IZHMOTO.PL - Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ
IZHMOTO.PL Strona Główna
Pomoc Statystyki Szukaj Użytkownicy Grupy Galeria Rejestracja Profil Sprawdź Wiadomości Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
[Jupiter] Jupiter 4
Autor Wiadomość
Dan22


Motocykl: WSK
Posty: 42
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: Wto 31 Sie, 2021   [Jupiter] Jupiter 4

Cześć. Jestem zupełnie zielony w temacie, więc chcę zasięgnąć trochę wiedzy na temat tego modelu :) Widzę, że nie jest on tak popularny, jak model 49 i inne starsze rocznikowo, ale takiego sobie upodobałem, i chcę zakupić - czyli dwucylindrowego jupitera 4 z lat 1980-1985:

https://motoznai.ru/otechestvennye-motocikly/izh-yupiter/izh-4-harakteristiki.html

Moglibyście mnie uczulić, na co zwracać uwagę przy zakupie tego modelu, i ewentualnie gdzie takiego szukać najlepiej? Zacząłem jak zawsze (często kupuję elektronikę ZSRR na Ukrainie) - od olx.ua, tam poprzeglądałem oferty, i ceny jupiterów-4 są naprawdę rewelacyjne za ładne motory. U nas jest już gorzej - ceny w ogłoszeniach trzeba mnożyć minimum przez 3,4 za gorszy stan niż w ichnich ogłoszeniach. Z tym, że widzę już dłuższy czas wiszące w ogłoszeniach motory, to nie jest u nas na szczęście model popularny.

W tym momencie widzę, że ten użytkownik sprowadza trochę tego typu sprzętu, z rozmowy telefonicznej z nim dowiedziałem się niestety, że prawo "pierwokupu" mają u niego handlarze, a gorsze egzemplarze lądują na sprzedaż: https://sprzedajemy.pl/oferty-uzytkownika-9193877

Mam zamiar się tam wybrać z miernikiem kompresji i znajomym, który będzie się zajmował przeglądem motoru i przygotowaniem na sezon. Ja jestem obeznany w WSK, o iżach nie wiem zbyt wiele, on wie trochę więcej, choć siedzi bardziej w jawach/simsonach i zajmuje się ich renowacją. Co do rejestracji dowiedziałem się, że tłumaczę dowód rejestracyjny i idę z tym do WK bez problemu rejestrując motor sprowadzony przez niego.

I tu mam pytanie, na co szczególnie zwracać uwagę, jeśli zdecyduję się we wrześniu wybrać do Ostrołęki i przejrzeć motory? Wiem, że najlepiej szukać modelu po 1983, bo mają lepszy wał korbowy. Co jeszcze warto szczególnie przejrzeć w takim sprzęcie?

Być może wezmę model z wózkiem - ja nie potrzebuję, ale kolega jest na niego chętny, więc będę zwracał uwagę głównie na stan i kompletność.

No i jeszcze miałbym pytania o dostępność części - jak to u nas wygląda? Zauważyłem, że są sklepy, które ściągają części do sowieckich moto, np. w Krakowie. Jak wygląda ich jakość - jest tak samo jak z WSK? Czyli: współczesne części nadają się na przycisk do papieru z wyjątkiem np. lepszych niż fabryczne tłoków. Jak będzie wyglądać sprawa, kiedy np. okaże się, że mam zniszczony wał, lub cylinder wymaga szlifu, lub automat biegów wymaga wymiany? Które części są najtrudniej dostępne do tego modelu?

Swoją WSK 125 lubiłem bardzo usprawniać - miała założone CDI, papierowy filtr, gaźnik dellorto, instalację 12V/H4 itd itp, splanowaną milimetr głowicę, i jeździłem nią po Polsce, nabijając w tym i poprzednim sezonie ponad 4000km. Pewnie z IŻem będzie podobnie (liczę na choć trochę lepszą jakość części i komfort niż w wieśce trójce) :) Chciałbym go nieco usprawnić, więc np. wleci zamiast seryjnego zapłonu "sovek" z 3 charakterystykami kąta wyprzedzenia zapłonu. Będę też wdzięczny w przyszłości za rady odnośnie usprawniania tych motorów pod kątem niezawodności/spalania/mocy.
 
 
 
Jacek635


Motocykl: Jupiter
Posty: 279
Skąd: Kalisz
Wysłany: Wto 31 Sie, 2021   

Iż jupiter jest na pewno najciekawszym iżem i myśle, że liczba ich mniej lub bardziej ukrywających sie użytkowników osiąga około 10. Czy ktoś tym jeździ nie wiem, bo to u nas duża egzotyka i w związku z tym nikt nie umie sobie z tym poradzić. Ja jako jedyny tutaj przerabiałem kompletny remont tego modelu i moge sie co nieco wypowiedzieć. Ogólnie całe podwozie to to samo co planeta, ale planeta czwórka to u nas też duuża egzotyka. Tak więc ten motocykl to wyzwanie dla kogoś kto lubi wyzwania. Ja osobiście kupowałem części u użytkownika "cerberon" ("edi").
_________________
prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
 
 
Spiker


Motocykl: Planeta
Posty: 1414
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Wto 31 Sie, 2021   Re: Jupiter 4, czyli przygotowania do zakupu

Dan22 napisał/a:
Mam zamiar się tam wybrać z miernikiem kompresji i znajomym

Znajomy się przyda - zawsze to chłodna głowa obok tej bardziej napalonej. Ale miernik kompresji to moim zdaniem mało przydatny bo jak sam piszesz poniżej właściwy priorytet jest inny:
Dan22 napisał/a:

[będę zwracał uwagę głównie na stan i kompletność.

I to jest właściwe podejście. Trzeba z góry założyć, że będzie konieczny kompleksowy remont silnika. Koszt dla dwusuwa nie jest tak znaczący jak koszt ogarnięcia ewentualnych braków, zużycia czy uszkodzeń reszty motocykla. No oczywiście dla jupitera jest troszkę trudniej i kosztowniej z silnikiem niż dla jednocylindrowej planety, ale dramatu nie ma.

Powodzenia!
_________________
Iż Planeta '63, ...
 
 
Dan22


Motocykl: WSK
Posty: 42
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: Wto 31 Sie, 2021   

Dzięki :) Eksploatacja wueski parę lat trochę dała mi w kość, brak dobrych części i szaleństwo cenowe też, myślę, że z iżem powinno być lepiej. No i zdecydowanie łatwiej będzie pojechać w trasę w 2 osoby, przy wysokich górach wiesia już nie dawała rady :)

Z częściami silnikowymi do tego modelu nie ma problemów? To pytanie do Jacka, skoro przerabiał temat, interesuje mnie, jak to wygląda :)

Co jest najtrudniejsze do zdobycia? Zauważyłem, że wiele egzemplarzy nie ma blaszanej osłony za cylindrami.
 
 
 
Jacek635


Motocykl: Jupiter
Posty: 279
Skąd: Kalisz
Wysłany: Wto 31 Sie, 2021   

Ja widziałem do kupienia na chyba ukraińskiej stronie "kotk1" (czy jakoś tak) nowe cylindry i wały więc części można dostać jak sie poszuka. Oprócz tego alegro i klasykmoto. Co do osłony na gaźnik to prawie każdy iż jej nie ma bom ruskim tylko przeszkadza. Poza tym problemem jest dostanie w miare nie zniszczonego siedzenia gdyż również każdy ma je w opłakanym stanie.
_________________
prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
 
 
Dan22


Motocykl: WSK
Posty: 42
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: Wto 31 Sie, 2021   

Widziałem właśnie, że siedzeń brak - jedynie pokrowce są dostępne. Niestety nowej gąbki siedzenia nie znalazłem, trzeba się będzie pewnie udać do tapicera.
 
 
 
Spiker


Motocykl: Planeta
Posty: 1414
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Sro 01 Wrz, 2021   

Dan22 napisał/a:
Zauważyłem, że wiele egzemplarzy nie ma blaszanej osłony za cylindrami.

Aluminiowej dwupołówkowej osłony raczej. Bez niej wahaczowy iż nie jest iżem - w niej cały urok.
_________________
Iż Planeta '63, ...
 
 
Jacek635


Motocykl: Jupiter
Posty: 279
Skąd: Kalisz
Wysłany: Sro 01 Wrz, 2021   

no i tłumiki i kolanka każdy ma kujowe
jak dla mnie to osłona obowiązkowa. Ona tworzy "linię" iża
_________________
prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
 
 
rufi


Motocykl: Iż-56
Posty: 125
Skąd: Śrem
Wysłany: Sro 01 Wrz, 2021   

Wszystkie Iże co przyjeżdżają ze wschodu to ulepy w większym lub mniejszym stopniu, technicznie zarżnięte lub bliskie agonii.
Życzę powodzenia i wytrwałości w poszukiwaniu dobrego egzemplarza . :lmao:
Mam Jupitera 3 ,walczę z nim już drugi rok i końca nie widać.....
😁
 
 
Dan22


Motocykl: WSK
Posty: 42
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: Sro 01 Wrz, 2021   

Cóż... na wyprawę za wschodnią granicę i walkę z celnikami na granicy nie mam siły, a na naszym rynku nie ma ich zbyt wiele ;)
 
 
 
Dan22


Motocykl: WSK
Posty: 42
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: Pią 03 Wrz, 2021   

Mam pytanie odnośnie wersji 4K i 4. Czy to prawda, że wersja 4K ma inne przełożenia skrzyni biegów (krótsze?) Jeśli tak - rozpoznać taką wersję?

I czy silniki ze słabszym wałem (sprzed 1983) różniły się jakoś wizualnie od starszych?
 
 
 
Jacek635


Motocykl: Jupiter
Posty: 279
Skąd: Kalisz
Wysłany: Pią 03 Wrz, 2021   

Przełożenia są wszędzie takie same. Wersja koszowa ma mniejszą zębatke zdawczą. Co rozumiesz pod pojęciem słabszy wał ?
_________________
prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
 
 
Dan22


Motocykl: WSK
Posty: 42
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: Pią 03 Wrz, 2021   

Taką znalazłem informację w jakimś tłumaczeniu strony:
Cytat:
"Silnik ma słaby wał korbowy, który został ulepszony w 1983 roku"


Czyli cała różnica jest w zębatce zdawczej między silnikami?
 
 
 
Dan22


Motocykl: WSK
Posty: 42
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: Pią 17 Wrz, 2021   

Panowie jeszcze pytanie. Motor będę miał sprowadzony z Białorusi. Przy kupnie dostaję dowód rejestracyjny w ich języku, umowę K-S, dokumenty celne. Dowód rejestracyjny słyszałem, że muszę przetłumaczyć (czy nie trzeba?) Jeśli tak, możecie polecić jakiegoś tłumacza?
 
 
 
Dan22


Motocykl: WSK
Posty: 42
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: Sro 22 Wrz, 2021   

Temat można uznać za zakończony - udało się. Mój jest pierwszy z przodu, ten z tyłu - dla kumpla.

 
 
 
Łukasz Hawryluk
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 946
Skąd: Legnica
Wysłany: Sro 22 Wrz, 2021   

Fajne bliźniaki!
_________________
Iż 49 1956r.
 
 
rufi


Motocykl: Iż-56
Posty: 125
Skąd: Śrem
Wysłany: Sro 22 Wrz, 2021   

Temat dopiero teraz możNa uznać za otwarty ;D dawaj zdjęcia polukamy sobie na te wasze cuda :)
 
 
Dan22


Motocykl: WSK
Posty: 42
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: Czw 23 Wrz, 2021   

Porobię jutro więcej i powrzucam. Na razie byłem na etapie pierwszego odpalenia i pierwszych jazd :)
 
 
 
Dan22


Motocykl: WSK
Posty: 42
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: Sob 25 Wrz, 2021   

Film z pierwszej jazdy. Wszystko chodzi jak rozpieprzone (zawieszenie szczególne), ale tak polubiłem ten motor, że wiem już, że zostaje u mnie na zawsze. WSK się nie umywa do wrażeń na tym sprzęcie.

Od 9:03 prezentacja motoru:

https://youtu.be/nxdtsqHuUQ4?t=543

Ostatnie kilka dni chodziłem spać o 5 rano :grin: Wyleciały platyny, zamontowałem zapłon Sovek i zaczął chodzić na dwa gary. Naprawiłem instalację elektryczną po druciarzach (cewki z wołgi + snopowiązałka zamiast taśmy izolacyjnej - mają pomysły.

Ostatnio zmieniony przez Dan22 Nie 26 Wrz, 2021, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Adam M.


Motocykl: Triumph
Posty: 274
Skąd: Mississauga
Wysłany: Sob 25 Wrz, 2021   

No no wiadomo ze 2 cylindry to nie jeden a tablica z instrumentami rzuca na kolana. :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [Jupiter] Jupiter, czyli wszystko co chcielibyśmy wiedzieć
rufi Ogólne 9 Czw 08 Lis, 2018
motolis
Brak nowych postów [Jupiter] IŻ Jupiter 5 vs JAWA 350TS
różnice i podobieństwa
dodo88 Ogólne 24 Czw 08 Sty, 2015
WILKOLAK
Brak nowych postów [Jupiter] jupiter pjat remont...
sebastianbd Ogólne 2 Nie 30 Maj, 2010
sebastianbd
Brak nowych postów [Jupiter] Jupiter z Francji
papadom16 Ogólne 11 Nie 11 Mar, 2012
papadom16
Brak nowych postów [Jupiter] IŻ Jupiter
Grzegorz Ogólne 9 Sro 06 Gru, 2006
Hary
Brak nowych postów Czy to iż jupiter 3?
Hyde Park 1 Pon 23 Kwi, 2007
kurczak


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna