Oto mój Minsk M1M, plan na spędzanie czasu w piwnicy przez najbliższa zimę lub nawet kilka.
Jako, że posiadam do niego dwa silniki, jeden rozłożony a drugi cały, sprawny planuję powoli zreanimować dziadka. Na początku obfotografować całego, rozkręcić i doczyścic to co jest, oraz zinwentaryzować brakujące części.
I teraz moje pierwsze pytanie, czy do tego Minska pasują części od Moskwy, K55, etc? Np. reflektor, klamki, etc.
Jako, że blacha po domyciu nabierze blasku, planuję jedynie jej spolerowanie i zabezpieczenie, oraz pochromowanie odpowiednich części. I tu drugie pytanie, które części były chromowane, oraz czy opłaca się ich chromowanie czy też lepiej szukać nowych.
To na razie początek, w weekend chce przenieść go do mojej piwnicy i powoli zacząć go robić.
Nie masz powodów do narzekań, to dobra baza, Fakt, detali do "małych rusków" nie ma za wiele na rynku, sam szukam klamki hamulca przedniego już kilka lat.
Głowa do góry, rób listę i zwiedzaj bazary!
_________________ Iż-49,Iż-56, Минск M1M '58, Jawa 20,
Strudel jest juz w nowej piwnicy. Przez nadmiar pracy nie miałem czasu wziąć sie za niego, ale udało mi się troche pokompletować zdjęc i dokumentacji. Braków jest sporo, z tego co widzę, dawno kiedyś ktoś go już naprawiał tym co miał pod ręką, np każda śruba mocowania przedniego błotnika jest inna. Zastanawiam się, czy tak zostawić czy jednak przywrócic go do "fabrycznego" stanu.
Blachy są w bardzo dobrym stanie, ruda się za nie nie wzieła, pojawia jedynie w dolnej częsci motocykla. Zastanawiam się, czy nie miał kiedyś jakiejś przygody, podnóżki są wygięte do tyłu, pedał hamulca również na moje oko jest krzywy. A może tak powinno być.
Nie mam również zielonego pojęcia, od czego jest ta blacha, która opiera się o moto....
Dzięki Wader,
Wersalka narazie zostanie, w sensie jak złożę całość, bo na niej mój Ojciec woził Mamę jakies 40-50 lat temu
Zdemontowałem dziś sporo elelementów, z tego co widzę, to każda sruba jest inna, miał też jakiś dzwon, bo po prawej stronie baku znalazłem pękającą szpachlę.
Zastanawiam się nad elementami chromowanymi, nie chcę by Strudel świećił jak prosto z fabryki, a nie mam pomysłu jak doprowadzić je do dobrego stanu - chrom jest spękany, chropowaty, w wielu miejscach sa jego braki. Poszlifować i spolerować, czy dać do chromowania ?
Nie chcę również lakierować go, tylko umyć, spolerować i zabezpieczyć - czym się zabrać za miejsca, gdzie pojawiła się rdza ?
Wróciłem właśnie z piwnicy po paru godzinach spędzonych ze Strudlem i zimnym bursztynowym i szczerze mówiąc jestem załamany.
Strudel wygląda, jakby dawno temu był malowany zwykłym pędzlem, na błotnikach po domyciu ukazują się różne odcienie niebiesko/zielonego koloru i masa śladów od prowadzenia pędzla.
Co dziwne, jest tak nawet w srodku puszki narzędziowej. Jedynie błotniki od wewnętrznej strony na całej szerokości są gładkie niczym pupa niemowlaka.
Szczerze mówiąc zastanawiam się co z tym dalej zrobic, doczyścić, zabezpieczyć korozję czy też dać do piaskowania i potem proszkowego malowania... Wariant pierwszy bardziej mi się podoba, dlatego że takim wykończeniu zachowam jego klimat i oryginalność. Drugi wariant determinuje odnowienie wszystkiego, chromowanie, polerowanie, etc. Nie wiem tylko, czy przy moim braku szczęścia nie przesunie do odnowy o pare lat...
Wygrzebałem oryginalny silnik od Strudla, niestety jest w oplakanym stanie, ale jest oryginalny, z oznaczeniem M1A..
Mam też drugi silnik, zupełnie nie wiem od czego jest, ma tylko numer seryjny 156886-57 , gaźnik K-30 i brak jakichkolwiek innych oznaczeń.
Udało mi się skompletować parę brakujących gratów, przypadkiem szperając w garażu odkryłem, że ramka reflektora jest taka sama jak w szperaczu w GAZ 69.
I teraz pytania do Was:
1. gdzie warto na terenie Warszawy dać elementy do piaskowania/lakierowania?
2. Mój stan wiedzy nt. napraw silników jest bliski zeru, gdzie mogę dać ten nowy silnik do remontu, regulacji etc ?
3. Czy posiada ktoś serwisówke do przedniego zawieszenia ? udalo mi sie je zdemontować, ale boję się rozkręcać system amortyzacji..
Dzięki mcfrag! Lekko się bałem, ze cos może mi w oko strzelić przy próbie rozbiórki. Tak przy okazji, co to jest jako nr7 na tym rysunku? Jest to jakaś plastyczna masa, która pewnie będe musiał się pozbyć przed piaskowaniem/lakierowaniem?
No dobra, udało mi się jeden dziś rozebrać, w sumie nie było to skomplikowane. Konstrukcja jest dość prosta, ale może być problem z paroma elementami.
1. Element 14 z rysunku to mosiężne tuleje, jedna jest u mne lekko popękana.
2. Element 5 mam popękany
3. 6 śrub mocujących element 5 jest aluminiowa, u mnie miały zjechane łby i będe musiał zastąpić je innymi.
4. Muszę również poszukać zamienników uszczelek - nie wiem czy tak powinno być, ale u mnie na każdej stronie były inne.
Generalnie potrzebuję:
Obwód x śr. otworu x grubość.
48x40x3mm
44x26x3mm
W sporej ilości miejsc mojego motocykla występują, a raczej występowały filcowe uszczelniacze, z których zdobyciem mam spory problem. Miejsca z filcem:
1. górne mocowanie tylnych amortyzatorów
2. mocowanie wahacza
3. piasty przednich i tylnych kól. - tu zmieniam łożyska na nowe, 6201 2RS C3 i nie wiem do końca czy filcowe uszczelnienie będzię potrzebne.
Jako, że i tak planuję zamówić gumę olejoodporną, z której będę wycinał brakujące uszczelki zastanawiam się, czy nie zrobić z niej również zamienników filcu.
Powoli kompletuję graty do chromowania i zastanawiam się nad tłumikiem.
Za około 300zł można kupić nową, błyszczącą sztukę, czy w związku z tym opłaca mi się naprawiać obecny tłumik czy kupować nowy? Do poniższego mam wszystkie elementy, nie ma ich jedynie na zdjęciu. Różnica między nowym a starym to kształt mocowania samego tłumika.
Szukam też informacji na temat malowania mojego Minska M1M. Google oczywiście wypluwa mi masę zdjęć z tym motocyklem, ale staram się ustalić w jakim kolorze wyjeżdzały z fabryki te motocykle. Zakladam, że większośc w tamtych czasach, bez względu, czy był to Minsk, Iż, czy Moskwa, była malowana tymi samymi kolorami. Znacie może ich odpowiedniki w palecie RAL?
Szukam także sprawdzonych informacji nt. instalacji elektrycznej w moim Strudlu.
W chwili mam ją w stanie szczątkowym - obudowa reflektora ze stacyjką, parę obciętych kabli oraz cewka pod bakiem....
Mam instrukcję od M1M, ale niestety jest napisana cyrylicą. Czy były jakieś różnice pomiędzy moim, a np. M1A, IZ-49, K-55, Moskwą - szukam jakiegoś punktu zaczepienia.
Do kół bez C3 i jak masz 2RS to już filc niepotrzebny, ale przeszkadzać też nie będzie.
tobiasz napisał/a:
ako, że i tak planuję zamówić gumę olejoodporną, z której będę wycinał brakujące uszczelki zastanawiam się, czy nie zrobić z niej również zamienników filcu...
Nie rób z gumy zamiennika, ponieważ będzie tam tarcie. Uszczelkę z filcu odpowiedniej grubości dotniesz równie łatwo.
Filc chłonie smarowidło i dzięki temu zapewnia smarowanie elementów.
Z tłumikiem ciężki temat. Te nowe mają trochę inny kształt końcówki. Nie jest taka do szpica tylko trochę zaokrąglona.
Mam prawie kompletny przodek do twego motorka i pewnie będą tam potrzebne ci części. Jest mi niepotrzebny ale szkoda go było wyrzucać. Chętnie go oddam to zwolni mi się trochę miejsca w komórce. Może wybierasz sie w stronę Łukowa to byś go odebrał.
Totalnie nie mam na grata czasu, ale dzis poszedłem do piwnicy i powoli zacząłem go składać.
Wyszły kolejne braki, np. kulki łożyska ramy były różnych rozmiarów, uchwyty kierownicy mają tak zjechane gwinty, że nakrętki nie dają sie przykręcić.
Pomierzyłem również jeszcze sporo gumowych i filcowych elementów i niedługo będę mógł opublikować ich listę.
Na koniec dnia padalec wyglądał tak:
Przy okazji, szukam miejsca w W-wie, gdzie mogę oddać silnik do czyszczenia, remontu, tak bym mógł zamocować już sprawny.
P
[ Dodano: Nie 28 Gru, 2014 ]
Przeglądając zdjęcia z internecie, zauwazyłem, że M1M występował chyba z dwoma rodzajami silników.
Wariant 1
. silnik jak poniżej, z gaźnikiem K-55, święcą wkręcaną z boku.
(http://hybridtechcar.com/motorcycle-m1m-macaca/)
Wariant 2.
ze świecą mocowaną centralnie i zaslepkami na żebrowaniu.
Wariat 3 - jak wariant 2 ale bez zaslepek, przepraszam za prawdopodobnie zła nomenktalurę, ale dopiero się uczę
Wedle rysunku z instrukcji, powinien być wariant 2, ale sam już nie wiem...
W dodatku są głowice z odpręznikiem i bez.....
Staram się określić wiek mojej padaki - nie ma tabliczki znamionowej, mam jedynie numer ramy. No i chcę wiedzieć, jakie rzeczy do niego dokupować by był jak najbardziej zbliżony do oryginału.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach