IZHMOTO.PL - Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ
IZHMOTO.PL Strona Główna
Pomoc Statystyki Szukaj Użytkownicy Grupy Mapa Galeria Rejestracja Profil Sprawdź Wiadomości Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
Jak zdemontować koło łańcuchowe wału?
Autor Wiadomość
Łukasz Hawryluk
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 745
Skąd: Legnica
Wysłany: Czw 12 Mar, 2020   Jak zdemontować koło łańcuchowe wału?

tomboj napisał/a:
Panowie, bardzo ciekawa dyskusja. Chciałem jednak zauważyć, że trochę rozjechaliście mi temat. Moderatora proszę o usunięcie tych kilku ostatnich wypowiedzi i założenie nowego, ciekawego zresztą tematu.
tomboj napisał/a:
Jak zablokować obracanie się wału podczas odkręcania?

Jeśli silnik jest w ramie to ja robiłem to tak
- wrzucałem 1 bieg
- wciskałem h-lec tylnego koła (może pomóc druga osoba)
- wkładałem kawałek deski pomiędzy koło zębate a łańcuch
Łatwo nie było ale zawsze się udawało.
_________________
Iż 49 1956r.
 
 
tomboj
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 648
Skąd: Bełżyce
Wysłany: Czw 12 Mar, 2020   

To taka polsko-ruska metoda. Myślałem, że angole opracowali inny sposób.
_________________
ИЖ-49 55', Wózek BP-56, Norton ES2 54', Yamaha Road Star 1700 07'
 
 
andryś


Motocykl: IFA
Posty: 127
Skąd: Bydgoszcz
Wysłany: Czw 12 Mar, 2020   

tomboj napisał/a:
Jak zablokować obracanie się wału podczas odkręcania nakrętki.

Jak jest pewność jaki jest gwint to zawsze się sprawdza klucz pneumatyczny.
_________________
IFA BK350
 
 
nickeledon


Motocykl: Iż-49
Posty: 3299
Skąd: Słupsk
Wysłany: Czw 12 Mar, 2020   

tomboj napisał/a:
angole opracowali inny sposób

Bardziej cywilizowani mechanicy :) zamiast kawałka drewna stosują klin z tworzywa np. poliamidu. Taki "klin" ma kształt schodkowy aby ładnie się blokował pomiędzy zębatką a łańcuchem. Najlepiej jest unieruchamiać zębatkę zdawczą, kosz sprzęgłowy można uszkodzić podczas takiej operacji. Klucz udarowy dopełnia sprawy, a nierzadko wystarcza same jego użycie. W moim angolu jest prawoskrętny gwint, ale nie wiem jak będzie u ciebie.
 
 
rastuch


Motocykl: MZ
Posty: 156
Skąd: Poznań/Koło
Wysłany: Sob 21 Mar, 2020   

tomboj napisał/a:
Jak zablokować obracanie się wału podczas odkręcania

Ja zawsze korzystam ze sznurka, tj czysty sznurek średnicy mniej więcej palca wskazującego (taki by wlazł przez otwór świecy, tłok ustawiam trochę przed górnym punktem, wpycham sznurka ile się da przez otwór świecy do głowicy i dokręcam. Metoda czysta, bezinwazyjna i chyba najbardziej bezpieczna. Nie wymusza także zbędnego rozbierania części motocykla.

Należy tylko pamiętać by wczesnej ustawić posuw wału w odpowiednia strunę - przeciwnie do odkręcania i tłok ma zasłaniać kanały coby nie ucięło sznurka. :)
_________________
[MZ ES 250/2] [IWL BERLIN] [NSU 201 ZDB] [MZ ES 250/1] + inne
 
 
nickeledon


Motocykl: Iż-49
Posty: 3299
Skąd: Słupsk
Wysłany: Sob 21 Mar, 2020   

rastuch napisał/a:
Metoda czysta , bezinwazyjna i chyba najbardziej bezpieczna.

Oj, chyba nie. Grozi skrzywieniem korbowodu :(
 
 
Suchy


Motocykl: Iż-49
Posty: 1391
Skąd: Kielce
Wysłany: Sob 21 Mar, 2020   

Moim zdaniem nie o ile moment obrotowy dokręcania takiej nakrętki sprzęgła/wału, nie będzie większy niż max moment obrotowy danego silnika. :D Oczywiście licząc na wale silnika, bo jeżeli np sprzęgło ma 2 x tyle zębów do zebatka wału to można stosować moment 2 x większy. xD Przy czym ja wtykam kawałek drewna między zębatkę a łąńcuch bo się na obliczeniach nie znam. :hihi:
 
 
 
nickeledon


Motocykl: Iż-49
Posty: 3299
Skąd: Słupsk
Wysłany: Sob 21 Mar, 2020   

Suchy napisał/a:
na obliczeniach nie znam

 
 
Suchy


Motocykl: Iż-49
Posty: 1391
Skąd: Kielce
Wysłany: Sob 21 Mar, 2020   

A to wina drewnianego klina, czy pokrzywionego sznurkiem korbowodu?
:hmm:
 
 
 
nickeledon


Motocykl: Iż-49
Posty: 3299
Skąd: Słupsk
Wysłany: Sob 21 Mar, 2020   

Suchy napisał/a:
A to wina

Momentu :)
 
 
Darek
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 348
Skąd: Aleksandrów
Wysłany: Sob 21 Mar, 2020   

Czyli: "Panie, to był moment!!!" :lmao:
Swoją drogą nieźle rozdupiło!
_________________
Denerwować się to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty.
 
 
FK


Motocykl: Iż-49
Posty: 509
Skąd: Warszawa/ łomianki
Wysłany: Sob 21 Mar, 2020   

Ale urwał :rotfl:
_________________
Iż-49 żółte tablice, Iż-49 w słoikach już na żółtych,Simson sr2 1958(paragon zakupu) Tata
 
 
Suchy


Motocykl: Iż-49
Posty: 1391
Skąd: Kielce
Wysłany: Sob 21 Mar, 2020   

Dlatego najlepsze są motocykle jednocylindrowe. Jak się coś rozwali to drugi gar nie napędza zniszczenia.
 
 
 
mzim


Motocykl: inny
Posty: 67
Skąd: Łódź i okolice
Wysłany: Nie 22 Mar, 2020   

Nie chcę się wymądrzać bo na motocyklach się nie znam ale zawsze byłem dość dobry z fizyki (tej zwykłej - nie relatywistycznej) i do tej metody ze sznurkiem miałbym jednak zastrzeżenia. Chodzi mi o to że kiedy układ korbowód i ramię tłoka są bliskie górnego punktu to siła działająca na tłok do góry przy dość dużym momencie obrotowym będzie potworna a wyrażając się bardziej fizycznie przy zbliżaniu się do punktu najwyższego dąży do nieskończoności i przeniesienie jej na pokrywę/głowicę z jednej strony a na wał korbowy z drugiej może spowodować uszkodzenie jednego lub drugiego.
_________________
ZIM 350, inaczej ZIM 6.901, silnik IŻ 350 Jupiter 5, czterokołowy motocykl (?) do celów gospodarskich.
 
 
Suchy


Motocykl: Iż-49
Posty: 1391
Skąd: Kielce
Wysłany: Nie 22 Mar, 2020   

W sumie tak, skoro tam prędkość ruchu tłoka jest najniższa.
 
 
 
Jacek635


Motocykl: Jupiter
Posty: 148
Skąd: Kalisz
Wysłany: Nie 22 Mar, 2020   

Korbowód nie zegnie sie lecz w skrajnym przypadku rolki mogą odgnieść się na bieżni. Można tak dokręcać "z wyczuciem" jednak tłok musi być mniej więcej w połowie swojej drogi.
_________________
prototypownia-janicki.blogspot.com
 
 
awtowelo


Motocykl: BMW
Posty: 53
Skąd: Szczecin
Wysłany: Nie 22 Mar, 2020   

Ależ nam się forum "very British" zrobiło :) ( I bardzo dobrze - bardzo fajny wątek :thumbup: )
By jednak nie zatracić jego IŻowej tożsamości, proponuję by popołudniową herbatę (bo to chyba zmierza w tym kierunku ;) ) pić wyłącznie z wysokoprocentowymi, wschodnioeuropejskimi dodatkami ( i bynajmniej nie mam na myśli tłustego mleka od naszych swojskich krów ;) )
_________________
BMW R35, Simson 425 S, MZ BK 350, DKW NZ 350.
 
 
Suchy


Motocykl: Iż-49
Posty: 1391
Skąd: Kielce
Wysłany: Nie 22 Mar, 2020   

Panie Szefie, a skąd pomysł, że w UK piją herbatę po południu? :shifty:
 
 
 
Jacek635


Motocykl: Jupiter
Posty: 148
Skąd: Kalisz
Wysłany: Nie 22 Mar, 2020   

nickeledon napisał/a:
Jacek635 napisał/a:
rolki mogą odgnieść się na bieżni. Można tak dokręcać "z wyczuciem" jednak tłok musi być mniej więcej w połowie swojej drogi.

Bzdura. Jedynym dopuszczalnym położeniem wału do jego zblokowania za pomocą korbowodu jest jego położenie jak najbliższe DMP. Wówczas unieruchamiamy korbowód poprzez specjalny trzpień przechodzący przez tulejkę główki i podparty równo na bloku silnika. Jednak i w tym przypadku istnieje ryzyko uszkodzenia tulejki główki korbowodu przy przekroczeniu umiaru.

nawet mi sie nie chce pisać, że to bzdura, ale napisze
_________________
prototypownia-janicki.blogspot.com
 
 
tomaszek_le
Fundator


Motocykl: Iż-56
Posty: 195
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 22 Mar, 2020   

bzdura o bzdurze to się już znosi, czyli prawda to :)
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Co to za koło?
edig Pozostałe 6 Sob 19 Maj, 2007
edig
Brak nowych postów Koło - zagadka
mcfrag Hyde Park 10 Czw 24 Sty, 2008
mcfrag
Brak nowych postów Dekawkami w koło komina
Rzeszów, Lubenia, Zgłobień, Rzeszów
Ozzy W trasie 10 Nie 10 Cze, 2012
Gaca
Brak nowych postów Koło od jakiego motocykla? 16cali
regers Hyde Park 3 Wto 07 Gru, 2010
Michał


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna