IZHMOTO.PL - Forum użytkowników i sympatyków motocykli IŻ
IZHMOTO.PL Strona Główna
Pomoc Statystyki Szukaj Użytkownicy Grupy Mapa Galeria Rejestracja Profil Sprawdź Wiadomości Zaloguj


Poprzedni temat «» Następny temat
Minsk M1M
Autor Wiadomość
tobiasz


Motocykl: M1M
Posty: 36
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 21 Paź, 2014   Minsk M1M


Oto mój Minsk M1M, plan na spędzanie czasu w piwnicy przez najbliższa zimę lub nawet kilka.

Jako, że posiadam do niego dwa silniki, jeden rozłożony a drugi cały, sprawny planuję powoli zreanimować dziadka. Na początku obfotografować całego, rozkręcić i doczyścic to co jest, oraz zinwentaryzować brakujące części.

I teraz moje pierwsze pytanie, czy do tego Minska pasują części od Moskwy, K55, etc? Np. reflektor, klamki, etc.

Jako, że blacha po domyciu nabierze blasku, planuję jedynie jej spolerowanie i zabezpieczenie, oraz pochromowanie odpowiednich części. I tu drugie pytanie, które części były chromowane, oraz czy opłaca się ich chromowanie czy też lepiej szukać nowych.

To na razie początek, w weekend chce przenieść go do mojej piwnicy i powoli zacząć go robić.
 
 
WADER


Motocykl: Iż-49
Posty: 105
Skąd: Jelcz-Laskowice
Wysłany: Wto 21 Paź, 2014   

Tobiasz, TU akurat jest Twój (jeśli się nie mylę) model. Znajdziesz parę odpowiedzi na swoje pytania.
_________________
Iż-49,Iż-56, Минск M1M '58, Jawa 20,
 
 
 
tobiasz


Motocykl: M1M
Posty: 36
Skąd: Warszawa
Wysłany: Wto 04 Lis, 2014   

Dziękuję WADER, z przyjemnością popatrzyłem na zdjęcia i widzę, że ciężka mnie czeka droga... Jednak sporo części mi brakuje :(
_________________
https://minskm1m.wordpress.com/
 
 
WADER


Motocykl: Iż-49
Posty: 105
Skąd: Jelcz-Laskowice
Wysłany: Wto 04 Lis, 2014   

Nie masz powodów do narzekań, to dobra baza, Fakt, detali do "małych rusków" nie ma za wiele na rynku, sam szukam klamki hamulca przedniego już kilka lat.

Głowa do góry, rób listę i zwiedzaj bazary! ;)
_________________
Iż-49,Iż-56, Минск M1M '58, Jawa 20,
 
 
 
tobiasz


Motocykl: M1M
Posty: 36
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 08 Lis, 2014   

Strudel jest juz w nowej piwnicy. Przez nadmiar pracy nie miałem czasu wziąć sie za niego, ale udało mi się troche pokompletować zdjęc i dokumentacji. Braków jest sporo, z tego co widzę, dawno kiedyś ktoś go już naprawiał tym co miał pod ręką, np każda śruba mocowania przedniego błotnika jest inna. Zastanawiam się, czy tak zostawić czy jednak przywrócic go do "fabrycznego" stanu.

Blachy są w bardzo dobrym stanie, ruda się za nie nie wzieła, pojawia jedynie w dolnej częsci motocykla. Zastanawiam się, czy nie miał kiedyś jakiejś przygody, podnóżki są wygięte do tyłu, pedał hamulca również na moje oko jest krzywy. A może tak powinno być.

Nie mam również zielonego pojęcia, od czego jest ta blacha, która opiera się o moto....
_________________
https://minskm1m.wordpress.com/
 
 
WADER


Motocykl: Iż-49
Posty: 105
Skąd: Jelcz-Laskowice
Wysłany: Sob 08 Lis, 2014   

Ten kawałek blachy to nic innego jak owiewka. Przydatna przy większych prędkościach (powyżej 100/h). :hihi:

A poważnie: ten kawałek "wersalki " z bagażnika też możesz wyrzucić, no chyba, że będziesz stylizował na IŻa 56. :)
_________________
Iż-49,Iż-56, Минск M1M '58, Jawa 20,
 
 
 
tobiasz


Motocykl: M1M
Posty: 36
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 08 Lis, 2014   

Dzięki Wader,
Wersalka narazie zostanie, w sensie jak złożę całość, bo na niej mój Ojciec woził Mamę jakies 40-50 lat temu :)

Zdemontowałem dziś sporo elelementów, z tego co widzę, to każda sruba jest inna, miał też jakiś dzwon, bo po prawej stronie baku znalazłem pękającą szpachlę.

Zastanawiam się nad elementami chromowanymi, nie chcę by Strudel świećił jak prosto z fabryki, a nie mam pomysłu jak doprowadzić je do dobrego stanu - chrom jest spękany, chropowaty, w wielu miejscach sa jego braki. Poszlifować i spolerować, czy dać do chromowania ?

Nie chcę również lakierować go, tylko umyć, spolerować i zabezpieczyć - czym się zabrać za miejsca, gdzie pojawiła się rdza ?
_________________
https://minskm1m.wordpress.com/
 
 
tobiasz


Motocykl: M1M
Posty: 36
Skąd: Warszawa
Wysłany: Pon 10 Lis, 2014   

Wróciłem właśnie z piwnicy po paru godzinach spędzonych ze Strudlem i zimnym bursztynowym i szczerze mówiąc jestem załamany.

Strudel wygląda, jakby dawno temu był malowany zwykłym pędzlem, na błotnikach po domyciu ukazują się różne odcienie niebiesko/zielonego koloru i masa śladów od prowadzenia pędzla.
Co dziwne, jest tak nawet w srodku puszki narzędziowej. Jedynie błotniki od wewnętrznej strony na całej szerokości są gładkie niczym pupa niemowlaka.
Szczerze mówiąc zastanawiam się co z tym dalej zrobic, doczyścić, zabezpieczyć korozję czy też dać do piaskowania i potem proszkowego malowania... Wariant pierwszy bardziej mi się podoba, dlatego że takim wykończeniu zachowam jego klimat i oryginalność. Drugi wariant determinuje odnowienie wszystkiego, chromowanie, polerowanie, etc. Nie wiem tylko, czy przy moim braku szczęścia nie przesunie do odnowy o pare lat...
_________________
https://minskm1m.wordpress.com/
 
 
tobiasz


Motocykl: M1M
Posty: 36
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 16 Lis, 2014   

Wygrzebałem oryginalny silnik od Strudla, niestety jest w oplakanym stanie, ale jest oryginalny, z oznaczeniem M1A..

Mam też drugi silnik, zupełnie nie wiem od czego jest, ma tylko numer seryjny 156886-57 , gaźnik K-30 i brak jakichkolwiek innych oznaczeń.




Udało mi się skompletować parę brakujących gratów, przypadkiem szperając w garażu odkryłem, że ramka reflektora jest taka sama jak w szperaczu w GAZ 69.



I teraz pytania do Was:

1. gdzie warto na terenie Warszawy dać elementy do piaskowania/lakierowania?
2. Mój stan wiedzy nt. napraw silników jest bliski zeru, gdzie mogę dać ten nowy silnik do remontu, regulacji etc ?
3. Czy posiada ktoś serwisówke do przedniego zawieszenia ? udalo mi sie je zdemontować, ale boję się rozkręcać system amortyzacji..
 
 
mcfrag
Fundator


Motocykl: Iż-49
Posty: 2953
Skąd: Brzeg Dolny
Wysłany: Nie 16 Lis, 2014   

tobiasz napisał/a:
Czy posiada ktoś serwisówke do przedniego zawieszenia ? udalo mi sie je zdemontować, ale boję się rozkręcać system amortyzacji..

Ten schemat powinien Ci pomóc w demonażu - filozofii tam nie ma.

 
 
tobiasz


Motocykl: M1M
Posty: 36
Skąd: Warszawa
Wysłany: Nie 16 Lis, 2014   

Dzięki mcfrag! Lekko się bałem, ze cos może mi w oko strzelić przy próbie rozbiórki. Tak przy okazji, co to jest jako nr7 na tym rysunku? Jest to jakaś plastyczna masa, która pewnie będe musiał się pozbyć przed piaskowaniem/lakierowaniem?
 
 
mareq


Motocykl: M1A
Posty: 234
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Pon 17 Lis, 2014   

Wygląda na jakiś odbojnik i pewnie jest z gumy. Jeśli element 8 jest odkręcany to pewnie tak go wydostaniesz.
 
 
FK


Motocykl: Iż-49
Posty: 497
Skąd: Warszawa/ łomianki
Wysłany: Pon 17 Lis, 2014   

Wygląda na odbój
Mareg byłeś szybszy :mrgreen:
_________________
Iż-49 żółte tablice, Iż-49 w słoikach już na żółtych,Simson sr2 1958(paragon zakupu) Tata
 
 
tobiasz


Motocykl: M1M
Posty: 36
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sro 19 Lis, 2014   

No dobra, udało mi się jeden dziś rozebrać, w sumie nie było to skomplikowane. Konstrukcja jest dość prosta, ale może być problem z paroma elementami.

1. Element 14 z rysunku to mosiężne tuleje, jedna jest u mne lekko popękana.
2. Element 5 mam popękany
3. 6 śrub mocujących element 5 jest aluminiowa, u mnie miały zjechane łby i będe musiał zastąpić je innymi.
4. Muszę również poszukać zamienników uszczelek - nie wiem czy tak powinno być, ale u mnie na każdej stronie były inne.
Generalnie potrzebuję:
Obwód x śr. otworu x grubość.
48x40x3mm
44x26x3mm

Rozebrana całość wygląda tak:

 
 
tobiasz


Motocykl: M1M
Posty: 36
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 20 Lis, 2014   

W sporej ilości miejsc mojego motocykla występują, a raczej występowały filcowe uszczelniacze, z których zdobyciem mam spory problem. Miejsca z filcem:
1. górne mocowanie tylnych amortyzatorów
2. mocowanie wahacza
3. piasty przednich i tylnych kól. - tu zmieniam łożyska na nowe, 6201 2RS C3 i nie wiem do końca czy filcowe uszczelnienie będzię potrzebne.

Jako, że i tak planuję zamówić gumę olejoodporną, z której będę wycinał brakujące uszczelki zastanawiam się, czy nie zrobić z niej również zamienników filcu.

Powoli kompletuję graty do chromowania i zastanawiam się nad tłumikiem.

Za około 300zł można kupić nową, błyszczącą sztukę, czy w związku z tym opłaca mi się naprawiać obecny tłumik czy kupować nowy? Do poniższego mam wszystkie elementy, nie ma ich jedynie na zdjęciu. Różnica między nowym a starym to kształt mocowania samego tłumika.

Szukam też informacji na temat malowania mojego Minska M1M. Google oczywiście wypluwa mi masę zdjęć z tym motocyklem, ale staram się ustalić w jakim kolorze wyjeżdzały z fabryki te motocykle. Zakladam, że większośc w tamtych czasach, bez względu, czy był to Minsk, Iż, czy Moskwa, była malowana tymi samymi kolorami. Znacie może ich odpowiedniki w palecie RAL?

Szukam także sprawdzonych informacji nt. instalacji elektrycznej w moim Strudlu.
W chwili mam ją w stanie szczątkowym - obudowa reflektora ze stacyjką, parę obciętych kabli oraz cewka pod bakiem....

Mam instrukcję od M1M, ale niestety jest napisana cyrylicą. Czy były jakieś różnice pomiędzy moim, a np. M1A, IZ-49, K-55, Moskwą - szukam jakiegoś punktu zaczepienia.
 
 
nickeledon


Motocykl: Iż-49
Posty: 2758
Skąd: Słupsk
Wysłany: Czw 20 Lis, 2014   

tobiasz napisał/a:
6201 2RS C3

Do kół bez C3 i jak masz 2RS to już filc niepotrzebny, ale przeszkadzać też nie będzie.

tobiasz napisał/a:
ako, że i tak planuję zamówić gumę olejoodporną, z której będę wycinał brakujące uszczelki zastanawiam się, czy nie zrobić z niej również zamienników filcu...

Nie rób z gumy zamiennika, ponieważ będzie tam tarcie. Uszczelkę z filcu odpowiedniej grubości dotniesz równie łatwo.
 
 
mareq


Motocykl: M1A
Posty: 234
Skąd: Bielsko-Biała
Wysłany: Czw 20 Lis, 2014   

Filc chłonie smarowidło i dzięki temu zapewnia smarowanie elementów.
Z tłumikiem ciężki temat. Te nowe mają trochę inny kształt końcówki. Nie jest taka do szpica tylko trochę zaokrąglona.
 
 
tobiasz


Motocykl: M1M
Posty: 36
Skąd: Warszawa
Wysłany: Czw 11 Gru, 2014   

Przez ostatnie tygodnie niewiele się zmieniło, nadal kompletuję brakujące cześci i powoli zbieram się do składania całosci.

Tu taki sytuacyjny żart :)

_________________
https://minskm1m.wordpress.com/
 
 
weteran125


Motocykl: Iż-49
Posty: 24
Skąd: Łuków
Wysłany: Nie 14 Gru, 2014   

Mam prawie kompletny przodek do twego motorka i pewnie będą tam potrzebne ci części. Jest mi niepotrzebny ale szkoda go było wyrzucać. Chętnie go oddam to zwolni mi się trochę miejsca w komórce. Może wybierasz sie w stronę Łukowa to byś go odebrał.
 
 
tobiasz


Motocykl: M1M
Posty: 36
Skąd: Warszawa
Wysłany: Sob 27 Gru, 2014   

Totalnie nie mam na grata czasu, ale dzis poszedłem do piwnicy i powoli zacząłem go składać.
Wyszły kolejne braki, np. kulki łożyska ramy były różnych rozmiarów, uchwyty kierownicy mają tak zjechane gwinty, że nakrętki nie dają sie przykręcić.

Pomierzyłem również jeszcze sporo gumowych i filcowych elementów i niedługo będę mógł opublikować ich listę.

Na koniec dnia padalec wyglądał tak:



Przy okazji, szukam miejsca w W-wie, gdzie mogę oddać silnik do czyszczenia, remontu, tak bym mógł zamocować już sprawny.

P

[ Dodano: Nie 28 Gru, 2014 ]
Przeglądając zdjęcia z internecie, zauwazyłem, że M1M występował chyba z dwoma rodzajami silników.



Wariant 1

. silnik jak poniżej, z gaźnikiem K-55, święcą wkręcaną z boku.

(http://hybridtechcar.com/motorcycle-m1m-macaca/)










Wariant 2.

ze świecą mocowaną centralnie i zaslepkami na żebrowaniu.









Wariat 3 - jak wariant 2 ale bez zaslepek, przepraszam za prawdopodobnie zła nomenktalurę, ale dopiero się uczę :)






Wedle rysunku z instrukcji, powinien być wariant 2, ale sam już nie wiem...



W dodatku są głowice z odpręznikiem i bez.....


Staram się określić wiek mojej padaki - nie ma tabliczki znamionowej, mam jedynie numer ramy. No i chcę wiedzieć, jakie rzeczy do niego dokupować by był jak najbardziej zbliżony do oryginału.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Podobne Tematy
Temat Autor Forum Odpowiedzi Ostatni post
Brak nowych postów [Inne] MINSK M1M
Odtworzenie tabliczki znamionowej.
kondziureq Hyde Park 7 Czw 03 Lut, 2011
kondziureq
Brak nowych postów [Inne] minsk m1m ?
pomoc w identyfikacji
Przemyslaw98 Hyde Park 0 Pon 16 Maj, 2016
Przemyslaw98


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Theme xandblue created by spleen modified v0.2 by warna