężania.

Dodatkowa moc nie jest ukryta w gaźniku. Jeśli twój Iż nie potrafi przekroczyć 80km/h co jest dosyć powszechnym zjawiskiem to ustaw zapłon wcześniej niż 3,5-4mm przed GMP i naucz się się ustawiać kopniak przed rozruchem tak, aby nie oddawał ;)

Inne modyfikacje wymagają już pewnej wiedzy, najpierw należy doprowadzić silnik do ideału w obecnej formie, a potem z nudów myśleć nad ulepszeniami.
_________________
IŻ-56 '62, Suzuki GSX400E '83
 
 
Paszapl09


Motocykl: Planeta
Posty: 20
Skąd: Bielsk Podlaski
Wysłany: Pon 08 Wrz, 2014   

Dobra a tak z waszego doświadczenia jak się doprowadzi silnik do stanu igła super ostry błysk to ile jeżyk wyciśnie? I jeszcze od razu spytam, czy iż się mieści w A1 ?
 
 
radarator
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 1143
Skąd: Olsztyn
Wysłany: Pon 08 Wrz, 2014   

A1 jest do 125cm3. Iż ma 350 albo nawet x2. :D
 
 
 
Archi88


Motocykl: Iż-56
Posty: 1347
Skąd: Pruszcz Gdański
Wysłany: Wto 09 Wrz, 2014   

Cytat:
Dobra a tak z waszego doświadczenia jak się doprowadzi silnik do stanu igła super ostry błysk to ile jeżyk wyciśnie?

95-100km/h i jest to prędkość trudna do osiągnięcia na prostej drodze. Maksymalny moment obrotowy wypada w okolicy 75 km/h na 4 biegu i potem Iż już prawie nie przyspiesza.
_________________
IŻ-56 '62, Suzuki GSX400E '83
 
 
comet


Motocykl: jeszcze nie mam
Posty: 6
Skąd: Toruń
Wysłany: Sro 10 Wrz, 2014   maksymalny moment, a predkość

Archi88 napisał/a:
95-100km/h i jest to prędkość trudna do osiągnięcia na prostej drodze. Maksymalny moment obrotowy wypada w okolicy 75 km/h na 4 biegu i potem Iż już prawie nie przyspiesza.

No tak prędkość nie jest porażająca, ale jak to wygląda w momencie zmiany głównego przełożenia: czyli tego co schodzi z silnika na koło. Bo jeżeli jest jeszcze moment, to można zmienić zębatkę. Tak się robiło i robi.

Nie jestem w temacie "ruskich" obeznany, mam doświadczenie z polskimi. Była taka możliwość W SHL, Junak itd.. Najprostszą metodą poprawy osiągów jest doprowadzenie silnika do dobrego stanu technicznego. I od tego trzeba zacząć. Potem można pokusić się o jakieś polerki kanałów, zmiany nastawów itd..

Znalazłem w necie tę książkę jest dostępna za 59 zł. plus koszty wysyłki. Adresu nie załączam, gdyż jest to księgarnia wysyłkowa.
!?
Dałem plamę. Była dostępna. :mrgreen:

I taka moja rada. Jeżeli chcesz szybciej to proponuję jakąś Japonię. Mniej roboty i bezpieczniej. :letssin:
 
 
Archi88


Motocykl: Iż-56
Posty: 1347
Skąd: Pruszcz Gdański
Wysłany: Sro 10 Wrz, 2014   

Wartość 75km/h jest podana dla chyba dziś najpopularniejszego przełożenia 19/42 i opony Mitas 3.5x19.

Fabrycznie koło zębate na wyjściu ze skrzyni biegów było mniejsze, instrukcja podaje 17, ale w modelach 56 i Planeta było prawdopodobnie 18. Być może na takim przełożeniu Iż bez problemu osiągnie 100km/h, bo będzie miał wyższą moc, tyle, że silnik będzie już wył przy 70 km/h.
_________________
IŻ-56 '62, Suzuki GSX400E '83
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 3297
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Sro 10 Wrz, 2014   

Archi88 napisał/a:
Fabrycznie koło zębate na wyjściu ze skrzyni biegów było mniejsze, instrukcja podaje 17, ale w modelach 56 i Planeta było prawdopodobnie 18.

W 350 i 49 fabrycznie też było 18 zębów. Katalogowa Vmax=90km/h osiągana jest przy takim właśnie przełożeniu (18/42) i maksymalnych dla silnika w tych modelach obrotach, czyli 4000obr/min.

Oto, co można osiągnąć poprzez zmianę małego koła przekładni głownej:

 
 
Archi88


Motocykl: Iż-56
Posty: 1347
Skąd: Pruszcz Gdański
Wysłany: Sro 10 Wrz, 2014   

Czyli wszystkie stare Iże miały takie samo przełożenie, a różnica w prędkościach maksymalnych wynika z kręcenia się silnika na wyższe obroty.

Iż-49; pr. max. 90 km/h; moc silnika 11,5KM przy 4000obr/min
Iż-56; pr. max. nie mniejsza niż 100km/h, moc silnika nie mniejsza niż 13KM przy 4200obr/min
Planeta; pr. max. nie mniejsza niż 100km/h, moc silnika nie mniejsza niż 13 KM przy 4400obr/min
_________________
IŻ-56 '62, Suzuki GSX400E '83
 
 
nickeledon


Motocykl: Iż-49
Posty: 3824
Skąd: Słupsk
Wysłany: Sro 10 Wrz, 2014   

Jeszcze warto zauważyć, że te nie mniej niż 100 km/h możliwe jest do osiągnięcia na równej, prostej drodze, podczas bezwietrznej pogody w pozycji pochylonej. :hihi:
 
 
comet


Motocykl: jeszcze nie mam
Posty: 6
Skąd: Toruń
Wysłany: Sro 10 Wrz, 2014   moment a moc

Archi88 napisał/a:
Czyli wszystkie stare Iże miały takie samo przełożenie, a różnica w prędkościach maksymalnych wynika z kręcenia się silnika na wyższe obroty.

Iż-49; pr. max. 90 km/h; moc silnika 11,5KM przy 4000obr/min
Iż-56; pr. max. nie mniejsza niż 100km/h, moc silnika nie mniejsza niż 13KM przy 4200obr/min
Planeta; pr. max. nie mniejsza niż 100km/h, moc silnika nie mniejsza niż 13 KM przy 4400obr/min

Coś tu pokręciłeś. Moc silnika ci się nie zmienia. Niby jak? Jest ona zależna tylko od obrotów. Pozostałe parametry zależne są od konstrukcji silnika, a tych w czasie jazdy nie zmieniasz. Zmienia się moment, który jest z definicji siłą pomnożoną przez ramie. Czyli mocą silnika, a jego przełożeniem. Tzn. największy moment mamy przy największym przełożeniu - na jedynce - możemy podjechać pod ścianę, ale wolno. Natomiast przy przełożeniu bliskim 1, mamy prędkość, ale mało siły. Czyli faktycznie można tym motorkiem trochę odkręcić.

Ojcowie założyciele pewnie liczyli te przełożenia na teren i jazdę z wózkiem. Taka solówka mogła by pokazać... Większa prędkość, niższe obroty i zużycie paliwa. Silnik się mniej grzeje, same plusy. Tylko te zębatki zdawcze, większe. Są one dostępne?
 
 
Archi88


Motocykl: Iż-56
Posty: 1347
Skąd: Pruszcz Gdański
Wysłany: Sro 10 Wrz, 2014   

Dane przepisałem z instrukcji/katalogu części. Można wywnioskować, że dzięki większym o 200 obrotom maksymalnym silnika moc w Planecie będzie większa niż w 56, fabryka jednak się broni i nie chce podać ile dokładnie będzie wynosić.
_________________
IŻ-56 '62, Suzuki GSX400E '83
 
 
comet


Motocykl: jeszcze nie mam
Posty: 6
Skąd: Toruń
Wysłany: Sro 10 Wrz, 2014   cd moc

Faktycznie moc można podnieść przez podniesienie prędkości obrotowej silnika. Tak to wynika ze wzoru j/w. Tylko, że aby to zrobić, silnik musi się wyżej rozkręcić, a tu już zaczynają się schody czyli konstrukcja silnika. Układ tłokowo - korbowy może się rozlecieć.

Może sowieci do badań wybrali silniki już odpowiednio zestrojone. Te seryjne bywają gorsze, lepsze, ale jest to sygnał, że widać można. Lekki tłok, korbowód, sworzeń i już.
 
 
Archi88


Motocykl: Iż-56
Posty: 1347
Skąd: Pruszcz Gdański
Wysłany: Czw 11 Wrz, 2014   

W miarę rozwoju jednocylindrowego silnika Iża moment obrotowy był przesuwany na co raz wyższe obroty, dzięki temu prędkość podróżna zwiększała się. Był to też pewnie zabieg marketingowy. Klient patrzy na konie mechaniczne co jest trochę złudne.

_________________
IŻ-56 '62, Suzuki GSX400E '83
 
 
nickeledon


Motocykl: Iż-49
Posty: 3824
Skąd: Słupsk
Wysłany: Czw 11 Wrz, 2014   

Archi88 napisał/a:
Był to też pewnie zabieg marketingowy. Klient patrzy na konie mechaniczne co jest trochę złudne.


W czasach "octu na półkach" marketing nie istniał, a klient kupował co mu się udało zdobyć, a nie co mu się podobało. To co wyżej to nie marketing, co najwyżej propaganda. :)
 
 
Suchy
Fundator


Motocykl: Junak
Posty: 1784
Skąd: Kielce
Wysłany: Czw 11 Wrz, 2014   

A pamietasz te czasy? Bo ja nie. :hihi:
 
 
 
nickeledon


Motocykl: Iż-49
Posty: 3824
Skąd: Słupsk
Wysłany: Czw 11 Wrz, 2014   

Suchy napisał/a:
A pamietasz te czasy? Bo ja nie

Jeżeli Ty nie pamiętasz, to wychodzi na to, że pracujesz na moją emeryturę :)
 
 
comet


Motocykl: jeszcze nie mam
Posty: 6
Skąd: Toruń
Wysłany: Czw 11 Wrz, 2014   brak octu

nickeledon napisał/a:
W czasach "octu na półkach" marketing nie istniał, a klient kupował co mu się udało zdobyć, a nie co mu się podobało. To co wyżej to nie marketing, co najwyżej propaganda. :)

Ten ocet jak myślę dotyczy polskiej gospodarki. W sojuzie było wszystko, tak przynajmniej mówił ci co tam byli. Widziałem co przywozili, mam jeszcze kilka fantów z tamtej epoki. Wykonanie solidne i na lata, co dzisiaj niespotykane. Ale to już inny temat, tak jak z tą reklamą. Owszem była. Jest taka fajna z Osą, Junakiem itd..

Jesteście w temacie, to co oni zmienili w silniku 49-ki w stosunku do planety? Bo nie pojemność.

Do Archi skąd masz takie fajne skany?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [Planeta] Kwestja oryginalności części (planeta)
Paszapl09 Ogólne 1 Pią 27 Sty, 2017
Spiker
Brak nowych postów [Planeta] Skąd się wzięła Planeta
Michał Ogólne 5 Sro 29 Lis, 2006
Wojt@s
Brak nowych postów [Planeta] Moja Planeta - chwalę się.. :))
Wafelek Ogólne 23 Sro 27 Gru, 2006
tofman
Brak nowych postów [Planeta] Planeta z Youtube-a
Ciekawy egzemplarz
Spiker Ogólne 2 Pią 12 Lip, 2019
Spiker
Brak nowych postów [Planeta] Planeta 5 z 1997r.
Dlaczego tak mało o tym roczniku?
Michał Ogólne 27 Sro 13 Kwi, 2016
strazak-84
Brak nowych postów [P5] Iż Planeta 5
Darkojak Ogólne 4 Nie 05 Wrz, 2010
Felix


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna