IZHMOTO.PL - Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ
IZHMOTO.PL Strona Główna
Pomoc Statystyki Szukaj Użytkownicy Grupy Galeria Rejestracja Profil Sprawdź Wiadomości Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
[49] Iż 49 czterosuwowy
Autor Wiadomość
v6mariuszov6


Motocykl: Iż-49
Posty: 32
Skąd: Kutno
Wysłany: Nie 03 Mar, 2019   

Chciałbym oficjalnie przeprosić wszystkich forumowiczów za głupie pytania "czy ktoś wie coś na temat wersji z czterosuwowym silnikiem''.

Od początku dobrze wiem, że takich silników w 49 nie było, chciałem po prostu usłyszeć wasze komentarze i opinie na ten temat. Egzemplarz, który zaprezentowałem, zbudowałem sam i wiem na jego temat wszystko. Jeśli macie pytania to z chęcią na wszystkie odpowiem.

Sylwetka IŻa 49 podoba mi się bardzo lecz brakowało chociażby dla ucha czterotaktnego klanku, dlatego postanowiłem przerobić jeden z zapasowych silników. Projekt był naprawdę niskobudżetowy ale z efektu jestem jak na razie zadowolony. Osiągi są zbliżone do oryginalnej wersji ale jeśli o nie chodzi to w ogóle mi nie zależało na tym żeby był mocniejszy od oryginalnego 2-taktu. W chwili obecnej jest wsadzony w ramę tymczasową bo docelowo będzie w innej, tylko najpierw muszę uzupełnić w niej braki, wypiaskować, pomalować i złożyć w całość.

Na zdjęciach dodanych przez kolegę mcfrag jest projekt z dwoma kołami rozrządu i łożyska zewnętrznego pod zębatką łańcucha sprzęgłowego niema bo zabrakło miejsca, nie do końca zaufałbym jednemu łożysku nawet dwurzędowemu bo to jednak strona oddawania mocy. U mnie łożysko zostało a w miejscu gdzie oryginalnie jest uszczelniacz simmeringowy naprasowana jest na gorąco zębatka od chińskiego quada 250, wcześniej wytoczona na otwór fi25. Wyżej jest koło rozrządu identyczne jak na zdjęciach, tylko że pośrodku a nad nim dwie dzwigienki zaworowe też z chińskiego silnika z wspawanymi zamiast miseczek pod popychacze uchwytami pod śruby regulacyjne do luzów zaworowych. Cylinder jest od K-750, głowica również z tym, że ma ścięty górny pierścień łączący żeberka. Tłok jest od Urala tylko ma wprasowane tuleje aluminiowe na gorąco redukujące rozmiar sworznia z orginalnych 21mm na Iżowe 15mm. Korba jest iżowa, dlatego też nie chciałem podnosić mocy. Tłok jest zrobiony pod wagę oryginalnego, żeby nie trzeba wyważać wału.

W głowie powstał już kolejny pomysł podobnej przeróbki tylko z głowicą górnozaworową. Na ostatnim łódzkim bazarze zakupiłem za całe 200PLN silnik od Planety, który niestety też zostanie pocięty. Tym razem będzie musiała dojść pompa oleju na którą też mam już patent ale pozostaje jeszcze jedna kwestia - czy silnik wejdzie w oryginalną ramę, bo niestety jego wysokość się znacznie zwiększy. Ogólnie miałby trafić do Planety 5 z wózkiem bocznym, którą posiadam ale to wszystko czas pokaże. :-)
 
 
nickeledon


Motocykl: Iż-49
Posty: 3826
Skąd: Słupsk
Wysłany: Nie 03 Mar, 2019   

Jakby miał wałek to nie trzeba by łańcucha smarować :hmm:
 
 
Jacek635


Motocykl: Jupiter
Posty: 279
Skąd: Kalisz
Wysłany: Pon 04 Mar, 2019   

ciekawa koncepcja. Masz jakieś zdjęcia? Sam spawałeś aluminium? Jak rozwiązane jest smarowanie?
_________________
prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
 
 
v6mariuszov6


Motocykl: Iż-49
Posty: 32
Skąd: Kutno
Wysłany: Pon 04 Mar, 2019   

Zdjęć niestety nie robiłem. Za jakiś czas będę regulował zawory to mogę pocykać parę fotek. Aluminium spawałem sam i większości metodą MIG ale TIG też się przydał. Smarowanie jest rozbryzgowe. Komora wału ma powiercone otwory między skrzynia biegów i sprzęgłem i olej jest w całym silniku - wlane ok. 2 litry.
 
 
Jacek635


Motocykl: Jupiter
Posty: 279
Skąd: Kalisz
Wysłany: Pon 04 Mar, 2019   

chce się nauczyć spawać aluminium TIG ale coś mi nie wychodzi. Nie wiem czy to wina sprzętu? Jaka spawarka się sprawdza (model)?
_________________
prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
 
 
v6mariuszov6


Motocykl: Iż-49
Posty: 32
Skąd: Kutno
Wysłany: Pon 04 Mar, 2019   

Na najtańszym sprzęcie chińskim serii 200A AC/DC działam, bardzo duża rolę odgrywa czystość Argonu. Musi być 5.0 i najlepiej butla z zaworem zabezpieczającym przed całkowitym opróżnieniem gazu. Bo jeśli ktoś wykorzystał gaz do końca i zassało atmosfery to mimo tego że butle przed ponownym napełnieniem są próżniowane to gaz i tak będzie zanieczyszczony czego na kwasówce czy zwykłej stali nie zauważysz ale na aluminium Ci krwi napsuje. Do tego aluminium musi być przed spawaniem dość dokładnie wyczyszczone i najlepiej dodatkowo odtluszczone.
 
 
mobydick


Motocykl: Planeta
Posty: 109
Skąd: Peterborough England
Wysłany: Wto 05 Mar, 2019   

Are you going to fit it in a motorcycle?
_________________
1954 IZH 49, 1980 Motobecane 51V
 
 
v6mariuszov6


Motocykl: Iż-49
Posty: 32
Skąd: Kutno
Wysłany: Wto 05 Mar, 2019   

Sorry mobydick but I don't understand your question.
 
 
skrzydlaty


Motocykl: NSU
Posty: 214
Skąd: Lublin/Janów Lubelski
Wysłany: Czw 07 Mar, 2019   

Oczywiście rozumiem i nie rozumiem. Każdy tego typu projekt, pod warunkiem jego ukończenia, prowadzi do rozwoju osobistego, itp. itd.

Z drugiej strony po co? Jest dla przykładu taka konstrukcja: BSA B31 (350) lub 33 (500)
I jest to gotowy motocykl o parametrach optycznych 49 z silnikiem 4-suwowym OHV. I w przeciwieństwie do każdej tego typu "wydumki", jedzie...

http://www.realclassic.co...impression.html
 
 
 
nickeledon


Motocykl: Iż-49
Posty: 3826
Skąd: Słupsk
Wysłany: Czw 07 Mar, 2019   

skrzydlaty napisał/a:
Jest dla przykładu taka konstrukcja: BSA B31 (350) lub 33 (500)

:]
 
 
skrzydlaty


Motocykl: NSU
Posty: 214
Skąd: Lublin/Janów Lubelski
Wysłany: Czw 07 Mar, 2019   

Wiem, bo mam, od jakiegoś czasu przypadkiem.

 
 
 
mobydick


Motocykl: Planeta
Posty: 109
Skąd: Peterborough England
Wysłany: Czw 07 Mar, 2019   

Things seem to get lost in translation.
Will you fit engine in frame?
_________________
1954 IZH 49, 1980 Motobecane 51V
 
 
Łukasz Hawryluk
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 946
Skąd: Legnica
Wysłany: Czw 07 Mar, 2019   

Czy zamontujesz silnik w ramię?
_________________
Iż 49 1956r.
 
 
v6mariuszov6


Motocykl: Iż-49
Posty: 32
Skąd: Kutno
Wysłany: Czw 07 Mar, 2019   

Wiem, że niektórzy podważają sens takiej przeróbki jak moja. Kolega ma BSA M20, na której się czasem przejadę i chyba właśnie przez to powstał mój projekt, bo w marzeniach pojawił się jakiś długoskokowy anglik, na którego niestety mnie nie stać, skupaim się nawet na alternatywie jaką jest Royal Enfield, którego można już czasem kupić za 7tys zł do poprawek ale nawet te 7tys. jest w pewnym sensie barierą kiedy posiada się dwójkę dzieci i żone i pracuje w Polsce. Przerobienie IŻa kosztowało mnie w granicach 400zł nie licząc silnika bo miałem w zapasie no i trochę czasu, którego się nie liczy bo bynajmniej dla mnie jest to przyjemność.
Dla zainteresowanych wrzucam filmik z wczorajszej jazdy:
https://www.youtube.com/w...LHOs02d4&t=433s

[ Dodano: Czw 07 Mar, 2019 ]
Zdaję sobie też sprawę, że znajdą się tacy którzy będą mi wyrzucać, że popsułem orginalny silnik a to jednak jakby nie patrzeć -zabytek. Wbrew pozorom z orginalnego silnika są ,,popsute'' jedynie 3 elementy - kartery i lewa pokrywa. Reszta jest nietknięta. Cylinder też nie przerabiany tylko głowica od Kaśki ma ścięty górny pierścień łączący - dla ,,niepoznaki" ;D
 
 
nickeledon


Motocykl: Iż-49
Posty: 3826
Skąd: Słupsk
Wysłany: Pią 08 Mar, 2019   

Ile to już takich było, co zaczynało od Iża a kończyło na BSA :)
 
 
v6mariuszov6


Motocykl: Iż-49
Posty: 32
Skąd: Kutno
Wysłany: Pią 08 Mar, 2019   

I pewnie gdyby BSA było łatwiej dostępne to dużo więcej ludzi by na nich kończyło i to nie tylko Iżowcòw :)
 
 
nickeledon


Motocykl: Iż-49
Posty: 3826
Skąd: Słupsk
Wysłany: Pią 08 Mar, 2019   

Prawdziwy Besiarz to tylko taki z Iżem w sercu :]
 
 
Pawełek


Motocykl: Planeta
Posty: 8
Skąd: Przemyśl
Wysłany: Pią 08 Mar, 2019   

skrzydlaty napisał/a:
z drugiej strony Po Co?

A mnie się podoba taka przeróbka ;D

Pomijam kwestię "pełnego oryginału", ale czasem warto zrobić coś takiego dla samego siebie - żeby mieć coś ciekawego.
Osobiście przymierzałem się do budowy bobbera na ramie Urala M62 i silniku Dniepra, i choć wiedziałem, że też pojawią się słowa krytyki, to uznałem, że fajnie byłoby mieć coś "innego i swojego". Szczęście w nieszczęściu, że w międzyczasie kupiłem Planetę, więc bobber odchodzi w niepamięć (chociaż rama i silnik już są ale napęd zostanie na zapas do mojego MT);

PS. Skrzydlaty - my to chyba już mieliśmy okazję podyskutować trochę na Forum Motocyklistów o oryginałach, przeróbkach i tego typu sprawach (jakieś 13-14 lat temu, tam byłem zarejestrowany jako Paolo350 i jeździłem wówczas na K-650). Tak mi się skojarzył nick i motocykl w avatarze oczywiście wspominam to w "pozytywnym aspekcie". ;D

[ Dodano: Sob 09 Mar, 2019 ]
Przez przypadek znalazłem taka ciekawostkę - Iz w dieslu (silnik wyglada jak z Enfielda) 😉

https://m.youtube.com/watch?v=1vr4wJwGaI0
_________________
Planeta 1, MT11 i XL1000V Varadero ;-)
 
 
v6mariuszov6


Motocykl: Iż-49
Posty: 32
Skąd: Kutno
Wysłany: Pon 25 Mar, 2019   

Planeta 4T ładnie zrobiona:
https://www.youtube.com/watch?v=-gUOj8E4R-M
https://www.youtube.com/watch?v=VjzEBw2Rf-E
 
 
Jacek635


Motocykl: Jupiter
Posty: 279
Skąd: Kalisz
Wysłany: Wto 26 Mar, 2019   

kupiłbym jakiś uszkodzony cyl do k750 do pomiarów
_________________
prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna