IZHMOTO.PL - Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ
IZHMOTO.PL Strona Główna
Pomoc Statystyki Szukaj Użytkownicy Grupy Galeria Rejestracja Profil Sprawdź Wiadomości Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
Jaki anglik?
Autor Wiadomość
Adam M.


Motocykl: Triumph
Posty: 274
Skąd: Mississauga
Wysłany: Sro 17 Mar, 2021   Jaki anglik?

Postanowiłem zapytać, głównie w związku z zakończonym projektem odbudowy Nortona Tomboja (jako że wiem, że jest tu kilku użytkowników lubiących stare angliki). Temat dalej dość "zimowy".
Gdyby pieniądze nie były przeszkodą to jaki motocykl angielski z ery klasyków (45 - 75) wybralibyście i dlaczego?
 
 
Suchy
Fundator


Motocykl: Junak
Posty: 1793
Skąd: Kielce
Wysłany: Czw 18 Mar, 2021   

NSU 251 OSL. :chillout: Bo był tani do kupienia. Swego czasu kosztował tyle co dzisiaj lepsza WSK. :hihi: Poza tym same oczywiste zalety poza pozycją siedzenia jak na rowerku dla dzieci. Moją Eneskę wszyscy znają wiec nie ma sensu pisać więcej.
 
 
 
tomboj
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 958
Skąd: Bełżyce
Wysłany: Czw 18 Mar, 2021   

Ale fotka mile widziana.
_________________
ИЖ-49 55', Wózek BP-56, Norton ES2 54', Wózek Junak W03A 62', Yamaha Road Star 1700 07', Piaggio New Fly 125 16'
 
 
Suchy
Fundator


Motocykl: Junak
Posty: 1793
Skąd: Kielce
Wysłany: Czw 18 Mar, 2021   

Mówisz- masz.


Ale poza tym zawsze podobały mi się AJS z lat 30.

Sztywniak i trapez to jest to. :shifty:
 
 
 
kajot858


Motocykl: Iż-49
Posty: 82
Skąd: Limanowa
Wysłany: Czw 18 Mar, 2021   

Mi wpadł jakiś czas temu BSA B40 w wersji duńskiej militarnej ze wszystkimi szpejami jakie powinien mieć (poprzedni właściciel zdemontował i wstawił do skrzynki) - jeden cylinder, monoblock, poj. 350. Dlaczego akurat to? Bo ma być alternatywą dla AWO i junaka które znacząco podrożały...


swoją drogą, 69r a hamulce dalej na półbębnach..
 
 
Adam M.


Motocykl: Triumph
Posty: 274
Skąd: Mississauga
Wysłany: Czw 18 Mar, 2021   

To dlatego ze to byla wersja wojskowa, cywilny model mial przod z pelnymi bebnami. Silnik podobny do Victor 441 robionego w latach 65 - 71, ale jeszcze korzystajacy z lozyska slizgowego od strony rozrzadu, wiec wrazliwy na dobre wykonanie ( line boring ) i dobrze dzialajaca instalacje olejowa. Ma bardzo dobra rame BSA i jesli silnik jest doprowadzony do porzadku to jezdzi lepiej zarowno od AWO jak Junaka.
Aha, te polbebenki BSA to nie sa takie zle hamulce - odlewane wiec ciezkie, maja zebra usztywniajace i nie odksztalcaja sie jak starsze polbebny angielskie robione z wytloczek blaszanych.
 
 
kajot858


Motocykl: Iż-49
Posty: 82
Skąd: Limanowa
Wysłany: Pią 19 Mar, 2021   

Faktycznie hamulce działają całkiem nieźle, jest też bardzo "zrywny". To co jeszcze mnie zaskoczyło to całkiem fajna pozycja za kierownicą.
Motocykl kupowałem jako niesprawny ale po zalaniu benzyny, oleju zapalił i teraz pali od strzała, ale cały jest zlany od spodu olejem.. Zastanawiam się czy go rozbierać czy lepiej wymienić olej, umyć cały silnik i patrzyć czy wycieki są duże czy poprostu nazbierało się przez lata..
Adam czy to jest w miarę prosty silnik czy ma jakieś niespodzianki i pułapki na których można polec? jak z łożyskami, uszczelniaczami? trzeba szukać na wyspach czy można w Polsce coś dobrać?
Druga sprawa - zalecany olej to 20w50 - czy zalewać zwykłym Orlen Lubro czy jednak warto zalać coś lepszego np Millers, Silkolene, Gulf? Chyba że ze lepiej zalać oliwę innej klasy do tego silnika?
 
 
Suchy
Fundator


Motocykl: Junak
Posty: 1793
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 19 Mar, 2021   

Temat chyba był poruszany, ale moim i nie tylko zdaniem nie warto lać do pojazdów zaprojektowanych pod daną klasę jakości oleju oleju lepszego. Przykładowo filtr oleju może być zbyt gruby i współczesny olej syntetyczny np klasy jakości SK może rozpuścić i to co przy Lubro leży na dole zbiornika oleju i czeka na wymianę i będzie cyrkulować aż zapcha system. Oczywiście może, ale nie musi. Mercedesy W123 robiły miliony km na olejach mineralnych, więc nie ma co być nadgorliwym, bo lepszy olej nie przedłuży przebiegów takiemu silnikowi. Przykładowo od lat 90 były na rynku dostępne różne lepsze oleje, ale i tak silniki w Polonezach kończyły się często po ok 200 tys. , a maluchowskie po 100.
 
 
 
skrzydlaty


Motocykl: NSU
Posty: 221
Skąd: Lublin/Janów Lubelski
Wysłany: Pią 19 Mar, 2021   

hej! - Każdy ma inne upodobania.
Trzeba by ułożyć sobie kryteria, jakimi się chce kierować: prostota budowy, komfort jazdy, moc motocykla, oryginalność?

Mi osobiście podoba się bardzo BSA A10 golden flash plunger,
a najbardziej w wersji na suwakach z tyłu i na 'kaczej łapie' jeszcze,
https://www.classic-briti...51-bsa-a10.html
https://youtu.be/qDBFjiUeEv0

z kanapą gorzej: https://www.bonhams.com/a.../?category=list
chociaż wahaczowiec, też byłby z kopytem: https://youtu.be/VIrkH31w6xA :chillout:
 
 
 
mobydick


Motocykl: Planeta
Posty: 109
Skąd: Peterborough England
Wysłany: Pią 19 Mar, 2021   

Some BSA military B40's had an external paper element oil filter.

_________________
1954 IZH 49, 1980 Motobecane 51V
 
 
kajot858


Motocykl: Iż-49
Posty: 82
Skąd: Limanowa
Wysłany: Pią 19 Mar, 2021   

Yes there is an external oil filter.


There was few different wersion of the military B40. Danish BSA has all uppgrades that have motorcycle from RAF and other kind of army.




Suchy więc uważasz że Orlen Lubro powinien być ok i nie ma co kombinować?
Ja mam mieszane uczucia - zastanawia mnie sposób łożyskowania wału i czy ze względu na ten fakt nie warto zalać lepszym olejem?
Inna sprawa to czy próbować jakoś płukać układ np. płukanką taką jak dostępne do silników samochodowych czy lepiej wymienić olej z filtrem, zalać orlen lubro, zrobić kilka km, zlać olej i wymienić olej z filtrem i znowu po kilkuset km wymienić olej z filtrem i tak już zostawić...
Chyba że lepiej rozebrać, wyczyścić, uszczelnić i mieć spokój? ale to podejście trochę nie zgrywa się z podejściem "nie psuć dopóki działa" ;)
 
 
Adam M.


Motocykl: Triumph
Posty: 274
Skąd: Mississauga
Wysłany: Pią 19 Mar, 2021   

Eh, somebody really worked on this engine, didn't he? :)
No wiec tak jak napisalem, to nie jest taki prosty silnik jak pozniejszy 441, bo ma tuleje brazowa jako lozysko walu od strony rozrzadu przez ktora olej dostaje sie do walu i smaruje jego lozysko.
Wroc, to byla wczesna B40, ale poczytalem troche o nich i mozliwe ze twoj silnik jest pozniejszy, w zwiazku z tym mozliwe ze ma lozyska toczne po obu stronach i centralne smarowanie walu. Mysle ze najwazniejsze jest zbadanie teg co masz bo z twojego zdjecia silnik nie wyglada na typowy silnik B40 z konca lat 60 tych. Dunska armia zamowila ponad tysiac tych maszyn w 67r i w Danii jest klub i moze forum o tych maszynach.
Anyway na teraz, jesli silnik chodzi dobrze to wlasnie nic bym nie ruszal tylko oczyscil go dokladnie i probowal znalezc skad cieknie, a potem zlikwidowal ten wyciek. No i koniecznie potrzebne jest zdjecie z obu stron zeby wiedziec z czym mamy do czynienia. Wszystkie dunskie B40 mialy oryginalnie filrt papierowy z boku. Jesli chodzi o olej to Lubro 20W50 na teraz a potem sie zobaczy. Ja w swoich starych anglikach jezdze na syntetycznych olejach, ale to po remoncie.
Co do osiagow, to wersja wojskowa miala je ograniczone, ale dalej bylo to ponad 20 KM + skrzynia biegow szeroko zestopniowana, wiec duzo lepiej zarowno od Junaka, Awo czy Iza.

Edit
Znalazlem dosc powazna strone na temat tej BSA i z danych technicznych wynika ze ich silniki dzialaly juz na lozyskach tocznych. Czyli spora wygrana w twoim przypadku bo czesci do dostania bez klopotu u dostawcow z GB i latwy demontaz i montaz tego silnika. Okazuje sie ze rama i zawieszenia jest z rajdowej B25, zaplon bateryjny, uklad ladowania na alternatorze 12V i typowej wowczas diodzie Zenera i prostowniku selenowym. Gaznik z uchylna przepustnica, ale troche ;epsze osiagi mozna mic na Amal Concentric 626.
http://www.bsawdb40.com/Technical-Information
 
 
Suchy
Fundator


Motocykl: Junak
Posty: 1793
Skąd: Kielce
Wysłany: Pią 19 Mar, 2021   

kajot858 napisał/a:
więc uważasz że Orlen Lubro powinien być ok i nie ma co kombinować?
)

W instrukcji klasę jakości oleju pewnie masz nakazaną na SA , albo SC. Lubro ma SF, więc nie ma biedy. Na chłopski rozum wałowi nie powinien zaszkodzić Lubro bo dlaczego. Co do płukanek, to można niby zrobić, tylko warto potem rozebrać i przeanalizować cały układ smarowania. Bo może tak jak np mi na jesieni zatkać się dysza smarowania wału, pomimo, że reszta układu smarowania była na 100% sprawna, drożna i nikt by z zewnątrz nie wykrył tego zatkania. Ale już tak z 10 strony oleje 20W50 są zalecane do wielu motocykli chłodzonych powietrzem, a ja po przesiadce z Lux 10 zauważyłem że silnik ciszej chodzi.
 
 
 
kajot858


Motocykl: Iż-49
Posty: 82
Skąd: Limanowa
Wysłany: Pią 19 Mar, 2021   

To jest wersja z drugiej-krótszej serii zakupowej wojska duńskiego z 69r. W dokumentach widnieje data pierwszej rejestracji 31.12.1969r.
Motocykl posiada zewnętrzny filtr oleju, filtr powietrza pod pokrywą lewego boczka, instalacja 12V, pali z przysłowiowego "pół obrotu", ssanie za pomocą małej dźwigienki wyłącza się automatycznie po mocniejszym odkręceniu manetki.
Ogólnie to jest straszny brzydal ale sprawia wrażenie dobrze zaprojektowanego jak na wojskowy użytkowy pojazd przystało. Ciekawostką jest np. cynkowany zbiornik paliwa, wyważenie przedniego koła za pomocą ordynarnych odważników (chyba cynkowych).
Adam M. znam tę stronę, kontaktowałem się z właścicielem strony i podesłał mi kilka zdjęć detali jak były montowane lampki do jazdy w kolumnie i notek.
Zamówiłem ostatnio stacyjkę, amperomierz - niestety nie udało mi się znaleźć dokładnie takiego jak powinien być i zamówiłem lucasa z cywilnej wersji..

Nie wszystkich mogą interesować zdjęcia tego brzydala więc nie chcę zaśmiecać wątku który przeszedł trochę w inną stronę niż Adam go założył więc poniżej wklejam link do zdjęć.
Jeśli mogę prosić o zajrzenie do zdjęć i wypowiedzenie się w temacie osoby które coś wiedzą na temat tego modelu to będę wdzięczny. Szybką opinię na temat tego egzemplarza już kiedyś wyrażał Marek i trochę mnie zachęcił do zakupu angola ;)

https://drive.google.com/drive/folders/1sXQ-n6coxj69-mQRsgl9Tq9gDZL3izk-?usp=sharing

Suchy dzięki za opinię :thumbup:
 
 
kylo


Motocykl: inny
Posty: 51
Skąd: Lubartów
Wysłany: Pią 19 Mar, 2021   

Wśród np.użytkowników dwuzaworówek lubro 20W50 ma złe opinie, chyba, że do płukania.
Dobre ma LIQUI MOLY MOTORBIKE 4T 20W50 STREET
https://liquimoly.sklep.pl/pl/p/Motorbike-4T-20W-50-Street/67
Wiele lat jeździłem na mineralnym MOTULu 20W50, SR dalej nim zalewam.
W dwuzaworówkach coraz więcej użytkowników (w tym ja) przeszło na samochodowy półsyntetyk
Valvoline VR1 Racing 10W60, a to z racji na sporą zawartość ZDDP(cynku)
Jeśli niema mokrego sprzęgła sprawdza się BDB.
_________________
dwuzaworowy GS i filigranowa SR500
 
 
Adam M.


Motocykl: Triumph
Posty: 274
Skąd: Mississauga
Wysłany: Pią 19 Mar, 2021   

Wyglada na niezwykle oryginalny i dobrze zachowany egzemplarz, natomiast pytanie jest co chcesz z nim zrobic? Ja bym nawet zostawil tak jak jest ale chcialbym jakos usunac i zabezpieczyc wszechobecna rdze z takich chocby elementow jak dol zbiornika, gdzie po jakims czasie moze stanowic problem. Mechanicznie nic bym nie ruszal oprocz usuniecia wyciekow co by i tak musialo sie skonczyc zdjeciem pokryw ( ze strony rozrzadu sa 2 ) i zalozeniem nowych uszczelek czy jakiegos szczeliwa zamiast nich i zabezpieczenia pordzewialych srub i nakretek. Z tego ze jezdzi i ladnie pali wynika ze wszystkie podstawowe zespoly i ich elementy pracuja wlasciwie. Z glowica to samo, zdjalbym zewnetrzne pokrywy i uszczelnil no i szukal nastepnego wkladu filtra oleju.
 
 
kajot858


Motocykl: Iż-49
Posty: 82
Skąd: Limanowa
Wysłany: Pią 19 Mar, 2021   

Motocykl ma przejechane 6600km jeśli wierzyć temu co jest na liczniku. Jest pewne prawdopodobieństwo że jest to przebieg realny bo według dokumentacji został wyrejestrowany w latach 80 kiedy został wycofany z armii.
Dokładnie taki jest plan żeby zostawić jak jest. Myślałem żeby zrobić odstępstwo od oryginału i ocynkować kierownicę na nowo razem z klamkami zamiast chromu. Zbiornik spróbuję umyć tak żeby dostać się do oryginalnej farby która jest pod tym czarnym a rdzawe punkty rozszlifować papierem drobnym i zabezpieczyć albo bezbarwnym albo spróbować dorobić farbę pod kolor i porobić zaprawki...
Nie wiem gdzie namierzyć filtr oleju i powietrza. Myślałem żeby spróbować dobrać coś z samochodówki tylko najpierw muszę go wyjąć żeby pomierzyć co tam dokładnie jest.
Zestaw uszczelek jedzie już z UK razem ze stacyjką i amperomierzem.
 
 
skrzydlaty


Motocykl: NSU
Posty: 221
Skąd: Lublin/Janów Lubelski
Wysłany: Pią 19 Mar, 2021   

kajot858 napisał/a:

Jeśli mogę prosić o zajrzenie do zdjęć i wypowiedzenie się w temacie osoby które coś wiedzą

Na moje oko i doświadczenie: korozja elementów aluminiowych w obrębie kontaktu ze stalą (śruby pokryw itp.) w środowisku wilgoci lub słonej wilgoci - wyglądają poważnie źle - tzn. próba odkręcenia, którejkolwiek śruby otoczonej tlenkami (hydrotlenkami) glinu prawdopodobnie skończą się ich pourywaniem.
Jak widać dół silnika miał szczęście i został zabezpieczony olejowymi wyciekami i jest elegancki.
Być może stanie się cud i uda się ruszyć te skorodowane śruby - ale na moje oko, będzie z tym słabo... dlatego 10 razy się zastanów czy musisz je odkręcać?
Możesz spróbować, jakąś mało ryzykowną lub mało odpowiedzialną śrubę ruszyć.

Zjawisko zrastania się stali z aluminium przez tlenki, jest powszechne i dotyczy w szczególności motocykli i pojazdów pochodzących z UK i innych nadmorskich rejonów, gdzie przechowywanie pod chmurką + słona bryza, powodują ten rodzaj korozji.
 
 
 
Adam M.


Motocykl: Triumph
Posty: 274
Skąd: Mississauga
Wysłany: Pią 19 Mar, 2021   

Jezeli sa to typowe papierowe uszczelki, a do tego jesli to stara produkcja, to trzeba je zwilzyc woda zeby wrocily do pierwotnego ksztaltu, bo na sucho moga okazac sie za male. Jezeli cieknie spod cylindra to lepiej go podniesc nie zdejmujac calkowicie, oczyscic przylgnie i uzyc plynnego szczeliwa niz oryginalnej uszczelki, do zalozenia ktorej trzeba go zdjac. Przy tych papierowych uszczelkach i tak czesto trzeba uzyc szczeliwa zeby polaczenia pokryw byly szczelne. Oczywiscie szczeliwo nakladasz bardzo cieniutko.
Podczas rozkrecania sprawdz dokladnie czy jakas sruba nie przechodzi do przedzialu silnika w ktorym jest olej, bo wowczas olej leje sie przez gwint a sruba musi byc wkrecona na tasme uszczelniajaca zeby byla szczelnosc. Wszelkie uszczelniajace podkladki miedziane jak rowniez miedziana uszczelka glowicy jesli taka jest powinny byc rozgrzane do koloru wisni i ostudzone, zeby je zmiekczyc. Cala instalacje elektryczna trzeba zdjac, oczyscic, sprawdzic miernikiem i oczyscic wszystkie punkty masowe i polaczenia miedzy jej czesciami, po czym zakonserwowac smarem, szczegolnie punkty laczenia z masa.
Popieram pomysl cynkowania kierownicy i klamek, przelaczniki swiatel tez warto rozebrac, oczyscic i zakonserwowac.
Bedziesz mial pocieche z tego motocykla.
 
 
Suchy
Fundator


Motocykl: Junak
Posty: 1793
Skąd: Kielce
Wysłany: Sob 20 Mar, 2021   

kajot858 napisał/a:
Motocykl ma przejechane 6600km jeśli wierzyć temu co jest na liczniku. Jest pewne prawdopodobieństwo że jest to przebieg realny bo według dokumentacji został wyrejestrowany w latach 80 kiedy został wycofany z armii.
Dokładnie taki jest plan żeby zostawić jak jest.


Słusznie, dłubać masz jeszcze czas. Jak działa dobrze to nie rozbieraj silnika. Co ja bym dał żeby miec np silnik w Junaku w takim stanie na fabrycznym montażu. :ehh: Często jak coś działa OK, ale ktoś jest nadgorliwy i na siłę rozbiera to wtedy się potrafi najbardziej spi....ć.
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [49][50] Iż - ale jaki?
mcfrag Ogólne 17 Czw 17 Wrz, 2009
Maniek G
Brak nowych postów [Iż] Jaki to model?
Ogólne 16 Pon 12 Mar, 2007
slawmartorun
Brak nowych postów Jaki to motocykl?
Rozpoznanie motocykla
bassey Hyde Park 9 Sro 15 Lut, 2017
mareq
Brak nowych postów Jaki skuter dla starszej Pani?
Michał Pozostałe 6 Nie 15 Kwi, 2007
Michał
Brak nowych postów Zestaw kluczy nasadowych - jaki? PROXXON?
kurczak Hyde Park 9 Czw 07 Maj, 2020
matthew100


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna