IZHMOTO.PL - Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ
IZHMOTO.PL Strona Główna
Pomoc Statystyki Szukaj Użytkownicy Grupy Mapa Galeria Rejestracja Profil Sprawdź Wiadomości Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
Junak M10
Autor Wiadomość
Mariusz
Fundator


Motocykl: Junak
Posty: 7
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 25 Mar, 2018   Junak M10

Taka oto baza mi się trafiła do odrestaurowania:

Rocznik 1964 r. oczywiście z dokumentami zarejestrowany na białą tablicę. Nasz wrocławski. Tablice miał WRN...

Zobaczymy jak to wyjdzie, trochę już zakupów zrobiłem, w celu uzupełnienia braków. Wygląd w oryginale, zachowuję lakier czarny i szparunki złote. W oryginale nie znaczy, że zamienników nie będzie, bo są.
A tutaj z innej strony:

Jak widać pracy, zdrowia i czasu będzie to potrzebowało :) pozwolę sobie czerpać od Was wiedzę.
Jest to moje marzenie z lat młodości. Wtedy to miałem taki motocykl, którym całkiem sporo jeździłem. Później wojo, sprzedałem i do tej pory tylko patrzyłem z zazdrością na te maszyny. Teraz mam ten "miód" i będę sobie dłubał. Jest to mój jedyny motocykl jaki posiadam w tej chwili.
 
 
Suchy


Motocykl: Iż-49
Posty: 1247
Skąd: Kielce
Wysłany: Nie 25 Mar, 2018   

Ja bym nie restaurował, tylko jeździł jak jest. A silnik w jakim stanie? Wkład reflektora polegam z Żuka, mniej łez jak się stłucze. Widzę oryginalną farbę na deklu, to dobrze wróży, że nie był wiele razy ściągany.
 
 
 
Spiker


Motocykl: Planeta
Posty: 942
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Nie 25 Mar, 2018   

Jakaś namiastka Iża to jest ;) . A jak kiedyś Iż to który model najbardziej Ci się widzi?

Rocznik 64 - taki jak mojego Junaka. Z tego co się dowiedziałem to wtedy stosowano już wiele powłok cynkowych zamiast chromu, weszły też tłumiki typu "cygaro". Ale większość posiadaczy preferuje bardziej ozdobne wykończenia i wyglądającą rasowo "rybkę". Polecam forum SFM i listę DJ.
Farba na deklach to czyjaś inwencja. Szkło od Żuka nie wygląda, a ładnie wykonana kopia kosztuje 70-85 zł. Remontuj, bo nie wiesz co w nim siedzi i będziesz później latami narzekał jak będą wychodzić babole. A jak się przyłożysz to objedziesz Skandynawię jak Jarcco albo objedziesz Kubę jak PiotrC i K54 z listy DJ. Powodzenia! Będę kibicował.
Fajny Junak ;) .
_________________
Iż Planeta '63 oraz NSU 351 OSL '38, M-72 '60, Junak M10 '64, H-D FLHRC '09, ...
www.nsu-riders.pl
Ostatnio zmieniony przez Spiker Nie 25 Mar, 2018, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
Mariusz
Fundator


Motocykl: Junak
Posty: 7
Skąd: Wrocław
Wysłany: Nie 25 Mar, 2018   

Kartery, ktoś rozpoławiał wkrętakiem, pozostawiając piękne ślady na przylgniach. Jak na to patrze to mi się płakać chce. Mam nowe kartery w sensie lepsze.


Chciałem odpalić tak jak jest. I cud, że tego nie zrobiłem, piach w skrzyni biegów. Jestem drugim właścicielem tego sprzętu a wygląda tak jakby miał go cały Wrocław. W sprzęgle brak przekładek i tarcz. Ogólnie rewelacja i "super okazja była". Więc skorzystałem. :)

Mam drugi silnik i będę próbował go odpalić jednak też chcę do niego zajrzeć. Tylko czasu brak. Dziecko, dom, praca itp... Mam iskrownik po remoncie z przystawką sportową i spróbuje na tym odpalić jak to poskładam do kupy. I jak poradzę sobie z ustawieniem tego zapłonu. Co w Junaku jest sztuką. Łańcuch sprzęgłowy jest luźny tak, że ktoś próbował tą łychę przedłużać
Jeśli chodzi o tłumik to już przyszedł od Hartmana oczywiście cygaro nierozbieralne.

Iż podoba mi się jak każdy klasyk. Najbardziej to chyba ten 49. Lampa jest oryginalna junakowa.
 
 
Suchy


Motocykl: Iż-49
Posty: 1247
Skąd: Kielce
Wysłany: Nie 25 Mar, 2018   

Generalnie, najbardziej patrz na gniazda łożysk, jest szansa, ze nikt ich nie młotkował mimo, wszystko. Pomierz też stan zużycia tulejek, kół rozrządu. Czasem pozornie zdewastowany silnik jest w lepszym stanie i mniej zużyty niż się wydaje i odwrotnie.
 
 
 
Spiker


Motocykl: Planeta
Posty: 942
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Nie 25 Mar, 2018   

Mariusz napisał/a:
Jeśli chodzi o tłumik to już przyszedł od Hartmana oczywiście cygaro nierozbieralne.

Sprawdź na motocyklu czy po zamontowaniu tego "cygara" nie dochodzi aby do kolizji z PRAWYM tylnym podnóżkiem. U mnie tak jest, że podnóżka nie da się otworzyć. Niektórzy radzą sobie dodając tulejkę między wspornik ramy a tłumik.

Hartmann przyznał też kiedyś, że te tłumiki wykonuje w nieco "odtłumionej" wersji, bo ponoć klientela chce głośniej. Dla mnie to lekka wada. :/

Ogólnie dobrze kombinujesz. :thumbup:
_________________
Iż Planeta '63 oraz NSU 351 OSL '38, M-72 '60, Junak M10 '64, H-D FLHRC '09, ...
www.nsu-riders.pl
 
 
golot


Motocykl: Iż-49
Posty: 176
Skąd: Szczytno
Wysłany: Pon 26 Mar, 2018   

Spiker napisał/a:
Remontuj, bo nie wiesz co w nim siedzi i będziesz później latami narzekał jak będą wychodzić babole. A jak się przyłożysz to objedziesz Skandynawię jak Jarcco albo objedziesz Kubę jak PiotrC i K54 z listy DJ

Halo halo! A ja to a ja to co? :) Tyż junaka przegoniłem na Nordkapp! :) I to pierwszy! :P A i WSK poleciała za mną... :P

A tak poważnie ciut bardziej, rób junaka przede wszystkim poprawnie technicznie i bez popeliny, a odwdzięczy się dłuuugą i miła współpracą (patrz PiotrC), ale jak zastosujesz "usprawnienia" czy inne "przeszczepy" to on je odrzuci. Junaki tak już mają. :)

W razie co pytaj, będziemy pomagać.
pozdro golot
 
 
Mariusz
Fundator


Motocykl: Junak
Posty: 7
Skąd: Wrocław
Wysłany: Pon 26 Mar, 2018   

Dzięki za komentarze, ten silnik co go mam jako drugi wygląda tak: (Te zdjęcia są od handlarza dlatego taka otoczka) Niestety to nie moje silniki.


Właśnie tego będę próbował uruchomić. Z tych dwóch chyba jeden wyjdzie do jazdy. A jeżeli nie, to cóż będę rozbierał do śrubki i po kolei działał.
Po świętach zacznę tą przygodę z silnikiem miał być robiony w przyszłym roku, może jednak dam radę w tym roku postawić go na kołach po lakierze i z działającym silnikiem. Ale z tyłu głowy mam I, II, III prawo Murphy'ego
 
 
Mariusz
Fundator


Motocykl: Junak
Posty: 7
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sro 28 Mar, 2018   

Czy ktoś ma wiedzę na temat wlewu oleju do skrzyni? A mianowicie czy różnice silnikowe u mnie są powszechne czy to jest jakaś rzeźba?
W jednym silniku mam nr na odlewach karteru n 4 (jak na foto)

I właśnie w tym silniku mam zamiast śruby taki korek z tworzywa:


A w następnym silniku n 3


Jest śruba:



Dodam, że oba silniki są od m10 i wygląda to na oryginalne rozwiązanie w jednym jak i w drugim przypadku. Ten numer to sposób odlewu? Czy jakieś inne oznaczenie? W każdym razie jak widać jest zmienne.
 
 
Suchy


Motocykl: Iż-49
Posty: 1247
Skąd: Kielce
Wysłany: Sro 28 Mar, 2018   

Ja takiego wlewu nie widziałem, ale możliwe, że to fabryka. Natomiast odlanymi n3 i n4 się nie przejmuj szukaj wybitego nr montażowego np ja mam 3 cyfrowy. Na wszystkich karterach i deklu skrzyni biegów powinien być taki sam nr montażowy. Generalnie lepiej nie montować silnika który ma różne nr bo może być śmiesznie. :shifty: I trochę niedobrze, że przylgnie dekla wypiaskowałeś, raczej to nie uszczelni.
 
 
 
golot


Motocykl: Iż-49
Posty: 176
Skąd: Szczytno
Wysłany: Sro 28 Mar, 2018   

Oba wlewy są fabryczne.

O ile dobrze pamiętam korek plastikowy to późniejszy model (koniec produkcji?). Podaj więcej szczegółów silników, da się ustalić który jest który. Może numery silników masz nie ruszone, to podaj, a dobierzemy do nich rok.
 
 
Mariusz
Fundator


Motocykl: Junak
Posty: 7
Skąd: Wrocław
Wysłany: Sro 28 Mar, 2018   

Dzięki.
Ten z korkiem brak numerów na łapie mocowania do ramy (szóste foto w górę). Ten drugi 052697
 
 
Spiker


Motocykl: Planeta
Posty: 942
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Sro 28 Mar, 2018   

Mariusz, najszybsze odpowiedzi na tak szczegółowe pytania znajdziesz na dedykowanym forum SFM, gdzie większość niuansów już dawno rozpracowano (tak jak tutaj 49-tkę). Wielu z nas tam się równolegle udziela.

Naprawdę życzliwie radzę. Też mam Junaka. Nieustająco kibicuję.
_________________
Iż Planeta '63 oraz NSU 351 OSL '38, M-72 '60, Junak M10 '64, H-D FLHRC '09, ...
www.nsu-riders.pl
 
 
nickeledon


Motocykl: Iż-49
Posty: 2834
Skąd: Słupsk
Wysłany: Czw 29 Mar, 2018   

Spiker nie przeganiaj kolegi, może to banita. :)

Ja tam z wielkim zainteresowaniem obserwuję rozwój tematu.
 
 
Spiker


Motocykl: Planeta
Posty: 942
Skąd: Rzeszów
Wysłany: Czw 29 Mar, 2018   

Broń Boże nie przeganiam, Mariusz zadeklarował przecież sentyment do 49tki, więc będzie urabiany do powiększenia stada. Kropla drąży skałę. ;) Ale po prostu sugeruję nie poprzestawać na jednym forum.

Szczerze mówiąc sam nie wiedziałem o plastikowym korku wlewu oleju w późnych wersjach. Myślałem, że były tylko plastikowe korki rewizyjne w bocznych deklach. Tak czy siak paskudztwo i tandeta.
_________________
Iż Planeta '63 oraz NSU 351 OSL '38, M-72 '60, Junak M10 '64, H-D FLHRC '09, ...
www.nsu-riders.pl
 
 
Mariusz
Fundator


Motocykl: Junak
Posty: 7
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 29 Mar, 2018   

Czując się wywołany do tablicy niniejszym informuję:

... w sumie to banita, tylko bez orientu, tzn. ani ostrzeżenia, ani żółtej kartki. Tak porostu musiałem czymś zirytować szanowną Administrację chyba.
Ja na innym forum, gdzie jestem administratorem tłumaczyłem zwykle, ostrzegałem i jak nie było poprawy to dopiero był ban i to na jakiś czas, nie w ogóle. Jednak zawsze po konsultacjach z moderatorami a w zasadzie na ich prośbę to następowało. Ba! o opinię na temat blokowania użytkowników, prosiłem forumowiczów bo to oni przecież tworzą tą społeczności. Dlatego nawet nie wiem co jest powodem takiej a nie innej decyzji. Zresztą proszę zapoznać się z moim postami na na tamtym forum i sami oceńcie co w nich jest złego lub na tyle irytującego aby blokować użytkownika.
Jeśli chodzi o moją rejestrację to zobaczyłem, że jest tutaj kilku forumowiczów, którzy posiadają te motocykle pomyślałem więc, że podpytam. Taka to historia.
 
 
Darek
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 227
Skąd: Aleksandrów
Wysłany: Czw 29 Mar, 2018   

To forum, choć w kwestiach Iżowych ortodoksyjne, ma tą zaletę, że bez wybrzydzania przygarnia każdego miłośnika starych klamotów na 2 kółkach. :thumbup:
To się kiedyś nazywało "odświeżaniem krwi". Polegał głownie na tym , że np. pani hrabina wiedząc o dziedzicznych ułomnościach w rodzie męża, przyprawiała mu rogi z sąsiadem, a nawet parobkiem, byleby była szansa na zdrowego potomka i dziedzica. :lmao: Tutaj skutkuje pojawianiem się ciekawych wątków pobocznych, oderwaniem się od poradzieckiego kołchozu, podziwianiem fajnych konstrukcji typu "francuzy" lub "angliki" robione przez niektórych kolegów. I o to w końcu chodzi :thumbup:
_________________
Denerwować się to tracić własne zdrowie z powodu cudzej głupoty.
 
 
golot


Motocykl: Iż-49
Posty: 176
Skąd: Szczytno
Wysłany: Czw 29 Mar, 2018   

Mariusz napisał/a:
Dzięki. Ten z korkiem brak numerów na łapie mocowania do ramy (szóste foto w górę). Ten drugi 052697

To już pełen M10, znaczy silnik od pełnej dziesiątki. Czyli wał na czopach wciskanych, gaźnik Pegaz, miska olejowa na 8 śrub, kartery bez zamka - tuleje centrujące, jeszcze długi wał podparty na trzech łożyskach rolkowych, nowy typ zmieniacza biegów S-130, nowy tłumik - cygaro.

Rok produkcji najprawdopodobniej początek 1963, może koniec 1962.

To tak na szybko (nie z pamięci), :)
 
 
jarcco
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 1309
Skąd: Lublewo Gdańskie
Wysłany: Czw 29 Mar, 2018   

Mariusz napisał/a:
I właśnie w tym silniku mam zamiast śruby taki korek z tworzywa

Taki koreczek wlewu oleju do skrzyni jest efektem oszczędności fabryki, zbliżającej się do swojej upadłości. Choć w tym przypadku, jestem zdania że rzeczywiście mogło chodzić o ułatwienie obsługi. Sam mam taki korek, łatwo się go otwiera, więc szybko można zbadać poziom oleju w silniku i skrzyni, bez konieczności używania dodatkowego klucza.

Efektem "unowocześnienia" jest min. cynkowanie niektórych elementów, zamiast chromowania. Korki w pokrywach silnika, lewej/prawej, pod koniec produkcji też zostały "unowocześnione" - tzn. wykonywane z tworzywa sztucznego. :)
_________________
jarcco
 
 
Mariusz
Fundator


Motocykl: Junak
Posty: 7
Skąd: Wrocław
Wysłany: Czw 29 Mar, 2018   

Dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi. Miałem wątpliwości bo spotkałem się z tym pierwszy raz a nigdzie na ten temat nie znalazłem wzmianki.

Odszczekuję, chyba jednak to jest awaria forum a nie "ban"
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów Junak M07
z 1958
BartekG Pozostałe 39 Pią 22 Lut, 2013
Suchy
Brak nowych postów Junak M10
Kolejny kłopot
tybusz Pozostałe 115 Pon 23 Lip, 2018
hrabia_T
Brak nowych postów Junak M10
TomeQ36 Pozostałe 17 Wto 22 Lut, 2011
BartekG
Brak nowych postów Junak ETZ 350
długa droga, daleka przed nami
Michał Pozostałe 241 Pon 10 Gru, 2012
Michał
Brak nowych postów Junak M10
1961r.
hrabia_T Pozostałe 52 Wto 31 Lip, 2018
nickeledon
Brak nowych postów Junak M10
drugi motocykl w garażu
jarcco Pozostałe 106 Pon 06 Kwi, 2015
jarcco


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna