Mój Junak przeszedł mały tunning. Mianowicie piętą achillesową głowicy junakowej jest kształt kanału ssącego, a mianowicie jego rozszerzenie przed prowadnicą zaworową.
To rozszerzenie, a następnie zwężenie zaburza przepływ mieszanki. Ogólnie jak mi wiadomo z forum SFM Junaki miały najlepsze osiągi na głowicach odlewanych z najmniejszymi rdzennicami. Dlatego też wykleiłem dół kanały ssącego Poxipolem i Poxiliną. Aby zmniejszyć rozszerzenie i wygładzić kąt przepływu mieszanki. Wszytko wyrównałem walcową polerką. Efekcie od gaźnika do prowadnicy zaworowej kanał ma równą średnicę. Po pierwszej jeździe czuć efekty, ale silnik chodzi też jakby równiej.
To "stary" sposób junakowych tuningowców i to ma sens. Ma to na celu przyspieszenie ruchu mieszanki (zwężenie średnicy kanału) co powoduje jej większą bezwładność i co za tym idzie poprawe współczynnika napełnienia cylindra. Tak więc są w junakach rzeczy o których sie iżowcom nie śniło
_________________ prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
Pryma aprilis to jest za miesiąc
Czy ty tak na poważnie?
Poważnie jak na pogrzebie Breżniewa. Jak to powiedziano Ojcu Kordeckiemu w ,,Potopie" w sprawie wysadzania armaty: ,, nie są to żadne dla żołnierza arkana". Pokolenia Junakowców setkami prób i błędów wykryły, że seryjny M10 ma za szerokie kanały i zawory. Dlatego jest to raczej likwidacja wady fabrycznej. Wszytko inne mam WRO (wiecznie reperowany oryginał). Seryjny układ głowicy bardziej pasuje pod pojemność 500 cm. A jak ktoś chce mieć jeszcze lepsze osiągi w 350 cm, to np montuje mniejsze zawory. Ja ponieważ jestem leniwy, to zatrzymam się na Poxilinie.
Cytat:
To "stary" sposób junakowych tuningowców i to ma sens. Ma to na celu przyspieszenie ruchu mieszanki (zwężenie średnicy kanału) co powoduje jej większą bezwładność i co za tym idzie poprawe współczynnika napełnienia cylindra. Tak więc są w junakach rzeczy o których sie iżowcom nie śniło
Dzisiaj sprawdzałem V-max i nie sprawdziłem, bo się bałem. Ale poza tym, że strach w gaciach, to odczuwalnie mocniejszy na dole i zauważalnie bardziej równo chodzi na wolnych obrotach. Jako humanista nieobeznany z techniką rozumiem, że większa prędkość mieszanki powoduje większe opory jej zasysania, ale w momencie gdy zawór się zamyka , tłok jest na dole i nie generuje już podciśnienia, to rozpędzona mieszanka dalej wnika do środka, a zanim nastąpi jej odbicie od dna tłoka to zawór ją zamyka w garze. Tak samo mniej więcej na podobnej zasadzie jak przy sportowych silnikach montowało się długie stożkowe doloty.
Zeby troszke uporzadkowac twoje wywody i patenty wynalezione przez pokolenia junakowcow to jest tak ze fabryczny Junak ma zwykle spitolony kolektor wydechowy i ssacy, za ciezkie zawory, w tym srednica wydechowego jest o wiele za duza, za "sportowe" czasy otwarcia tychze zaworow, za slabe sprezyny zaworowe, ujemne przelozenie na dzwigienkach zaworowych, gdy powinno byc dodatnie i za duza srednice rury wydechowej.
Krzywki zaworowe tez mogly by byc wyzsze o 1 mm i miec lepszy ksztalt
Na wszystkie te dolegliwosci znalezione zostaly rozne lekarstwa, a ty jesli chcesz zostac przy wyklejaniu, to jak Wulkan napisal w ostatnim poscie dobre skutki daje wyklejenie dolu kanalu wydechowego w litere D odwrocone na swoja plaska strone. No ale pozniej rura wydechowa ma za duza srednice co spowalnia szybkosc gazow.
Nalezaloby zaczac od tego ze komora spalania Junaka jest za duza i przy zastosowaniu cylindra o wiekszej srednicy lepiej zaczyna dzialac ( poprawia sie moment w dole obrotow i spada spalanie ) - stad opowiesci ze byla projektowana do pojemnosci 500, ale to jest po prostu legenda, co wiemy "from a horse mouth'.
Tak jak napisałeś Suchy jako osoba skażona politechniką potwierdzam że słup gazu wnika do cylindra pomimo przemieszczania się tłoka do góry. Ładnie i czysto jest ukształtowany dolot np. w AWO.
_________________ prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
Tak jak napisałeś Suchy jako osoba skażona politechniką potwierdzam że słup gazu wnika do cylindra pomimo przemieszczania się tłoka do góry. Ładnie i czysto jest ukształtowany dolot np. w AWO.
A jak rozumiem, zwężenie kanały wydechowego spowoduje podciśnienie w czasie otwierania się zaworu, wysysanie spalin i mniejsze opory wydechu?
Tak jak napisałeś Suchy jako osoba skażona politechniką potwierdzam że słup gazu wnika do cylindra pomimo przemieszczania się tłoka do góry. Ładnie i czysto jest ukształtowany dolot np. w AWO.
A jak rozumiem, zwężenie kanały wydechowego spowoduje podciśnienie w czasie otwierania się zaworu, wysysanie spalin i mniejsze opory wydechu?
Teoretycznie tak powinno być. Pisał o tym kiedyś Sałek w ŚM. Ie w tm prawdy i jaki to daje efekt mogą pokazać tylko eksperymenty. Manipulując średnicą i długością rury można by uzyskać efekt wysysania spalin. Suchy na twoim miejscu pojechałbym na hamownie żeby sprawdzić efekty.
_________________ prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
Szkoda się dołować wynikami. Możliwe, że teraz mój Junak przekracza psychologiczną granicę 10 KM, jak najczęściej hamowane Junaki wykazują. Ale wolę już bardziej nie podnosić mocy. To że od 15-20 tys km zużyłem ledwie pół% łąńcucha wcale mi nie przeszkadza. Jeżeli nie można mieć obu na raz to wolę trwałość niż moc.
Kondensator w iskrowniku podkowie był taki sam jak w iskrowniku okrągłym i był mocowany za pomocą opaski oraz miał
przykręcony mały kawałek przewodu czy też blaszke łączący go z gniazdem. Ja stosowałem z powodzeniem polskie kondensatory które mają uchwycik z dwoma dziurkami i przewód już zintegrowany.
_________________ prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
Do kondensatora przykręcony był przewód z oczkiem za pomocą wkręta M4 bo stare niemieckie kondensatory miały gwint wewnętrzny a dopiero w nowszych zrobili zewnętrzny i takie można kupić obecnie.
_________________ prototypownia-janicki.blogspot.com IŻ Ju, MZ250, Junak, Romet760, 50T1, 710, Jawa 353, SHL M11, M06, WFM, WSK B3, 64, Z2, 2xGil, M06L, Pak, M21, S1, S2, H-D Evo, H-D Ironhead, Zaporożec, Tarpan, Wartburg, BMW E24 i inne
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach